پارس ناز پورتال

روش های خانگی برای مقابله با نفخ معده

روش های خانگی برای مقابله با نفخ معده

روش های خانگی برای مقابله با نفخ معده 

نفخ معده مشکلی است که بسیاری از افراد پس از خوردن غذا , یا خانم ها در دوران قاعدگی با آن مواجه هستند.گازهایی که روی هم انباشته می‌شوند، بوی بدی ایجاد می‌کنند که باعث آلودگی فضا و شرمندگی می‌شود. برای جلوگیری از خطر ابتلا به سایر مشکلات دستگاه گوارش مانند یبوست مزمن، زخم معده و التهاب معده باید سریعاً نفخ معده درمان شود.

 

در ادامه به ۵ گیاه برای رفع نفخ اشاره خواهیم کرد:

۱- دانه رازیانه

دانه رازیانه سرشار از مواد مغذی باارزش و فیبر است. خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی دانه رازیانه باعث تسکین دستگاه گوارش، هضم سریع‌تر غذا و بهبود اشتها می‌شود. همچنین این گیاه با داشتن خواص پاک‌سازی عالی، کل دستگاه گوارش را تمیز و سالم نگه می‌دارد.

 

بعد از هر وعده غذایی یک قاشق چای‌خوری دانه رازیانه بخورید. رازیانه، سفتی و تنگی و درد بیش از حد معده را به سرعت ناپدید می‌کند.

 

۲- زیره

این گیاه دارویی برای درمان نفخ بسیار مؤثر است. زیره دارای خواص ضد نفخ است که با کمک به هضم غذا، گاز‌های معده را کاهش می‌دهد و از بروز نفخ جلوگیری می‌کند. این دانه با داشتن مواد معدنی ضروری، ویتامین‌ها و فیبر به ما در بهبود عملکرد دستگاه گوارش و از بین بردن مشکلات مربوط به مدفوع کمک می‌کند.

 

مقداری زیره را در یک ماهیتابه‌ بریزید و تا جایی گرم کنید که بالا و پایین بپرند. سپس زیره‌ها را در یک ظرف شیشه‌ای ریخته و بعد از هر وعده غذایی یک قاشق چای‌خوری از آن میل کنید.

 

۳- زنیان

زنیان سابقه‌ای طولانی در مصارف آشپزی و دارویی دارد. این گیاه قوی، معطر و تند، سرشار از ویتامین، مواد معدنی و فیبر است که نه تنها به هضم غذا کمک می‌کند، بلکه از تولید بیش از حد گاز‌های مختلف در معده و روده جلوگیری می‌کند.

 

این گیاه باعث تسکین سریع و فوری تهوع، درد و سنگینی معده می‌شود. دانه‌های زنیان را بکوبید تا پودر شوند و در شیشه‌ای نگهداری کنید. سپس هر بار که در معده خود احساس ناراحتی کردید، بعد از صرف غذا یک قاشق چای‌خوری از این پودر را با مقداری آب بنوشید تا درد شما سریعاً رفع شود.

 

۴- انقوزه

این گیاه به طور گسترده برای طعم دادن به غذاهای مختلف استفاده می‌شود. همچنین از این گیاه استفاده‌های دارویی زیادی می‌شود. مصرف این گیاه انواع و اقسام مشکلات مربوط به هضم و ناراحتی‌های ناشی از گازهای اضافی را بلافاصله تسکین می‌دهد.

 

مقداری انقوزه بردارید و با یک فنجان آب مخلوط کنید. نصف قاشق چای‌خوری نمک به آن اضافه کنید و مخلوط را ۲ بار در روز بنوشید تا هضم غذا بهبود یابد و تمام علائم نفخ از بین رود.

 

۵- رازیانه

این گیاه نیز دارای خواص قدرتمند ضد نفخ است که نه تنها به هضم غذا کمک می‌کند، بلکه درد‌های ناشی از گاز‌های معده و روده را نیز تسکین می‌بخشد. برای درمان نفخ، بعد از هر وعده غذایی یک قاشق چای‌خوری رازیانه را در یک فنجان آب جوش ریخته و پس از ۱۰ دقیقه بنوشید.