پارس ناز پورتال

زگیل تناسلی مردان و انتقال به شریک جنسی

مجموعه : حذف شده است
زگیل تناسلی مردان و انتقال به شریک جنسی

زگیل تناسلی مردان و انتقال به شریک جنسی 

زگیل تناسلی در مردان گاهی بصورت کاملا آشکار و گاهی هم بصورت ریز و پنهان فرد را درگیر می کند. این زگیل ها می تواند به لب و دهان و واژن شریک جنسی منتقل شود. علت زگیل تناسلی مردان ویروس پاپیلومای انسانی است که از راه رابطه جنسی منتقل می شود. علائم زگیل تناسلی مردان ضایعات پوستی روی آلت تناسلی است. لیزر درمانی از راه های درمان زگیل تناسلی مردان است.

 

زگیل تناسلی مردان چیست؟

همانند زگیل تناسلی در زنان، زگیل تناسلی مردان به وسیله ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. زگیل تناسلی مردان یا خال گوشتی در ناحیه تناسلی، یک بیماری ویروسی منتقله از رابطه جنسی است که می تواند هر دو طرفِ رابطه را مبتلا کند.

 

این بیماری ضایعات پوستی به شکل بر آمدگی های تو پر و کوچک در پوست یا مخاط ناحیه تناسلی یا جوش های زیر پوستی یا موهای زیر پوستی در ناحیه تناسلی ایجاد می کند که فاقد درد یا خارش می باشند. این ضایعات در رنگ ها و اندازه ها و اشکال مختلف قابل مشاهده است.

 

بسیاری از مبتلایان به این بیماری از ظهور ضایعاتی شبیه خال روی آلت که به طور ناگهانی ایجاد شده و روز به روز بر تعداد و اندازه آنها افزوده می شود شکایت دارند. گاهی اوقات تنها علامت بیماری ایجاد یک ضایعه شبیه گوشت اضافه به دنبال تراشیدن موهای ناحیه آلت تناسلی با تیغ می باشد. در برخی مواقع این عارضه ممکن است شبیه جوش تناسلی باشد.

 

زگیل تناسلی مردان ممکن است روی آلت، کشاله ران ها، زیر ناف و زیر شکم دیده شود. حتی گاهی اوقات تنها علامت آن تغییر رنگ به شکل لکه های تیره می باشد.این بیماری ممکن است به شکل برجستگی هایی شبیه گل کلم نیز دیده می شود. زگیل تناسلی مردان می توانند از چند هفته تا چند ماه بعد از تماس با فرد آلوده ایجاد شوند.

 

عامل ایجاد کننده این بیماری، ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی است که به نظر می رسد در ایجاد برخی بدخیمی ها نیز نقش دارد. این ویروس مشابه با ویروس ایجاد کننده زگیل معمولی است ولی در مقایسه با آن از قدرت انتقال بیشتری برخوردار است. ضایعات بیشتر در نواحی مرطوب ایجاد می شوند.

زگیل تناسلی مردان و انتقال به شریک جنسیراه های انتقال زگیل تناسلی مردان
زگیل تناسلی مردان وقتی قابل رویت باشد معمولا نشان دهنده فعال بودن بیماری است و معمولا در این شرایط بیشترین میزان شانس انتقال بیماری وجود دارد که حدود ۸۰ درصد می باشد. اما انتقال ویروس ارتباطی با فعال و یا غیر فعال بودن عفونت ندارد و حتی در زمانی که عفونت غیر فعال است،

 

می تواند از فرد مبتلا به ویروس زگیل تناسلی به فرد سالم منتقل شود. اما شانس انتقال در این وضعیت کاهش می یابد و حدود ۱۰ درصد خواهد بود. همچنین تماس با ترشحات تناسلی و تیغ آلوده، شنا در استخر یا جکوزی آلوده، استفاده از توالت های فرنگی آلوده نیز شانس انتقال بیماری را بالا می برد.

 

انواع محتلف ویروس پاپیلومای انسانی
بیش از ۱۰۰ نوع مختلف از HPV و ویروس عامل زگیل تناسلی مردان وجود دارد. اکثر مردان و زنانی که دچار این عفونت هستند، از این موضوع بی اطلاع می باشند؛ زیرا در بدن آنها علائم یا مشکلات بهداشتی ایجاد نمی شود. اما در برخی از موارد، انواع خاصی از آن ها می توانند در قسمت های مختلف بدن باعث ایجاد زگیل (توده غیرطبیعی و غیرسرطانی بر روی پوست یا گوشت اضافه در ناحیه تناسلی) شوند.

