پارس ناز پورتال

روش های مقابله با گرمازدگی در هوای تابستانی

روش های مقابله با گرمازدگی در هوای تابستانی

روش های مقابله با گرمازدگی در هوای تابستانی 

اگر در فصل تابستان با گرمای شدید هوا روبرو شدید احتمال بالایی وجود دارد که گرما زده شوید بنابراین باید به نکاتی دقت کنید. هوا بسیار گرم هست و احتمال بروز گرمازدگی وجود دارد. در این هوای گرم باید تمهیداتی برای مقابله با گرمازدگی بخصوص در کودکان و سالمندان به کار بست. در ادامه با این روش‌ها آشنا می شوید.

 

مراقب سالمندان باشید

افراد سالمند در بیشتر موارد فراهم سازی آب بدن را فراموش می کنند و معمولا افراد وابسته‌اي میباشند. بنابراین لازم هست که شما حواستان به سلامت و میزان مصرف آب انها باشد. به‌طور مرتب به انها آب دهید. اضافه بر این لازم هست جز آب، سوپ‌هاي سرد و همین طور نوشیدنی‌هاي شیرین نیز مصرف کنید.

 

بهتر هست نوشیدنی‌هاي متنوع بنوشید تا دلتان را نزند. اگر در خود و یا هر یک از اعضای خانواده علائمی از سرگیجه را دیدن کردید به صورت اورژانسی به دکتر یا بیمارستان مراجعه کنید.

 

میوه و سبزیجات میل کنید

به عقیده متخصصان مصرف مواد خوراکی تازه و زودهضم مثل میوه‌هاي تازه، سبزیجات، سالاد و غیره برای روزهای گرم و پیشگیري از گرمازدگی خوب هست. پیشنهاد میشود که برای هضم بهتر غذا حتما در مکان‌هاي خنک و به دور از گرمای شدید قرار بگیرید. در واقع هر آن چه حاوی آب باشد مثل میوه‌هاي آبدار روش مکملی برای فراهم سازی آب بدن و مقابله با گرمازدگی هست. پیشنهاد میشود از مصرف مواد خوراکی سنگین و دیرهضم بپرهیزید.

 

دمای بدن را بازرسی کنید

همه ي افراد در هر سنی باید مراقب قرار گرفتن در معرض نور خورشید باشند، چون باعث بروز عوارض جدی مثل از دست دادن هوشیاری، خستگی، افت فشار، سردرد، خواب آلودگی، افزایش دمای بدن و غیره میشود. دمای بدن علامت خوبی برای بررسی گرمازدگی یا تب هست. در حالت عادی دمای بدن 37.3 درجه هست. اگر دمای بدن به بالای این میزان برسد احتمال بروز گرمازدگی نیز وجود دارد و اگر این دما از 38.5 درجه بالاتر برود باید نگران بود.

 

نیازی نیست که در روزهای گرم ورزش را کنار بگذارید و فقط زیر کولر بنشینید. فقط کافی هست بعضی نکات را در نظر داشته باشید و احتیاط کنید. برترین کار این هست که ورزش را برحسب شرایط بیرون انجام دهید، یعنی این که در گام اول در گذشته، حین و بعد از ورزش به میزان کافی آب بنوشید، چون در حین ورزش میزان تعریق بیشتر میشود و بدن آب بیشتری از دست میدهد که باید جبران شود.

 

پیشنهاد می شود بعضی ساعات خاص مثل صبح زود و یا عصر زمانی که هوا خنک‌تر هست را برای ورزش‌هاي بیرونی مثل دوچرخه سواری، دویدن و غیره گزینش کنید. اگر در خانه و یا سالن‌هاي ورزشی ورزش میکنید، کمتر احساس ناراحتی خواهید داشت، اما در هر حال باید به‌طور مرتب مایعات مصرف کنید.

 

یادتان باشد که گرمای شدید با افزایش آلودگی هوا نیز همراه هست و ممکن هست برای بعضی افراد مثل افراد مبتلا به آسم یا افرادی که دچار مشکلات تنفسی میباشند، مشکل ایجاد کند. بنابراین لازم هست که موقع ورزش کردن در هوای آزاد، اضافه بر گرما به آلودگی هوا نیز دقت داشته باشید.

 

کودکان نیز مثل افراد سالمند حواسشان به فراهم سازی آب بدن نیست و از آنجایی که به والدین خود وابسته میباشند ممکن هست در اثر بی‌توجهی آن ها دچار مشکل شوند. بنابراین لازم هست که در روزهای گرم دقت ویژه‌اي به آن ها داشته باشید. ممکن هست بچه‌ها به دلیل قدشان نتوانند به راحتی به شیر آب یا آب سردکن

 

و یخچال دسترسی داشته باشند. بنابراین از خیر مصرف آب و نوشیدنی بگذرند. لازم هست نه تنها به‌طور مرتب به آن ها آب و مایعات بدهید، بلکه هر 15 تا 20 دقیقه بدنشان را خنک کنید.انها را تشویق به دوش آب ولرم کنید و اگر تمایل نشان ندادند خودتان آن ها را به حمام ببرید. کافی هست آب حمام حدود 2 تا 3 درجه کمتر از دمای بدن باشد.

 

حتی می توانید با شست‌و‌شوی دست و صورت آن ها به پایین آمدن دمای بدن شان کمک کنید. اگر علائمی همچون کاهش هوشیاری، گیجی و دیگر علائم گرمازدگی را در کودکان دیدن کردید، به سرعت انها را به مراکز درمانی برسانید.مصرف آب کافی و دوش گرفتن منظم در هوای بسیار گرم بسیار مهم هست. هر فرد بالغ باید هرروز بین 2 تا 3 لیتر آب بنوشد. افرادی که بیرون از خانه کار میکنند، در دمای بالا لازم هست حتی تا 4 و 5 لیتر آب نیز مصرف کنند.

 

 به گزارش پارس ناز علاوه براین دوش گرفتن منظم نیز روش خوبی برای خنک کردن بدن هست.لازم نیست که حتما دوش آب یخ بگیرید. یادتان باشد که ادرار خود را بازرسی کنید. لازم هست که به میزان کافی دفع ادرار داشته باشید، در غیر این صورت نشان‌دهنده این هست که بدنتان دچار کم آبی هست.

 

اگر ادرارتان کم شده هست باید بیشتر آب مصرف کنید. گرچه تصویر این موضوع نیز صادق اشت. اگر چندان به دستشویی میروید، به این معنی هست که همچنان مشکل آب بدن دارید. برای تست کم آبی بدن از تکنیک نیشگون گرفتن پوست پشت دست بهره گیری کنید. اگر پوست نیشگون گرفته‌شده به صورت چروک شده باقی بماند به این معنی هست که بدنتان دهیدراته «کم آب» شده هست.