پارس ناز پورتال

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی 

برای نوروزگردی اگر قصد سفر به کشورهای خارجی را دارید ما به شما کشور عمان را پیشنهاد می کنیم که سفر به آن راحت تر نیز شد. علاقمندان به سفرهای هیجانی، همواره مشتاق گردش و تفریح در مکان های کم تر شناخته شده هستند و تا حدودی، پاساژ و هتل های لوکس و کشتی های کروز آنچنانی، پاسخگوی نیازهای ماجراجویانه آنها در مقصدهای گردشگری متداول نیست.

 

با توجه به اینکه به ایام نوروز ۹۶ نزدیک می شویم و برخی از هموطنان، مشتاق سفرهای هیجانی به نقاط کم تر دیده شده هستند، در سلسله گفتارهایی در سرویس گردشگری روزیاتو، شما را در اسفند ماه، با نقاطی آشنا می کنیم که سفر به آنها خاطره انگیز و تفریح هیجانی را در جشنواره ای از رنگ و نور و جذابیت های طبیعی به ارمغان می آورد.

 

عمان، کشور پادشاهی، آرام و زیبای حاشیه خلیج فارس که سالهاست توسط سلطان قابوس، پادشاه این کشور اداره می شود، یکی از مقصدهای جذاب برای نوروزگردی امسال است. جایی کمتر شناخته شده برای جهانگردان دوبی و آنتالیا دوست ایرانی و مقصدی دیدنی برای عاشقان طبیعت گردی. سرزمینی که تا سال ۲۰۱۸ میلادی، بزرگ ترین مقصد گردشگری کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خواهد شد.

 

از آبان ۹۵، کلیه هموطنان می توانند از طریق بندر چابهار (بهاری ترین بندر ایران) با شناورهای دریایی مجهز، پس از اخذ روادید عمان، ظرف ۳ ساعت به مسقط، پایتخت عمان سفر کرده و لذت یک سفر دریایی را در هم به کارنامه سفرهای هیجانی خود اضافه کنند. سفری که کمتر از ۸۰۰۰ هزار تومان هزینه در بر خواهد داشت.

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

سلطان قابوس، پادشاه عمان

 

عمان کجاست؟

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

عمان، همچون سریلانکا، میانمار، لائوس، ماداگاسکار و بسیاری از مقصدهای ناب گردشگری آسیا، مقصدی ناشناخته برای جهانگردانی ایرانی بوده و از جمله کشورهای آسیایی است که در سال های اخیر مانند تاجیکستان و ازبکستان، با استقبال تورهای گردشگری همراه شده و این موضوع را در هشتمین جشن گردشگری ایران که در اواخر بهمن ماه برگزار شد، شاهد بودیم.

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

دروازه شهر مسقط پایتخت عمان

 

عمان یکی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است که همواره با وجود فراز و نشیب های سیاسی چند دهه اخیر، همواره سطح روابط خود را با کشورمان حفظ کرده و بسیاری، پادشاه عمان را به عنوان یک داور بین المللی غیر رسمی، مورد توجه قرار داده اند. مسقط، پایتخت این کشور، از آرام ترین پایتخت های کشورهای عربی در نیم قرن اخیر بود.

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

این کشور همسایه یمن و از باختر با عربستان سعودی و امارات متحده عربی همجوار بوده و مرز دریایی وسیعی با ایران دارد. بخش کوچکی از عمان در قسمت جنوبی تنگه هرمز ، یکی از استراتژیک ترین مناطق جهان قرار دارد که مسندم نام دارد.

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

از قرن هفدهم میلادی، عمان دارای نظام پادشاهی بوده و با وجود سلطه بریتانیا در قرن نوزدهم، شاهد تسلط گسترده این کشور بر پادشاه نشین عمان بر خلاف مستعمره های انگلیس در استرالیا و نیوزلند نیستیم. درآمد اصلی کشور نفت است و کشاورزی و ماهیگیری و گردشگری نیز بخشی از توان اقتصاد ملی کشور را تشکیل می دهد.

 

کشوری با قدمت بیش از دو هزار سال، یکی از دیدنی های خاورمیانه در نگاه شرق شناسان قرار دارد. حدود سیصد هزار کیلومتر مربع مساحت داشته و بیشتر خاک آن کوهستانی و در جنوب جزیره عربستان واقع شده است. رشته کوه های بزرگ و سخت گذر حجر که از دشت ها و جلگه های وسیع و جذابی تشکیل شده، بخشی از ظرفیت های طبیعت گردی آن را به خود اختصاص داده است.

