پارس ناز پورتال

رونق گرفتن شغل فست فود در شهرهای ایران

رونق گرفتن شغل فست فود در شهرهای ایران

رونق گرفتن شغل فست فود در شهرهای ایران

فست فودی ها در شهرهای مختلف ایران روز به روز اوضاع بهتری پیدا میکنند و مردم نیز از این نوع غذایی ها استقبال خوبی دارند. شاید همه بر این عقیده استوار باشند که حتی در بدترین شرایط اقتصادی نيز مردم، از خورد و خوراک‌شان نمی‌گذرند؛ بنابراین آن چه با شکم در ارتباط است، همه ی وقت} بازارش رونق دارد.

 

نمونه آن نيز ساندویچی است. این غذای فوری یا زودغذا، عنوانی است برای غذاهایی که به سرعت طبخ و آماده می‌شوند. انواع ساندویچ به ویژه همبرگر، از فست فودهای رایج هستند.در سال‌های اخیر، سخت شدن شرایط اقتصادی کمی تا قسمتی روی ذائقه غذایی مردم تاثیر گذاشته اما خوشبختانه تنوع فست‌فودها و ساندویچ‌ها آن‌قدر بالاست

 

که به راحتی خود را با انتظارات مشتریان انطباق می دهد. البته این شغل نيز، مسئولیت‌ها و دردسرهای خود را دارد. اما اگر هم صبر و حوصله و هم کمی سلیقه و برخورد خوب داشته باشید، پس میتوانید در این حرفه موفق شويد و چند نفر دیگر را نيز به عنوان یک کارآفرین مشغول کار کنید.

 

یک کار خوشمزه! در حال حاضر ساندویچ‌فروشی به تدریج در ایران به صورت یک شغل عمومی و گسترده درآمده است و برندهای ایرانی توانسته‌اند جای خود را در میان مردم باز کنند. تنها باید ساندویچ‌فروشان با افزایش کیفیت بتوانند مشتری‌های خود را جذب و حفظ کنند. بازار فست فود یا به عبارتی ساندویچ‌فروشی در ایران در حال گسترش است البته به شرطی که بسترلازم برای کارآفرینان نیز فراهم شود.

 

ساندویچ؛ غذایی فوری

«آقا ساندویچ می خواهید، نداریم»؛ صاحب مغازه اصلا پشت سرش را نگاه نمی‌کند و این را میگوید. می خواهم جوابش را بدهم که آخه هشت صبح کی ساندویچ می‌خوره؟ اما یک لحظه خاطرات دوران سربازی در شیراز مانند برق از جلو چشمم رد میشود. یاد آقا فیروز می‌افتم كه مردی 30 و چند ساله بود

 

و یک ساندویچی داشت نرسیده به جایی که شیرازی‌ها به اسم «کلبه» می‌شناسند. روز و شب نمی‌شناخت و همه ی وقت باز بود. صبح ساعت هشت، شیفت گشت را که تحویل می‌دادیم به سمت فیروز راه می‌افتادیم. «آقا فیروز! سه تا همبرگر، مال من تپل باشه»؛ این را می گفتم و با بچه‌ها ساندویچی را می‌گذاشتیم

 

روی سرمان. «چشم جناب سروان»، خودش می‌دانست منظورم از تپل چیست. فکر کنم باید اضافه وزنم را که 10 کیلو است، مدیون فیروز و ساندویچ‌هایش باشم.«آقا گفتم ساندویچ نداریم» تشر صاحب ساندویچی، رشته افکارم را پاره می کند. وقتی می‌گویم خبرنگار هستم، میگوید: «پس کو دوربینت؟» من می‌مانم وتوضیح که روزنامه و خبرگزاری با صدا و سیما فرق می‌کند.

