پارس ناز پورتال

سفری سبز و لذتبخش با انجام کارهای ساده

سفری سبز و لذتبخش با انجام کارهای ساده

سفری سبز و لذتبخش با انجام کارهای ساده

برای انجام سفری سبز و لذتبخش به خرج کردن پول و یا آموزش‌های خاص نیازی ندارید، بلکه کافی است نسبت به رفتار خود در طول سفر، وسایل حمل‌ونقل و آنچه که استفاده می‌کنید و انجام کارهای ساده آگاه‌تر باشید.

 

“سفر سبز” در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از موضوعات داغ صنعت گردشگری شده است. سفری اخلاقی که به حفظ محیط زیست و زندگی اجتماعی و اقتصادی بومی کمک می‌کند و در طول راه نیز کمترین آسیب را به کره‌ی زمین می‌رساند.

 

بطوریکه در تمام روزهای سال، مسئولانه و سازگار با محیط زیست رفتار کنید. البته اگر تنها یک نفر به برخی ضروریات عمل کند،

 

تغییر محسوسی را شاهد نخواهیم بود اما اگر همه برای رعایت تمام موارد تلاش کنیم، گام‌های ساده، محکم و تأثیرگذاری را برای حفظ کره‌ی زمین برخواهیم داشت.

 

آب کمتری مصرف کنید

کوتاه‌تر حمام کنید و برای اصلاح کردن و مسواک زدن شیر آب را باز نگذارید. نباید فکر کنید که این موارد را تنها باید در خانه مراعات کنید و چون هزینه‌ی هتل را پرداخت می‌کنید، مصرف بی‌اندازه مشکلی ندارد!

 

حوله‌ها را برای چند روز پشت سر هم استفاده کنید تا هر روز با آب شسته نشوند.

 

هرگز از خدمات لباسشویی و خشکشویی هتل استفاده نکنید چون آنها به هر سفارش به‌صورت جداگانه رسیدگی می‌کنند و این آب بسیاری را هدر می‌دهد.

 

سبک‌بار باشید

سفری سبز و لذتبخش با انجام کارهای سادهاینکه با خود وسایل شخصی کمتری حمل کنید، کمک می‌کند تا وسیله‌ی نقلیه‌ای که با آن سفر می‌کنید، به‌وِیژه هواپیما، سوخت کمتری مصرف کند. سعی کنید لباس کمتری داشته باشید.

 

پوشاک شما باید به راحتی شسته و خشک شود که برخی لباس‌های ورزشی از این نوع هستند.

 

انرژی ذخیره کنید

وقتی هتل را به قصد گردش در شهر ترک می‌کنید، سیستم گرمایشی و سرمایشی و تلویزیون را خاموش کنید.

 

اگر اتاق شما نیازی به نظافت ندارد، علامت “لطفا مزاحم نشوید” را روی در نصب کنید تا برای نظافت هرروزه‌ی اتاق شما انرژی برق هدر نرود.

 

استفاده‌ی کم، بازیافت و کاهش مصرف

بطری آب‌تان را دور نیندازید و اگر می‌توانید یک بطری آب ورزشی همیشه به همراه داشته باشید. برای دستشویی و حمام از یک صابون استفاده کنید و نقشه‌ها و بروشورها را برای استفاده‌ی دوباره نگه دارید.

 

اگر این محصولات کاغذی را دیگر نیاز ندارید، مطمئن شوید جایی که آنها را به دور می‌اندازید سطل بازیافت باشد.

 

بومی بخورید، بومی بخرید

وقتی در سفر هستید به دنبال وسایل مارک‌دار و یا خوردن در فروشگاه‌های زنجیره‌یی نباشید، این مجموعه‌ها در همه جا یافت می‌شوند و کمکی به گردش و پایداری محیط زیست انسانی بومی نیز نمی‌کنند.

 

شما با احترام به غذاها و محصولات بومی شرایط بقای آنها را فراهم می‌کنید.

 

اثر کمی از خود به جای بگذارید

سفری سبز و لذتبخش با انجام کارهای سادهبرای گم‌نکردن راه، شاخه‌های درختان را نکنید و سنگ‌ها را جابه‌جا نکنید، سعی کنید عوارض طبیعی را به عنوان علامت انتخاب کنید ولی به ظاهر و جایگاه آنها آسیب نرسانید.

 

همچنین یک کیسه زباله با خود همراه داشته باشید تا زباله‌ها را در آن بریزید و با خود بازگردانید.

 

هیچ چیز را با خود به خانه نبرید

ممکن است چند گیاه بومی را ببینید و هوس کنید که آنها را در گلدان کوچک بکارید و با خود ببرید و یا به جان درختچه‌های میوه‌ی وحشی بیفتید و محصولاتش را بخورید.

 

این کار را نکنید، اگر قرار باشد تمام توریست‌ها این کارها را انجام دهند چه چیزی از طبیعت باقی می‌ماند؟ دیگر صحبتی از کسانی که حیوانات و حشرات را با خود به خانه می‌آورند، نمی‌کنیم!

 

به سنت‌های محلی احترام بگذارید

سفری سبز و لذتبخش با انجام کارهای سادهبه محیط زیست اجتماعی احترام بگذارید. برخی از فرهنگ‌ها در نوع پوشش، خوراک و رفتار، تفاوت‌های زیادی با شما دارند.

 

سعی کنید با افراد محلی تعامل کنید و وسایل کوچکی مانند خوراکی‌های مخصوص شهر یا کشور خود و یا عکس‌هایی برای آغاز این تعامل به همراه داشته باشید.

 

سفر این گونه به شما کمک می‌کند تا آخر عمر تجربیات منحصربه‌فردی همراه خود داشته باشید.

 

هوشمندانه خرید کنید

برچسب‌ها را بخوانید و درباره‌ی موادی که در آنها به کار رفته است، بپرسید. در همه جای دنیا ممکن است محصولات از موادی ساخته شده باشند که دوست‌دار محیط زیست نباشند و یا از حیوانات و گیاهان در معرض خطر انقراض تهیه شده باشند.

 

فروش این مواد حتی ممکن است در آن شهر یا کشور ممنوعیت قانونی نداشته باشد، اما شما می‌دانید که خرید آنها کار درستی نیست.

 

فعالیت‌های تفریحی خود را عاقلانه انتخاب کنید

سفری سبز و لذتبخش با انجام کارهای ساده

قرار نیست به هر قیمتی تفریح کنید. تله‌کابین‌هایی که هر سو کشیده شده‌اند، وسایل نقلیه‌ی موتوری و ورزش‌های پرسروصدا همگی به محیط زیست و مردم بومی آسیب می‌رسانند.

 

سعی کنید ورزش‌ها و تفریحاتی را انتخاب کنید که تجهیزات زیادی نیاز نداشته باشند و از سوخت‌های فسیلی استفاده نکنند.