پارس ناز پورتال

دلیل رژیم گرفتن و وزن کم نکردن افراد چیست؟

مجموعه : رژیم و تغذیه
دلیل رژیم گرفتن و وزن کم نکردن افراد چیست؟

علت رژیم گرفتن و وزن کم نکردن افراد چیست؟ 

بسیاری افراد میباشند که با وجود رژیم و ورزش هاي سخت اما هیچ تاثیری در کاهش وزن خود دیدن نمی‌کنند. این امر علت دارد. واضح هست که پیگیری رژیم هاي خوراکی مناسب و کارآمد در کنار فعالیت بدنی و کاهش استرس هاي روزمره می تواند سبک زندگی سلامتی را برای افراد به وجود آورد اما متاسفانه بعضی از انواع رژیم ها فشار فراوانی را به فرد وارد می آورد که از آن ها به رژیم هاي سخت یاد می شود

 

تعداد زیادی از شخصیت هاي سرشناس، بازیگران مطرح سینما، مدل ها و سوپر مدل ها در سراسر دنیا برای حفظ اندام خود به چنین رژیم هایي روی می آوردند که ادامه آن در طولانی مدت می تواند آسیب هاي فراوان و جدی را به همراه داشته باشد. این رژیم ها عمدتا در کوتاه مدت سبب کاهش وزن میشوند و به همین علت نیز طرفداران فراوانی در سراسر دنیا دارند.

 

شاید خواندن این متن و انچه متخصصان علم تغذیه بر اساس یافته هاي علمی حاصل از مطالعات طولانی بدست آورده اند بتواند نقطه نظرهای موثری در اساس سلامت را در اختیارتان قرار دهد و اگر در حال حاضر از رژیم خوراکی نامناسب و غیر استانداردی تبعیت می کنید، در ادامه آن تجدید نظر کنید.

 

رژیم، رژیم هست. این طور نیست؟

احتمالا شما هم در طول زندگی خود به توصیه دوستان یا آشنایان تان به گرفتن رژیم هاي خوراکی گوناگونی روی آورده اید تا بتوانید در کوتاه ترین زمان، چند کیلو لاغرتر شوید. اما باید بدانید که در پس تعداد زیادی از این رژیم ها هیچ توجیه علمی وجود ندارد. تعداد زیادی از متخصصان تغذیه در ارتباط با چنین رژیم هایي هشدار می دهند.

 

دکتر «کندیس ستی» از متخصصان کاهش وزن در این باره می گوید: “عمدتا به نظرتان می رسد که تحمل گرسنگی می تواند شما را به هدف اصلی تان که همانا لاغر شدن هست برساند.” اما بهتر هست بدانید که چنین رژیم هایي می توانند نتیجه معکوسی را به همراه داشته باشند و سلامت شما را به طور جدی به خطر بیاندازند.

 

بعضی از این مخاطرات جدی را با هم مرور خواهیم کرد:

 

رژیم هاي سخت خوراکی می توانند به کم آبی بدن بیانجامند

اگرچه کاهش ناگهانی وزن موجبات رضایت و شادی شما را فراهم می آورد اما می تواند برای سلامتی تان بسیار مخاطره برانگیز باشد. بهتر هست بدانید زمانی که تنها در طول یک هفته بین ۳ تا ۵ کیلو وزن کم می کنید انچه از دست می دهد چربی هاي اضافه بدن تان نیست بلکه آب هست.

 

همین اندیشه ناپخته سبب خواهد شد که مقادیر قابل توجهی آب از دست دهید و خود نیز از این روند ناآگاه باشید. یک رژیم خوراکی سلامت بر کاهش سریع وزن تاکید نمی کند بلکه یک رژیم متعادل با همراه مصرف میزان کافی آب هست.«راب راپونی» متخصص تغذیه ورزشی و موسس یکی از موسسات معتبر مرتبط توصیه می‌ کند،

 

با کاهش هرروز تنها ۵۰۰ کالری از رژیم خوراکی که منجر به کاهش حدود نیم کیلو از وزن تان در طول یک هفته می شود می‌ تواند یک رژیم سلامت را دنبال نمایید. اگرچه چنین رژیمی با زمان بیشتری همراه هست اما زمانی که به نتیجه دست پیدا کنید احتمال کمتری وجود دارد که گرفتار سیکل معیوب رژیم هاي یویویی شوید.

