پارس ناز پورتال

سالت بی سرآشپز ترکیه ای مشهور در جهان +عکس

سالت بی سرآشپز ترکیه ای مشهور در جهان +عکس

سالت بی سرآشپز ترکیه ای مشهور در جهان +عکس

سالت بی در ابتدا از اینستاگرام کار خودرا شروع کرد تا در انتها توانست به شهرت جهانی برسد ودر حضور تعداد زیادی از ستاره ها حاضر شده است.

 

 نصرت گوکچه نام واقعی یک آشپز معروف ترک است که اینروزها با نام «سالت بی» «Salt Bae» شناخته شده و ویدیویی از او در رسانه هاي اجتماعی دست به دست می‌گردد. دراین ویدیو او تکه اي گوشت رابا مهارت و ظرافت تمامی تکه تکه کرده و با سبکی ناب روی آن نمک می پاشد.

 

آخرین حرکت وی پس از برش دادن تکه بزرگ گوشت این است که آرنجش را خم کرده و با حالتی شبیه بلند شدن مار کبرا, دانه هاي نمک را روی دستش غلتانده و روی گوش می پاشد. گوکچه یک آشپز ترک است که چندین کبابی و رستوران سرو استیک مشهور دراین کشور را اداره میکند که نام «نصرت» را روی انها گذاشته است.

 

اما حتی بعد از همه ی گیر شدن این ویدیو و مشهور شدن ژست او در رسانه هاي اجتماعی نیز به نظر نمیرسد طرفداران او چیزی در مورد این شخص و مهارت هاي او بدانند.

 

او کارش را از ظرف شستن شروع کرده است

هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که سالت بی همه ی این موفقیت رابه صورت آماده و بدون دردسر و تلاش بدست آورده است زیرا حقایق ماجرا دقیقاً عکس این تصور است. وی در زمان نوجوانی کار خودرا با ظرف شستن در رستوران ها شروع کرد تا هزینه هاي زندگی خودرا تامین کند. تعداد زیادی از افراد از انجام دادن چنین کاری بیزارند

 

اما سالت بی حس دیگری به اینکار داشت. او عاشق غذا و آشپزی بوده و می‌خواست اطرافش جوی رستورانی داشته باشد و بهمین علت سختیهای دستیابی به این آرزو را نیز به جان خرید.او رویای داشتن رستوران خودش را در سر پرورانده و می‌خواست مهارت و استعداد خود در آشپزی رابه جهانیان نشان دهد.

 

به نظر می‌رسد که سالت بی اکنون توانسته این رویای خود رابه حقایق مبدل کند زیرا جهانیان وی را از طریق ویدیویی که از او در رسانه هاي اجتماعی در حال چرخیدن است به خوبی می شناسند.

سالت بی سرآشپز ترکیه ای مشهور در جهان +عکس

او رستوران هایي در ترکیه و امارات متحده عربی دارد

در واقع امروزه سالت بی علاوه بر به شهرت رسیدن, یک سرآشپز پیروز و کارآفرینی شناخته شده در کشورش و حتی خارج ازآن به شمار می‌آید. وی اکنون در سراسر ترکیه 6 رستوران ودر دوبی نیز یک رستوران دارد که نام رستوران هاي زنجیره اي «نصرت» را بر خود دارند. رستوران هاي او همواره پیروز بوده

 

ودر خاورمیانه مشتریان زیادی دارند اما از زمانی که ویدیو مذکور باعث شهرت او در سطح جهانی شده, رستوران هایش نیز بیش از پیش شلوغ شده اند. از این رو او نیت دارد که علاقه خود به آشپزی و غذا رابه دیگر نقاط جهان نیز منتقل کند و رستوران هایي در کشور های دیگر نیز راه اندازی نماید.

سالت بی سرآشپز ترکیه ای مشهور در جهان +عکس

او شخصاً به مشتریان خوشامد می‌گوید

سالت بی علاقه ي زیادی به غذا دارد و این علاقه رابه مشتریانش نیز منتقل می‌کند. او گرچه صاحب رستوران هاي زنجیره اي نصرت است اما مشتریان به سهولت به او دسترسی خواهند داشت. اگر در یکی از رستوران هاي او حاضر شوید «البته به علت شلوغ بودن باید از قبل رزرو کنید» شاید وی را در حال خوشامدگویی به مشتریان و خدمت دهی به آنها مشاهده نمایید.

