پارس ناز پورتال

درباره ساخت خانه های یخی در سیاره مریخ

درباره ساخت خانه های یخی در سیاره مریخ

درباره ساخت خانه های یخی در سیاره مریخ 

قرار است تا در پروژه های عظیم،خانه های یخی در مریخ ساخته شوند و برای این منظور همه امکانات در نظر گرفته شده است. دانشمندان ناسا به این نتیجه رسیدند که استفاده از منابع یخ موجود در زیر سطح مریخ، بهترین روش برای ایجاد پناهگاه در این سیاره است. طرح ساخت خانه های یخی در مریخ در سال گذشته جایزه‌ی بهترین طراحی ناسا را از آن خود کرد. این خانه‌‌ها می‌توانند از ساکنان مریخ در برابر تشعشعات مرگبار سیاره‌ی سرخ محافظت کنند.

 

طبق آخرین تحقیقات دانشمندان، حجم منابع آب منجمد که در مریخ کشف شده، از دریاچه‌ی سوپریور (Superior) در آمریکای شمالی با حجم 12 هزار کیلومتر مکعب نیز بیشتر است. به این ترتیب منابع لازم برای تامین مصالح خانه‌ های یخی در مریخ از این دریاچه‌های یخ زیرسطحی به دست خواهد آمد.

درباره ساخت خانه های یخی در سیاره مریخ

مهم‌ترین ویژگی این ایگلوهای یخی، شکل هندسی برجسته‌ی آن است که به عنوان یک سپر حفاظتی از ساکنان این سیاره دفاع می‌کند و نیازی به انتقال مصالح از زمین ندارد. دانشمندان بر این باورند که بهترین منبع موجود برای ساخت پناهگاه با قابلیت مقاومت در برابر پرتوها و تشعشعات خطرناک مریخی، منابع عظیم یخ زیرسطحی در این سیاره است؛ چرا که حمل مواد و مصالح از زمین برای ساخت پناهگاه، تقریبا غیرممکن است.

 

در این طرح، ایگلوهای یخی دارای فضاهای مجزا برای کار، خواب و پرورش گیاه هستند و هر یک از آن‌ها ظرفیت میزبانی از 4 نفر را دارد. فشار هوا داخل هر ایگلو تقریبا 6 هزار و 600 گرم بر 6 سانتی‌متر مربع در دمای 22 درجه‌ی سانتی‌گراد تنظیم شده است. طراحی پناهگاه در مریخ با ضروری بودن وجود فشار در داخل آن،

 

همواره با محدودیت‌هایی همراه است و شکل گنبدی می‌تواند بهترین ایده برای کنترل فشار درون این خانه‌ها باشد. طرح ساخت خانه های یخی در مریخ برای اولین بار در سال گذشته ارائه شد و جایزه‌ی بهترین طراحی برای خانه های مریخی را از ناسا دریافت کرد.