پارس ناز پورتال

ارائه بهترین روش ها برای از بین بردن جای جوش

ارائه بهترین روش ها برای از بین بردن جای جوش

ارائه بهترین روش ها برای از بین بردن جای جوش 

جوش ها همه ي وقت به عنوان مهمانان ناخوانده روی صورت ما جا خوش می کنند و حتی ممکن هست با رفتن انها جایشان روی صورت بماند. یک متخصص پوست و مو در خصوص علل ایجاد جوش در ناحیه صورت، پشت و بازوها و راه‌هاي درمان آن توضیحاتی را ارائه داد.

 

گستری متخصص پوست و مو در خصوص عوامل موثر در بروز آکنه «جوش‌هاي غرور جوانی» اظهار کرد: فعالیت غدد چربی پوست «غدد سباسه» و مسائل ژنتیکی در پیدایش آکنه نقش دارند.

 

وی بیان کرد: در افرادی که پوست‌هاي چرب دارند جوش‌هاي غرور جوانی دیدن میشوند، به طور معمول این جوش‌ها از سنین بلوغ و با ترشح و فعالیت هورمون‌هاي جنسی شروع میشوند که با افزایش ترشح این هورمون‌ها چربی پوست اکثر میشود و اساس را برای بروز آکنه در افرادی که مستعد میباشند، فراهم می کند.

 

این متخصص پوست و مو عنوان کرد: گرچه بعضی اوقات در سن ۲۵ سالگی برای اولین بار جوش‌ها بروز پیدا میکنند.گستری محل شایع جوش‌ها را نواحی دانست که غدد چربی تراکم و تمرکز بالایی در آن مناطق دارند مثل صورت و به خصوص قسمت مرکزی آن مثل پیشانی، بینی، گونه و چانه، پشت، بازو‌ها و افزود: آکنه دارای شدت‌هاي مختلفی هست و در فرم‌هاي ملایم، متوسط و شدید دیده می شود.

 

وی تاکید کرد: آکنه به صورت برجستگی‌هاي قرمز رنگ در سطح پوست دیدن میشود که گاهی اوقات چرکی بوده و در بعضی اوقات عمق این ضایعات اکثر هست، همین طور در فرم‌هاي خفیف معمولاً جای جوش بر روی سطح پوست باقی نمیماند، ولی در فرم‌هاي متوسط و شدید اغلب اِسکار «جای جوش» بر روی سطح پوست دیده می شود.

 

این متخصص پوست و مو تصریح کرد: اسکار یا جای جوش به صورت سوراخ یا فرورفتگی در سطح پوست دیدن می شود که در بعضی از مواقع گوشت اضافی و برجستگی به خصوص در ناحیه پشت و بازو‌ها در افرادی که مستعد ابتلا به کِلوئید یا گوشت اضافی میباشند، ایجاد میکند.

 

گستری با بیان این که آکنه در ناحیه پشت در مردان از شیوع بیشتری برخوردار هست، اظهار کرد: در ناحیه پشت و بازو‌ها اِسکار به صورت برجستگی‌هایي بوده که در واقع درمان آن‌ها سخت و با افزایش بافت کلاژن و فیبروز پوست همراه هست.

 

وی افزود: در مواقعی که آکنه فرم ملایم تا متوسط دارد توسط دکتر محلول‌هاي آنتی بیوتیک موضعی یا دارو‌هایي تجویز می شوند که تراکم پروپیونی باکتر «propioni bacter» «باکتری موثر در مکانیزم آکنه» را در سطح پوست کاهش می دهد. همین طور گروهی دیگر از این دارو‌ها ترشح غدد چربی در سطح پوست را کاهش می دهند.

 

این متخصص پوست و مو دارو‌هاي ضد آکنه را شامل دارو‌هاي موضعی محلول‌هاي الکلی، کِرِم‌هاي لایه بردار یا ضد جوش با مکانیزم‌هاي گوناگون دانست و عنوان کرد: در مواقعی که آکنه دارای شدت متوسط و شدید هست دارو‌هاي غذایی نیز توسط دکتر تجویز میشود. از جمله دارو‌هاي موثر روی باکتری جوش میتوان به «تترا سایکلین» یا «داکسی سایکلین» اشاره کرد.

 

گستری تاکید کرد: آکنه با افزایش سن بیمار خود به خود بهبود پیدا میکند، ولی جای جوش‌ها باقی می ماند؛ بنابراین بیمار ناگزیر هست که برای از بین بردن اِسکار از لیزر و درمان‌هاي پیچیده‌اي بهره گیری کند و این درمان‌ها در برترین شرایط تنها ۶۰ تا ۷۰ درصد میزان موفقیت دارد.

 

وی تصریح کرد: جوش‌ها به دلیل تغییر فرمی که در روی پوست ایجاد میکنند به خصوص در افراد جوان آزار دهنده میباشند. درمان در جهت این هست که فرد چنین جوش‌هایي نزند حتی اگر بیمار جوش هایش را دستکاری نکند در موارد شدید که ضایعات نواحی عمقی پوست را درگیر می کنند حتی بدون دستکاری این جای جوش باقی می ماند.

 

این متخصص پوست و مو گفت: در سال‌هاي جدید برای درمان فرم‌هاي شدید آکنه از قرص‌هاي «ایزوترتینوئین» با نام تجاری آکوتان بهره گیری میشود. این قرص از ترکیبات ویتامین A غذایی هست.گستری بیان کرد: قرص «ایزوترتینوئین» عوارض قابل توجهی دارد، ولی تحت نظر دکتر این عوارض قابل بازرسی بوده و از ایجاد اِسکار پیشگیري میکند. در شروع درمان بیمار آزمایش می دهد و سپس هر ۲ ماه یک‌بار این آزمایش تکرار میشود.

 

وی عنوان کرد: از عوارض قرص آکوتان میتوان به افزایش چربی خون یا اختلال در آنزیم‌هاي کبدی اشاره کرد. مردان جوانی که در ناحیه پشت و بازو دارای جوش‌هاي چندان میباشند و نمیتوان برای درمان آن‌ها از دارو‌هاي موضعی بهره گیری کرد در این مواقع از دارو‌هاي آنتی بیوتیک غذایی یا آکوتان کمک گرفته میشود.

 

این متخصص پوست و مو اظهار کرد: در بعضی اوقات افراد به دلیل مصرف کِرِم‌هاي آرایشی دچار آکنه میشوند. در نتیجه اشخاص باید از لوازم آرایشی فاقد چربی بهره گیری کنند. همین طور احتمال بروز جوش در کسانی که با روغن و مواد نفتی سر و کار دارند، چندان هست.

 

گستری یادآور شد: مصرف دارو‌هاي کورتون غذایی یا تزریقی در طولانی مدت، دارو‌هاي هورمونی که بعضی از افراد در باشگاه‌هاي بدنسازی مصرف میکنند و قرص‌هاي ضد سل نیز میتواند سبب پیدایش جوش در افراد شود.