پارس ناز پورتال

سرطان و بیماری های قلبی عروقی عامل مرگ زنان ایرانی

سرطان و بیماری های قلبی عروقی عامل مرگ زنان ایرانی

سرطان و بیماری های قلبی عروقی عامل مرگ زنان ایرانی 

زنان ایرانی به علت عادت هاي ناسالم در زندگی و عدم دقت به نکات سلامت، به شدت در معرض مریضی هاي قلبی عروقی میباشند. سلامت زنان ایرانی در معرض تهدید دو عامل خطر بسیار ساده قرار دارد؛ کم تحرکی و تغذیه نامناسب. طرح این موضوع تازگی ندارد، اما همچنان آمارهای چاقی و تغذیه زنان تغییری را نشان نمی دهد.

 

زنان به علت گذراندن دوره‌هاي خاص از جمله بارداری، زایمان، شیردهی و یائسگی، گروه آسیب پذیری میباشند که انها را نیازمند خدمات ویژه پیش گیری، سلامت و درمان میکند. بنابر اعلام کارشناسان نظام سلامت، نتیجه اضافه شدن تغذیه نامناسب و کم تحرکی به زندگی زنان، ناتوانی و افزایش خطر مرگ هست. با دقت به این اوضاع تصحیح شیوه زندگی انها باید در اولویت برنامه‌هاي سلامت این گروه قرار گیرد.

 

مهمترین علل مرگ و میر زنان ایرانی

در همین راستا مطهره علامه، رئیس اداره سلامت زنان و میانسالان وزارت بهداشت، درمورد اوضاع شاخص‌هاي شیوه زندگی و نخستین علت مرگ و میر زنان و همین طور اقدامات این وزارتخانه برای فراهم سازی سلامت زنان میگوید: در حال حاضر مریضی‌هاي قلبی – عروقی و سرطان‌ها مهمترین علل مرگ زنان ایران محسوب می شود.

 

سرطان پستان نیز در بین سایر سرطان‌ها جزو نخستین عامل مرگ زنان محسوب می شود. گرچه سرطان روده بزرگ هم در زنان و در مردان آمار بالایی در بین مرگ ناشی از سرطان‌ها دارد. سرطان دهانه رحم نیز با فاصله زیادی از این دو سرطان، یکی از علل مرگ ناشی از سرطان‌هاست. این درحالیست که هر سه سرطان مهم قابل جلوگیری، تشخیص زودهنگام و درمان به موقع میباشند که گرچه در برنامه سلامت بانوان ایران مورد دقت قرار گرفته‌اند.

 

دلایل ناتوانی در زنان ایرانی

وی ادامه می دهد: خطرات باروری، سلامت استخوانی – عضلانی و سلامت روانی آنان نیز بعنوان مهمترین علل ناتوانی زنان محسوب میشود. بیشترین مشکلی که زنان ایران با آن مواجه میباشند، شیوه زندگی کم تحرک و تغذیه نامطلوب آنان هست که عامل خطر علل مرگ و ناتوانی آنان هست. دقت به این موضوع مهم یعنی بهبود

 

شیوه زندگی برترین راه برای پیش گیری از همۀ مشکلات سلامت زنان ایران هست. به همین جهت محور برنامه‌هاي بهداشتی زنان در دوره باروری و یائسگی در اداره سلامت میانسالان، تلاش برای بهبود شیوه زندگی آنان هست. همین طور خطر سنجی مریضی‌هاي قلبی عروقی و سرطان‌هاي مهم نیز به همین منظور انجام میشود.

 

ارائه مشاوره و اضافه بر خدمات مورد نیاز آنان، آموزش انفرادی زنان و آموزش عمومی آنان در کمپین‌هاي سلامت بویژه کمپین سلامت زنان نیز بخش دیگری از این برنامه هست.

