پارس ناز پورتال

سریال پرخرج ایرانی با 200 میلیارد هزینه

مجموعه : اخبار سینما
سریال پرخرج ایرانی با 200 میلیارد هزینه

سریال پرخرج ایرانی با 200 میلیارد هزینه 

رکورد هزینه برای سریال شکسته شد. سریال حضرت موسی (ع) بودجه ای بالغ بر 200 میلیارد تومان دارد که در نوع خود بی نظیر است. در حالی که در دو سال گذشته از رقم‌هایی بین ۶۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان به عنوان بودجه فیلم «محمد رسول الله» نام برده می‌شد این فیلم با هر رقمی پرهزینه ترین اثر نمایشی سینما و تلویزیون ایران بود اما به نظر می رسد

 

بودجه در نظر گرفته شده برای سریال «حضرت موسی(ع)» که گویا ۲۰۰ میلیارد تومان است این رکورد را جا به جا خواهد کرد. شاید به دلیل همین بودجه بالا باشد که فعلا کارگردان این سریال نامشخص باقی مانده است.اوایل سال پیش بود که فرج اله سلحشور اعلام کرد بالاخره تلویزیون پذیرفته بودجه عظیم سریال «حضرت موسی(ع)» را تامین کند.

 

پس از آن با توجه به وضعیت نامناسب مالی تلویزیون قرار بر این شد که برخی نهادها در فراهم کردن این بودجه به صدا و سیما کمک کنند تا سلحشور بالاخره بتواند سال‌ها پس از ساخت سریال «یوسف پیامبر» سومین سریال تاریخی-مذهبی خود را به تولید برساند. سریالی که سلحشور برای ساخت آن حتی شماره حساب عمومی هم علام کرد تا بلکه در میان مشکلات مالی تلویزیون مردم دست به جیب شوند

 

و بودجه سریال او را فراهم کنند که البته این اتفاق رخ نداد.اما با وجود آغاز پیش تولید اولیه و جلو رفتن نگارش متن فیلم‌نامه این سریال ۸۰ قسمتی عمر فرج الله سلحشور به کارگردانی آن قد نداد و او اسفند ماه ۹۴ از دنیا رفت. پس از درگذشت سلحشور صحبت‌های زیادی درباره سرنوشت این سریال شنیده می‌شد

 

که در نهایت نام جمال شورجه که دوست و همکار قدیمی سلحشور بود، به عنوان کارگردان بعدی این اثر شنیده شد و به گزارش پارس ناز  او نظارت خود را بر نگارش فیلم‌نامه و مراحل پیش تولید سریال آغاز کرد.اما تعویض ریاست سازمان و سیما و آمدن علی عسگری به عنوان رئیس و میرباقری به عنوان معاون سیما کمی مسئله ساخت سریال را در هاله ای از ابهام قرار داد.

 

با این حال میرباقری مدتی پیش از برنامه ریزی سازمان برای ساخت چند پروژه الف ویژه در تلویزیون از جمله سریال «حضرت موسی(ع)» خبر داد ولی در مورد کارگردانی شورجه او اعلام کرد هنوز کارگردانی برای این سریال در نظر گرفته نشده است.

 

اما با توجه به اتفاقات عظیم زندگی حضرت موسی(ع) ساخت سریالی بر اساس زندگی این پیامبر نیاز به بودجه بسیار بالایی دارد. کما اینکه دو سال پیش ریدلی اسکات برای ساخت فیلم «خدایان و پادشاهان» که به بخشی از زندگی حضرت موسی می‌پردازد نزدیک به ۱۴۵ میلیون دلار هزینه کرد.

 

به تازگی سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی در گفت و‌گو با خانه ملت از رقم بودجه این سریال پرده برداشته و گفته سریال حضرت موسی(ع) با هزینه‌ای نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان در دستور ساخت و تولید است. او این نکته را در حاشیه مصاحبه‌ای عنوان کرده

 

که درباره بحث توجه به آثار مذهبی-تاریخی است و به همین دلیل هم او از صرف چنین بودجه‌ای برای یک اثر فاخر مذهبی-تاریخی دفاع می‌کند: «اگر چه این هزینه بسیار بالاست اما نباید برای کار در حوزه فرهنگی و مذهبی سقف گذاشت چراکه به یقین ابعاد این آثار ماندگار تنها درون سرزمینی نخواهد بود.»

 

اگر رقم اعلامی قاضی‌زاده هاشمی صحت داشته باشد آن گاه سریال «حضرت موسی(ع)» با پشت سر گذاشتن فیلم «محمد رسول الله» مجید مجیدی گران‌ترین پروژه نمایشی تاریخ سینما و تلویزیون ایران خواهد بود و اصلا شاید به دلیل همین گران بودن است که صدا و سیما فعلا از قطعی کردن نام هر کارگردانی از جمله جمال شورجه خودداری می‌کند.

 

آی سینما