پارس ناز پورتال

سرکه سیب را در زندگی روزمره خود بکار ببرید

سرکه سیب را در زندگی روزمره خود بکار ببرید

سرکه سیب را در زندگی روزمره خود بکار ببرید 

سرکه سیب ماده خوراکی خوب که اگر سعی کنیم آن را به طور همیشگی مورد بهره گیری قرار دهیم معجزه سلامتی برای ما خواهد بود.سرکه سیب یکی از شناخته شده ترین مواد طبیعی هست که در تمام جهان طرفداران فراوانی دارد. بعضی از آن بعنوان ضدعفونی کننده مسواک و دندان ها بهره گیری مي کنند و بسیاری نیز برای کاهش وزن آن را میل کنند.

 

در طب سنتی و اولین بار توسط بقراط برای کاهش دردگلو مورد بهره گیری قرار گرفت و امروزه نیز کاربرد خود را حفظ کرده هست.در ادامه به بررسی اجمالی مهم‌ترین کاربردهای سرکه سیب خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

افراد مبتلا به دیابت

یکی از مهمترین گروه هایي که بهتر هست مصرف سرکه را در دستور خوراکی هاي هرروز خود قرار دهند، دیابتی ها میباشند. دکتر «کارول جانسون» رئیس مرکز تغذیه دانشگاه ایالتی «آریزونا»، تاثیر «اسید استیک» موجود در سرکه سیب را از حدود 13 سال پیش مورد بررسی قرار داد و نتایج آن را در شش پژوهش ارائه کرد.

 

مطالعات وی نشان مي دهد این ماده قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دوم را کاهش مي دهد. همین طور در بین افرادی که مستعد ابتلا به این نوع دیابت میباشند و یا حتی افراد سالم نیز موثر هست.وی توصیه مي کند که در سالاد و غذا هاي مدیترانه اي مي توان از آن بهره گیری کرد. همین طور مي توانید آن را با آب رقیق کرده و میل کنید.

 

وی توضیح مي دهد اسید استیک مانع جذب نشاسته مي شود و میزان گلوکز را کاهش مي دهد اما اگر آن را با شکر همراه کنید، بی فایده خواهد بود.دکتر “لیزا داریر” مي گوید برای مصرف سرکه سیب حتما با دکتر تان مشورت کنید چرا که با بعضی از داروهای دیابت تداخل پیدا مي کند. وی به این موضوع اشاره مي کند که تحقیقات فراوان انجام پذیرفته شده پیشرفت هاي خوبی را با مصرف سرکه سیب و در ارتباط با مریضی دیابت نشان داده.

 

کاهش وزن

مطالعات نشان داده اند که سرکه سیب مي تواند بر کاهش وزن موثر باشد اگرچه این میزان تنها چند گرم در طول یک هفته و حدود 1 تا 2 کیلو در طول 3 ماه هست. دکتر درایر به رضایت افرادی که در رژیم هاي 12 هفته اي خود از سرکه بهره گیری کردند اشاره مي کند.

 

وی بر این باور هست اگر در رژیم خوراکی خود سرکه سیب را تعبیه کنید غذا هاي سالم مصرف کرده و ورزش نیز کنید به کاهش وزن تان کمک خواهید کرد. وی سرکه بالزامیک و ترکیب آن با روغن هاي خوب را برای سالاد مرغ یا ماهی مناسب مي داند.اضافه کردن مقادیری از آن به آب نیز خوب هست چرا که خود آب نیز به تنهایی احساس سیری را در افراد به وجود مي آورد.

 

تمیز و سفید کردن دندان ها

بر سر بهره گیری از سرکه برای دندان ها مناقشاتی وجود دارد. بعضی از پزشکان همچون دکتر بوقاسیان بر این باورند که بهره گیری از سرکه برای تمیز و سفید کردن دندان ها گزینش هاي مناسبی نیستند و بهتر هست به جای آسیب زدن به مینای دندان و از بین بردن آن از خمیردندان هاي سفیدکننده بهره گیری شود.

 

بعضی از مطالعات دیگر نیز نشان مي دهند که شستن و آب کشیدن دندان ها با سرکه مي تواند خوب باشد. همین طور مي تواند دندانهای مصنوعی را نیز در داخل محلول غلیظ شده آن نگه داشت.بوقاسیان مي گوید “پ هاش” خنثی ۷ هست و کمتر از آن فضای اسیدی را به وجود مي آورد. “پ هاش” اکثر سرکه هاي سیب بین 2 تا 3 و اسیدی هست

 

و تقریبا همانند “پ هاش” معده هست. وی بر این باور که برای بهره گیری از سرکه سیب برای دندان، حتما با دکتر تان مشورت کنید.

