پارس ناز پورتال

ریزش مو در مردان و علت های آن

مجموعه : نکات سلامت مو
ریزش مو در مردان و علت های آن

ریزش مو در مردان و علت های آن 

چرا بیشتر موی مردان می ریزد و در برخی وسط سر کلا بدون مو می شود؟چرا در خانم ها شاهد این ریزش نیستیم؟ ژنتیک، بزرگترین نقش را در ریزش موی جلو و بالای سر ایفا می‌کندریزش مو، طاسی، و عقب رفتن خط رویش مو! این‌ها برای بسیاری از مردها یک بخش اجتناب ناپذیر از زندگی است. پدر، پدر بزرگ، و برادران آنها، همه به این مشکل دچار بودند، بنابراین آنها نیز با طاسی سر و کار خواهند داشت. درست است؟

 

اما چه می‌شد اگر راه‌هایی برای به تاخیر انداختن طاسی وجود می‌داشت؟ چه می‌شد اگر می‌توانستید با تغییراتی در شیوه‌ی زندگی، ریزش مو را به تعویق بیندازید؟ اگر چه هیچ تضمینی در اینجا وجود ندارد، اما یک تحقیق نشان می‌دهد که طاسی توسط ۹ عامل بوجود می‌آید، که ۶ مورد از آن‌ها می‌توانند تا اندازه‌ای خنثی شوند. اگر کنجکاو هستید ادامه‌ی مطلب را بخوانید.

 

چرا موهای مردها می‌ریزد، و چگونه باید با آن مقابله کرد

در سال ۲۰۱۳ مقاله‌ای که در مجله‌ی جراحی پلاستیک ترمیمی منتشر شد، عوامل موثر بر ریزش موی مردها را مورد بررسی قرار داد. محققان از یک استراتژی جالب برای مطالعه‌ی عوامل ژنتیکی و رفتاری استفاده کردند. آنها مجموعه‌ای از ۹۲ دو قلوی مرد همسان را مورد بررسی قرار دادند. هر یک از دوقلوها از چند روش مورد بررسی قرار گرفتند:

 

سطوح تستوسترون در بزاق آنها اندازه گیری شد.
از موهای آنها عکس‌های دیجیتالی گرفته شد.
اندازه گیری‌های دقیق از جلو، دو طرف و بالای خط رویش موها انجام شد.
کم پشت شدن مو در هر قسمت از سر توسط متخصص بررسی شد.
و پرسشنامه‌ای در مورد رفتارهای آنها در طول زندگی تکمیل گردید.

 

سپس، ریزش موی هر مردی با رفتارهایش در طول زندگی مرتبط شده و با دو قلوی همسان خود مقایسه شد. تئوری این است که هر دو قلوی همسان، ژنتیک تقریبا یکسان اما رفتارهای متفاوتی دارند، بنابراین این راهی است تا ببینیم که ژن‌ها در مقابل رفتارها، چقدر بر ریزش مو تاثیر می‌گذارند. حالا با ۹ عاملی که بر ریزش موی مردها تاثیر گذار بود آشنا شوید:

 

۱. ژنتیک و طاسی

جای تعجب نیست که ژنتیک، بزرگترین نقش را در ریزش موی جلو و بالای سر ایفا می‌کرد (اما بر ریزش موی دو طرف سر تاثیر زیادی نداشت). اگر ریزش مو در ژن‌های شما وجود داشته باشد، به احتمال بیشتری موهایتان را از دست می‌دهید.

 

۲. سن (سن بالاتر = ریزش مو)

باز هم تعجب آور نیست که هر چه سن مردی بالاتر بود، بیشتر احتمال داشت که موهایش را از دست بدهد. این مسئله در مورد هر بخش از سر صادق بود.

 

۳. مشکلات غده تیروئید

یروئید غده ای کوچک است، اما تاثیر زیادی در عملکرد متابولیکی بدن دارد. کم کاری تیروئید یکی از مشکلات رایجی است که باعث تنبلی این غده شده و باعث بروز مشکلات زیادی در سلامتی حتی سرطان می شود. کم کاری تیروئید علائم زیادی دارد و یکی از این علائم ریزش مو است که هر دو جنس زن و مرد را درگیر می کند.

 

اگر در بدن خود علاوه بر ریزش مو علائم دیگری مانند خستگی، فشار دادن دندان ها به هم، گردن درد و یا احساس ناخوشی کلی می کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و تیروئیدتان را بررسی کنید.

 

۴. رژیم غذایی و ریزش مو (مخصوصا کافئین و الکل)

کافئین بیشتر با ریزش موی بیشتر در جلو و بالای سر در ارتباط بود. مردهایی که الکل می‌نوشیدند، ریزش موی بیشتری در دو طرف و بالای سر داشتند.

 

۵. سیگار کشیدن و ریزش مو

مردهایی که سیگار می‌کشیدند، ریزش موی بیشتری در جلو و بالای سرشان داشتند. محققان خاطر نشان کردند که سیگار کشیدن، جریان خون به فولیکول‌های مو را محدود می‌کند و این باعث می‌شود که فولیکول‌ها از بین بروند.