پارس ناز پورتال

چرا رگ های پا واریس می گیرد؟

چرا رگ های پا واریس می گیرد؟

چرا رگ های پا واریس می گیرد؟ 

وقتی خون در رگ ها تجمع داشته باشد به اصطلاح واریس به وجود می آید.و ما دلیل ایجاد واریس را در رگ های پا بررسی می کنیم. یکی از دلایلی که رگ های واریسی به رنگ آبی تیره هستند ، این است که آنها خونی که اکسیژن گیری شده را حمل می کنند. شکل گیری و تکامل رگ های واریسی بیشتر در ناحیه ی پا ، خصوصا ساق و ران پا ، دیده می شود.

 

اما از آنجایی که هر رگی امکان واریسی شدن را دارد ، در دیگر نقاط بدن مثل صورت و شکم نیز پدید می آیند.چه کسی بیشتر به واریس مبتلا می شود؟ کسانی که احتمال بروز واریس در رگ های آنها بیشتر است شامل موارد زیر می شوند :

 

اشخاص مسن ، خصوصا بالای ۴۰ سال

 

افراد با اضافه وزن

کسانی که مجبور به ایستادن و یا نشستن برای مدت های طولانی هستند ، این مورد باعث کاهش جریان خون در پاها می شود.

 

افرادی که فعالیت بدنی کم و زندگی ساکنی دارند.

 

اشخاص مبتلا به میزان بالایی از التهاب و یا با گردش خون ضعیف که در اثر رژیم غذایی نامناسب ، عدم فعالیت ورزشی ، آسیب های وارد آمده به پا ، عدم تعادل در هورمون ها و استرس زیاد پدید می آیند.

 

زنان باردار و یا زنانی که به تازگی فرزند خود را به دنیا آورده اند .

 

نوجوانان در سن بلوغ

 

بانوانی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند و یا در آستانه ی یائسگی هستند.

 

کسانی که در اعضای خانواده ی آنها ، فردی با سابقه ی واریس وجود دارد.

 

کسانی که پوست ضعیفی دارند و درجه ی بالایی از آفتاب سوختگی و دیگر آسیب های پوستی را تجربه کرده اند.

 

علاوه بر جلوه ای نا زیبا ، رگ های واریسی ممکن است موجب بروز احساس خستگی ، درد ماهیچه و سنگینی در ناحیه پا شود.متخصصان پوست معمولا معتقدند دلیل مشخصی نمی توان برای ظهور رگ ها ی واریسی ارائه کرد ، اما پروسه ی بروز آنها کاملا قابل تشخیص و واضح است. دلیل بروز رگ های واریسی را می توان کشیدگی رگ ها و پر شدن آنها با خون راکد دانست.

 

در اثر جاذبه ی زمین ، رگ ها به کشیده شدن ادامه می دهند و با گذشت زمان بلند تر، پیچ خورده ، ضخیم و درد ناک خواهند شد.به طور معمول خون از قلب به صورت شبکه ای به سلول های مختلف در سراسر بدن سفر می کند و دوباره ، از طریق رگ هایی که خون را به صورت یکطرفه انتقال می دهند ، باز می گردد .

 

تحرک ماهیچه ها در فشرده و باز شدن مجدد رگ ها و بازگرداندن خون به قلب موثر است. به همین دلیل فعالیت بدنی به بهبود گردش خون کمک می کند.

 

آیا رگ های واریسی مشکلی جدی و نگران کننده محسوب می شوند ؟

در اکثر مواقع رگ های واریسی مشکل حادی بوجود نمی آورند و تنها از نظر زیبایی ناخوشایند هستند. مقدار خونی که در رگ های واریسی تجمع می یابد بسیار کم بوده و باقی خون هنوز در جریان است. هرچند می توانید رگ های واریسی را به عنوان نشانه ای از یک مشکل در سیستم گردش خون در نظر بگیرید.

 

بعضی مواقع ، رگ های واریسی دچار گسستگی از هم شده و عوارضی نظیر زخم روی پوست و تورم را پدید می آورند. اگر صحبت از علایم دردناک بوجود آید ، شایع ترین آنها درد ماهیچه در مچ و دیگر نواحی پا هستند که ممکن است اختلالاتی برای خواب ، کار ، تمرینات ورزشی و حتی راه رفتن ساده در پی داشته باشند.

 

در برخی افراد ، خصوصا بانوان باردار ، احساس سنگینی در پا ، خستگی ، درد ، گرفتگی عضلات ، زخم روی پوست ، خارش و ضخیم شدن و تغییر رنگ پوست را تجربه می کنند. احتمال آن خیلی کم است ، اما در مواردی رگ های واریسی می توانند موجب گرفتگی رگ ها شوند که در چنین حالتی درمان های اورژانسی مورد نیاز است.