پارس ناز پورتال

سفر به اسپلیت بهترین شهر کرواسی

سفر به اسپلیت بهترین شهر کرواسی

سفر به اسپلیت بهترین شهر کرواسی 

شهرهای کرواسی همگی خوشگل میباشند اما اسپلیت یکی از برترین ها هست و دیدنی هاي زیادی را در خود جای داده هست. اسپلیت دومین شهر بزرگ كرواسی با نمای زیبایی از دریای آدریاتیك, پس اساس زیبای كوه‌هاي دیناریك و تاریخ هزار و 700ساله, شهر مناسبی برای طبیعت گردان و تاریخ رفقا هست. از تاریخ زندگی مردم دالماسی گرفته تا بناهای روم باستان این شهر را تبدیل به یك موزه بدون سقف كرده‌اند.

 

از جانب دیگر؛ ردپای زندگی نوین مردم شهر را میتوانید در بوتیك‌هاي جذاب و كافه‌هاي پر شور و هیجان دنبال كنید. در قلب شهر آثاری از تاریخ و فرهنگ این سرزمین خواهید یافت كه بیش از 2هزار سال قدمت دارند. میدان باستانی, كاخ دالماسی و موزه‌هایي كه پر میباشند از آثار كشف شده از تاریخ شهر, شما را با روح تاریخی اسپلیت اکثر آشنا خواهند كرد. از آثار تاریخی روم كه بگذریم اسپلیت یك شهر سرزنده و پویاست.

سفر به اسپلیت بهترین شهر کرواسی

اسپلیت, منزل شمار زیادی از جشنواره‌هاي محلی و بین‌المللی هست و به‌عنوان شهری كه آفتاب در آن می‌تابد و غذا هاي دریایی خوشمزه سرو میشود در لیست گردشگران اروپایی می‌درخشد. مهم نیست چه روزی از هفته باشد؛ همۀ وقت} خیابان‌هاي شهر را مملو از جمعیت میبینید, حتی نیمه‌هاي شب‌. اگر سری به سواحل اسپلیت بزنید, حتماً مردمی را خواهید دید كه به بازی فوتبال و پیسیگن «نوعی ورزش ساحلی ویژه مردم اسپلیت» سرگرم میباشند.

 

اگر از شلوغی‌ شهر خسته شدید, می توانید سری به تپه مارجان«Marjan» بزنید تا از بلندای 180متری, دریای آدریاتیك را مشاهده نمایید. اسپلیت در حقیقت دروازه شمار زیادی از جزایر كرواسی هست. برای شمار زیادی از گردشگرانی كه با كروز سفر می‌كنند, این شهر نقطه گذر هست, اما واقعیت این هست كه برای كشف قلب تاریخی شهر به بیش از یك روز زمان نیاز دارید. بنابراین خود اسپلیت به اندازه‌اي دیدنی هست كه مقصد اصلی سفر به‌حساب بیاید نه پلی برای عبور.

 

تقویم سفر

كرواسی دو نوع آب و هوا دارد؛ مدیترانه‌اي در سواحل با تابستان‌هاي گرم و زمستان‌هاي معتدل و آب و هوای قاره‌اي با تابستان‌هاي داغ و زمستان‌هاي بسیار سرد. گرچه شمار زیادی از سواحل كرواسی تنها در فصل گردشگری تابستان به‌طور كامل پذیرای گردشگران میباشند,

 

اما اسپلیت شهر پر جنب و جوشی هست كه در تمام سال می توان از آن بازدید كرد. اگر دوست دارید در فصل شلوغ راهی اسپلیت شوید بهتر هست تابستان را برگزینید؛ زمانی كه شهر میزبان جشنواره‌هاي بسیاری هست و زندگی شبانه در آن هیجان زیادی دارد.