 

در حالی‌که او بی شک نمیتواند دریک زمان ناب در 7 رستوران متمایز حضور داشته باشد اما او هرروز به سختی در رستوران هایش کار می‌کند. او نمی‌خواهد که تنها اسمش روی رستوران هایش باشد بلکه نیت دارد احساسات و علاقه اش به آشپزی را از طریق غذاهایی که می پزد به مشتریانش منتقل نماید.

 

وقتی که او به مشتریان خوشامد گفته و با آنها تعامل میکند هیچ ظاهرسازی و یا تکلفی در رفتار او نخواهید دید. علاوه بر غذا هاي لذیذ, علت بسیاری برای مراجعه مجدد به رستوران هاي نصرت, شخصیت, دیدگاه و علاقه اش به شغل و هنر آشپزی است.

سالت بی سرآشپز ترکیه ای مشهور در جهان +عکس

لئوناردو دی کاپریو از مشتریان او بوده است

یکی از عواقب خوشایند ویدیوی مشهور او این است که دقت زیادی را در سطح جهان بخود و رستوران هایش جلب کرده است.

 

گرچه وی از قبل نیز در خاورمیانه شخصیت مشهوری بود «دست کم در حوزه آشپزی و رستوران داری», اکنون نیز افراد سرشناسی از کشور های اروپائی و غربی برای دیدن او و خوردن دستپختش راهی ترکیه یا دوبی میشوند. یکی از این افراد لئوناردو دی کاپریو, بازیگر معروف هالیوودی است که هوس کرده بود دستپخت سالت بی را بچشد.

 

این امتحانی مهم برای دستپخت و شیوه فرآوری گوشت از سوي سالت بی بود زیرا لئوناردو دی کاپریو به شدت مخالف روشهای متداول پرورش گوسفند و گاو در دنیای مدرن است. در عکس هایي که در رسانه هاي اجتماعی دیده میشود سالت بی خود غذای دی کاپریو را آماده کرده و روی آن ادویه می ریزد و مشخص می‌شود که دی کاپریو نیز از مزه غذای سالت بی و روش آماده سازی آن متعجب شده است.

سالت بی سرآشپز ترکیه ای مشهور در جهان +عکس

او 9 فرزند دارد

بله درست خوانده اید! به نظر میرسد که سالت بی علاقه زیادی به کودکان داشته و با دقت به 9 کودکی که با او عکس گرفته اند به نظر می‌رسد که میراثی گرانبها در آینده از او بجای خواهد ماند. البته کاملاً مشخص نیست که تمامی کودکانی که در تصویر دیده میشوند متعلق بخود او باشند اما در زیر عکس خود به اهمیت گذراندن وقت با خانواده اشاره شده که برهمین اساس می‌توان ادعا کرد این بچه ها فرزنان او هستند.

 

بر اساس گفتگو اي که او درسال 2010 داشت وی تا آن زمان ازدواج نکرده بود اما شرایط زناشویی او ازآن پس تا کنون مشخص نبوده است. شاید فکر کنید با دقت به شهرتی که او اینروزها دارد اطلاعات زیادی در مورد زندگی شخصی او در دست باشد اما وی زندگی خصوصی اش را سری نگه داشته است. بهرحال به نظر میرسد که وی به خانواده اهمیت زیادی داده ودر زندگی او کودکان بسیاری وجود دارند.

سالت بی سرآشپز ترکیه ای مشهور در جهان +عکس

معنی نام رستوران هاي زنجیره اي او چیست؟

نام کبابی ها و رستوران هاي او از نام خودش گرفته شده اما وی سبک خاصی را در نوشتن و ادای این واژه بکار گرفته است. واژه «نصرت» «Nusret» در اصل به معنای پیروزی است اما باید بدانید که واژه کوتاه «et» در زبان ترکی به معنای گوشت است. بدین ترتیب نام واقعی رستوران هاي او که به شکل «Nusr-Et» نوشته می‌شود ترکیبی جالب و هوشمندانه از نام خود او و واژه ي گوشت در زبان ترکی است.