 

بسته خدمات وزارت بهداشت برای سلامت زنان ۳۰ تا ۶۰ سال

رئیس اداره سلامت زنان و میانسالان وزارت بهداشت درمورد آخرین برنامه وزارت بهداشت در حوزه سلامت زنان نیز بیان می کند: در حال حاضر برنامه‌هایي مثل تن‌سنجی برای اندازه‌گیری قد و وزن و دورکمر و محاسبه BMI، تعیین اضافه وزن، چاقی، چاقی شکمی، بررسی الگوی تغذیه برای بررسی مصرف گروه‌هاي خوراکی هرم و عادات خوراکی مثل فست فود،

 

نوشیدنی گازدار، نمک، روغن مصرفی و آموزش و مشاوره برای بهبود آن توسط کارشناسان تغذیه جزیی از بسته خدمات نوین سلامت زنان ۳۰ تا ۶۰سال هست.

 

کدام غربالگری‌ها برای زنان تدارک دیده‌ شده‌هست؟

وی ادامه می دهد: تجویز و آموزش نحوه مصرف مکمل ویتامین دی، بررسی فعالیت جسمانی و آموزش و مشاوره برای بهبود آن، بررسی مصرف دخانیات، آموزش و ارجاعات لازم و غربالگری مصرف الکل و مواد مخدر و داروهای روانگردان و در صورت مصرف تعیین نوع ماده مصرفی نیز در این بسته گنجانده شده‌هست.

 

همین طور تلاش کردیم خدمت ارجاع به روانشناس جهت غربالگری تکمیلی و در صورت مثبت بودن غربالگری نخست را نیز انجام دهیم. به منظور غربالگری سلامت روان بررسی دیسترس روانشناختی توسط پرسشنامه کستلر و ارائه مشاوره توسط کارشناس سلامت روان انجام می شود.

 

همین طور انجام خطرسنجی حوادث قلبی عروقی و ارائه بازخورد مناسب به مراجعه کننده و اقدام متناسب با درجه خطر از جمله تجویز داروهای جلوگیري کننده را جزو این خدمات قرار داده‌ایم.به گفته علامه، بررسی سوابق فردی و خانوادگی، علائم و عوامل خطرسرطان روده بزرگ، غربالگری سل در افراد دارای علائم،

 

بررسی اعضای خانواده فرد مبتلا به هپاتیت، بررسی تاریخ کوتاه و شرح حال باروری و بررسی از نظر رفتارهای پرخطر و وجود عفونت آمیزشی و ایدز در فرد و همسر یا شریک جنسی وی نیز در این بسته خدمتی که در نظام بهداشتی کشور ارائه میشود، گنجانده شده‌ هست.

 

رئیس اداره سلامت زنان و میانسالان وزارت بهداشت در ادامه تعداد دیگری از این خدمات را معرفی کرد و گفت: با دقت به این که سرطان پستان جزو رتبه‌هاي بالای ابتلا به انواع سرطان در کشور هست، غربالگری سرطان پستان در این برنامه دیده شد. همین طور به منظور بررسی میزان در معرض قرار گرفتن خشونت خانگی،

 

غربالگری این آسیب بر زمینه پرسشنامه HITS و ارجاع به روانشناس در صورت غربالگری مثبت صورت میگیرد. بررسی از نظر وجود خونریزی‌هاي غیر طبیعی رحمی، علائم و عوارض یائسگی ویژه زنان ۴۵ تا ۶۰ سال، روابط زناشویی و اختلال عملکرد جنسی، علائم و نشانه‌ها برای تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم،

 

معاینه ژنیکولوژی از نظر بررسی وجود زخم تناسلی و نمای غیر طبیعی سرویکس، عفونت‌هاي آمیزشی، ضایعات خونریزی دهنده، مشکلات یائسگی و دیدن نتایج پاراکلینیک و ارائه خدمات مشاروه‌اي به مراجعین در صورت نیاز، در برنامه سلامت زنان تدارک دیده شده‌ هست.