پارس ناز پورتال

روش های موفقیت را از استیو جابز بیاموزیم

روش های موفقیت را از استیو جابز بیاموزیم

روش های موفقیت را از استیو جابز بیاموزیم 

استیو جابز یکی از اسطوره های دنیای تکنولوژی و پدید آورنده برند جهانی و معروف اپل است . گرچه “استیو جابز” دیگر در میان ما نیست اما میراثش برای همیشه با ما خواهد ماند. “استیو” بدون شك در عرصه جهانی یك كارآفرین بسیار موفق بود. در اینجا به ده درس راجع به موفقیت كه می توانیم از او یاد بگیریم می پردازیم :

 

1. بیاموزید كه چگونه آینده را پیش بینی كنید

استیو جابز به نقل از “وین كرتزكی” می گوید: “در بازی هاكی روی یخ، جایی كه توپ می خواهد برود اسكیت می كنم نه جایی كه قبلا بوده”. استیو جابز برای تمام عمرش مصداق بارز این مدعا بود. دستاوردهای امروز اپل همه نتیجه توانایی استیو برای پیش بینی نیاز فردا بوده است.

 

اپل فروش موسیقی دیجیتال را به خود اختصاص داد (كه این كار باعث از رونق افتادن بازار سی دی های موسیقی شد) و با ظهور آیفون و ارائه گوشی های هوشمند با صفحه لمسی بسیار پیچیده، انقلابی عظیم در صنعت تلفن های همراه بوجود آورد.

 

توانایی پیش بینی نیازهای آینده برای كسب موفقیت و نیل به اهداف بسیار با اهمیت است. بدین منظور باید برای آنچه می خواهید طی یك سال (یا پنج سال، ده سال و …) بدست آورید از همین حالا تصویرسازی نمایید. با تصویرسازی دیگر موانع غیرمنتظره نخواهند بود و می توانیم از قبل برای رفع آنها آمادگی داشته باشیم.

 

برای مثال: اگر در حال حاضر با سمت كارمندی مشغول به كارهستید اما در آینده خود را به عنوان یك كارآفرین می بینید، از همین حالا باید فراگیری مهارت های مورد نیاز یك كارآفرین را آغاز كنید.

 

2. بر نقاط مثبت تمركز كنید

استیو جابز یك فرزند خوانده بود. بدون شك او هم می توانست از زندگی بیزار شود (و نیز از پدر و مادرش، چه پدر و مادر تنی و چه پدرخوانده و مادرخوانده اش) و یا در همان اوایل نوجوانی درگیر مسائل منفی شود.

 

با تمام این اوصاف او به مثبت اندیشی ادامه داد: به خاطر داشتن پدرخوانده و مادرخوانده ای مهربان شكرگذار بود و نیز راهی مثبت (رایانه و فناوری) پیدا كرد تا انرژی خود را صرف آن كند و در نهایت همه می دانیم چه چیزی بدست آورد.

 

شما هم می توانید از مزایای مثبت اندیشی بهره مند شوید. اگر هم از آن دست آدم هایی هستید كه همیشه نیمه خالی لیوان را می بینند، سعی كنید بر امور مثبت زندگی تان تمركز نمایید و خواهید دید چه فوایدی نصیبتان می شود.

 

3. با وجود شكست، باز هم به پیشروی ادامه دهید

شكست برای هر انسانی رخ می دهد اما این نحوه ی پاسخگویی به شكست هاست كه افراد را متمایز می كند. در سال ١٩٨٤ استیو جابز از شركت اپل اخراج شد.

 

در سخنرانی جشن فارغ التحصیلی دانشگاه “استنفورد” در سال ٢٠٠٥ راجع به اخراج شدنش گفت : “دیگر اصلا به آن فكر نكردم، اما كار طوری از آب درآمد كه اخراج شدنم از شركت اپل بهترین اتفاق ممكن در تمام عمرم شد. تقریبا در همه امور سنگینی وزن موفقیت بر سبك وزنی از نو شروع كردن می چربید. اخراج شدنم این آزادی عمل را به من داد كه وارد خلاق ترین برهه عمرم شوم”.

 

درسی كه می توانیم از داستان استیو بگیریم این است كه نباید از شكست ها بهراسیم، چرا كه شكست پایان راه نیست و باید به آن به چشم یك موقعیت برای پیشرفت و یادگیری نگریست و تنها در اینصورت است كه موفقیت خودش به سراغتان خواهد آمد.