 

دکتر ستی نیز توصیه می‌ کند به همراه داشتن همیشگی یک بطری آب می تواند از کم آب شدن بدن تان پیشگیري به عمل آورد. هر اندازه اکثر آب بنوشید بدن تان احساس گرسنگی کمتری خواهد کرد و احتمال این که به سمت خوردن هله هوله بروید کاهش پیدا خواهد کرد.

 

از نظر جسمی احساس خستگی بیشتری خواهید کرد

زمانی که گرسنه یا تشنه هستید چه اتفاقی میوفتد؟ در چنین زمان هایي خسته می شوید و انگیزه خود را نیز از دست خواهید داد چرا که در زمان هایي که تشنه یا گرسنه هستید بدن تان پیامی را ارسال میکند که مشکلی وجود دارد و شما باید به دنبال راهکاری برای آن باشید.

 

از آنجایی که در رژیم هاي خوراکی سخت، مقدار کافی انرژی به بدن تان رسانده نمی شود به همین علت نیز احساس خستگی فراوانی می کنید. از جمله بدترین اتفاقاتی که به دنبال گرفتن یک رژیم سخت روی می دهد این هست که احساس تشنگی، گرسنگی و خستگی می کنید و حتی قادر به انجام فعالیت هاي بدنی و ورزش نیز نخواهید بود.

 

«دَن پلانتِ»، مدیر و مسئول مرکز تناسب اندام «اورنج تئوری» در این باره توضیح می دهد، با گرفتن یک رژیم سخت خوراکی، نه تنها میزان مصرف مواد خوراکی را کاهش می دهید بلکه تعداد دفعات خوراکی را نیز کم می کنید. وی توصیه می‌ کند که هرروز ۴ تا ۶ وعده غذای کم حجم میل کنید و میزان کافی کالری را نیز دریافت کنید.

 

مواد خوراکی خوب و مغذی نمی خورید

در رژیم هاي سخت خوراکی عمدتا خوراکی هایي از وعده خوراکی شما حذف می‌ شوند و بهتر هست همواره در نظر داشته باشید که بدن به چربی و غلات نیز نیاز دارد. دکتر ستی در این باره می گوید: “اگر در رژیم خوراکی تان یکی از انواع مواد خوراکی همچون چربی و یا کربوهیدرات حذف و با موادی با کالری هاي کمتری جایگزین شوند، نمی تواند یک رژیم خوراکی سلامت به شمار آید.”

 

برترین نوع رژیم از دیدگاه این دکتر متخصص، رژیمی هست که در آن تمام انواع مواد خوراکی وجود داشته باشد و کالری کافی نیز به بدن رسانده شود. وی بر مصرف سبزیجاتی که حاوی آنتی اکسیدان، فیبر و آب کافی میباشند تاکید می‌کند چرا که این سبزیجات می توانند به بدن انرژی کافی را رسانده و باعث کاهش چربی شوند.

 

از آنجایی که سبزیجات کالری کمی نیز دارند می توانند انتخاب بسیار مناسبی به شمار آیند. بعنوان مثال بروکلی، حاوی کلسیم فراوان و کالری اندک هست و به افزایش سوخت ساز بدن نیز کمک میکند. حتی اگر به خوردن پاستا علاقه دارید به طور کامل آن را از رژیم خوراکی خود حذف نکنید بلکه به دنبال راهکارهایی برای کاهش کالری آن در نحوه درست کردنش باشید.

