پارس ناز پورتال

روش های طب سنتی برای افزایش وزن شما

مجموعه : رژیم و تغذیه
روش های طب سنتی برای افزایش وزن شما

روش های طب سنتی برای افزایش وزن شما

بشما رژیم هـای چاق کننده را معرفی می‌کنیم کـه برای افراد لاغر مناسب هست،بسیاری دنبال چاق شدن میباشند و از لاغری مفرط رنج میبرند. مقدار انرژی بدن شـما برای چیزهایی مثل تنفس، هضم، و فعالیت فیزیکی بهرهگیری میشود. یک فرد چاق چربی زیادی در بدن دارد ممکن هست اثر منفی بر روی سلامتی داشته باشد.

 

اگر وزن بدن یک شخص حداقل ۲۰٪ اکثر باشد او چاق هست.اگر شـما شاخص توده بدن «BMI» بین ۲۵ و ۲۹.۹ اضافه وزن دارید. اگر BMI شـما ۳۰ باشد چاق هستید .اینروزها دختران و پسران زیادی را می‌بینیم کـه برخلاف افراد چاق کـه بـه دنبال کاهش وزن میباشند، در جست‌وجوی راهی میگردند تا یک کیلو گرم بـه وزن‌شان افزوده شود و بـه وزن استاندارد خود نزدیک شوند.

 

این گروه از مردم بـه دلایل مختلفی دچار لاغری میشوند کـه از میان آنها می‌توان بـه رژیم بد خوراکی، بی‌اشتهایی عصبی و اختلال‌هـای گوارشی اشاره کرد.انچه می‌خوانید دلایلی هست کـه مکتب‌هـای درمانی طب سنتی مانع افزایش وزن این گروه میدانند.

 

حجم غذا مناسب نیست
یکی از نکاتی کـه ممکن هست مانع از رسیدن وزن شـما بـه وزن استاندارد شود متناسب نبودن حجم غذا و فعالیت‌هایی هست کـه شـما در طول روز دارید.بـه باور درمانگران شیوه‌هـای طبیعی درمان مردان و زنانی کـه متناسب با فعالیت‌ها و برنامه‌هـای هر روز‌شان موادغذایی و خوراکی مصرف نمیکنند نمی‌توانند وزن‌شان رابه حد استاندارد برسانند.

 

دقت داشته باشید کـه مقصود از فعالیت هر روز تنها فعالیت‌هـای فیزیکی و جسمانی نیست بلکه فعالیت‌هـای فکری و ذهنی فرد را نیز در بر می‌گیرد.ممکن هست فردی در طول روز آن چنان تحرکی نداشته باشد و اکثر ساعات روز را پشت میز بنشیند اما بـه لحاظ فکری و ذهنی بسیار درگیر و شلوغ باشد.اگر این فرد نیز بـه میزان کافی غذا و خوراکی مصرف نکند نمی‌تواند بـه وزن استاندارد برسد و دچار لاغری میشود.

 

علت: از دیدگاه درمانگران طب سنتی انرژی‌ای کـه بدن برای فعالیت‌هـای جسمی و ذهنی صرف میکند از سوخت‌و ساز مواد خوراکی و انرژی‌ای کـه از این طریق بـه دست می‌آید فراهم سازی می‌شود بنابر این اگر فرد متناسب با فعالیت‌هایش غذا مصرف نکند انرژی مورد نیازش را از بافت‌هـای بدن فراهم سازی میکند و این امر موجب لاغری فرد میشود.

 

سوخت‌وسازتان مشکل دارد؟
گاهی اختلال در عملکرد دستگاه گوارش بـه ویژه اختلال در روند سوخت و ساز و متابولیسم بدن عامل لاغری هست بنابر این فردی کـه دچار لاغری هست و قصد دارد وزنش را افزایش دهد باید پیش از هر اقدامی از سلامت عملکرد دستگاه گوارش و چگونگی سوخت و ساز بدن با خبر شده تا مصرف مواد خوراکی موثر واقع شود.

 

علت: بروز مشکل در عملکرد دستگاه گوارش یا یکی از اندام‌هایی کـه در سوخت و ساز بدن تاثیر گذار هست، موجب عدم هضم یا جذب مناسب مواد خوراکی و ماده خوب خوراکی‌ها میشود.دراین حالت نه تنها وزن اضافه نمی‌شود بلکه فرد با کاهش وزن روبرو میشود.

 

اعصاب‌تان ناآرام هست
بی‌اشتهایی عصبی یکی از شایع ترین دلایل بروز لاغری در مردم هست کـه بعلت کارهای سنگین، پرمسئولیت و پرتنش بـه وجود می‌آید.گاهی ممکن هست یک خانم منزل‌دار نیز از این اختلال رنج ببرد و بعلت تمرکز چندان بر مشکلات خانوادگی طی روز و حین انجام فعالیت‌هـای هر روز‌اش بـه این اختلال عصبی مبتلا شود.

 

علت: درمانگران طب سنتی ناراحتی، اضطراب، غصه، استرس و فشارهای عصبی را از جمله دلایل کاهش اشتها و بروز لاغری در افراد میدانند و معتقدند این تنش‌ها مانع از جذب و هضم مناسب مواد خوراکی خوب و لاغری میشود.بنابر این بهتر هست پیش از درمان لاغری از متخصص طب سنتی خود بخواهید برای درمان اختلال‌هـای عصبی اقدام کند.

