پارس ناز پورتال

زیباترین پرچم های دنیا | از ژاپن تا جمهوری اسلامی ایران

زیباترین پرچم های دنیا | از ژاپن تا جمهوری اسلامی ایران

زیباترین پرچم های دنیا | از ژاپن تا جمهوری اسلامی ایران 

در اینبخش بـه معرفی زیباترین پرچم هاي جهان می‌پردازیم. امروز سفری داریم بـه دور دنیا و از شرقی ترین نقطه تا غربی ترین نقطه زمین، زیباترین پرچم ها کـه نماد اصلی هر ملتی هستند را میبینیم. امروز همچنین بـه بررسی معنی رنگ ها و اشکال پرچم هاي کشور هـای آسیایی می‌پردازیم، در ادامه با پارس ناز همراه باشید تا این پرچم هاي زیبا را مشاهده کنیم.

 

پرچم مکزیک | Mexico

تنها کافیست پرچم پرنقش و نگار زیبای این کشور را مشاهده کنید تا متوجه شوید چرا در صدر زیباترین پرچم هاي دنیا قرار گرفته اسـت. در وسط این نقش و نگار یک عقاب طلایی دیده میشود کـه معنا و مفهوم زیادی در فرهنگ مردم کشور مکزیک دارد. کشور مکزیک کـه با نام رسمی ایالات متحده کشور مکزیک شناخته میشود یک جمهوری فدرال در آمریکای شمالی اسـت.

زیباترین پرچم های دنیا | از ژاپن تا جمهوری اسلامی ایران

این کشور از شمال با ایالات متحده کشور آمریکا همجوار اسـت و از جنوب و غرب با اقیانوس با اقیانوس آرام ودر جنوب شرقی با گواتمالا، بلیز و دریای کارائیب هم مرز اسـت. این کشور کـه حدودا دو میلیون کیلومتر مربع را دربرمی گیرد پنجمین کشور بزرگ در ایالات امریکا از نظر مساحت و سیزدهمین ملت مستقل بزرگ در دنیا بـه شمار می‌رود. جمعیت کشور مکزیک حدود ۱۱۳ میلیون نفر برآورد شده اسـت.

 

بـه این ترتیب پرجمعیت ترین کشور اسپانیولی زبان در دنیا و دومین کشور پرجمعیت در آمریکای لاتین اسـت. معنای عکسهای روی پرچم کشور مکزیک را حتی تعداد زیادی از مکزیکی ها نمی‌دانند. اما جالب اسـت بدانید کـه این عکسهای مرتبط با افسانه فولکلور مکزیکی بنام تنوچتیتلان اسـت کـه از قبایل آزتک بـه جا مانده اسـت. عقاب و مار و همینطور رنگ هاي مختلف پرچم برای مکزیکی ها مفاهیم عمیقی دارند.

 

پرچم ژاپن | Japan

دومین پرچم در فهرست زیباترین پرچم هاي دنیا متعلق بـه کشور ژاپن اسـت. پرچم این کشور بسیار ساده اسـت و تنها یک دایره قرمز در زمینه اي سفید اسـت ودر حقیقت، همین سادگی باعث زیبایی و جذابیت آن شده اسـت. فرهنگ و هنر ژاپنی طرفدار سادگی، مینیمالیسم و نماد گرایی اسـت و این پرچم هم در عین سادگی نمایانگر مفهومی عمیق در فرهنگ ژاپنی اسـت:

 

دایره قرمز در وسط پرچم در واقع بیانگر خورشید در حال طلوع اسـت. احتمالا تا بحال شنیده اید کـه بـه ژاپن سرزمین آفتاب تابان هم می‌گویند؛ در گذشته از آنجا کـه خورشید شرقی ترین کشور در قاره کهن بوده اسـت تصور می شده کـه ژاپن نخستین جایی اسـت کـه خورشید در آن طلوع می‌کند.

زیباترین پرچم های دنیا | از ژاپن تا جمهوری اسلامی ایران

بهمین دلیل بـه آن نام سرزمین آفتاب تابان را داده اند. دایره سرخ وسط پرچم ژاپن هم دقیقا بازتابی از همین مسئله اسـت. قرارگیری این دایره سرخ در زمینه سفید و خالی باعث جلب توجه سریع بـه این پرچم می‌شود و آنرا در میان زیباترین پرچم هاي دنیا قرار میدهد.