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

عمان را یکی از مقصدهای مهم صخره نوردی در خاورمیانه می دانند و بسیاری از صخره های سرزمین عمان، در کف اقیانوس تتیس که میان ایران و عمان قرار داشت، شکل گرفتند. کم تر از سه میلیون نفر در این کشور ثروتمند کم حاشیه خلیج فارس زندگی می کنند که درصد کمی را ایرانیان تشکیل می دهند.

 

جالب است که بدانید، بزرگ ترین هتل بین المللی عمان، گلستان نام دارد و در چند سال اخیر، با استقبال گسترده گردشگران هیجانی و غیر اروپا گرد ایران مواجه شده است. چهار استان مسقط، مسندم، طفار و بریمی، در این کشور، فرصت گردشگری متنوعی را در اختیار جهانگردان قرار می دهد.

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

طبیعت دریایی زیبا عمان

 

در عمان، همانطور که در جنوب کشور، بقایایی از حضور پرتغالی ها در قلعه هایی مشاهده می کنیم، در این کشور نیز دژها و قلعه هایی وجود دارد که قدمتش به بیش از ششصد سال می رسد. عمان، کشوری دریایی است و همچون ژاپن، پرو و دیگر کشورهای حاشیه دریاها، غذای دریایی، مخاطبان بسیاری دارد که برای کاهش سردی آن، از حلوای عمانی استفاده می کنند.

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

شنا در منطقه Bimah Sinkhole عمان

 

بنابراین در سفر به عمان، حتما از غذاهای دریایی و حلوای عمانی استفاده کنید. البته دیگر غذاهای عربی و البته شیرینی جات مخصوص عرب ها نیز در بازار و رستوران های شیک این کشور زیبا و آرام یافت می شود. غذای ملی عمانی ها، شوا نام دارد که از گوشت بره و برنج معطر تهیه می شود و معمولا با مقادیری سبزی نیز تزیین می شود.

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

عمان، کشور لاک پشت های در حال انقراض منطقه خلیج فارس

 

اگر توجه کرده باشید، سلطان قابوس، پادشاه عمان، همواره خنجر کوچکی به کمر دارد که در واقع، بخشی از لباس سنتی این کشور به شمار می رود. خنجر های نقره ای و طلایی، همچون نماد برج ایفل که در پاریس، سوغات شهر عشاق است، برای جهانگردان به عنوان ره توشه ای از سفر به سرزمین لاک پشت های در حال انقراض خلیج فارس، در نظر گرفته می شود.

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

تنوع جانوری و گیاهی عمان، مثال زدنی است. منطقه زیبای ظهار، سالانه میزبان ده ها هزار گردشگر از سراسر جهان است که به عشق صخره نوردی، اسب سواری، شکار و حضور در جشنواره های رنگارنگ غذای سنتی این کشور، راهی مسقط می شوند.

 

بهترین فصل سفر به این کشور، زمستان و بهار است که آب و هوا کمی قابل تحمل می شود. البته در ایام دیگر سال، همچون کشورهای حاشیه خلیج فارس، گردش در عمان، با عرق ریزی بسیاری همراه خواهد شد که این هم بخشی از جذابیت های سفر به کشور نارگیل است.

 

هیجان انگیزترین بندر دنیا

استان مسقط، بین خلیج عمان و کوه حجر که در بالا توضیح دادیم واقع شده و یکی از بنادر مهم این کشور محسوب می شود. این بندر را یکی از جذاب ترین بنادر جهان می دانند. این بندر، به شکل خلیج مدوری است که دور آن را کوه های خشک و بدون هیچ گونه پوشش گیاهی با صخره های درشت و درخشنده احاطه کرده که وجود خانه و ساختمان های بلند مرتبه، شب های نورانی و دیدنی را در آن به وجود آورده است.

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

بخشی از زندگی شبانه عمانی ها و گردشگران، در اطراف این خلیج مدور می گذرد که در صورت سفر به عمان، از این منطقه نیز بازدید کنید. البته قلعه میرانی و جلالی نیز، در نزدیکی این بندر قرار دارد که از مقصدهای گردشگری تاریخی عمان به شمار می رود.

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

ساحل پر گردشگری قنطاب

 

بلده السد، دیوار مسقط، خانه های آتری، الخیران، ساحل قنتاب، موزه خانه الزبیر و موزه اسکناس و سکه عمانی، از دیگر مقصدهای جذاب گردشگری در سلطان نشین عمان است. موزه ملی عمان، بیش از ۵۴۰۰ شی تاریخی را در معرض دید قرار داده است که در حساب اینستاگرامی آن به بررسی شماری بپردازید.

