پارس ناز پورتال

روغن رزماری و خواص آن درباره رشد مو

مجموعه : نکات سلامت مو
روغن رزماری و خواص آن درباره رشد مو

روغن رزماری و خواص آن درباره رشد مو 

برخی اعتقاد بر این دارند که روغن رزماری در رشد موها موثر است.با هم بررسی کنیم تا ببینیم آیا این حرف صحت دارد یا خیر. روغن رزماری به دلیل خواص آن برای تحریک رشد مو شناخته شده است و بسیاری از مردم قرن های متمادی از این روغن و به این منظور استفاده می کردند.

 

با وجود بسیاری از ادعا های اخیر مبنی بر عدم تاثیر رزماری در رشد مو ، هنوز هم بسیاری برای جلوگیری از ریزش مو ، این روغن را مورد استفاده قرار می دهند.رزماری در واقع یکی از گیاهان مورد استفاده در آشپزی است که در محصولات زیبایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

این گیاه خوشبو از زمان های قدیم به عنوان داروی گیاهی مورد استفاده قرار می گرفت و گذشتگان بر این عقیده بودند که مشکلات گوارشی را از بین می برد، درد ماهیچه ها را کم می کند و به حافظه قدرت می بخشد.تحقیقات اخیر نشان داده خواص آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال این روغن آن را به یکی از بهترین ها برای مراقبت از پوست و مو تبدیل کرده است.

 

چگونگی تاثیر روغن رزماری بر رشد مو
متخصصان پوست معتقدند چگونگی تاثیر روغن رزماری بر رشد مو مثل یک راز است. در هر صورت به نظر می رسد روغن رزماری از طریق تحریک تقسیم سلولی در رگ های خونی و بزگ کردن آنها ، فولیکول های مو را برای تولید موهای جدید تحریک می کند. البته روغن رزماری تنها روغن موثر در رشد موها نیست .

 

به هر حال روز به روز شواهد علمی بیشتری خواص بی نظیر رزماری در تسریع رشد موها را ثابت می کند. در یکی از تحقیقات بر روی موش ها ، که به هر دو نوع دستکاریهورمون ها و تراشیدن ، موی خود را ازدست داده بودند ، تاثیرات رزماری بر رشد موی حیوانات ثابت شد.

 

به نظر می رسد ترکیبات فعال طبیعی در رزماری می تواند از برخی از عوامل ریزش مو جلوگیری نماید. این موضوع محققان را مجاب کرده تا از رزماری به عنوان یکی از داروهای موثر در ریزش مو استفاده نمایند.

 

البته در بسیاری از این مطالعات ترکیب رزماری با سایر روغن ها آزمایش شده که همین موضوع می تواند این سوال را بوجود آورد که آیا رزماری خود به تنهایی نیز از توانایی جلوگیری از ریزش مو برخوردار است یا خیر.

 

اثرات تسکین دهنده ی خارش سر در رزماری
خواص ضد قارچ رزماری آن را به یکی از ترکیبات مورد علاقه برای درمان مشکلات پوست سر تبدیل کرده است. متخصصان بر این عقیده اند که شوره سر بر اثر نوعی از مخمر به وجود می آید .

 

پس درمان آن به وسیله ی یک ماده ی ضد قارچ معقول به نظر می رسد . یکی از مهمترین ترکیبات فعال در رزماری اسید رزمارینیک است که خواص ضد التهاب و ضد باکتری این روغن از آن سرچشمه می گیرد. همین موضوع استفاده از رزماری را ، برای درمان بیماری های عفونی پوست سر ، به گزینه ای خوب تبدیل می کند.