 

چطور برویم؟

برای سفر به كرواسی نیازمند روادید این كشور هستید.؛ این كشور غالبا روادید 90روزه صادر می‌كند. برای خواهش این روادید باید فرم مربوط را تكمیل كنید و به همراه پاسپورت, دو قطعه عكس رنگی, بلیت و رزرو هتل, اسناد مالی و مدارك شغلی به سفارتخانه تحویل دهید. سفارت كرواسی در خیابان پاسداران قرار دارد. برای سفر به اسپلیت میتوانید از خطوط هوایی کشور امارات, تركیش, فلای شهر دبی, قطر و لوفت هانزا بهره گیری كنید.

 

دوچرخه و قایق‌سواری

سفر به اسپلیت بهترین شهر کرواسی

بخش مركزی اسپلیت كه شمار زیادی از جاذبه‌هاي شهر را در خود جای داده هست به راحتی و با پای پیاده قابل كاوش هست, اما راه‌هاي دیگری هم برای گردش در شهر و كشف جاذبه‌هاي دورتر آن وجود دارد. برای گردش در شهر می توانید اتومبیلی كرایه كنید كه گرچه در فصل‌هایي

 

كه گردشگری در شهر رونق دارد, قیمت‌ها هم افزایش می یابند. اكثر اتوبوس‌هاي شهر نو و تمیز میباشند و شما برای گردش در شهر میتوانید از این وسیله نقلیه عمومی بهره گیری كنید. دوچرخه‌سواری هم یكی دیگر از راه‌هاي گردش در شهر هست. شركت‌هاي گوناگونی میباشند كه برای گردش در دریا قایق كرایه می دهند. شما می توانید برای نیم روز و یا حتی هفته‌اي, یك قایق مجهز كرایه كنید و دل به دریا بزنید.

 

جشنواره‌هاي نو وسنتی

اسپلیت یك شهر پویاست كه به ندرت تقویم رویدادهای فرهنگی و تاریخی آن خالی می شود. هر‌ماه در این شهر كنسرت‌, نمایش‌, باله‌ و اپراهای بسیاری برگزار میشود. اگر دوست دارید در جشنواره‌ها و رویدادهای اسپلیت شركت كنید میتوانید با نشانه زدن رویدادهای زیر در تقویم جیبی خود, برنامه سفرتان را منسجم‌تر كنید.

 

در‌ماه فوریه كارناوال سنتی با شور و هیجان بسیاری در اسپلیت راه می‌افتد. اگر دوستدار تئاتر هستید باید 22آوریل كه زمان برگزاری جشنواره مشهور ترین آثار نمایشی هست, به این شهر سفر كنید. به نقل از روایت‌هایي, اولین كار نمایشی كرواسی در تاریخ 22آوریل 1501روی صحنه رفت و به همین مناسبت این روز برای برگزاری جشنواره تئاتر انتخاب شده هست. در این روز گروه‌هاي تئاتری گوناگون از سراسر كشور برای رقابت گردهم می آیند.

 

همه ي ساله به‌مدت 8روز در‌ماه آوریل, اسپلیت میزبان جشنواره قایقرانی كروات هست. افراد معروفی مثل اولیه‌وزیر كرواسی و ستاره‌هاي سینمایی در این جشنواره حضور مییابند. در این جشنواره اضافه بر تماشای قایق‌هاي باشكوه میتوانید آ‌یین‌هاي گروه‌هاي گوناگون با لباس‌هاي رنگارنگ را روی قایق‌ها تماشا كنید. نمایشگاه بین‌المللی گل همۀ ساله} در‌ماه می‌در سالن زیر زمینی كاخ دیوكلتیان برگزار می شود.

 

تماشای نمایشگاه گل‌هاي رنگارنگ در سالن این کاخ لذت خاصی دارد. جشنواره موسیقی پاپ هم در اتمام ژوئن و نخست ژوئیه برگزار می شود. در این جشنواره ستاره‌هاي پاپ كروات با یكدیگر رقابت می‌كنند.

