پارس ناز پورتال

مروری بر سرگذشت اندروید از گذشته تا زمان حال

مروری بر سرگذشت اندروید از گذشته تا زمان حال

مروری بر سرگذشت اندروید از گذشته تا زمان حال 

اندروید سیستم عاملی بود که به محض ورود به بازار توانست غول نوکیا را شکست دهد و یکه تاز بازار باشد و رقیبی هم برای آیفون محسوب می شد. اگر دوست دارید بدانید اندروید از چه زمانی وارد دنیای تلفن همراه شد و این محصول اصلا به چه صورت متولد شده این مقاله را از دست ندهید.

 

افراد زیادی در جهان از گوشی‌هاي تلفن همراه, تبلت ها و دیگر محصولات تکنولوژی بهره گیری میکنند که سیستم‌عامل اندروید روی آن‌ها نصب شده هست. حدود 10 سال پیش اولین گوشی اندرویدی پا به بازار گذاشت و برای فروش در اختیار مشتریان قرار گرفت. گوگل با تدبیر مناسبی که اندیشید

 

این محصول متن باز را در اختیار کمپانی‌ها و گسترش‌دهندگان قرار داد و با بهره گیری از آن روی گوشی‌هاي گوشی تولید کمپانی‌هاي دیگر ازجمله سامسونگ, اچ تی سی, سونی, ال‌جی و .. ضریب نفوذ این سیستم‌عامل را بالا برد تا جاییکه شمار کاربران اندروید از هر سیستمی عاملی در جهان اکثر هست.

مروری بر سرگذشت اندروید از گذشته تا زمان حال

بعد از عرضه اولین گوشی هوشمند با اندروید نسخه 1.0 شاهد حضور این سیستم‌عامل در همه ي جا بودیم. محبوبیت اندروید هر روز اکثر از گذشته شد و با این محبوبیت توانست سیستم‌عامل‌هاي دیگر ازجمله سیمبین, بلک‌بری, پالم و ویندوزفون را پشت سر بگذارد. در حال حاضر تنها رقیب جدی اندروید سیستم‌عامل iOS هست که به نظر نمی رسد به همین زودی‌هاي جنگ این دو اتمام بگیرد.

 

شکل‌گیری اندروید

در اوت 2003 یعنی گذشته از این که گوشی‌هاي هوشمند فراگیر شوند و چند سال گذشته از این که اپل گوشی‌ آیفون و سیستم‌عامل آی او اس را معرفی کند کمپانی اندروید در شهر کالیفرنیا شکل گرفت. 4 نفر موسسان این کمپانی بودند به نام‌هاي ریچ ماینر, نیک سیرز, کریس وایت و اندی روبین.

 

در سال 2013 روبین در سخنرانی‌اي که در توکیو داشت گفت; سیستم‌عامل اندروید در ابتدا قرار بود برای بهبود سیستم‌عامل دوربین‌هاي دیجیتال به کار گرفته شود. در سال 2004 اندروید برای جذب سرمایه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفت تا نشان دهد کاربران دوربین‌هاي دیجیتال چطور می توانند با بهره گیری از این سیستم‌عامل بدون سیم عکس‌هاي خودشان را به کامپیوتر منتقل کنند.

 

سرنوشت اندروید در سال 2005 زمانی رقم خورد که گوگل کمپانی اندروید را خریداری کرد. روبین و دیگر موسسان اندروید برای گسترش این سیستم‌عامل زیر نظر صاحبان جدیدش باقی مثل. تصمیمی که همان ابتدا گرفته شد بهره گیری از لینوکس بعنوان پایه سیستم‌عامل اندروید بود تا امکان عرضه آن برای کمپانی‌هاي دیگر وجود داشته باشد.

 

روبین با سمت سرپرست تیم اندروید تا سال 2013 در گوگل باقی ماند و سپس در همان سال گوگل اعلام کرد که احتمال ترک روبین وجود دارد. در اواخر 2014 روبین گوگل را ترک کرد و بیزنس خودش را راه‌اندازی کرد. در اوایل 2017 روبین اعلام کرد که با راه‌اندازی کمپانی خودش به نام اسنشیال و تولید گوشی‌هایي با همین نام به صنعت گوشی بازگشته هست.