 

پرچم آلبانی | Albania

آلبانی کـه با نام رسمی جمهوری آلبانی شناخته می‌شود کشوری در جنوب شرقی اروپاست کـه شاید در مقایسه با سایر کشور هـای اروپایی کمتر شناخته شده باشد. با این حال، پرچم ملی این کشور بعنوان یکی از زیباترین پرچم هاي دنیا شناخته میشود.

زیباترین پرچم های دنیا | از ژاپن تا جمهوری اسلامی ایران

این پرچم عقابی دو سر را نشان می‌دهد کـه در زمینه اي سرخ قرار گرفته اند و نشانگر خون سرخ سربازان و لباس سیاه مادران عزادار در تاریخ این کشور هستند. پرچم آلبانی بـه خوبی تاریخ این کشور را روایت می‌کند: این پرچم نخستین بار درسال ۱۴۴۴ و بعد از جنگ با امپراتوری عثمانی بـه وجود آمد. تقریباً از همان زمان بود کـه عقاب دو سر سیاه در بستری از زمینه قرمز رنگ بعنوان پرچم ملی آلبانی رسمیت پیدا کرد.

 

پرچم بوتان | Bhutan

چهارمین مورد در میان زیباترین پرچم هاي دنیا متعلق بـه کشور آسیایی بوتان اسـت. بوتان با نام پادشاهی بوتان کشوری کوچک در جنوب آسیا ودر شرقی ترین انتهای هیمالیا قرار گرفته اسـت. این کشور از شمال با چین و از جنوب، شرق و غرب با هند همسایه اسـت. پرچم بوتان حاوی تصویر اژدهای غران «نماد کشور بوتان» اسـت کـه در زمینه اي دو رنگ «زرد و نارنج» قرار گرفته اسـت.

زیباترین پرچم های دنیا | از ژاپن تا جمهوری اسلامی ایران

این پرچم از سال ۱۹۶۵ بعنوان پرچم ملی این کشور رسمیت پیدا کرده اسـت. رنگ زرد پرچم بیانگر اقتدار و قدرت سلطان و رنگ نارنجی نماد رهبان تبتی بنام دروکپا اسـت. پرچم کشور بوتان واقعا مانند یک تابلو نقاشی زیباست و نمیتوان زیبایی و هنرمندی آنرا نادیده گرفت.

 

پرچم بلیز | Belize

در میان زیباترین پرچم هاي دنیا پرچم کشور بلیز واقعا مثل یک داستان مصور و روایتگر اسـت. پرچم این کشور در ۲۱ سپتامبر ۱۹۸۱ ودر روز استقلال این کشور بعنوان پرچم ملی این کشور انتخاب شده اسـت. یک دایره سفید در زمینه آبی رنگ قرار دارد و داخل این دایره هم دو نفر در حالی‌کـه سلاح هایشان را در دست گرفته اند دور و بر یک درخت ایستاده اند.

زیباترین پرچم های دنیا | از ژاپن تا جمهوری اسلامی ایران

تمامی جزئیات و مولفه هاي موجود دراین پرچم نشان دهنده صنایع و مشاغل مهم کشور بلیز هستند. جالب اسـت بدانید کـه پرچم بلیز تنها پرچمی اسـت کـه تصویر انسان یکی از مولفه هاي اساسی و اصلی آن بـه حساب می‌آید. اگر چـه پرچم کشورهایی مثل مالتا هم حاوی تصویر انسان اسـت اما این تصویر در مرکز و راس پرچم قرار ندارد.

 

پرچم کامبوج | Cambodia

یکیدیگر از زیباترین پرچم هاي دنیا متعلق بـه کشور کامبوج اسـت. کامبوج کـه با نام رسمی پادشاهی کامبوج شناخته می‌شود کشوری کوچک در جنوب شرق آسیاست.

زیباترین پرچم های دنیا | از ژاپن تا جمهوری اسلامی ایران

بالا و پایین این پرچم بـه رنگ آبی و وسطش قرمز اسـت و درست در مرکز پرچم تصویری از آنگکور وات قرار دارد کـه مجموعه نیایشگاه هایي معروف در کامبوج و یکی از بزرگترین بناهای مذهبی در سرتاسر جهان اسـت. پرچم کامبوج درسال ۱۹۴۸ بـه طور رسمی بعنوان پرچم ملی کامبوج معرفی شد و مجددا درسال ۱۹۹۳ با تغییراتی بعنوان پرچم این کشور رسمیت پیدا کرد.