 

برترین مکان اقامت

اگر در فصل تابستان به اسپلیت سفر می‌كنید بهتر هست از چند‌ماه قبل برای رزرو هتل‌تان اقدام كنید. در این صورت برای پیدا كردن اتاق مورد علاقه‌تان انتخاب‌هاي بسیاری پیش رو خواهید داشت؛ از هتل‌هاي بین‌المللی و چند ستاره گرفته تا مهمانخانه و هاستل.

 

كاخ سلطنتی

هتل آنتیك هریتیج در حقیقت یك كاخ سلطنتی با 8اتاق شیك, دیواره‌هاي سنگی و حمام‌هاي چشمگیر هست كه برخی از انها نمای زیبایی از كلیسای جامع شهر را در مقابل چشمان‌تان قرار میدهند. اتاق‌هاي هتل لوكس و مملو از عتیقه جات هست و تهویه مطبوع و اینترنت بی‌سیم رایگان هم از امكانات آن به شمار می رود.

 

این هتل در چند كیلومتری رودخانه ویوید ریوا واقع شده و آلبوم‌اي از كافه‌ها و مراكز خرید آن را احاطه كرده‌اند. برای اقامت در این هتل 5ستاره باید شبی 300دلار بپردازید.

 

قدیمی و دوست داشتنی

هتل بلویو«The Bellevue» یك ساختمان قدیمی هست كه اگر در آن عمیق نفس بكشید بوی سیگار كارمندان سال‌هاي قبل را استشمام خواهید كرد! اگر به‌دنبال فضاهای قدیمی دهه 1970كرواسی می گردید این هتل یكی از برترین انتخاب‌هاست. برخی از اتاق‌هاي هتل نمای زیبایی از دریا را در مقابل چشمان‌تان قرار می دهند. اتاق‌هاي بزرگ, تهویه مطبوع و اینترنت رایگان از امكانات اتاق‌هاي هتل هست. برای اقامت در این هتل, باید شبی 170دلار بپردازید.

 

ویلاهای مجهز

ویلاهای دالماسی شامل ویلاهای بازسازی شده‌اي در اطراف شهر قدیمی میباشند كه با اتاق‌هاي مجهز, ساختمان سنگی و اینترنت رایگان به مهمانان سرویس می دهند. این هتل برای كسانی كه به گردشگری تاریخی علاقه‌مند‌ند و از طرفی؛ قیمت هم برای آن ها اهمیت دارد, انتخاب مناسبی هست. دو ساختمان هتل رو به چشم‌اندازهای زیبای اسپلیت قرار دارند و امكانات لازم را برای اقامت مهمانان فراهم می‌كنند. برای اقامت در این هتل باید شبی 81دلار بپردازید.

 

رنگارنگ

هاستل ایمانوئل«Hostel Emanuel» توسط یك خانواده اداره می شود كه بسیار مهمان نواز میباشند. داخل این هاستل با رنگ‌هاي گوناگونی آراسته‌شده و فضای آرامش بخشی دارد. در دو سوئیت این هاستل كه یكی 5تخت و دیگری 10تخت دارد, امكانات رفاهی برای گردشگران كوله به دوش فراهم شده هست. برای اقامت در این هاستل باید شبی 20دلار بپردازید.

سفر به اسپلیت بهترین شهر کرواسی

دومین شهر كرواسی, حكم یك الهام هنری را دارد؛ تركیبی از جواهر دریایی, تاریخ منحصر به فرد به همراه آثار جهانی. در شبه جزیره مارجان می توانید سواحل مجزایی را به همراه كاج‌هاي مخروطی شكل مشاهده نمایید. عطر درختان زیتون شما را مدهوش خواهد كرد. در قلب قدیمی شهر وارد

 

تاریخ این شهر می شوید. در كاخ رومی كه برای امپراتور باستانی شهر ساخته شده بود, قدم می زنید و از تماشای ساختمان‌هاي تاریخی پیرامون خود لذت خواهید برد. شبكه‌اي از آثار به هم پیوسته در كوچه پس كوچه‌هاي قرون وسطایی شهر به همراه مغازه‌ها و رستوران‌هاي شلوغ و هیجان انگیز شما را به‌خود می خوانند. اگر بیننده سریال بازی تاج و تخت هستید, حتماً با كاخ دیوكلتیان در این فیلم آشنا شده‌اید؛ اثری كه در شمار میراث جهانی یونسكو ثبت شده هست.

