پارس ناز پورتال

رکورد ذخیره حافظه 64 ترابایت در 4 ساتی متر

رکورد ذخیره حافظه 64 ترابایت در 4 ساتی متر

رکورد ذخیره حافظه 64 ترابایت در 4 سانتی متر

مثل اینکه باید روز به روز شاهد کوچک تر شدن حافظه ها باشیم.جای خوشحالی است.رکورد جدید به تازگی به ثبت رسیده است. انقلاب در فناوری ذخیره‌سازی شکل گرفت. دانشمندان TU Delft روش خاصی را یافته اند که از شرایط اتم کلراین به عنوان بیت های اطلاعات استفاده می کند.

 

دانشمندان با استفاده از یک روش جدید توانستند ۱ کیلوبایت اطلاعات را در فضایی به اندازه ۱۰۰ نانومتر جا دهند. شاید این مقدار خیلی زیاد به نظر نرسد اما با استفاده از این تکنیک میتوان تا ۶۲٫۵ ترابایت اطلاعات را در ۶٫۴ سانتیمتر مربع جا داد. این حالت حدود ۵۰۰ برابر بهتر از بهترین هاردهایی است که در بازار وجود دارد.

 

دانشمندان در تحقیقات خود به کمک یک میکروسکوپ مخصوص اسکن، موفق شدند تا اتم های کلراین را روی سطح اتم های مس جا دهند و در نتیجه مارکرهای شبیه به QR Code بسازند. این مارکرها به کاربر اطلاعاتی از قبیل محل آنها و اینکه در شرایط خوبی بسر می برند یا نه را ارائه میدهد.

 

جای تعجب نیست که این فناوری هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و در شرایط فعلی تنها در محیط هایی کار می کند که به شدت تمیز و پاک هستند و سپس در جایی قرار میگیرند که به شدت سرد هستند.این شیوه جدید می تواند در مقیاس های بزرگ تر هم مورد بررسی قرار بگیرد.

 

دانشمندان معتقدند که فاصله بسیار کمی با رسیدن به نقطه نهایی دارند. اگر آن ها در کار خود موفق شوند به موفقیت بزرگی در زمینه ذخیره‌سازی دیتا دست یافته‌اند.