پارس ناز پورتال

بهترین روش های روحیه دادن به افراد سالمند

بهترین روش های روحیه دادن به افراد سالمند

بهترین روش های روحیه دادن به افراد سالمند 

بادقت به بالا رفتن سن پدر و مادر ها نیازمند مراقبت بیشتری میباشند, افراد سالمند باید تقویت روحیه شوند تا خودرا نبازند. دراین پست روش هایی مطرح شده که به کمک انها می توان به سالمندان روحیه داد و انها رابه انجام کارهای گوناگون تشویق کرد.

 

سالمندان بخش بزرگی از جوامع ما را تشکیل میدهند. عواملی همچون ترقی ها و دستاوردهای پزشکی, بالا رفتن سطح کیفی زندگی و هم‌ چنین افزایش امید به زندگی از جمله مواردی میباشند که باعث شده تا جوانان نسل های قبل, امروزه حتی سنینی بیش از 80 سال را نیز بخود ببینند.

 

امروزه سالمندان بخش بزرگی از جوامع ما را تشکیل می دهند. عواملی همچون ترقی ها و دستاوردهای دکتری, بالا رفتن سطح کیفی زندگی و همینطور افزایش امید به زندگی از جمله مواردی میباشند که باعث شده تا جوانان نسل های قبل, امروزه حتی سنینی بیش از 80 سال را نیز بخود ببینند.

 

با این اوصاف, برای نسل اخیر, زندگی کردن و رابطه صحیح داشتن با سالمندان چالشی مهم هست که نیاز به اطلاع, ترفند و مهارت های درون فردی دارد. دراین پست روش هایی مطرح شده که به کمک انها میتوان به سالمندان روحیه داد و انها رابه انجام کارهای گوناگون تشویق کرد.

 

1- چند هدف معقول تعیین کنید.
برآورده شدن نیازهای آغاز; استقلال, ارتباطبرآورده شدن نیازهای ثانویه; اتحاد, احساس امنیت

 

جوانان و بزرگسالان برای انجام دادن ضرورت های زندگی شان مدام تشویق به هدف گزینی می‌شوند. داشتن اهداف برای سالمندان نیز خوب هست. هدفمند بودن به سالمندان انگیزه داده و در انها حسی آمیخته از خوب بودن و بالیدن بخود ایجاد می‌کند.

 

بنابر این داشتن اهداف هر روز مثل ورزش های ساده, انجام یک کاردستی کوچک که به اسانی انجام شود, هدف های معقولی میباشند که میتوانند به سالمندان روحیه و انگیزه ادامه زندگی دهند. درضمن هنگام انجام این کارها, انها را همراهی کنید و مراقب باشید قدم های کوتاه برداشته و حین انجام کارها, از انها تعریف کنید.

 

تایید و تشویق برای انجام کارهای ساده ممکن هست برای جوانان عمده مفهومی نداشته باشد اما برای سالمندان بسیار باارزش هست.

 

2- از انها بخواهید خاطرات و تجارب خودرا با شما در میان گذارند.
برآورده شدن نیازهای آغاز; رابطه
برآورده شدن نیازهای ثانویه; مصاحبت, امنیت عاطفی

 

ممکن هست برای برخی از افراد تصورش سخت باشد, اما سالمندان, زمانی جوان و پر از انرژی, شور و عشق, جاه طلبی و رویا بودند. اگر به حرف های انها گوش کنید, روزهای جوانی شان پر از ماجراجویی, لحظات پرشور عشق بوده هست که میتوان از کتاب زندگی شان, داستان ها شنید.

 

اگر علاقه مند به شنیدن آن داستان ها باشید, آنها با شور و اشتیاق خاطرات شان را برای تان تعریف میکنند و شکوه قبل شان رابه یاد می آورند. درضمن, اگر سالمندان خانواده تان از منزل و کاشانه خود دور میباشند ودر جای دیگری زندگی می کنند, کوشش کنید اطراف انها رابا خاطرات مثبت مثل تصویر ها,

 

کارت پستال های, صنایع دستی, موسیقی, فیلم ها, جوایز و افتخاراتی که در قبل به دست آورده اند, پر کنید. اجازه دهید این خاطرات خوب, زندگی انها را غنی کرده و بگذارید در مورد آنها با شما صحبت کنند. همه وقت} از قبل و خاطرات شان بپرسید و زمان هایی برای شنیدن به انها اختصاص دهید.