 

مشابه اسمش او به پیروزی و موفقیت بزرگی در حوزه رستوران داری و آشپزی دست یافته است و امروزه هر شخصی در خاورمیانه وی را می شناسد. حتی قبل از منتشر شدن ویدیوی مشهور نیز وی رستوران هاي متعددی در ترکیه داشته و استیک او بسیار مشهور بود.

سالت بی سرآشپز ترکیه ای مشهور در جهان +عکس

او در فقر بزرگ شده است

سالت بی اکنون بر قله موفقیت قرار دارد اما وضعیت همیشه برای او بهمین شکل نبوده است. او بسیار فروتن به نظر رسیده و شهرت تاثیر زیادی بر روی اخلاق او نداشته است. در واقع او دریک خانواده فقیر ترک به دنیا آمده و این اخلاق متواضعانه را در زمان کودکی آموخت. به نظر میرسد که وی بیشتر دانسته هایش را در منزل آموخته است. وی از زمانی که تنها 14 سال سن داشت کار سخت و طولانی در رستوران ها را شروع کرد.

 

این تلاش هاي سخت بی هدف و بیفایده نبوده و اکنون او به غولی بزرگ و دوست داشتنی در دنیای رستوران داری و آشپزی مبدل شده است و هنوز نیز به همان سبک و سیاق به تلاش و سخت کوشی خود ادامه میدهد.

سالت بی سرآشپز ترکیه ای مشهور در جهان +عکس

او تحصیلات رسمی نداشته است

مهلت هاي آمزوشی در سراسر جهان یکسان نیستند و تعداد زیادی از کشورها شهروندان خود رابه داشتن تحصیلات ابتدایی ملزم نمیکنند. این موضوع در تعداد زیادی از جوامع قابل درک نیست اما در بعضی از کشورها, به خصوص در گذشته, رفتن به مدرسه و درس خواندن تنها مختص خانواده هاي ثروتمند و شناخته شده بوده است و بدین ترتیب تعداد زیادی از خانواده هاي فقیر باید مهارت هاي زندگی و تجارت را در منزل به فرزندانشان یاد می دادند.

 

در مورد سالت بی, به خاطر این که رفتن به مدرسه مجانی نبوده و هزینه هایي در پی داشت, خانواده اش توان تامین هزینه هاي تحصیل وی را نداشتند. بدین ترتیب وی در منزل آموزش دید و به نظر میرسد آموزش هاي او در منزل چنان پیروز بوده که وی را به جایگاه کنونی رسانده است.

سالت بی سرآشپز ترکیه ای مشهور در جهان +عکس

نخستین رستوران او در استانبول افتتاح شد

با پس انداز کردن دست مزد و چشم داشتن به رویای جاه طلبانه اش, وی نخستین رستوران خودرا در سن 27 سالگی در استانبول افتتاح کرد که رستورانی بسیار کوچک با تنها هشت میز و ده کارگر بود. هدف او تهیه برترین گوشتی بود که می توانست پیدا کند. بنابر این وی به کشور های زیادی سفر کرد تا روش تهیه گوشت

 

در کشور های مختلف را یاد بگیرد. با اطلاعات و دانشی که دراین زمینه بدست آورد و ترکیب آن با استعداد و مهارتش در آشپزی وی استیک هایي پخت که در هیچ جای دیگری یافت نمی شد. بدین ترتیب وی بزرگترین کبابی زنجیره اي جهان را راه اندازی کرد که شهره ناب و عام شده و صدها کارگر و آشپز دارد.

سالت بی سرآشپز ترکیه ای مشهور در جهان +عکس

وی نتوانست ویزای ورود به ایالات متحده را دریافت کند

زمانی که وی به کشور های مختلف سفر می‌کرد تا با دنیای تهیه گوشت آشنا شود برای آمدن به ایالات متحده نیز تلاش بسیاری کرد. اما در کمال ناباوری 5 بار تقاضای وی برای دریافت ویزای سفر به این کشور رد شد. اما در انتها این موضوع ادامه نداشته ودر سال 2009 وی توانست ویزای مسافرت سه ماهه به ایالات متحده را دریافت کند.