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

موزه تاریخ طبیعی عمان

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

موزه ملی عمان

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

موزه ملی عمان

 

صخره نوردی و کویر گردی در یک مکان

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

در عمان، می توان با توجه به این که اکثر مناطق، بر خلاف نروژ، کوهستانی است، لذت صخره نوردی و کویر گردی را با هم تجربه کرد که امکانی در دسترس در بسیاری از نقاط جهان نیست. بلند ترین قله که حجر نام دارد، در بسیاری از تورهای طبیعت گردی عمانی ها قرار دارد و معمولا گردشگران را با امکانات کامل به این منطقه می برند.

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

شترهایی که فرصت شتر سواری در بیایان های عمان را برایتان فراهم می کند

 

شتر سواری در کویر، یکی از دیدنی ترین فرصت های گردشگری برای کسانی است که تجربه سوار شدن بر این حیوان مهربان و سخت کوش دنیای کویر را ندارند. مخصوصا که برای عاشقان تصاویر خاص اینستاگرامی نیز، طبیعت عمان و شتر سواری،‌ موقعیت های خاطره انگیزی را به ارمغان می آورد.

 

کمپینگ هایی که در مناطق کویری بر پا می شود و سافاری با جیپ که در دوبی تجربه کرده اید، در عمان نیز در دسترس خواهد بود و می توان از تورهای داخلی برای سفر های هیجانی استفاده کرد.

 

۱۰ مقصد گردشگری خاص عمان

در ادامه نگاهی داریم به ۱۰ مقصد گردشگری جذاب عمان که در صورت سفر به آنجا، در برنامه گردشگری روزانه قرار دهید. در بالای تپه ای به فراز پارک عمومی ریام، مجسمه ای قرار دارد که گویی در یک ظرف کندر قرار دارد و از نمادهای عمانی ها محسوب می شود. مجسمه کندر سوز، از مجسمه های معروف این کشور است. البته مثل تندیس مامایف روس ها، قدمت تاریخی خاصی ندارد.

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

کندرسوز، یکی از محصولات عمده عمانی ها است و میتوانید به عنوان سوغات سفر به عمان، خریداری کنید. کندر و روغن بدست آمده از آن، فواید پزشکی فراوان دارد.

 

از جمله دیگر مقصدهای گردشگری طبیعی جذاب عمان، غار مجلس الجن است که برای کسانی که عاشق دنیای زیر زمینی طبیعت هستند، انتخاب خوبی است. این غار از زیباترین غارهای جهان است. عمق غار، صدها متر است که در زمره عمیق ترین غارهای جهان به شمار می رود.

 

این غار، در فلات سلمان واقع شده که در سال ۱۹۸۳ میلادی کشف شد و اکنون لقب دومین غار عمیق جهان را به خود اختصاص داده است. دسترسی به غار از طریق یک دهانه باریک تشکیل شده که افراد می بایست با یک طناب به داخل آن بروند.

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

قلعه نخل عمان

 

قلعه نخل، مقصد گردشگری قدیمی دیگری در سلطان نشین عمان است که در شهرستانی به همین نام و در منطقه باطنه قرار دارد. این قله از محبوب ترین و مستحکم ترین قلعه های این کشور به شمار می رود.

 

مسجد باشکوه سلطان قابوس، یکی از باشکوه ترین مساجدی است که در خاورمیانه وجود دارد و در سال ۲۰۰۱ میلادی ساخته شد. این مسجد حتی در بین گردشگران غیر مسلمان نیز با استقبال گسترده ای مواجه شده است که در صورت سفر  به این کشور، گردش در آن توصیه می شود و یادآور معماری جذاب مسجد النبی در مدینه و مسجد الحرام در مکه است.

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

مسجد باشکوه سلطان قابوس عمان

 

یکی از دلایلی که توصیه می کنیم حتما به این مسجد بروید، مشاهده یکی از آثار صنایع دستی نفیس ایران است که در این عبادتگاه قرار دارد. فرش دستبافت رنگارنگ و نفیس ایرانی که چهار سال زمان برای بافت آن صرف شد، در این مسجد قرار دارد. این فرش، قریب به پنج هزار متر مربع مساحت داشته و بیست تن وزن دارد. لوستر بزرگ و باشکوهی که در وسط تالار مسجد قرار گرفته است، یکی دیگر از جذابیت های این مسجد مدرن به شمار می رود.

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

فرش دستبافت ایرانی در مسجد سلطان قابوس عمان با ۵ هزار متر مربع مساحت

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

تصویر بازدید علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی از مسجد سلطان قابوس

 

جبل خضر یا کوهستان سبز، یکی از دیدنی ترین فرصت های گردشگری در این کشور است. عاشقان طبیعت گردی در کشور خشک و بیابانی عمان، جایی را می توانند بازدید کنند که در رشته کوه های بزرگ حجر قرار دارد و بیش از سه هزار متر ارتفاع دارد. در این کوه، میوه های سردسیری و چشمه های آب سرد فراوانی وجود دارد که لذت طبیعت گردی را در این کشور خشک در اختیارتان قرار می دهد.

