پارس ناز پورتال

رکورد تاریخی برای آلودگی هوای کره زمین ثبت شد

مجموعه : مجله خبری روز
رکورد تاریخی برای آلودگی هوای کره زمین ثبت شد

رکورد تاریخی برای آلودگی هوای کره زمین ثبت شد 

آلودگی هوای کره زمین این روزها به حدی رسیده هست که موجب ثبت رکورد جدیدی شده هست،در طول تاریخ کره زمین این حد از آلودگی را به خود ندیده هست. بنابر گزارش‌هاي رسمی، روز 18 آوریل «29 فروردین» آلودگی هوای کره زمین با رسیدن سطح کربن دی اکسید موجود در جو به 410 پی پی ام، به بالاترین میزان خود در تاریخ رسید.

 

این اطلاعات که از منحنی کیلینگ «Keeling Curve» بعنوان بخشی از برنامه موسسه اقیانوس شناسی اسکریپس در رصدخانه موانا لوا «Mauna Loa Observatory» به دست آمده‌اند، زنگ خطری جدی برای آلودگی هوای کره زمین محسوب می شوند. از سال قبل و زمانی که سطوح کربن دی اکسید موجود در جو به 400 پی پی ام رسید، دانشمندان از احتمال افزایش آن و رسیدن به 410 پی پی ام خبر داده بودند.

 

اوایل سال جاری، رالف کیلینگ «Ralph Keeling»، مدیر برنامه کربن دی اکسید موسسه اسکریپس نیز در گفت و گو‌اي با Yale Environment 360 این‌گونه اعلام کرده بود:ما در دوره‌اي جدید هستیم، زمان نیز به سرعت می‌گذرد و در آینده‌اي نه عمده دور، سطوح کربن دی اکسید هوا به 410 پی پی ام خواهد رسید.

 

هرچند، شاید تفاوت چندانی میان اعداد 400 و 410 وجود نداشته باشد، اما نظر دانشمندان در این ارتباط متفاوت بوده و همان‌طور که پیشتر گاوین فاستر «Gavin Foster» طی گفت و گو‌اي با Climate Central در ماه مارس اعلام کرد، به واسطه انها امکان مقایسه فنی و خوب از آمارهای زمین شناسی وجود خواهد داشت.

رکورد تاریخی برای آلودگی هوای کره زمین ثبت شد

سوخت‌هاي فسیلی، عامل اصلی آلودگی هوای کره زمین میباشند

حالا اکثر از هر بار دیگری تمام کشورهای دنیا باید در تعاملی مشترک به دنبال ایجاد دنیایی سبزتر باشند. اگرچه طی دو سال قبل پدیده‌هایي همچون ال نینو سبب افزایش سطح کربن دی اکسید موجود در جو زمین شده‌اند، ولی مصرف بیش از حد سوخت‌هاي فسیلی را میتوان خاطر اصلی این افزایش در نظر گرفت.پیتر تنس «Pieter Tans»، یکی از دانشمندان سازمان ملی اقیانوسی و جوی در این ارتباط میگوید:

 

نرخ رشد، با کاهش ساخت گازهای گلخانه‌اي کمتر از قبل خواهد شد. گرچه معنای این موضوع، آن نیست که ساخت کربن دی اکسید متوقف میشود؛ اما میتوان سرعت کمتری را برای آن پیش‌بینی کرد.با دقت به اهمیت تغییرات آب و هوایی و پیدا کردن راهی برای توقف آن، روز 23 آوریل «3 اریبهشت»

 

 به گزارش پارس ناز جمعی از دانشمندان و مردم کشور ایالات امریکا در روز جهانی زمین «Earth Day» راهپیمایی کردند. رالف کیلینگ نیز با اشاره به جمعیت حاضر در راهپیمایی شهر سن دیگو، از وجود بحث‌ها و هشدارهای گوناگون پیرامون اهمیت تغییرات آب و هوایی طی دهه‌هاي قبل سخن گفت.

 

بنابر تحقیقات جدید تنها در شرایطی که نیاز منابع فراهم سازی انرژی جهانی به سوخت‌هاي فسیلی به 25 درصد یا کمتر تا سال 2100 برسد، اهداف توافق‌ نامه آب و هوایی پاریس محقق خواهد شد.خوشبختانه کشورهای گوناگون نیز برنامه‌هاي اختصاصی خود برای مقابله با پدیده تغییرات آب و هوایی را دنبال میکنند.

 

بعنوان مثال، چین قصد کاهش مصرف زغال سنگ تا سال 2030 را داشته و کشور آلمان هم تا همین سال، بهره گیری از موتورهای احتراقی را ممنوع خواهد کرد. در کشور آمریکا نیز گروهی از طرفداران آب و هوای پاک برای مبارزه با آلودگی هوا و تغییرات آن، سرمایه‌اي به ارزش 1 میلیارد دلار را فراهم سازی کرده‌اند.

 

خوشبختانه چند روز پیش نیز انگلستان به دستاوردی فوق‌العاده دست یافت و آن، نخستین روز بدون زغال سنگ بعد از 135 سال بود.به هر صورت امیدواریم کشورهای دیگر هم برنامه‌هایي اختصاصی برای مقابله با آلودگی هوای کره زمین داشته باشند.