 

حاضر شدن برای عرضه اندروید 1.0

در سال 2007 اپل اولین آیفون را عرضه کرد و مفهومی اخیر را در دنیای گوشی مطرح کرد. در آن زمان هنوز گوگل به‌طور پنهانی مشغول کار روی اندروید بود اما نهایتا در ماه نوامبر همان سال گوگل به‌تدریج شروع به اعلان‌جنگ علیه اپل و دیگر پلتفرم‌هاي موبایلی کرد.

 

در آن زمان تشکلی شکل گرفت که Open Handset Alliance نام داشت که آلبوم‌اي از چند کمپانی گوشی ساز مثل اچ تی سی و موتورولا, کمپانی‌هاي سازنده چیپ مثل کوآلکام و تگزاس و کمپانی‌هاي مخابراتی مثل T-Mobile بود.اریک اشمیت مدیر گوگل در مورد اندروید این نظر را دارد که اندروید برای این نیست که فقط روی گوشی‌هاي فرآوری گوگل بهره گیری شود؛ دید ما این هست که هزاران گوشی با مدل‌هاي متفاوت را به قدرت اندروید مجهز کنیم.

 

گزارش‌ها حاکی از این میباشند که گوگل گذشته از عرضه رسمی نسخه اول اندروید در نوامبر 2007 حداقل دو نسخه آلفا از این سیستم‌عامل را در داخل کمپانی برای بررسی‌هاي آغاز عرضه کرده بود. حتی گوشی‌اي مختص نسخه آلفا با کد Sooner بهره گیری می‌شد که هیچ زمان به‌صورت عمومی عرضه نشد.

 

چند سال بعد یکی از گسترش‌دهندگان اندروید عکس یکی از این گوشی‌هاي مخصوص آزمایش اندروید را در دنیای اینترنت منتشر کرد. همان‌طور که در عکس دیدن می کنید ظاهر این گوشی اکثر شبیه به گوشی‌هاي بلک‌بری بوده تا آیفون و درست زمانی بوده که کاربران برای بهره گیری از گوشی‌هاي تمام لمسی دچار شک بودند.

مروری بر سرگذشت اندروید از گذشته تا زمان حال

درنهایت در سپتامبر 2008 اولین گوشی مجهز به سیستم‌عامل اندروید با نام T-Mobile G1 یا HTC Dream معرفی شد. این گوشی به صفحه‌نمایشی 3.2 اینچی لمسی و صفحه‌کلید فیزیکی عرضه شد. در آن زمان گوشی با سیل عظیمی از نارضایتی‌ها از طرف کارشناسان روبرو شد و برخی امکانات پایه‌اي

 

ازجمله سوکت 3.5 میلی‌متری هدفون را هم در خود نداشت که گرچه در این زمانه نداشتن این سوکت آپشنی خاص حساب می شود! داخل اندروید از همان ابتدا چندین امضای تجاری گوگل قرار داشت که آن را به محصولی مختص این کمپانی تبدیل می کرد. اندروید با تعدادی از سرویس‌ها و محصولات گوگل ادغام‌شده

 

که ازجمله آن‌ها می توان به گوگل مپ, یوتوب و مرورگر HTML اشاره کرد که گذشته از عرضه کروم بهره گیری می شود. همین طور اولین بازار اندروید در این سیستم‌عامل وجود داشت که چند اپلیکیشن مخصوص اندروید در ابتدا در آن قرار داشتند. شمار زیادی از این خصوصیت‌ها اکنون خیلی بدوی میباشند اما این ابتدای راه و شروع به کار اندروید بوده هست.

مروری بر سرگذشت اندروید از گذشته تا زمان حال

کدنام‌هاي اندروید

در حالیکه امروزه نسخه‌هاي گوناگون اندروید با نام‌هاي متفاوتی عرضه می شوند اندروید نسخه 1.0 که در سپتامبر 2008 عرضه شد هیچ کدنامی چه به‌صورت عمومی و چه داخل کمپانی نداشته هست. اندروید نسخه 1.1 در فوریه 2009 عرضه شد و به‌صورت عمومی هیچ کدنامی برایش در نظر گرفته نشد اما در داخل کمپانی آن را Petit four می‌نامیدند که نام دسری فرانسوی هست.