 

اخلاط نامناسب در بدن 

در بسیاری از متون طب سنتی بـه این نکته اشاره شده کـه انچه انسان بـه عنوان غذا مصرف می‌کند بعد از هضم و جذب بـه ۴ خلط صفرا، سودا، دم و بلغم تبدیل می‌شود بنابر این در صورتی کـه خوراکی کـه مصرف میکنیم از مواد نخست سالم، سلامت و طبیعی تهیه شده باشد در بدن اخلاط مناسب و سالم تهیه میشود اما اگر این غذاها از مواد نامناسب و ناسالم تهیه شده باشد تبدیل بـه خلط‌هـای نامناسب و موذی میشود کـه مانع از افزایش وزن این گروه میشود.

 

علت: اگر مواد خوراکی کـه مصرف می‌کنیم نتیجه یک گزینش بد یا ترکیبی از مواد خوراکی نامناسب و بی‌خاصیت باشد، اخلاط نامناسبی در بدن تشکیل میشود کـه بدن انها را جذب نمیکند و این مواد مانع از جذب مواد خوب و مغذی توسط بدن میشود و روند لاغری ادامه پیدا می‌کند.

 

شاید علت لاغری‌ شـما این باشد…
در بعضی از متون طب سنتی اضافه بر اختلال در عملکرد دستگاه گوارش و عدم تناسب میزان غذا و انرژی دریافتی فرد، عوامل دیگری را هم مانع افزایش وزن برای افراد لاغر میدانند.

 

– افراد مبتلا بـه مریضی‌هـای کبدی یا مریضی‌هایی کـه منجر بـه بزرگی طحال در بدن میشوند ازجمله افرادی میباشند کـه ناخودآگاه در دسترس لاغری قرار می‌گیرند.

 

– ابتلا بـه اسهال از مواردی هست کـه موجب حفظ ریتم کاهش وزن میشود.این مکانیسم در حقیقت در بعضی از شیوه‌هـای درمانی برای لاغرشدن افراد چاق مورد بهرهگیری قرار می‌گیرد.

 

– ابتلا بـه سوء مزاج سرد نیز یکیدیگر از دلایل ابتلا بـه لاغری هست.درمانگران برای درمان لاغری پیش از هر چیز احتمال وجود سوءمزاج سرد را در بیماران‌شان بررسی می‌کنند.

 

– وجود انگل در دستگاه گوارش نیز از جمله مواردی هست کـه موجب کاهش وزن افراد و لاغری انها میشود چرا کـه انگل قبل از آنکه مواد خوراکی هضم و جذب شود از انها تغذیه میکند.

 

– خواب متعادل و مناسب نیز در درمان این اختلال موثر هست.افرادی کـه برای درمان لاغری و افزایش وزن بـه پزشک مراجعه میکنند باید اضافه بر بازرسی و تنظیم ساعات خواب‌شان، فعالیت‌ها و برنامه‌هـای هر روز خودرا نیز تنظیم کنند.

 

– این غذاها رابه سبد خوراکی‌تان اضافه کنید 

درمانگران طب سنتی همه وقت} بـه افرادی کـه برای افزایش وزن و رسیدن بـه تناسب اندام بـه آنها مراجعه میکردند مصرف انواع حلیم، کله پاچه، خوراک گوشت اردک، خوراک کبک و گوشت بزغاله را پیشنهاد می‌کردند.آنها معتقد بودند کـه گنجاندن این مواد بـه سبد خوراکی افراد لاغر بـه انها کمک می‌کند کـه بر لاغری خود غلبه کنند.

 

اگرچه این درمانگران بـه افراد لاغر هشدار می‌دهند کـه این غذاها رابا تجویز درمانگرشان بـه سبدغذایی خود اضافه کنند چرا کـه پیش از افزودن این غذاها بـه برنامه خوراکی هر روز باید از سلامت جسمی خود مطمئن باشند و معاینه شوند.علاوه براین این درمانگران مصرف شیربرنج و شیرینی‌هایی مثل باقلوا، قطاب و خوردن پسته، فندق، بادام و کنجد و گنجاندن میوه‌هـای شیرین بـه سبد خوراکی را از دیگر عوامل موثر در افزایش وزن افراد لاغر میدانند.

 

– این داروهای طبیعی را امتحان نکنید
بعضی داروهای گیاهی در عطاری‌ها بـه فروش می‌رسد کـه برای درمان لاغری از سوی فروشندگان پیشنهاد میشود.متاسفانه تجویز بسیاری از این داروهای گیاهی بدون لحاظ کردن علل حقیقی لاغری در افراد، صورت میگیرد.در حقیقت این گروه بـه همه افراد لاغر با طبع و مزاج گوناگون یک داروی گیاهی را تجویز میکنند.

 

بهمین علت هست کـه بعضی مردم از این داروها نتیجه می‌گیرند و بعضی انها نتیجه نمیگیرند و با مصرف آن دچار اختلال دیگری نیز میشوند.لازم هست افرادی کـه تمایل بـه افزایش وزن دارند و میخواهند لاغری خودرا درمان کنند پیش از مصرف هر گیاه و داروی طبیعی با متخصص و درمانگر طب سنتی مشورت کنند.