 

غذایی که همواره محبوب است

جواد، صاحب ساندویچی کوچک و تمیزی است که سر در مغازه‌اش، بنر یکی از برندهای مطرح تولید ساندویچ را نصب کرده است. «مردم از هرچه بگذرند، از شکم نمی‌گذرند». این را جواد میگوید و ادامه می‌دهد:« ساندویچ و فست فود، ارتباط مستقیم با شکم دارد؛ پس همین می‌شود که ما بازار خودمان را داریم،

 

چه در پس کوچه و چه در یک فوت کورت. خوش غذایی، خصلت ما ایرانی‌هاست و همه وقت} به دنبال طعم‌ها و مزه‌های اخیر و زیبا بوده‌ایم و دنیای ساندویچ و فست فود نيز که دریای تنوع است و هر روز یه شاهکار اخیر خلق میشود».

 

تقاضا برای این بازار همیشگی است

وی می‌گوید: با این رشد جمعیت و افزایش روزافزون تقاضا و کمبود وقت برای مردم، طبیعی است که تقاضا برای این بازار همیشگی باشد و فارغ از برخی مسائل و گرفتاری‌ها، می‌توان ساندویچی و فست فود را جزو کسب و کارهای سودآور حساب کرد و این شغل، نه تنها بازار خودش را دارد

 

بلکه سبب رونق بقیه مشاغل نيز شده است مانند تولید نوشابه و ماء الشعیر، نون ساندویچ، خیار شور، قارچ، انواع سس و … . نکته دیگر که این فعال عرصه ساندویچ و فست فود به آن اذعان دارد، این است که شاید به جهت نبود امکانات مناسب برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت، خوردن ساندویچ در واقع به نوعی تفریح برای مردم تبدیل شده است.

 

نحوه راه‌اندازی یک مغازه ساندویچ‌ فروشی

از جواد می‌پرسم چگونه شغلش را آغاز کرده است؟ میگوید: «کارم را از شاگردی یه ساندویچی کوچک در دانشگاه‌های شهرهای اطراف استان شهر تهران شروع کردم. اولش از ناچاری و بیکاری بود ولی کمی بعد علاقه‌مند شدم. بعد که صاحب ساندویچی، کار را رها کرد، خودم رفتم صحبت کردم و کل کار را گرفتم.

 

اولش سخت بود ولی بعد به مرور کاملا بر اوضاع مسلط شدم. در این کار غیر از ساندویچ خوبی که دست مردم میدهید، باید اخلاق‌تان نيز خوب باشد و درخواست مردم را برآورده کنید». یادتان باشد چون تقاضا برای این بازار همیشگی است، پس اگر خوب کار کنید و در کارتان کم نگذارید، بدون شک کسب و کار شما نيز همیشگی خواهد بود.

 

مکان‌یابی، مهم ترین موضوع

بيشتر فعالان عرصه تولید ساندویچ معتقدند که برای شروع و داشتن کسب و کار موفق، مکان‌یابی، مهم ترین رکن است و از همین رو مکان‌های شلوغ مانند بازارها، پاساژها، مراکز تجاری، دانشگاه‌ها و مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها در اولویت است.

 

تازه‌کارها بخوانند

بهتر است اگر تازه‌کار و ناشناخته هستید، مکان کوچکی را اجاره کنید که یک آشپزخانه و البته جایی برای نشستن داشته باشد یا حداقل در مکانی باشد که محلی برای نشستن در نزدیک آن باشد؛ این‌گونه‌ در بسیاری از هزینه‌ها مانند اجاره و قبض برق صرفه‌جویی می‌کنید.

رونق گرفتن شغل فست فود در شهرهای ایران

طراحی صحنه و آکسسوار، مهم‌ترین ابزار برای رونق

البته اين نكته حايز اهميت است که در تهیه مکان، به تمیزی آن و عدم مشکلات ناشی از فاضلاب، لوله کشی آب، تمیزی دیوارهاو به رنگ محیط توجه کرده و ملاحظات زیست‌محیطی را در نظر بگیرید. میز و صندلی مناسب و چیدمان خلاقانه را نيز فراموش نکنید، همچنین دکوراسیون و استفاده از نورپردازی به شدت در جذب مشتری موثر است. به طور خلاصه «باید متفاوت باشید».