 

4. دور دنیا سفر كنید

سال قبل از تاسیس شركت اپل، جابز به هند سفر كرده بود. سفر كردن به افراد بصیرت می دهد و دید آنها را نسبت به ممكن ها باز می كند كه هر دو این ویژگی ها برای یك كارآفرین ضروری است. نباید لزوما پول و وقت زیادی صرف سفر كنید. تنها یك سفر كوتاه در پایان هفته به شهرهای مجاور برای كسب تجربه و گسترش افق دید كافیست.

 

5. شریك خود را بیابید

استیو جابز اپل را به تنهایی تاسیس نكرد. او شریكی به نام “استیو وازنیاك” داشت كه مكمل مهارت هایش بود. به همین ترتیب شما هم باید یك شریك مناسب برای خود برگزینید تا موفق شوید. افرادی كه پیرامونتان گرد آوردید ممكن است زندگی شما را بسازند و یا تخریب كنند. پس هوشمندانه انتخاب كنید تا راه موفقیت را بیابید.

 

6. موانع موقعیت هایی نامحسوس هستند

“جابز و وازنیاك” حین توسعه نخستین رایانه اپل با كمبود بودجه مواجه شدند. در عوض به جای توقف كار، “جابز” ون خود و “وازنیاك” محاسبه گر گراف نگارش را فروخت. هر مشكلی چاره ای دارد. موانع را موقعیت هایی نامحسوس بدانید. با این كار همیشه راه های برای رفع آنها خواهید یافت.

 

7. ریسك پذیر باشید

استیو جابز تولیدات شركتش را برای خلق محصولی جدید ادغام می كرد. اكثر مدیر عامل ها از توسعه “آیفون” با آگاهی كامل به اینكه این كار “آی پد” را از رده خارج می كند، تردید داشتند، اما جابز به هر نحوی كه بود این كار را انجام داد و در بازار پرسود گوشی های همراه سهم عظیمی به خود اختصاص داد. اكثر اوقات برای حركت به جلو باید ریسك كرد. فقط دقیق و با حساب ریسك كنید.

 

خوب فكر كنید، بهترین و بدترین حالات ممكن را بسنجید و بعد تصمیم بگیرید كه آیا ارزش ریسك كردن دارد یا خیر.

 

8. انسان های بزرگ را پیرامونتان گرد آورید

“استیو وازنیاك” تنها شریك “استیو جابز” نبود، بلكه او همكارانی چون “تیم كوك”، “جانیلو” و “جان لازتر” داشت. استیو جابز بدون شك تیمی قوی داشت و این امر عامل موفقیت او در شركت اپل و نیز (شرکت پیكسار) بود. شما هم می توانید از استیو درس بگیرید و با افراد بزرگ (كسانی كه توانایی های شما را تكمیل می كنند) همكاری كنید تا به موفقیت برسید.

 

9. هرگز از مرگ غافل نشوید

یادآوری اینكه بزودی از این دنیا خواهم رفت مهمترین وسیله برای انتخاب های بزرگم در طول زندگی بود. چراكه تمام انتظارات، افتخارات، ترس ها، شرمندگی ها و شكست ها، همه و همه در مقابل مرگ زانو خم می كنند و تنها آنچه كه واقعا با ارزش است خواهد ماند.

 

وقتی گیج می شوید، می ترسید، احساس شرمندگی و یا هر چیزی می كنید تنها به یاد داشته باشید به زودی از دنیا خواهید رفت. زندگی كوتاه است پس حساب شده زندگی كنید.

 

10. برای یادگیری از دیگران احساس شرم نكنید

جابز در دوران دبیرستان در سخنرانی های یك شركت فناوری رایانه ای به نام “هیولت پکارد” حاضر می شد و تا قبل از بیست و یك سالگی برای “HP” و “آتاری” كار می كرد. او عملكرد این شركت ها را دید و یاد گرفت چگونه در شركت اپل كاری متفاوت انجام دهد.

 

شما هم می توانید از مزایای یادگیری از دیگران استفاده كنید. من به شخصه افراد زیادی دیده ام كه برای رسیدن به اهداف خاص (مثل كم كردن وزن) چگونه عمل می كنند. آنها به سختی تلاش می كنند، اما نتیجه ای نمی گیرند. گاهی كمك گرفتن از یك مربی تنها چیزی است كه لازم دارند.

 

داشتن یك مربی به روحیه گرفتن، مسئولیت پذیری، تمرین و طرح یك برنامه سازمان یافته برای كسب نتیجه مطلوب و رسیدن به هدف كمك می كند. اگر احساس می كنید در مسائل مختلف زندگی دچار مشكل هستید حتما از یك متخصص كمك بگیرید. گاهی یك كمك ساده تنها چیزی است كه برای رسیدن به موفقیت و كسب نتایج مطلوب مورد نیاز است.