 

پوست مو و ناخن

سرکه سیب مي تواند در درمان شپش و شوره موثر باشد و بعنوان درمان ضدپیری نیز کاربرد دارد. دکتر “ماری جین” سنخنگوی انجمن متخصصان پوست ایالات امریکا مي گوید سرکه باعث خشک شدن جوش هاي صورت مي شود اما راهکاری برای دیرتر پیر شدن پوست تلقی نمی‌شود. مي تواند لکه هاي تیره صورت را از بین ببرد و اگر با آب ترکیب شود مي توان از آن بعنوان تونر بهره گیری کرد.

 

همین طور برای گزش هایي چون پشه کاربرد دارد. دکتر جین مي گوید مي توانید چند قطره از آن را با دو فنجان آب ترکیب کرده و روی محل گزش پشه بمالید.همین طور به علت خاصیت اسیدی و ضدقارچی که دارد به از بین بردن شوره نیز مي انجامد. در ارتباط با شپش در بزرگسالان تنها “ژله پترولیوم” موثر هست و بعضی از مطالعات نشان داده که سرکه به از بین رفتن شپش سر بزرگسالان نخواهید انجامید.

 

دکتر جین از تاثیر فراوان سرکه سیب بر ناخن ها مي گوید و اشاره مي کند یک چهارم فنجان از آن را با سه چهارم فنجان آب ترکیب کرده و ناخن ها را در داخل آن بگذارید.جین مي گوید از آنجایی که زگیل ها عمدتا ویروسی میباشند، برای انها درمانی وجود ندارد. زمانی که با اندکی از سرکه سیب روی آن ضربه وارد مي کنید،

 

پوست هاي مرده خشک مي شوند و از بین مي روند. درست همان کاری که ما در مطب با بریدن و سوزاندن آن محل با نیتروژن مایع انجام مي دهیم که گرچه سرعت کاری که در مطب انجام مي دهیم اکثر هست.یکی دیگر از سخنگویان انجمن پوست کشور آمریکا به نام دکتر «مایکل لین» درمان خانگی را برای از بین بردن زگیل ها مناسب نمیداند

 

چرا که بعضی از بیمارانش که با سرکه اقدام به درمان خانگی کرده بودند، با پوست هاي سوخته و خشک به مطب او مراجعه کردند. لین سرکه سفید که تنها ۵ درصد اسیدی هست را فرمول مناسب تری مي داند.

 

تمیز کردن وسایل

به علت دارا بودن خاصیت ضدمیکروب سرکه سیب برای تمیز کردن وسایل منزل توصیه مي شود. اسید با کپک مبارزه مي کند. نمک، لیموترش پروکسید هیدروژن، روغن درخت چای و جوش شیرین نیز در اینکار نقش آفرینی مي کنند که بعضی بوی بهتری نیز در مقایسه با سرکه دارند.

 

مطالعات متعدد انجام شده در مورد سرکه سیب نشان داده اند مي تواند در از بین بردن بعضی از باکتری هایي که در آب رشد مي کنند موثر باشد. هرگز برای مصرف خانگی آن را با سفید کننده ها و یا آمونیاک ترکیب نکنید چرا که با اینکار ایجاد گازهای اسیدی خواهید کرد.

 

نگه دارنده غذاها

از قبل هاي دور تا الان سرکه بعنوان نگه داری کننده خوراکی ها به کار برده مي شود. در تهیه خیارشور و ترشی نیز مورد بهره گیری قرار مي گیرد. در تعداد زیادی از خیارشورهای خانگی از سرکه سفید بهره گیری مي شود تا رنگ میوه را تغییر ندهد. اما رنگ تعداد زیادی از میوه ها را تیره مي کند. همین طور برای شستن میوه و سبزیجات نیز کاربرد دارد

 

چرا که باکتری هاي سطحی انها را از بین مي برد. سرکه به همراه لیمو ترش جزء مواد ارزانی هست که برای تمیز کردن وسایل منزل مي توانند بهره گیری شوند.

 

برای سرفه و گلو درد

بهره گیری از سرکه با پدر پزشکی مدرن یعنی بقراط آغاز شد. او برای درمان سرفه آن را با عسل ترکیب مي کرد که این راهکار تا امروز نیز ادامه پیدا کرده و تعداد زیادی از والدین آن را روش مناسب برای درمان خانگی گلودرد مي دانند.

 

گرچه پزشکان بر این باورند که سرکه به تنهایی سبب افزایش گلودرد مي شود اما ترکیب آن با آب و نمک مي تواند موثر باشد. بعضی از محققان دانشگاه آریزونا سرکه را به علت استشمام کردن بوی آن برای ریه ها مناسب نمی دادند.دکتر “اندرو فریمن” از سوزش مری با مصرف آن خبر مي دهد و اگر فردی مستعد به انواع رفلکس زخم و یا مشکلات معده باشید با مصرف سرکه آن را تسریع خواهید کرد.