پارس ناز پورتال

معرفی بهترین روش ها برای خواب عمیق و راحت

معرفی بهترین روش ها برای خواب عمیق و راحت

معرفی بهترین روش ها برای خواب عمیق و راحت 

اگر می‌خواهید خواب راحت و عمیق داشته باشید نیازی نیست تا حتما از قرص هاي خواب آور بهره گیری نمایید،شما می‌توانید راه هاي زیر را امتحان کنید. هیچ کس نمی‌خواهد تمام شب را با بی خوابی و مبارزه و تقلا برای به خواب رفتن سپری کند. در این نوشتار راهکارهایی برای کمک به حل این مشکل و خواب راحت تر نشان داده می‌شود که میتوان با انجام یک و یا چند مورد از انها گذشته از خواب، این مشکل را به حداقل رساند و یا به آن خاتمه داد.

 

دوش آب گرم
تحقیقات نشان داده هست که دمای بدن به طور طبیعی در شب کاهش می یابد. این حالت دو ساعت گذشته از خواب شروع می‌شود و حدود ساعت 4 تا 5 صبح پایان می یابد. هنگامی که در معرض آب گرم قرار میگیرید، دمای بدن افزایش می یابد و خشک کردن سریع بدن و خنک شدن آن می‌تواند سبب آرامش و کمک به خواب راحت گردد.

 

اگر گذشته از خواب بتوانید دمای بدنتان را 1 تا 2 درجه افزایش دهید، احتمال افت سریع تر دمای بدن در هنگام خواب اکثر خواهد شد و بدینوسیله می‌توان خواب عمیق تری را تجربه کرد. گرچه به عقیده ي محققین بهره گیری از وان آب گرم به مدت 20 تا 30 دقیقه میتواند اثر اکثر و بهتری داشته باشد، اما همین طور اذعان داشته اند که بهره گیری از دوش آب گرم نیز میتواند موثر باشد.

 

کاهش میزان نور
در اواخر بعدازظهر و یا هنگام غروب آفتاب، بدن انسان شروع به آزادسازی هورمون ملاتونین میکند که این عمل سبب آماده سازی به مرور بدن برای ورود به مرحله ي استراحت و خواب می‌شود. اما باید دقت داشت که این واکنش هنگامی رخ می‌دهد که محیط اطراف نیز نشانه هایي دال بر ورود به زمان مورد نظر را داشته باشند.

 

دانشمندان معتقدند افرادی که از مشکل کم خوابی رنج میبرند، نباید از نوشیدنی هاي کافئین دار از عصر به بعد بهره گیری کنند
به گفته ي محققان «ملاتونین هورمون تاریکی هست و ارتباط ي خوبی با نور ندارد» . برای تسهیل در اینکار می‌توان از حدود ساعت 9 تا 10 شب نور محیط منزل را کم کرد. با انجام اینکار، بدن برای ورود به مرحله ي خواب و داشتن خوابی عمیق و مناسب آماده می‌شود.

 

اختصاص لباس خواب
با پوشیدن لباس مناسب و مشخص برای خواب می‌توان به بدن برای تشخیص راحت تر زمان خواب کمک کرد. تحقیقات نشان داده هست که ایجاد یک عادت منظم شبانه گذشته از رفتن به رختخواب می‌تواند به بدن کمک کند تا راحت تر وارد مرحله ي خواب گردد؛ بعنوان مثال پوشیدن پیژامه خواب و یا مسواک زدن دندان ها گذشته از خواب می‌تواند از جمله ي این عادات خوب و موثر باشد.

 

اجتناب از مصرف محرک ها از عصر به بعد
عدم مصرف قهوه و نوشیدنی هاي کافئین دار از عصر به بعد می‌تواند سبب ورود راحت تر بدن به مرحله ي خواب گردد. دانشمندان معتقدند افرادی که از مشکل کم خوابی رنج می‌برند، نباید از نوشیدنی هاي کافئین دار از عصر به بعد بهره گیری کنند، زیرا این ماده تا مدت زمان بسیار زیادی در بدن باقی می‌ماند و باعث بی خوابی می‌شود. تحقیقات نشان داده که حتی قهوه هاي بدون کافئین نیز درصدی کافئین دارند و در نوشابه ها نیز کافئین وجود دارد.

 

از دیگر محرک هاي بی خوابی می‌توان به نیکوتین اشاره کرد. سیگار کشیدن گذشته از خواب باعث بی خوابی می‌شود، زیرا اینکار سبب افزایش ضربان قلب و قرار گرفتن مغز در حالت هشدار میشود که این حالت میتواند سبب اختلال خواب گردد.

 

عدم بهره گیری از لوازم الکترونیکی
شاید دوست دارید گذشته از خواب به وسیله ي تلفن همراه با دوستانتان مکاتبه یا ارتباط داشته باشید، اما دقت کنید که اینکار می‌تواند سبب طولانی تر شدن مرحله ي ورود به خواب گردد. نور آبی صفحه نمایش هاي روشن مثل تلویزیون ، گوشی، رایانه و تبلت می‌توانند بعنوان عوامل مهم بی خوابی به شمار آیند.

 

لذا بهتر هست از بهره گیری ي انها در این زمان اجتناب کرد. می‌توان از حدود ساعت 9 تا 10 شب نور محیط منزل را کم کرد. با انجام اینکار، بدن برای داشتن خوابی عمیق و مناسب آماده میشود.بهتر هست گذشته از خواب با انجام کارهایی نظیر مطالعه در یک مکان آرام غیر از رختخواب، سرعت فعالیت مغز را کاهش دهید. برترین کار این هست که دو ساعت گذشته از خواب، تماشای تلویزیون و بهره گیری از رایانه را متوقف کنید.

 

پوشیدن جوراب
اگر سردی پاها مخصوصا در زمستان سبب بیدار ماندن و کندی روند خواب می‌شود، پوشیدن جفت جوراب نرم و گرم نگه داشتن پاها می‌تواند راهکار بسیار خوبی باشد. تحقیقات نشان داده هست که این پوشش و لایه ي اضافی میتواند سبب بهبود گردش خون در اندام ها و در نتیجه کمک به افزایش سرعت ورود به مرحله ي خواب شود.

 

کاهش مصرف غذا و نوشیدنی در شب
یک وعده سنگین خوراکی میتواند سبب افزایش مدت زمان کار دستگاه گوارش شود و این در حالی رخ می‌دهد که سایر اعضا و اندام ها در حالت آماده باش برای استراحت و یا نیمه بیدار قرار دارند. حتی بهره گیری از مشروبات الکلی با این که ممکن هست سبب خواب آلودگی شود، اما موجب اختلال خواب و ممانعت از ورود به مرحله ي خواب عمیق و با کیفیت خواهد شد.

 

حتی نوشیدن چندان مایعات در شب میتواند سبب تکرر ادرار «خصوصا در افراد میانسال و مسن» و بی خوابی گردد. به همین علت دانشمندان پیشنهاد می‌کنند در صورت امکان شب ها مایعات کمتری بنوشید.