 

شركت در جشنواره تابستانی كه سالانه از 14ژوئیه تا 14اوت برگزار میشوند, شما را با فضای فرهنگی و هنری شهر اکثر آشنا خواهند كرد. دیدنی اینجاست كه شكوفه‌هاي تازه درختان حتی در تابستان هم از كناره‌هاي دریای آدریاتیك تظاهر می‌كنند. اگر نیاز به خنك شدن دارید

 

كافی هست سری به شهر باسویس بزنید و با یك قایق از جزایر اطراف اسپلیت مشاهده كنید. ویرانه‌هاي رومی و موزه‌هاي بزرگ اسپلیت را هم نباید در سفرتان فراموش كنید. گرچه سواحل شنی و چشمه‌هاي سنگی با چشم‌انداز زیبایی از كوه‌هاي اطراف, حسابی سرگرم‌تان خواهند كرد.

 

آشپزی متفاوت

سفر به اسپلیت بهترین شهر کرواسی

سبك آشپزی كرواسی نشان‌دهنده فرهنگ این سرزمین هست و هر كدام از اقوامی كه در طول تاریخ وارد اسپلیت شده‌اند, تأثیر خود را بر بخشی از پخت‌وپز این سرزمین به جای گذاشته‌اند. بنابراین تنوع قابل ملاحظه‌اي در غذا هاي این سرزمین خواهید یافت؛ از خوراك‌هاي ایتالیایی گرفته تا مجارستانی, وینی و تركیه‌اي. هر منطقه‌اي به غذای خاصی شهرت دارد, اما حقیقت این هست كه هر كجا كه بروید یك غذای باكیفیتی گیر خواهید آورد.

 

مواد اصلی غذا هاي اسپلیت از ماهی, گوشت, روغن زیتون, سبزی ها, گیاهان تازه, بادام, انجیر, انار, انگور, عسل, كشمش و مركبات تشكیل شده ‌هست.درست هست كه آَشپزی مردم دالماسی شباهت زیادی به آشپزی مردم ایتالیا دارد, اما تفاوت‌هایي هم از نظر شیوه پخت مثلاً پاستا و میزان

 

بهره گیری از ادویه‌ در غذا وجود دارد. آرد پاستاهای این منطقه از سیب زمینی تهیه میشود درحالی‌كه در ایتالیا شیوه پخت آن متفاوت هست. غذای اصلی در اسپلیت خوراك‌هاي دریایی هست و سبزی ها خام و شیرینی‌هاي خوشمزه هم دركنار غذا سرو میشوند كه باید حتماً انها را آزمون كنید.

 

اگر دوست دارید سراغ برترین رستوران‌هاي شهر بروید باید سری به پریوژ«Perivoj» بزنید. این رستوران كه از ابتدای قرن 19تاكنون از مشتریان خود پذیرایی می‌كند, در بخش قدیمی شهر واقع شده هست. اگر دوست دارید سری به بخش نوین شهر بزنید در زینفاندل«Zinfandel» غذای‌تان را نوش جان كنید.

 

72ساعت در دومین شهر كرواسی

اسپلیت دومین شهر بزرگ كرواسی نه‌تنها از نظر جاذبه‌هاي طبیعی زیباست؛ بلكه جاذبه‌هاي گردشگری بسیاری هم دارد. این شهر به‌طور پیوسته در زمان‌هاي گوناگون توسط اقوام گوناگون برای زندگی انتخاب شده از رومی‌ها گرفته تا بیزانس‌ها, كروا‌ت‌ها, ونیزی‌ها و اتریشی‌ها كه در نهایت در سال 1918این شهر را ترك كردند.

