پارس ناز پورتال

روش کاشت انواع سبزه برای عید نوروز 1402

روش کاشت انواع سبزه برای عید نوروز 1402

روش کاشت انواع سبزه برای عید نوروز 1402 

آموزش کاشت انواع سبزه برای شب عید سال 1402 را برای شما داریم که می توانید با کاشت آن ها طراوت بهار را به خانه خود بیاورید. همانطور که خودتان بهتر می دانید، سبزه عید یکی از اعضای جدا نشدنی سفره هفت سین است که نماد تولد دوباره و سبز شدن است. در اولین مطلب کمپین بوی عیدی نکات مفید آموزش سبز کردن سبزه عید را به شما می گوییم. نکات ساده و مهمی که شاداب ترین سبزه را به شما می دهد:

 

قبل از هر چیز باید بدانید که انتخاب نوع و شکل سبزه عید اهمیت زیادی دارد. گندم و جو از تک لپه ای ها هستند و سبزه نهایی را به شکل ساقه های ساده حاصل می کنند. ولی بذرهایی مثل عدس، ماش و شاهی دولپه ای هستند و برگ های کوچک زیبایی بوجود می آورند. با در نظر گرفتن این نکته سبزه عید مورد نظر خود را انتخاب کنید.

روش کاشت انواع سبزه برای عید نوروز 1402

آموزش کاشت انواع سبزه های عید

 

آموزش کاشت سبزه عید با گندم

طبق اندازه مورد نظر مقداری گندم بردارید و آن را برای دو تا سه روز خیس کنید. حداقل دو هفته قبل از عید و در اواسط اسفند برای کاشت سبزه اقدام کنید تا نزدیک عید سبزه ما به اندازه کافی رشد کرده باشد.در این دو سه روز گندم جوانه می زند. سپس دانه ها را درون ظرف مناسبی پخش کنید و پارچه یا دستمال مرطوبی روی آن قرار دهید. این پارچه را همیشه مرطوب نگه دارید.

 

بعد از چند روز گندم ریشه زایی را شروع می کند. بعد از اینکه جوانه کمی رشد کرد می توانید پارچه مرطوب را بردارید و اجازه رشد را به سبزه تازه خود بدهید.بعد از برداشتن پارچه سبزه را در معرض نور قرار دهید تا جوانه سفید با دریافت نور سبز شود. توجه کنید که اسپری روی سبزه می تواند باعث شادابی آن شود.برای بذر جو، ماش و عدس هم همین روش را انجام دهید.

روش کاشت انواع سبزه برای عید نوروز 1402

طبق اندازه مورد نظر مقداری گندم بردارید و آن را برای دو تا سه روز خیس کنید

 

سبزه شاهی، کاشت سبزه عید

حتما شما هم دیده اید که در بازار نوروز انواع سبزه و به شکل های مختلف به فروش می رسد. پس شما هم دست به کار شوید.  برای این نوع سبزه احتیاج به بذر شاهی دارید. یک کوزه یا ظرف سفالی به سلیقه خود بخرید. روی کوزه سفالی را جوراب زنانه بکشید.

 

مقداری از بذر شاهی را برای لعاب انداختن برای چند ساعت خیس کنید. سپس با یک قاشق یا انگشت بذرها را روی جوراب بکشید. بذرها که ژله ای و لعاب دار شده اند به راحتی روی جوراب باقی می ماند. جالب است بدانید که آبیاری این نوع کوزه باید از درون انجام شود. می گویی چگونه؟ کوزه را پر از آب کنید! بذر شاهی بعد از سه روز جوانه می زند و ریشه خود را درون بافت جوراب نفوذ می کند.

روش کاشت انواع سبزه برای عید نوروز 1402

از بذرهای خاکشیر و شاهی برای انداختن سبزه روی کوزه استفاده کنید

 

سبزه نارنج را به سفره هفت سین بیاورید

اگر از طرفداران محیط زیست هستید می توانید به جای سبزه گندم، ماش و عدس از هسته مرکبات مثل پرتقال، نارنج و لیمو استفاده کنید تا بتوانید بعد از عید هم آن را در فضای سبز بکارید. هسته مورد نظر خود را برای دو روز درون آب قرار دهید تا خوب خیس بخورد. حالا باید این بذرها را در خاک سبک بکارید.

 

یک لیوان یا گلدان کوچکی انتخاب کنید. درون آن را خاک غنی و سبک باغچه بریزید و بذرها را بکارید و خاک را تا سبز شدن بذرها مرطوب نگه دارید. برای اینکه تا روز نوروز نهال های کوچک سبز به اندازه سفره هفت سین رشد کرده باشند، از همین امروز شروع کنید، ممکن است این دوره تا یک ماه هم طول بکشد.

 

اگر بتوانید با احتیاط پوست دور هسته مرکبات را جدا کنید، زودتر جوانه می زند.

روش کاشت انواع سبزه برای عید نوروز 1402

اگر از طرفداران محیط زیست هستید از هسته مرکبات مثل پرتقال، نارنج و لیمو استفاده کنید

 

سبزه عید با خاکشیر

اگر در روزهای آخر سال به یاد این افتادید که سبزه بکارید، بهتر است به سراغ خاکشیر بروید. این بذر در عرض یک هفته سبز می شود. لازم است قبل از هر کاری خاکشیر را برای چند ساعت خیس کنید تا لعاب دار شود.

 

یک لایه پنبه را روی ظرف مورد نظر پخش کنید و روی آن را پارچه تنظیف بکشید. یک لایه خاکشیر مرطوب را روی پارچه پخش کنید. چند روز بذرها را آبیاری کنید تا جوانه بزند. می توانید برای بهتر شدن شرایط روی ظرف سبزه عید با خاکشیر را یا یک کیسه بپوشانید.

روش کاشت انواع سبزه برای عید نوروز 1402

اگر در روزهای آخر سال به یاد این افتادید که سبزه بکارید، بهتر است به سراغ خاکشیر بروید

 

نکات مهم در آموزش کاشت سبزه عید

بذرها باید سالم و تازه بوده تا قوه نامیه خود را از دست نداده باشند و سبز شوند.

 تا جوانه زدن بذرها، آنها را با پارچه از نور آفتاب محافظت کنید.

 سبزه عدس و ماش دیرتر رشد می کند. برای آنها حداقل ۲۰ روز قبل از نوروز اقدام کنید.

 

 هر زمان موقع آبیاری، آب زیر سبزه را تخلیه کنید.

 برای یک بشقاب سبزه ۵۰-۱۰۰ گرم بذر کافی است.

 در طول عید برای جلوگیری از رشد زیاد سبزه آن را در محل خنک نگه دارید.

 

 ظروف سفالی بدون لعاب برای سبزه مناسب ترین انتخاب است.

 بذرها را قبل از هرکاری کاملا در آب غوطه ور کنید.

 اسپری روی بذرها بهترین روش آبیاری است.

 هرچقدر قطر بذرها کمتر باشد، ماندگاری بیشتری دارد.

روش کاشت انواع سبزه برای عید نوروز 1402

هر زمان موقع آبیاری، آب زیر سبزه را تخلیه کنید