 

با عرضه اندروید نسخه 1.5, که آوریل 2009 انجام شد, برای اولین بار اندروید با نام مخصوصش به‌صورت عمومی عرضه شده و در آن زمان این نسخه Cupcake نام گرفت.لوگوی نام آشنای گوگل که یک ربات سبز بزرگ هست توسط شخصی به نام Irina Blok خلق شد که در استخدام گوگل بود.

 

در سال 2013 بانو بلاک اعلام کرد گوگل تنها به تیم طراحی تحت سرپرستی او گفته بود می خواهند لوگو شبیه به یک ربات باشد. بانو بلاک هم‌چنین اشاره کرده که برای طراحی این لوگوی سبز رنگ از لوگوی مشهوری که روی توالت‌هاي مردانه و زنانه به کار گرفته می شود الهام گرفته شده هست.

مروری بر سرگذشت اندروید از گذشته تا زمان حال

گوگل نه تنها در مورد سیسیتم عامل اندروید تصمیم به متن باز بودن گرفت بلکه لوگوی این سیستم‌عامل هم یک پروژه متن باز هست و تا کنون شمار زیادی از افراد در همه ي جای جهان امکان این را داشته و دارند که تحت نظر لایسنس خلاقیت‌هاي مشترک 3.0 تغییراتی را در این ربات سبز ایجاد کنند.

 

گوگل برای هر نسخه از اندروید یک مجسمه مخصوص با ربات اندروید و کدنام آن نسخه می‌سازد. تمام مجسمه‌هایي که گوگل تا اکنون برای نسخه‌هاي گوناگون اندروید ساخته در چمن روبروی ساختمان این کمپانی در Mountain View در کالیفرنیا قرار گرفته‌اند. در سال 2015 یک کانال یوتوب اعلام کرد که یک تیم هنری

 

کوچک در نیوجرسی اولین مجسمه اندروید را ساخته‌اند و تا امروز هم آن‌ها نسخه‌هاي متفاوت اندروید را از کاپ کیک تا اوریو ساخته‌اند. این مجسمه‌ها همه ي از فوم پلی استایرن ساخته شده‌اند و سپس تراش خورده‌اند. روی همه ي آن‌ها از پلاستیک سخت پوشانده شده و سپس با رنگ سبز رنگ شده‌اند.

 

اندروید نسخه 1.5 Cupcake

این نسخه از اندروید اولین نسخه اندروید با کدنام هست. این نسخه در آوریل 2009 عرضه شد. بهبودهای کمی در این نسخه نسبت به دو نسخه گذشته ایجاد شده بود که اکنون بعنوان امکانات پیش‌فرض و ابتدایی در اندروید دیده میشوند. ازجمله این خصوصیت‌ها می توان به آپلود ویدئو در یوتوب, قابلیت چرخش صفحه‌نمایش و حمایت از صفحه‌کلیدهای گوناگون بود.

 

تعدادی از گوشی‌هایي که با کاپ کیک پیش‌فرض نصب شده رویشان عرضه شدند اولین گوشی گلکسی سامسونگ و اچ تی سی هیرو بودند.

مروری بر سرگذشت اندروید از گذشته تا زمان حال

اندروید نسخه 1.6 Donut

به سرعت گوگل در سپتامبر 2009 اندروید نسخه 1.6 را معرفی کرد. برخی از خصوصیت‌هاي این اندروید اخیر عبارت بودند از حمایت از اپراتورهایی که از شبکه CDMA بهره گیری می کردند. این امکان به گوشی‌هاي اندروید این امکان را می‌داد تا در همه ي نقاط جهان به فروش برسند. خصوصیت‌هاي اخیر دیگر عبارت بودند

 

از باکس جستجوی سریع, سوییچ کردن بین دو دوربین و فیلم‌برداری بودند. اضافه بر این ویجت هاي بازرسی تنظیمات برای خاموش و روشن کردن وای فای, بلوتوث, جی‌پی‌اس و … هم در این نسخه معرفی شدند.یکی از گوشی‌هایي که با این نسخه اندروید به‌صورت پیش‌فرض نصب شده به فروش می رسید Dell Streak بود.