 

مهم ترین موارد در اداره ساندویچی

بهرام، یک ساندویچ فروشی کوچک در اطراف مرکز فروش اسباب بازی و لوازم و مایحتاج نوزادان دارد. او میگوید: یکی از مهم‌ترین موارد در اداره ساندویچی، رعایت بهداشت است. شما حتما باید گواهی بهداشت داشته باشيد و البته در هنگام گرفتن عوارض، راحت یقه شما را میگیرند؛ پس بهتر است در پرداخت هزینه‌های دولتی و البته رعایت نکات بهداشتی و تمیزی، دنبال راه‌های در رو نباشید.

 

وسایل مورد نیاز

بهرام به وسایل داخل محل کسب و کارش اشاره می کند و میگوید: برای سرخ کردن و گرم کردن غذایی به اجاق گاز احتیاج دارید و البته به یک مایکروفر برای ساندویچ‌ها و فست‌فودهای کوچک. یخچال و فریز نيز، برای خنک نگه داشتن موادغذایی و البته نوشیدنی‌ها ضروری است. برای شستن و تمیز کردن ظرف و ظروف نيز، سینک ظرف‌شویی جزو واجبات است.

 

چگونگی تهیه مواد مورد نیاز برای ساندویچ

وی در مورد نوع و چگونگی تهیه مواد مورد نیاز برای تهیه ساندویچ نیز میگوید: گوشت چرخ کرده، پنیر، سبزیجات، نان، ظرف سالاد و ظرف سیب زمینی، قاشق و چنگال و لیوان یک بار مصرف و کاغذ یا نایلون ساندویچ از جمله مهم ترین موارد لازم است که مورد نیاز این کسب و کار است

 

که البته امروز شرکت‌های مختلف از برندهای مختلف به سراغ شما می‌آیند و مواد مورد نیاز را برای شما ثبت سفارش کرده و تهیه میکنند و نوشیدنی نيز معمولا یک ماه قبل سفارش‌گیری و درب مغازه تحویل شما میشود.

 

تهیه منو از انواع ساندویچ‌ها

گام بعدی در این کار، تهیه یک منو از انواع ساندویچ‌ها، پیتزا، سالاد، انواع نوشیدنی و… است. می‌توانيد از برخی اسامی زیبا که حس کنجکاوی مشتری را تحریک کند نيز، استفاده کنید که البته بايد در این ابتکارات، حواس‌تان به قیمت‌ها نيز باشد که سبب پشيماني مشتري از سفارش نشود.

 

مشتری‌‌داری، مورد توجه است

استفاده از پرسنل مناسب و آموزش دیده مانند نظافتچی، آشپز، پیش خدمت و صندوق‌دار نیز، بسیار حايز اهمیت است و البته اخلاق خوش و نیکو و مشتری‌مداری از جمله پر اهمیت‌ترین‌هاست.

 

تبلیغات را فراموش نکنید

امروزه تبلیغات حرف اول را میزند. تبلیغات را فراموش نکنید، مخصوصا از نوع بکر و خلاقانه. حتی برخی معتقدند كه بايد تبلیغات را قبل از شروع کارتان آغاز کنید و به عبارتی حس کنجکاوی مشتریان را تحریک کنید. فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نيز، ظرفیت بسیاری خود برای معرفی شما به همگان است؛ به شرط استفاده از خلاقیت.

 

چگونه مي‌توان ساندویچ فروش متمایزی شد؟

فراموش نکنید با توجه به تعدد ساندویچ فروشی، در حال حاضر برای یک کسب و کار موفق در زمینه فست فود و ساندویچ، قبل از هرچیز باید خاص و متفاوت باشید. متمایز بودن به معنی صرف هزینه گزاف نیست بلکه نیازمند مطالعه و تحقیق روی انواع ساندویچ و بازارپسندی آن در مناطق مختلف شهر با توجه به ذائقه شهروندان و تولید یک محصول پس از تجزیه

 

و تحلیل شرایط و هزینه‌هاست.البته بسیاری از فعالان این عرصه معتقدند که تمرکز بر یک محصول خاص و البته ویژه و ممتاز و افزایش روز افزون کیفیت آن می تواند در موفقیت شغلی شما تاثیر بسزایی داشته باشد.