پارس ناز پورتال

روش های موثر و قطعی برای ترک سیگار

روش های موثر و قطعی برای ترک سیگار

روش های موثر و قطعی برای ترک سیگار 

اگر قصد دارید سیگار را ترک کنید بهتر هست از روش هایي کمک بگیرید که اینکار را برای شما آسان تر می کند تا به راحتی بتوانید با دخانیات خداحافظی کنید. حتی اگر سیگاری تمام‌عیاری باشید و از استنشاق بوی سیگاری که روی لباستان جا خوش کرده لذت ببرید، بعید هست تا امروز به فکر کنار گذاشتن سیگار نیفتاده باشید.

 

اغلب سیگاری‌ها، مثل اغلب کسانی که اضافه‌وزن دارند، به دلیل حفظ سلامتشان در آرزوی ترک اعتیاد خود میباشند. انها در رویاهایشان روزهای بدون سیگاری را تصور میکنند که با لباس ورزشی در پارک نرمش می کنند؛ اما بعد از باز کردن چشم‌هایشان و پایان دادن به رویاها، سراغ پاکت سیگار می روند و با اندوه و عذاب وجدان، یک نخ را دود می کنند.

 

واقعیت این هست که برای یک سیگاری ترک کردن در اغلب موارد تنها یک آرزوست. آرزویی که تحقق آن از شنبه‌اي به شنبه دیگر و از روز تولدی به تولد سال بعد موکول میشود. اگر شما هم سال‌هاست نخ‌هاي سیگار را یکی پس از دیگری دود میکنید، و همه ي وقت در فکر ترک آن بوده‌اید،

 

به نکاتی که در ادامه آورده‌ایم دقت کنید. ادعا نمی کنیم با خواندن این مقاله سیگار را ترک می کنید، اما معتقدیم اگر تصمیمتان را گرفته باشید، با کمک این نکات راهتان کوتاه‌تر میشود.

 

هدفتان را مشخص کنید
چرا می خواهید سیگار را ترک کنید؟ از دود کردن پول‌هایتان پشیمانید و میخواهید صرفه‌جویی کنید؟ دخترتان از سیگار به دست بودن شما عذاب میکشد؟ پزشک تاکید کرده که با این سبک زندگی عمر درازی نمی کنید؟ دلیلتان برای ترک سیگار چیست؟ قبل از هر چیز آن را پیدا کنید. سیگار برای سلامتی زیان آور است! همه ي این را می دانند. اما علت شخصی شما برای کنار گذاشتن آن چیست؟

 

در روزهای حساس ترک نکنید
وقتی که تصمیمتان را گرفته‌اید، باید بدون هیچ وقفه‌اي برنامه را شروع کنید. اما حواستان باشد که ترک سیگار را در روزهای حساسی که احتمال وسوسه شدنتان هست شروع نکنید. برای مثال وقتی از قبل برنامه سفر چیده‌اید و می خواهید تعطیلاتتان را شروع کنید، نمی توانید با ترک سیگار لذت آرام بودن

 

در روزهای تعطیل را از خودتان سلب کنید و مشکل را دو برابر کنید. واقعیت این هست که ترک سیگار سخت هست. پس با شروع کردن اینکار در روزهای حساسی مثل بستری بودن عزیزانتان در بیمارستان، آغاز تعطیلات، اسباب‌کشی و تغییر منزل و… آن را دشوارتر نکنید.