سالت بی سرآشپز ترکیه ای مشهور در جهان +عکس

ژست ناب او طرفداران بسیاری پیدا کرده است

ژست و سبک اصلی او در مزه دار کردن استیک هایش چنان منحصر به فرد بوده است که تعداد زیادی از هنرمندان در سراسر جهان ازآن الهام گرفته اند. در واقع اینروزها نقاشی هاي تعداد زیادی از او یا شخصیت هاي شبیه او با موهایی که به پشت شانه شده ودر حالی‌که عینک آفتابی بر چشم داشته و دست خودرا ثابت کرده

 

و مچش را در حرکتی نمادین خم کرده است در فضای رسانه هاي اجتماعی دست به دست می‌شود. بدین ترتیب شهرت وی در رسانه ها چنان بالا گرفته است که حتی هنرمندان نیز از او الهام گرفته و وی را با شخصیت هاي مشهور کارتونی مقایسه می‌کنند.

سالت بی سرآشپز ترکیه ای مشهور در جهان +عکس

حتی برونو مارس نیز از طرفداران سالت بی است

اینروزها برونو مارس یکی از مشهور ترین و دوست داشتنی ترین سلبریتی هاي جهان است. وی در حساب توئیتری خود عکسی از سالت می قرار داده و ثابت کرده که از دوستداران و طرفداران اوست. بدین ترتیب بر شهرت سالت بی افزوده شده و هرروز بیشتر و بیشتر در مورد او صحبت میشود. بی شک وی بخش قابل توجهی از شهرت سریع خودرا مدیون برونو مارس است پس بی شک بزودی وی را در رستوران هاي سالت بی برای خوردن یک استیک لذیذ خواهیم دید.

سالت بی سرآشپز ترکیه ای مشهور در جهان +عکس

وی شخصاً به گاوها رسیدگی کرده و انها را نوازش میکند

همان طور که قبلاً نیز گفته شد, سالت بی اینروزها صنعت ساخت گوشت رابه خوبی می شناسد. او نه تنها به آشپزی و طبخ گوشت علاقه ي زیادی دارد بلکه دوست دارد برترین گوشت را برای مشتریان خود تهیه نماید. پس جای تعجب ندارد که وی با آن همه ی دقت و مهارتی که در کباب کردن گوشت دارد زمان قابل توجهی را نیز درکنار گاوهای گوشتی خود گذرانده و شخصاً مراقب است که با آنها به خوبی رفتار شود.

 

حتی ویدیوهایی از او در رسانه هاي اجتماعی دست به دست شده که وی را در حال نوازش کردن و ماساژ دادن گاوها نشان می‌دهد. شاید اینکار تنها از روی علاقه باشد و یا شاید تکنیکی باشد که در مزه گوشت گاو تاثیر داشته باشد. بهرحال او در زمینه پرورش گاو گوشتی سرمایه گذاری کرده و مراقبت از گاوهای خودرا بسیار جدی دنبال میکند.

سالت بی سرآشپز ترکیه ای مشهور در جهان +عکس

حرکت مخصوصاً او در هنگام نمک پاشیدن روی گوشت معانی زیادی یافته است

برای سالت بی, شاید روش ناب او در نمک زدن به گوشت نشان دهنده سبک ناب و علاقه فراوان او به فرآیند آشپزی و مهیا کردن گوشت باشد اما طرفداران او باور دیگری دارند و این حرکت برایشان معانی دیگری نیز دارد. این حرکت توسط بسیاری بعد از انجام دادن یک کار به درستی و مهارت تمام تقلید شده است. بدین ترتیب توسط افراد تعداد زیادی از جمله ورزشکاران و حتی خلبانان هواپیماهای جنگنده تقلید شده است.

سالت بی سرآشپز ترکیه ای مشهور در جهان +عکس