 

اگر دوست دارید به قلب تاریخی شهر سفر كنید, باید سراغ موزه‌ها و كاخ‌هاي تاریخی شهر را بگیرید و پس از بازدید از افسون‌هاي تاریخی, سری به جاذبه‌هاي طبیعی شهر بزنید.

 

روز اول گردش تاریخی

اسپلیت با بیش از هزار و 700سال سابقه آثار تاریخی بسیاری را در خود جای داده كه بخش مهمی از قبل كرواسی را در خود جای داده‌اند. بازدید از آثار تاریخی شهر شما را با سابقه این كشور آشنا می‌كند.

 

کاخ دیوكلتیان

سفر به اسپلیت بهترین شهر کرواسی

کاخ دیوكلتیان اسم خود را از امپراتور رومی شهر گرفته؛ كسی كه تنها 8سال در این کاخ زندگی كرد و در سال 313میلادی با مرگش این كاخ خوشگل را از خود به جای گذاشت. بعد از او این کاخ هم چنان نقش مهمی در تاریخ شهر بازی می‌كرد و به‌عنوان محل اقامت فرماندار شناخته می‌شد.

 

سه قرن بعد؛ در سال 615میلادی این كاخ پناهگاهی شد برای آوارگان سالونا كه از شهر خود اخراج شده بودند. دیوارهای ضخیم به ارتفاع 28متر و برج‌هایي كه در هر گوشه نقش حفاظتی از كاخ را بر عهده داشتند, بر امنیت این بنا افزوده بودند. این كاخ سه ورودی دروازه طلایی, نقره‌اي و آهنی داشت كه هر كدام كاركرد مشخصی داشتند.

 

كلیسای کاخ

سفر به اسپلیت بهترین شهر کرواسی

كلیسای سنت دومنیوس در منطقه باستانی کاخ دیوكلتیان قرار داشته و در اصل كلیسای اختصاصی این كاخ محسوب می‌شد. این كلیسا در قرن 7توسط فیلاتوس طراحی شد و از آن زمان تاكنون تغییرات اندكی كرده هست. گرچه برج 60متری كلیسا در قرن 12ساخته شده كه شما میتوانید با بالا‌رفتن از آن, نمای زیبایی از كاخ را مشاهده نمایید. این كلیسا براساس یك الگوی هشت ضلعی با دو ستون ساخته شده هست.

 

كلیسای سنت دومینیك

سفر به اسپلیت بهترین شهر کرواسی

كلیسای سنت دومینیك در قرن 17بازسازی شده و در دهه 1930گسترش یافته هست. این كلیسا در محل كلیسای سنت كاترین ساخته شده هست. این كلیسای پر زرق و برق كه اصالت آن به قرن‌هاي میانه بازمی‌گردد آلبوم‌هاي هنری بسیاری را در خود جای داده كه از آن جمله می توان به آثار هنری «پالما ایل جیوآن» اشاره كرد. در كنار این كلیسا, بازار دیدنی میوه‌ها و سبزی ها قرار دارد كه اقلامی از سراسر كرواسی را گرد هم آورده هست.

 

روز دوم موزه گردی

با دقت به قبل تاریخی اسپلیت شما میتوانید روز دوم از سفرتان را به تماشای موزه‌ها و گالری‌هاي شهر اختصاص دهید. مكان‌هایي كه ردپاهایی از تاریخ, فرهنگ و هنر این سرزمین را در آن ها از نزدیك خواهید دید.

 

گالری بالکن مستروویچ

سفر به اسپلیت بهترین شهر کرواسی

درحالی‌كه همانند‌هاي بسیار خوبی از شاهكارهای هنری بالکن مستروویچ را میتوانید در سراسر شهر مشاهده نمایید, این گالری مكانی مفید برای نمایش آثار ارجمند‌ترین هنرمند كرواسی محسوب می شود. مستروویچ یكی از مهمترین مجسمه سازان قرن 20هست كه در طراحی گالری خود هم نقش آفرینی كرده هست. 86مجسمه از سنگ مرمر, برنز, چوب و گچ در این گالری نگه داری میشود.