 

این گوشی صفحه‌نمایش 5 اینچی داشت که در آن زمان مدلی بین گوشی و تبلت بود اما در این زمان این اندازه صفحه‌نمایش ابعاد متوسط برای گوشی‌هاي هوشمند به حساب می آید.

مروری بر سرگذشت اندروید از گذشته تا زمان حال

اندروید نسخه 2.0 و 2.1 Eclair

حدود یکسال بعد از معرفی اولین نسخه اندروید گوگل نسخه 2.0 را معرفی کرد. این نسخه برای اولین بار از Text-to-Speech حمایت می کرد و هم‌چنین امکان بهره گیری از عکس پس اساس زنده, بهره گیری از چند اکانت هم زمان و حمایت از سیستم ناوبری گوگل مپ در کنار تعدادی خصوصیت دیگر به آن اضافه شده بود.

 

موتورلا دروید اولین گوشی هوشمند مجهز به این سیستم‌عامل بود. اگرچه گوگل هیچ دشوار و منعی برای بهره گیری از نام Android برای سیستم‌عاملش نداشت موتورولا برای بهره گیری نام Droid مجبور به پرداخت خرج به کمپانی لوکاس فیلم شد زیرا دروید نامی بود که در فیلم جنگ ستارگان برای ربات‌ها بهره گیری می‌شد.

مروری بر سرگذشت اندروید از گذشته تا زمان حالاندروید 2.2 Froyo

در ماه مارس 2010 نسخه 2.2 اندروید عرضه شد. گوشی‌هایي که از این نسخه بهره گیری میکردند به هات اسپات وای فای, حمایت از فلاش و … مجهز شدند. اولین گوشی نکسوس در سال 2010 با نام نکسوس وان با اندروید نسخه 2.1 عرضه شد اما به سرعت بعد از معرفی نسخه 2.2 با دریافت یک بروزرسانی OTA به اندروید 2.2 به‌روز شد. این اولین مشارکت نزدیک گوگل با کمپانی‌هاي سازنده سخت‌افزار بود تا گوشی‌هاي اندروید با نسخه خام عرضه کنند.
مروری بر سرگذشت اندروید از گذشته تا زمان حالاندروید 2.3 Gingerbread

در سپتامبر 2010 این نسخه اندروید عرضه شد. این نسخه از اندروید هنوز هم روی برخی گوشی‌هاي هوشمند قرار دارد و گوگل در گزارش ماهانه‌اش آن را لحاظ میکند. در سپتامبر 2017 گوگل اعلام کرد که در حال حاضر 0.6 درصد از کاربران اندروید از این نسخه اندروید روی گوشی‌هایشان بهره گیری میکنند.

 

در این نسخه اضافه بر اضافه شدن امکانات اخیر ظاهر سیستم‌عامل اندروید تغییرات جدی‌اي به خودش دید. NFC برای اولین بار در این نسخه به اندروید راه پیدا کرد که گرچه به سخت‌افزار هم برای حمایت از این خصوصیت نیاز بود. اولین گوشی‌اي که به NFC مجهز شد نکسوس اس بود که با مشارکت سامسونگ و گوگل عرضه شد.
مروری بر سرگذشت اندروید از گذشته تا زمان حالاندروید 3.0 Honeycomb

این نسخه از اندروید یکی از عجیب‌ترین به‌روزرسانی‌ها بود. گوگل این نسخه را فقط برای تبلت ها و دیگر محصولات موبایلی با صفحه‌نمایش بزرگ عرضه کرد. اولین بار این نسخه روی تبلت موتورولا با نام موتورولا زوم در فوریه 2011 عرضه شد که شامل طراحی اخیر برای محصولات با صفحه‌نمایش بزرگ و نوتیفیکیشن بار در بخش پایینی تبلت و تعدادی خصوصیت دیگر بود.