 

در موارد دیگر، انواع خاصی از HPV می توانند ضایعات پیش سرطانی (یعنی نواحی دارای بافت های غیرطبیعی) یا سرطان ایجاد نمایند.کم خطرترین نوع ویوس پاپیلومای انسانی، نوع ۱و۲و۳ است که باعث ایجاد زگیل روی دست ها، پاها و دیگر نقاط بدن می شود. نوع ۶ و ۱۱ آن می توانند سبب ایجاد زگیل روی دستگاه تناسلی و مقعد شده و انواع ۱۸و۱۶ آن می توانند سبب سرطان دهانه رحم در زنان،

 

سرطان دستگاه تناسلی خارجی و سرطان مقعد در مردان و زنان شوند.در اکثر مردانی که از نظر سیستم ایمنی در وضعیت مناسبی هستند معمولا آلودگی به این ویروس (HPV) بدون علامت بوده یا علائم گذرا ایجاد می گردد. چنانچه به هر دلیلی نظیر مصرف مشروبات الکلی یا سیگار سطح ایمنی بدن مختل شود،

 

فرد آلوده دچار علائم ظاهری به شکل ضایعاتی شبیه خال، دانه های سفت و برجسته، ضایعاتی شبیه خال گوشتی به رنگ پوست یا قهوه ای و گاهی به صورت دسته های متعدد و شبیه گل کلم روی کشاله ران، زیر ناف، پائین شکم یا روی آلت تناسلی و کیسه بیضه می شوند. گاهی مواقع افراد از ایجاد گوشت اضافه در ناحیه تناسلی به دنبال تیغ زدن موهای زائد این ناحیه شکایت دارند.

 

در اکثر موارد این ضایعات به سرطان تغییر ماهیت نمی دهند اما در ۱۰ تا ۱۲ درصد موارد ممکن است تغییر ماهیت بدخیمی در ضایعات ایجاد شود. بر اساس مطالعات انجمن سرطان آمریکا در سال ۲۰۱۵ تنها نزدیک به ۵۰۰۰ مورد جدید سرطان مقعد و سرطان آلت تناسلی در مردان شناسایی شده است

 

که ناشی از آلودگی به ویروس زگیل تناسلی مردان می باشد. اکثر این افراد را کسانی تشکیل می دادند که روابط همجنس گرایانه داشته یا با تعداد زیادی از افراد غیر همجنس روابط جنسی داشته اند. شانس ابتلا به سرطان در افرادی که روابط جنسی غیر عادی نظیر تماس دهانی یا تماس جنسی مقعدی داشتند تقریبا ۱۷ برابر افراد عادی بود.

 

علائم آلودگی به HPV در مردان
اکثر مردان سالم پس از آلودگی به این ویروس، معمولا تا مدت ها فاقد علامت هستند اما با اختلال سیستم ایمنی بدن دچار ضایعات پوستی روی آلت تناسلی می شوند. زگیل تناسلی مردان به دلیل این که در منطقه مرطوب و تحت سایش بروز می کند، تا حدودی با زگیل معمولی متفاوت است.

 

زگیل هایی که در نواحی خشک پوست مانند کشاله ران، اطراف مقعد و روی کیسه بیضه ها پیدا می شوند، بیشتر شبیه زگیل های معمولی روی دست و پا هستند، اما در حالت کلی این زگیل ها به صورت ضایعات برجسته کوچک حدود یک تا دو میلی متر و در بعضی موارد به صورت برجستگی های مخملی شکل و همرنگ پوست یا تیره تر یا حتی روشن تر بروز می کنند.

 

زگیل تناسلی مردان می توانند ظاهری نرم یا سفت داشته باشند و اکثر بیماران آنرا با خال گوشتی روی آلت یا گوشت اضافه در ناحیه تناسلی اشتباه می گیرند، زیرا به طور معمول به رنگ گوشت بوده اما ممکن است کمی تیره تر نیز به نظر آیند. آنها می توانند بزرگ یا کوچک باشند

 

یا می توانند به صورت تکی یا دسته ای از زگیل ها رشد کنند و همچنین در پوست خارجی دستگاه تناسلی، داخل واژن یا مقعد مشاهده شوند.

زگیل تناسلی مردان و انتقال به شریک جنسیدرمان زگیل تناسلی مردان
زمانی که این بیماری قابل مشاهده باشد یا ضایعات زگیل اطراف مقعد دیده شود، درمان باید حتما آغاز گردد. پس از ارزیابی های اولیه ممکن است با توجه به شرایط، یکی از روش های درمانی نظیر کرایوتراپی، کوتریزاسیون، جراحی یا لیزر استفاده شود. در ضایعات محدود و کوچک نیز ممکن است

 

 به گزارش پارس ناز از دارو درمانی نظیر پدوفیلین یا ایمی کیمود یا آلدرا استفاده شود. روش درمان زگیل تناسلی مردان توسط پزشک و با توجه به محل درگیری و اندازه ضایعات تعیین می شود.