 

موزه آثار باستان‌شناسی كرواس

سفر به اسپلیت بهترین شهر کرواسی

موزه آثار باستان‌شناسی كرواسی با تمركز بر مصنوعات ساخته شده از قرن 7تا 15در لیست گردشگران تاریخ دوست اسپلیت جا خوش كرده هست. این موزه كه در سال 1893راه اندازی شده تمركز ویژه‌اي بر كشف آثار تاریخی در منطقه جنوب كرواسی دارد. 20هزار اثر تاریخی در این موزه وجود دارند كه از بین انها می توان به آلبوم‌هاي طلا, جواهر, سلاح و كنده كاری‌هاي سنگی اشاره كرد.

 

موزه باستان‌شناسی اسپلیت جزو بایدهای لیست گردشگری تاریخ رفقا شهر هست. این موزه قدیمی‌ترین موزه كرواسی هست كه در سال 1820راه اندازی شد و از سال 1922در همین ساختمان, آثار تاریخی را به نمایش گذاشته هست. 150هزار اثر تاریخی در این موزه نگه داری می شوند كه سنگ نوشته‌هاي مربوط به دوران سالونا‌ها, سرامیك‌هاي یونانی, شیشه‌هاي رومی و استخوان‌هایي كه به اشكال گوناگون درآمده‌اند, از آن جمله به شمار می روند.

 

روز سوم ماجراجویی

اسپلیت جاذبه‌هاي طبیعی بسیاری در خود دارد. تماشای زندگی روزمره مردم در یك كافه یا قدم زدن در ساحل شما را با بخش هیجان انگیز زندگی شهر آشنا خواهد كرد.

 

تئاتر ملی كرواسی

سفر به اسپلیت بهترین شهر کرواسی

تئاتر ملی كرواسی كه در سال 1893افتتاح شد در نوع خود یكی از قدیمی‌ترین ساختمان‌هاي این كشور محسوب می شود. مركز تئاتر ملی كرواسی نقش مهمی در فرهنگ و هنر شهر دارد. در این مركز سالانه بیش از 300نمایش هنری برگزار می شود كه از آن جمله میتوان به باله, موسیقی كلاسیك, اركستر سمفونی و جشنواره‌هاي گوناگون تئاتر اشاره كرد.

 

پارك جنگلی مارجان

اتباع اسپلیت به پارك جنگلی مارجان سربلندی می‌كنند؛ پاركی كه سابقه آن به قرن 4میرسد و از آن موقع تاكنون مكان استراحت و تفرجگاه ساكنان شهر محسوب شده‌هست. نیمكت‌هاي زیبایی كه در بین درختان كاج قرار گرفته‌اند, مسیر پیاده روی دلپذیری را برای گردشگران ایجاد كرده‌اند. اضافه بر این, نقطه‌اي كه این جنگل‌ها به دریا میرسد, زیبایی خیره كننده‌اي دارد كه تماشایی هست.

 

میدان مرد

سفر به اسپلیت بهترین شهر کرواسی

میدان مردم كه سابقه آن به قرن 15بر میگردد, شامل ساختمان‌هاي جذاب گوتیك و رنسانسی هست كه در طول سال‌هاي گوناگون ساخته شده‌اند. از بین ساختمان‌هاي سرشناس این میدان میتوان به تالار شهر كه به سبك رنسانس ساخته شده و هم‌چنین موزه قوم شناسی اسپلیت اشاره كرد. درضمن مجسمه گرگور نینسكی كه توسط مجسمه ساز سرشناس كرواسی بالکن مستروویچ ساخته شده در وسط میدان قرار دارد.