 

این نسخه از اندروید را می توان پاسخ گوگل و شرکای سخت‌افزار سازش به آی پد اپل دانست. با وجود این که هانی کام عرضه شده بود شمار زیادی از تبلت ها در آن زمان توسط نسخه 2.0 اندروید عرضه میشدند. درنهایت گوگل تصمیم گرفت اتمام عمر این نسخه را اعلام کند.

مروری بر سرگذشت اندروید از گذشته تا زمان حال

اندروید نسخه 4.0 Ice Cream Sandwich

نسخه 4.0 که در اوت 2011 عرضه شد تعدادی خصوصیت اخیر را برای کاربران فراهم کرد. در این نسخه خصوصیت‌هاي زیادی از نسخه 3.0 با خصوصیت‌هاي نسخه 2.3 ترکیب شدند تا یک سیستم‌عامل مشترک برای گوشی‌هاي هوشمند و تبلت ها عرضه شود. برای اولین خصوصیت تشخیص چهره با این نسخه وارد

 

دنیای اندروید شد و از آن زمان تا امروز این خصوصیت بهبودهای زیادی پیدا کرده هست. در ماه جولای گوگل اعلام کرد که هنوز 0.7 درصد از کاربران اندروید از این نسخه روی دستگاهایشان بهره گیری می کنند. از دیگر خصوصیت‌هاي قابل ذکر این نسخه می توان به کلیدهای مجازی ناوبری, پاک کردن نوتیفیکیشن ها با بهره گیری از سوایپ کردن و مانیتور کردن میزان دیتا و وای فای مصرف شده اشاره کرد.

مروری بر سرگذشت اندروید از گذشته تا زمان حال

اندروید 4.1 و 4.3 Jelly Bean

دوره اندروید جلی بین از ژوئن 2012 شروع شد و گوگل نسخه‌هاي 4.2 و 4.3 را هم با همین نام عرضه کرد. در این نسخه در بخش نوتیفکیشن ها محتوای بیشتری نمایش داده می‌شد, مرورگر کروم برای اندروید بهینه شده بود, از پروژه «Project Butter» رونمایی شد, که برای بهبود روان‌تر کار کردن انیمیشن‌ها

 

و پاسخ‌دهی به لمس بهره گیری می‌شد. خصوصیت HDR هم در این نسخه از اندروید به دوربین اضافه شد. در سال 2012 گوگل در مراسم معرفی این نسخه از اندروید در گوگل I/O تبلت نکسوس 7 را, که اولین محصول مجهز به جلی بین بود, بعنوان هدیه به حضار اهدا کرد. در حال حاضر 6.9 درصد از کاربران اندروید از این نسخه روی دستگاهایشان بهره گیری می کنند.

مروری بر سرگذشت اندروید از گذشته تا زمان حالاندروید 4.4 KitKat

کیت کت با موافقت کمپانی سازنده این محصول یعنی نسله بعنوان کدنام این نسخه از اندروید انتخاب شد. در این نسخه از اندروید خصوصیت‌هاي زیادی اضافه نشد اما خصوصیت‌اي در این نسخه وجود داشت که محبوبیت و ضریب نفوذ آن را بالا برد. برای بهره گیری از این نسخه اندروید حافظه رم 512 مگابایتی هم کفایت میکرد

 

و بنابراین شمار زیادی از محصولات امکان بهره گیری از آن را داشتند. این خصوصیت به سازندگان سخت‌افزار امکان می‌داد تا روی گوشی‌هاي ارزان‌قیمت خودشان هم این نسخه از اندروید را بهره گیری کنند.اولین گوشی هوشمندی که با این نسخه از اندروید عرضه شد نکسوس 5 بود. با وجود این که 4 سال از عمر این نسخه می‌گذرد هنوز 15.1 درصد از دستگاهای اندرویدی از این نسخه بهره گیری میکنند