 

عضلات خود را از دست می دهید

یکی از بزرگترین معضلات رژیم هاي خوراکی سخت این هست که به تمرین هاي کمتر ورزشی روی خواهید آورد و بدون آن بدن شما قادر به ساختن عضله نیست. بدون ورزش بدن به اندازه کافی کالری نمی سوزاند بنابراین می توان گفت رژیم خوراکی بدون ورزش نمی تواند انتخاب مناسبی برای تان باشد.

 

راپنی در این باره می گوید: “اگر رژیم خوراکی تان با کاهش تمرین هاي بدنی و ورزش همراه باشد، آن چه بعنوان کاهش وزن از بدن تان از دست داده می شود عضله هست و نه چربی. از آنجایی که انچه باعث افزایش متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن می شود، ماهیچه ها میباشند بنابراین بهتر هست به حفظ ماهیچه و ساخت عضله دقت شود.”

 

سوخت و ساز بدن تان کاهش و سرعت لاک پشتی پیدا خواهد کرد

زمانی که میزان کالری دریافتی را به شدت کاهش می دهید، بدن تان در مقابل این تغییر تصویر العمل نشان می دهد اما نتیجه مطلوب مد نظرتان را به همراه نخواهد داشت. در رژیم هاي بسیار سخت خوراکی، به علت کاهش چشمگیر کالری میزان سوخت و ساز بدن با کاهش فراوانی همراه می شود تا بتواند انرژی لازم را برای بدن فراهم آورد.

 

به همین علت نیز در رژیم هاي سالم خوراکی به افراد توصیه می شود که در وعده هاي کم حجم متوالی مقادیری انرژی را به بدن برسانند تا متابولیسم بدن سرعت مناسبی برای ساخت انرژی داشته باشد. پلانتِ توصیه می‌ کند تمام انواع مواد خوراکی از پروتئین کافی، میوه، سبزیجات و غلات باید در رژیم خوراکی سالم تعبیه شوند.

 

وی توصیه می‌ کند از انواع پروتئین ها با چربی کمتر، کربوهیدرات هایي با کیفیت مطلوب و مقادیر فراوان آب در رژیم خوراکی بهره گیری شود تا میزان سوخت و ساز بدن را تنظیم شود.

 

عملکرد قلب خود را به مخاطره می اندازید

زمانی که به رژیم هاي سخت خوراکی و انواع یویویی آن روی می آورید، در زمان کوتاهی وزن کم می کنید و بلافاصله و با کنار گذاشتن رژیم خوراکی تان وزن قبل را دوباره بدست آورده و حتی گاهی نیز افزایش وزن خواهید داشت. راپونی می گوید این که اندکی چربی در اطراف شکم تان وجود داشته باشد همواره بهتر از آن هست که با گرفتن چنین رژیم هایي سلامت خود را به مخاطره بیاندازید.

 

پژوهش هاي انجام شده در بین زنانی با وزن هاي نرمال که در طول زندگی خود رژیم هاي سخت را تجربه کرده اند نشان داده که ۶۶ درصد از انها به مریضی هاي قلبی ای که به مرگ منجر می شود مبتلا میشوند.

 

هزینه هایي بیشتری را برای تان به همراه دارد

 به گزارش پارس ناز زمانی که به رژیم هاي بسیار سخت خوراکی روی می آورید ناگزیر هستید که مکمل هاي دارویی را خریداری کرده و آن ها را جایگزین حذف مواد خوراکی خود کنید. اینکار نه تنها هزینه فراوانی را برای تان به همراه دارد بلکه همانطور که گفته شد بسیار خطرناک هست.

 

در واقع تمام آن هزینه ای راکه متحمل می شوید تنها برای یک زمان کوتاه هست. در عوض می‌تواند با صرف هزینه کمتر و با گرفتن رژیم هاي خوراکی موثرتر اوضاع را برای خود بهتر کنید. پولی راکه صرف خرید این مکمل ها می کنید به خریداری میوه ها، سبزیجات، پاستا و نان هاي کامل سبوس دار و چند غلات اختصاص دهید و روغن هاي سالم و چربی هاي موثر مصرف کنید.