 

روش کار را تعیین کنید
از یک سیگاری ترک‌کرده شنیده‌اید که باید یکدفعه اینکار را انجام داد؟ کسی به شما گفته که باید آرام‌آرام نیکوتین را از بدنتان بیرون کنید؟ این حرف‌ها را از گوشتان بیرون کنید. بدون رودربایستی با خودتان و طفره رفتن از انجام کار، روش ترکتان را مشخص کنید. آیا ترک به مرور با اوضاع روانی شما سازگارتر هست یا کنار گذاشتن یکباره؟

 

اگر قرار هست به مرور اینکار را انجام دهید، برای خودتان یک جدول برنامه‌ریزی درست کنید. مثلا قرار هست در سه روز اول، روزانه دو نخ کمتر سیگار بکشید. اگر پیروز شدید در منزل‌هاي مربوط به آن روز با خودکار سبز تیک بزنید و اگر نتوانستید، در منزل مربوط به آن روزها با خودکار قرمز ضربدر بزنید. در صورتی که تعداد تخلفات شما در هفته از دو مورد اکثر شد

 

برای خودتان تنبیهی مشخص کنید و اگر همه ي روزها به قولتان وفادار ماندید، یک جایزه به خودتان بدهید. گرچه مطمئنا این جایزه کشیدن یک پاکت سیگار نیست!قبل از این، وقتی تصمیمتان را گرفتید، با یک متخصص ترک سیگار در یکی از کلینیک‌ها صحبت کنید. آیا با برچسب نیکوتین یا مصرف داروی خاصی اینکار برای شما ساده‌تر می شود یا خیر؟ جواب این سوال را از متخصصان بگیرید.

 

یک عادت جایگزین پیدا کنید
برای آرام‌تر سپری کردن این روزها، یک عادت جایگزین پیدا کنید. ترکاندن پلاستیک‌هاي حباب‌دار، جویدن آدامس، خط‌خطی کردن کاغذ، ذکر گفتن با شمارش دانه‌هاي تسبیح و… هریک می تواند راهی جایگزین باشد. در لحظاتی که بی‌تابانه دنبال پاکت سیگارتان میگردید، این عادات تازه را انجام دهید. شاید حالتان با اینکار بهتر شد.

 

شکست را تعمیم ندهید
اغلب سیگاری‌ها در کارنامه‌شان چند شکست ثبت‌شده دارند. اگر شما هم درگذشته بارها ترک کرده‌اید و دوباره سیگار کشیدن را آغاز کرده‌اید، شکست‌هاي قدیمی را به امروز تعمیم ندهید. از نو شروع کنید. از قبل درس بگیرید اما اجازه ندهید دوباره تکرار شوند. چه چیزی باعث شد دفعه قبل ترکتان را بشکنید؟

 

ممکن هست دوباره آن علت به زندگی‌تان برگردد؟ پس برای حل کردن آن مشکل تلاش کنید. قبل از دقت به این نکته، تا آنجا که می توانید بعد از چند روز موفقیت در ترک سراغ سیگار نروید. اگر در لحظاتی که به‌شدت عصبی هستید، وقت‌هایي که دور دوستانتان جمع شده‌اید و شاهد سیگار کشیدنشان هستید یا زمان‌هایي که دلتان برای بو و دودش تنگ شده، با گفتن «فقط یک نخ!» سیگار را روشن کنید، بعید نیست بار دیگر شکست بخورید.

 

سراغ خوراکی‌هاي شادی‌آور بروید
ترک سیگار ممکن هست شما را غمزده و عصبی کند، اما نگران نباشید. محققان میگویند در طبیعت خوراکی‌هاي ضدافسردگی و اضطراب فراوانی وجود دارد که میتوانید روی کمکشان حساب کنید. هویج و خوراکی‌هاي نارنجی مثل کدوتنبل ازجمله آن ها میباشند. گرچه محققان تاثیر اسفناج را هم در بهبود خلق‌وخو ثابت کرده‌اند.

 

از نظر انها خوراکی‌هاي حاوی ویتامین B مثل برنج هم حال شما را بهتر می کند و اگر سراغ مواد خوراکی حاوی ویتامین D مثل شیر و ماهی بروید روحیه‌تان بهتر می شود. در صورتی که مصرف این مواد خوراکی حال شما را بهتر نکرد، با آزمایش خون کامل اوضاع سلامتتان را بررسی کنید. شاید بدن شما به دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی با کمک مکمل‌هاي خوراکی و تزریقی نیاز داشته باشد.

روش های موثر و قطعی برای ترک سیگار