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

عاشقان گردشگری عمان، وادی شب را فراموش نمی کنند. جایی مملو از مزارع درختان خرما و استخرهای طبیعی که برای شنا و قایق سواری بسیار مطلوب است و در تصاویر زیر مشاهده می کنید.

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

منطقه دیدنی وادی شب در عمان

 

دره های پر فراز و نشیب و بسیار دیدنی این کوه، از جمله ظرفیت های ممتاز برای عاشقان سلفی و تصاویر طبیعی است.در حاشیه این کوه، زمین های کشاورزی فراوان قرار دارد که اهالی منطقه بر روی آن مشغول به کار هستند. کندوهای عسل که عسل گران قیمتی هم در عمان محسوب می شود، در این منطقه دیده می شود.

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

ساحل صلاله عمان

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

اگر عاشق سواحل شنی در میان درختان نخل با سمفونی صدای پرندگان هستید، استان ظفار پیشنهاد می شود. در مرکز استان ظفار، در شهر صلاله در ماه های هفت و هشت میلادی، جشنواره هایی با عنوان جشنواره پاییزی صلاله برگزار می شود که  دیدنی های بسیاری را در خود جای داده است. این استان، از جمله مراکز فعال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی عمان است. برای عاشقان پاییز گردی، یکی از مقصدهای پاییز گردی در خاورمیانه به شمار می رود.

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

سفر به عمان پیشنهاد عالی برای نوروزگردی

استان ظاهره، همانطور که از اسمش پیداست، ظاهر جذابی دارد. قدمت تاریخی داشته و مناطق تاریخی بسیاری در آن قرار دارد که از آن جمله می توان به بازار تاریخی عبری، قنات العراقی، قلعه الخندق، حصون، قلعه بریمی و الخضیب اشاره کرد. چشمه های آب شیرین منطقه نیز از جمله ظرفیت های گردشگری آن معرفی شده است.

 

البته باید به این موضوع توجه کنید که عمان، قنات های قدیمی با سابقه بیش از دو هزار سال دارد و به نام های دریس، الخظمین، الملکی، الجیلا معروف است و منابع آبی بسیاری از شهرها و روستاهای عمان است. جالب است که بدانید پنج قنات مهم عمان در سال ۲۰۰۶۶ میلادی، در فهرست میراث یونسکو ثبت شد.

 

نکته هایی درباره قنات های عمان

قنات فقط به عنوان ارزش تاریخی و موزه ای مطرح نیست، بلکه حتی امروزه بسیاری از مناطق روستایی و فعالیت های کشاورزی بر مبنای آب حاصل از قنات ادامه‌ وجود می‌دهند. همه‌ این ویژگی ها، قنات را سزاوار ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو کرده است. به همین دلیل سازمان میراث فرهنگی کشور با همکاری مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی در سال های قبل پرونده ای را برای ثبت چند قنات شاخص ایران آماده و تسلیم یونسکو کردند.

 

هر چند پیش از ایران، کشور عمان اهمیت این موضوع را دریافته و موفق شده است که ۵ رشته از قنات های آن کشور را به ثبت درفهرست میراث جهانی یونسکو برساند که عبارتند از: قنات الختمین (به طول ۲۴۵۰ متر)، المالکی (به طول ۱۴۸۷۵ متر)، دارس (به طول ۷۹۹۰ متر)، جیلاو المیسر (به طول ۵۷۸۳).

 

یکی از مهمترین انگیزه های دولت عمان برای ثبت این قنات ها، رونق بخشیدن به گردشگری و استفاده از این فناوری بومی آب برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر بوده است.اتفاقاً یکی از اشکالاتی که کمیته‌ فنی یونسکو (ایکوموس) به پرونده‌ قنات ایرانی وارد کرد، این بود که قنات قبلاً توسط عمان به ثبت رسیده و تفاوتی میان این دو پرونده دیده نمی‌شود.

 

مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی در پاسخ به این اشکال، اذعان داشت: قنات های عمان در سه گروه قنات های عینی، غیلی و داوودی طبقه‌ بندی میشوند که بیش از ۷۰ درصد از قنات های آن کشور را قنات های عینی و غیلی تشکیل می‌دهند.

 

قنات های عینی و غیلی در واقع با تعریف قنات در ایران تفاوت دارند زیرا اساساً ارتباطی با آب زیرزمینی نداشته و صرفاً کانال هایی هستند که منابع دیگر آب از قبیل آب رودخانه یا چشمه را از نقطه ای به نقطه ای دیگر منتقل می‌کنند.