 

لیزر درمانی: لیزر به عنوان یکی از بهترین درمان های قابل استفاده در انواع زگیل تناسلی بزرگ و متعدد است. درد و خونریزی بسیار پائین است و میزان عود زگیل نیز بسیار کم است. لیزر به عنوان یکی از بهترین درمان های قابل استفاده در انواع زگیل تناسلی بزرگ و متعدد است. درد و خونریزی بسیار پائین است و میزان عود زگیل نیز بسیار کم است.

 

کرایوتراپی (منجمد کردن): این روش معمولا به صورت سرپایی انجام می شود و ابتدایی ترین روش درمانی است. میزان عود بیماری پس از فریز کردن حدود ۶۰ درصد است.

 

محلول موضعی پودوفیلین: برای ضایعات کوچک و با تعداد کم به صورت سرپایی تجویز می شود و معمولا میزان عود آن کمتر از فریز کردن است. این روش به دلیل اینکه دردناک بوده و امکان آسیب به بافت های سالم پوست وجود دارد، معمولا در ضایعات کوچک و به تعداد کم کاربرد دارد.

 

استفاده از کرم ایمی کیمود: کرم ایمی کیمود یا آلدر با تقویت سیستم دفاعی به صورت موضعی عمل می کند. برای اثر بخشی حداقل باید ۳۰ هفته از این دارو استفاده گردد؛ لذا معمولا برای درمان اولیه استفاده نمی شود، مگر آنکه ضایعات بسیار منتشر و بسیار ریز باشند یا امکان انجام لیزر وجود نداشته باشد. اما معمولا برای دوره های پس از درمان لیزر کاربرد دارد.

 

اگر این بیماری به درمان مقاوم شده باشد یا بزرگ باشد، برای درمان آن باید به یکی از روش‏های جراحی نظیر الکتروسرجری (کوتر) یا رادیوسرجری (آر اف جراحی) یا لیزر متوسل شد.

 

کوتر با استفاده از جریان برق زگیل ها را سوزانده و از بین می برد، اما آثار بسیار زیادی برجای می گذارد. لذا امروزه کمتر از این روش استفاده می گردد. در این روش خونریزی بسیار کم بوده ولی میزان درد نسبتا بالا است.رادیوسرجری (آر اف جراحی) برای زگیل هایی که بزرگ و با تعداد کم باشند قابل استفاده است. این روش معمولا آثار خیلی کمی برجای می گذارد و درد یا خونریزی بسیار کمی دارد

 

متاسفانه از آنجا که زگیل تناسلی مردان توسط ویروس ایجاد شده و نه باکتری، با آنتی بیوتیک ها نمی توان آن را معالجه کرد، لذا درمان قطعی برای ریشه کنی عامل ویروسی هنوز وجود ندارد و مهمترین اقدام برای کنترل آن تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن خواهد بود.

اصول روابط جنسی سالم تر به منظور پیشگیری از آلودگی به ویروس HPV و زگیل تناسلی مردان

 

پرهیز از آمیزش و روابط جنسی پیش از سن ۱۸ سالگی

 

روابط جنسی و آمیزش فقط با همسر یا یک شریک جنسی و نه بیشتر در هر دوره از زندگی

 

آمیزش و روابط جنسی با استفاده از کاندوم در هر رابطه جنسی (گرچه کاندوم به صورت ۱۰۰ درصد از بروز بیماری پیشگیری نمی کند)

 

برخی اقدامات که برای کاهش شانس انتقال بیماری زگیل تناسلی مردان کمک کننده است عبارتند از:

 

تا زمان بهبودی کامل ضایعات این بیماری باید از ارتباط جنسی خودداری شود، زیرا احتمال انتقال زیاد است.
استفاده از کاندوم در سایر مواقع احتمال ابتلا را کاهش می دهد. ممکن است کاندوم بتواند خطر انتقال و انتشار ویروس زگیل تناسلی را کم کند اما به یاد داشته باشید که در حین رابطه جنسی پوست سایر نقاط آلوده به ویروس نیز ممکن است

 

با هم تماس داشته باشند و منجر به بروز بیماری زگیل تناسلی شوند.همچنین از خراشیدن و دستکاری ضایعات حاصل از این بیماری باید پرهیز نمود چرا که موجب انتقال آلودگی شده و یا ممکن است عفونت ثانویه باکتریایی روی دهد.

 

منبع: وبسایت دکتر انتظاری