 

اضافه بر این, سالمندان خانواده خودرا تشویق کنید تا در مورد زندگی خود صحبت کرده و خاطرات خود رابه شکل زندگینامه, بنویسند. نوشتن خاطرات از لحاظ روانشناسی بسیار خوب بوده و باعث می شود تا توانایی شناختی انها تقویت شده و از لحاظ احساسی و اجتماعی فعال باقی باقی مانده و عزت نفس خودرا حفظ کنند.

 

هم‌ چنین کوشش کنید در مورد جزئیات خاطرات و زندگی انها سوال پرسیده و انها را مجبور کنید از تجارب خود با جزئیات بیشتری صحبت کنند. درضمن, حین صحبت به شرایط احساسی شان دقت کرده و بادقت به صورت و چشمان انها نگاه کنید.

 

3- آنها رابه بهرهگیری از فناوری های روز تشویق کنید.
برآورده شدن نیازهای آغاز; اتحاد, رابطه
برآورده شدن نیازهای ثانویه; استقلال, امنیت

 

اینترنت و شبکه های مجازی, فرصت هایی بینظیر برای سالمندان فراهم می کنند. انها میتوانند از طریق این فناوری ها با رفقا و اعضاء خانواده خود رابطه داشته باشند. هم‌ چنین خانواده ها و رفقا می توانند بدین ترتیب بدون استرس و فشار عمده با سالمندان, زود به زود, رابطه برقرار کرده و از شرایط روحی, ذهنی و فیزیکی انها باخبر شوند.

 

اگرچه فراموش نکنید که تماس از طریق اینترنت هرگز نمیتواند جای رابطه چهره به چهره و روابط نزدیک را کاملا پرکند. اما به هرحال, شمار زیادی از سالمندان بدون اینترنت و شبکه های مجازی, احساس دور افتادگی و تنهایی میکنند. مطالعات نشان میدهد که زیرساخت های شبکه های مجازی که ابتدا اکثر توسط جوانان بهرهگیری می شد؛ امروزه بهرهگیری از انها در میان سالمندان, بطور چشمگیری رو به افزایش میباشد.

 

4- کاری کنید که احساس سودمندی کنند.
برآورده شدن نیازهای آغاز; رابطه, استقلال
برآورده شدن نیازهای ثانویه; اتحاد, امنیت

 

شمار زیادی از افراد سالمندی که قدرت شناختی شان هنوز فعال هست, حتی باوجود محدودیت های فیزیکی, هم چنان دوست دارند که خوب باشند. بنابر این, موضوعات و وظایفی که به انها علاقه داشته و احساس اسانی میکنند را شناسایی کرده و به انها معرفی نمایید. مثلا, در مورد دشواری های و موارد زندگی خود با انها مشورت کرده و نظرشان را جویا شوید. یا این‌که در مورد تصمیم های مهم خود در زندگی با انها صحبت کرده و عقایدشان را بپرسید. یا این‌که عده اي از کارها و یا وظایفی که برایشان ساده هست و از عهده انها به خوبی برمی آیند رابه انها بسپارید.

 

5- آنها را تشویق کنید تا مهارت های سازگاری با شرایط و انعطاف پذیری را تمرین کنند.
برآورده شدن نیازهای آغاز; استقلال, امنیت
برآورده شدن نیازهای ثانویه; رابطه

 

از آنجایی که توانایی های شناختی و تحرکات فیزیکی در افراد مسن کاهش می‌یابد, انواع مهارت های رویارویی و سازگاری با این شرایط رابه انها بیاموزید تا بتوانند کیفیت زندگی شان را حفظ کنند. از این مهارت ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد;

 

– تعیین اهداف کوچک و قابل دسترسی
– خرد کردن اهداف به موارد کوچکتر و قدم های کوتاه برداشتن
– کمک به انها که اهداف حقیقی تری برای خود گزینه کنند.
– اجازه دهید سالمندان خودشان در انتخاب کاری که می توانند انجام دهند, تصمیم بگیرند.
– به آنها برای رسیدن به اهداف شان, تا جایی که واقعا لازم هست, کمک کنید.