 

پرچم برزیل | Brazil

پرچم ملی برزیل در نوامبر ۱۸۸۹ و چهار روزبعد از اعلام جمهوری برزیل بـه رسمیت شناخته شد. ترکیب رنگی این پرچم بسیار زیبا و هنرمندانه اسـت: یک گوی آبی دریک لوزی زرد رنگ قرار دارد و انها نیز در زمینه اي سبز و خوشرنگ جای گرفته اند. چینش این رنگ ها بـه معنای نظم و پیشرفت اسـت کـه از شعار معروف و کلیدی فیلسوف فرانسوی، آگوست کنت، برگرفته شده اسـت.

زیباترین پرچم های دنیا | از ژاپن تا جمهوری اسلامی ایران

طبق نظریه این فیلسوف، عشق بعنوان اصول و چارچوب درنظر گرفته می‌شود، نظم بعنوان پایه و پیشرفت بعنوان هدف درنظر گرفته می‌شود. ستاره هایي کـه در گوی آبی رنگ قراردارند هم نشانه آسمان پرستاره و نورانی ریو دو ژانیرو اسـت.

 

پرچم ایران | Iran

نمی‌شود حرف از زیباترین پرچم هاي دنیا زد و از پرچم کشور عزیزمان سخنی بـه میان نیاورد. ایران کـه در قدیم با نام پرشیا و پارس شناخته می شد امروزه با عنوان رسمی جمهوری اسلامی ایران شناخته میشود. پرچم ایراناز سه رنگ سبز، سفید و قرمز تشکیل شده اسـت و نشان مقدش الله هم در وسط آن و با رنگ قرمز نقش بسته اسـت.

زیباترین پرچم های دنیا | از ژاپن تا جمهوری اسلامی ایران

در حاشیه هاي سبز و قرمز بالا و پایین پرچم هم ۱۱ بار عبارت الله اکبر بـه خط کوفی و بـه صورتی زیبا و هنرمندانه نقش بسته اسـت. پرچم حال حاضر ایران بعد از انقلاب اسلامی ودر سال ۱۹۸۰ بـه طور رسمی بعنوان پرچم ملی ایران شناخته شد. سه رنگی کـه در پرچم ایران استفاده شده اسـت هریک مفهوم و نمادی خاص در فرهنگ ایرانی اسـت.

 

رنگ سبز در فرهنگ ایرانی نماد رشد، شادی، وحدت، طبیعت و سرزندگی اسـت. جالب اسـت بدانید کـه در ایران قدیم پرچمی مثلثی شکل و بـه رنگ سبز و سفید بعنوان پرچم پارسیان شناخته می شد. رنگ سفید نیز در فرهنگ و سنت ایرانی نماد آزادی و صلح اسـت و رنگ سرخ هم نماد شهادت و خون افرادی اسـت کـه در راه میهن جان باخته اند. قرمز در فرهنگ ایرانی نماد شجاعت، آتش، زندگی، عشقو محبت و گرماست.

 

ایران در طول تاریخ پرچم هاي مختلفی داشته اسـت، اما پرچم سه رنگ ایران در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه و صدراعظمی امیرکبیر ودر سال ۱۸۴۹ بعنوان پرچم رسمی ایران معرفی شد. این پرچم سه رنگ با نقش شیر و خورشید در مرکز پرچم برای نخستین بار در سفارت ایران در لندن افراشته شد. پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ تغییراتی دراین پرچم اعمال شد.

 


 

معنی پرچم کشورهای آسیا

پرچم هر کشوری نشان دهنده ي هویت آن کشور اسـت و هر رنگی، معنی خاصی در تاریخ آن ملت دارد. پرچم کشور هـای آسیایی، رنگ هاي متفاوت و متنوعی دارند و دراین پست میخواهیم لیستی از چند تا از کشور هـای این قاره رابه همراه مفهوم آن برای تان توضیح دهیم:

 

پرچم ارمنستان

زیباترین پرچم های دنیا | از ژاپن تا جمهوری اسلامی ایران

رنگ هاي تشکیل دهنده: قرمز، آبی، نارنجی

 

معنی پرچم: رنگ هاي روی این پرچم نشان دهنده ي مردم آن اسـت. قرمز نشان دهنده ي فداکاری و خون سربازان ارمنی اي اسـت کـه در جنگ هاي گذشته و امروز کشتته شده اند، نارنجی نمادی از زمین هاي بارور کشور اسـت و آبی هم نماد امید و الهام برای پیشرفت ارمنستان اسـت.