مروری بر سرگذشت اندروید از گذشته تا زمان حال

اندروید 5.0 Lollipop

در پاییز 2014 اولین بار این نسخه از اندروید عرضه شد. این نسخه از اندروید از نظر ظاهری تفاوت‌هاي زیادی با نسل‌هاي قبلی داشت. گوگل در این نسخه از زبان جدیدی با نام متریال دیزاین بهره گیری کرد که شامل نوردهی در زوایای گوناگون و افکت‌هاي سایه‌اي بود. در این نسخه خصوصیت‌هایي

 

ازجمله کلیدهای ناوبری اصلاح‌شده, دیدن نوتیفیکیشن ها در صفحه قفل, حمایت از دو سیم‌کارت و محافظت از دزدها حتی زمانی که گوشی ریست فکتوری می شود اشاره کرد.گوشی نکسوس 6 و تبلت نکسوس 9 اولین دستگاه‌هایي بودند که با این اندروید عرضه شدند. در حال حاضر 29 درصد از کاربران اندروید

 

از این نسخه روی دستگاه‌هاي اندرویدیشان بهره گیری میکنند. حقیقت دیدنی در مورد این اندروید این هست که گوگل پیش از عرضه رسمی این نسخه از کدنام «Lemon Meringue Pie» برای آن بهره گیری می کرد.

مروری بر سرگذشت اندروید از گذشته تا زمان حال

اندروید 6.0 Marshmallow

در پاییز 2015 اندروید 6 عرضه رسمید. اسکرول کردن به‌صورت عمودی در اپ دراور, حمایت از گوگل ناو, حمایت از حسگر اثرانگشت, حمایت از USB Type-C, اندروید Pay و چند خصوصیت دیگر ازجمله امکانات اخیر این اندروید محسوب می شدند. اولین محصول عرضه شده با این اندروید دو گوشی نکسوس 6 پی و نکسوس 5 ایکس و یک تبلت به نام پیکسل سی بودند. در حال حاضر 32.2 درصد از کاربران اندروید از این نسخه بهره گیری میکنند.

مروری بر سرگذشت اندروید از گذشته تا زمان حال

اندروید 7.0 Nougat

در پاییز 2016 این نسخه اندروید عرضه شد. برخی خصوصیت‌هاي اخیر این نسخه عبارت‌اند از; حمایت بهتر از خصوصیت‌هاي مولتی تسکینگ در راستای بزرگ‌تر شدن صفحه‌ نمایش‌ هاي گوشی‌ها, افزایش سرعت برنامه‌ها, رندر گرفتن سریع‌تر در محتواهای 3 بعدی و ….

 

در حال حاضر 15.8 درصد از کاربران اندروید از این نسخه بهره گیری میکنند که پیش‌بینی میشود بهره گیری از این نسخه در ماه‌هاي آینده اکثر شود.

مروری بر سرگذشت اندروید از گذشته تا زمان حال

اندروید 8.0 Oreo

در مارس 2017 برای اولین بار گوگل نسخه مخصوص گسترش‌ دهندگان اندروید 8 را به‌صورت عمومی منتشر کرد. قائم‌مقام اندروید در گوگل در فوریه 2017 یک فایل گیف در صفحه توییترش منتشر کرد که یک کیک اوریو را نشان می‌داد. در ماه اوت گوگل تایید کرد که نام این نسخه از اندروید اوریو هست.

 

بعد از کیت کت برای دومین بار بود که گوگل از یک نام تجاری برای یک نسخه از اندروید بهره گیری میکرد. مجسمه اندروید هم که یک سوپرقهرمان را با کیکی از اوریو روی خودش نشان می‌داد اولین بار در مراسمی در شهر نیویورک به نمایش گذاشته شد.در این نسخه از اندروید خصوصیت‌هایي ازجمله; تغییرات ظاهری در منوی تنظیمات, حمایت از حالت عکس در عکس, پرکردن اتوماتیک باکس پسوردها و تعدادی خصوصیت دیگر اشاره کرد.

مروری بر سرگذشت اندروید از گذشته تا زمان حال

اندروید،تاریخ کوتاه اندروید،اندروید در جهان،مروری بر تاریخ فرآوری اندروید،نسخه هاي اندروید