 

پرچم آذربایجان

زیباترین پرچم های دنیا | از ژاپن تا جمهوری اسلامی ایران

رنگ هاي تشکیل دهنده: آبی، قرمز، سبز

 

معنی پرچم: آبی نماد ترک هاست، قرمر نماد پیشرفت و سبز هم نشان دهنده ي اسلام اسـت. ماه سفید هلالی شکل وسط پرچم هم نشان دهنده ي اسلام اسـت.

 

پرچم بحرین

زیباترین پرچم های دنیا | از ژاپن تا جمهوری اسلامی ایران

رنگ هاي تشکیل دهنده: سفید، قرمز

 

معنی پرچم: رنگ قرمز این پرچم بـه معنای خوارج اسلام اسـت و رنگ سفید آن هم نشان دهنده ي ي آتش بسی اسـت کـه بحرین در قرن نوزدهم با کشور هـای همسایه منعقد کرد. مثلث هاي دالبر شکل روی پرچم هم نماد تمایز بحرین با کشور هـای اطراف اسـت.

 

پرچم چین

زیباترین پرچم های دنیا | از ژاپن تا جمهوری اسلامی ایران

رنگ هاي تشکیل دهنده: قرمز، زرد

 

معنی پرچم: قرمز، رنگی سنتی در فرهنگ چین اسـت و البته نمادی از کمونیسم هم بـه شمار میرود. ستاره هاي زرد روی پرچم نشان دهنده ي سلسله ي مانچو «Manchu» اسـت. ستاره ي بزرگ روی پرچم نشان دهنده ي حزب کمونیست اسـت و ۴ ستاره ي کوچک هم نماد کلاس هاي مختلف جامعه ي چین اسـت کـه هنمی زیر یک کمونیست واحد «ستاره ي بزرگ» هستند.

 

پرچم گرجستان

زیباترین پرچم های دنیا | از ژاپن تا جمهوری اسلامی ایران

رنگ هاي تشکیل دهنده: قرمز، سفید

 

معنی پرچم: پرچم گرجستان دارای یک پس زمینه ي سفید با چندین صلیب مقدس قرمز رنگ روی آن سات کـه نشان دهنده ي پادشاهی گرجی ها در قرن پنجم اسـت. بـه طور کلی روی این پرچم، ۴ صلیب کوچک و یک صلیب بزرگ وجوددارد کـه میتواند نشان دهنده ي ۵ زخم عمیق و بزرگ روی بدن حضرت مسیح باشد.

 

پرچم هند

زیباترین پرچم های دنیا | از ژاپن تا جمهوری اسلامی ایران

رنگ هاي تشکیل دهنده: نارنجی، سفید، سبز

 

معنی پرچم: رنگ هاي تشکیل دهنده ي این پرچم نشان دهنده ي ایده آل هاییست کـه کشور هند را تشکیل داده اسـت. رنگ نارنجی یا زعفرانی، نشان دهنده ي شجاعت، فداکاری و دلیری، رنگ سفید نشان دهنده ي حققیت، آرامش و صلح و خلوص نیت و رنگ سبز نشان دهنده ي فرهنگ، باروری و ایمان اسـت. چرخ آبی وسط پرچم هم نشان دهنده ي «چاکرای آشوکا» اسـت.

 

پرچم ایران

زیباترین پرچم های دنیا | از ژاپن تا جمهوری اسلامی ایران

رنگ هاي تشکیل دهنده: سبز، سفید،قرمز

 

معنی پرچم: رنگ سبز این پرچم نماد اسلام، امیدواری و امید بـه آینده اي بهتر، سفید نماد سنتی صلح و رنگ قرمز هم نشان دهنده ي شجاعتی اسـت کـه ایرانیان از گذشتگان خود بـه ارث برده اند. شمشیر وسط پرچم نشان دهنده ي قدرت ایران اسـت ودر دو طرف این پرچم هم «الله اکبر» بـه معنای خداوند بزرگ تر از آنست کـه نوصیف شود، درج شده اسـت.