پارس ناز پورتال

توصیه های سلامت پوست برای زنان باردار

توصیه های سلامت پوست برای زنان باردار

توصیه های سلامت پوست برای زنان باردار 

از جوش هاي آکنه گرفته تا ایجاد شکن های پوستی در ناحیه شکم و ران برای زنان حامله همۀ وقت} باعث نگرانی بوده هست. فشار جسمی تغییریافته در دوران بارداری اغلب برای بانو‌هاي آبستن دشوار هست. اما با چند ترفند کوچک میتوان این ناراحتی را کاهش داد. بانو‌هایي که آگاهانه با این اوضاع تغییریافته کنار می آیند

 

احساس خوشایندی با شرایط ایجادشده خواهند داشت و بعد از تولد طفل راحت‌تر به اوضاع آغاز خود برمی‌گردند. در دوران بارداری بدن بانو‌ها تغییر میکند.نه‌تنها شکم به‌طور پیوسته رشد میکند، بلکه کل ارگانیسم خود را با اوضاع تغییریافته و نیازهای طفل سازگار خواهد کرد.

 

برای بدن مادر این یک فشار بزرگ هست. با وجود تنش بانو حامله می تواند احساس خوشایندی داشته باشد، گرچه اگر حس اخیر بدنش را بپذیرد و از چند پیشنهاد تبعیت کند.

 

پیشنهاد هاي پوستی به بانو‌هاي آبستن

1 ماساژ شکم با روغن

شکم در راس بارداری قرار دارد. گرچه پوست از طریق استروژن الاستیک‌تر می شود، اما مراقبت‌هاي ویژه برای پیش گیری از ترک و علائم کشش ضروری هست. هرروز پس از دوش گرفتن روغن نرم و لطیف بهره گیری کنید و به آرامی روی پوست شکم ماساژ دهید. ماساژ را محتاطانه با نوک انگشت انجام دهید. برای این که پوست انعطاف‌پذیرتر شود، روغن را به شکل دورانی اکران کنید.

 

2 مراقبت محتاطانه از پوست صورت

پوست صورت بانو‌هاي حامله در دوران بارداری دلنازک‌تر می شود. اغلب تاثیرات مثبت هست؛ لکه‌هاي پوستی مفقود الاثر می شوند و چهره‌اي تازه به فرد میدهند، اما در برابر این مورد ممکن هست پوست بی‌نهایت خشک شود. در دوران بارداری تنها از لوسیون شستشو با pH خنثی بسیار ملایم بهره گیری کنید و هرگز از لوسیون صورت الکلی بهره گیری نکنید زیرا پوست را خشک می کند.

 

3 بهره گیری از شامپوی ملایم

موها نیز از طریق تغییرات هورمونی در طول دوره بارداری در معرض فشار قرار میگیرند. بسیاری اوقات بانو‌هاي حامله به‌‌علت داشتن مو هاي بسیار چرب، شکننده و بدحالت در این دوران رنج میبرند. از طرفی، ممکن هست موها انعطاف‌پذیرتر و پرپشت‌تر از گذشته به‌نظر برسند. در هر صورت، برای مراقبت از موها تنها باید از شامپوی ملایم بهره گیری کنید. از آب داغ برای آبکشی موها یا حتی باد گرم سشوار برای خشک کردن موها بهره گیری نکنید.

 

4 بهره گیری از پاک‌کننده مناسب صورت

جوش دوران بارداری، حتی با برترین ماده ضدجوش روی پوست صورت تمیز نشده نمی تواند موثرباشد بنابراین، پاک‌سازی کامل صورت صبح‌ها و شب‌ها ضروری هست.از آنجا که صابون معمولی به لایه محافظ پوست صدمه می رساند، بهتر هست بهره گیری نشود. در غیر این صورت باکتری‌ها به‌راحتی می توانند مستقر شوند

 

و دشوار لکه‌هاي پوستی در دوره بارداری را تشدید کنند. پاک‌کننده آرایشی و بهداشتی طبیعی و مفید عوامل مصنوعی ندارد، در عوض سورفاکتانت«ترکیباتی آلی» که مشتق‌شده از مواد گیاهی هست در آن وجود دارد. اگر چه این فوم‌ها کف نمی کنند، اما با محیط‌زیست سازگار و برای پوست مناسب‌اند.

 

5 حمام بخار صورت

حمام بخار صورت حاضر‌سازی بسیار مفید برای نم‌رسانی یا ماسک صورت ضدآکنه پس از آن هست.

 

بخار منافذ پوست را باز و تمیز میکند و بعنوان درمان خانگی به شیوه طبیعی در برابر آکنه و جوش کارساز هست. حمام بخار برترین روش برای پاک سازی عمقی و مراقبت از پوست هست.

 

• مواد لازم: 2-1 لیتر آب داغ، یک کاسه بزرگ، 3 کیسه چای بابونه و یک حوله حاضر کنید.

 

• نحوه کار: کیسه‌هاي چای را داخل کاسه آب جوش قرار دهید. سر خود را به سمت کاسه خم کنید و با یک حوله طوری که هیچ بخاری نتواند بیرون رود روی سر و کاسه را بپوشانید. اگر برای نخستین بار در حمام از بخار صورت بهره گیری می کنید یا پوست حساسی دارید، 10دقیقه زمان کافی هست.

 

به احساس خود دقت کنید. اگر احساس می کنید بخار بیش از اندازه گرم هست می توانید حوله را بلند کنید و تهویه کوتاهی انجام دهید.اگر به‌طور منظم حمام بخار بگیرید، متوجه خواهید شد هیچ چیز پوست شما را عمقی‌تر و موثرتر تمیز نخواهد کرد.

 

6 بهره گیری از ماسک روغن درخت چای برای لکه‌هاي بارداری

به‌راحتی و به‌صورت انتخابی میتوانید روغن درخت چای را برای درمان جوش در دوران بارداری بهره گیری کنید. ماسک جوش خاک‌رس و روغن درخت چای به‌سرعت ساخته می شود.

 

• مواد لازم: 2-1 قطره روغن درخت چای ارگانیک، 1 قاشق غذاخوری خاک‌رس و آب.

 

• طرزتهیه: برای تهیه این ماسک تمام مواد را با هم ترکیب کنید و خمیر حاصل را روی پوست تمیز به جز اطراف چشم قرار دهید.20-15 دقیقه زمان برای تاثیرگذاری لازم هست. صورت را با آب ولرم بشویید و از نمناک‌کننده مناسب بهره گیری کنید.

 

7 بهره گیری از ماسک مخمر جوش

مخمر تاثیر ضد باکتری و ضدالتهابی دارد بنابراین از روند درمان طبیعی پوست حمایت میکند.برای تهیه ماسک مخمر ابتدا داخل یک کاسه مخمر تازه را با 4 قاشق غذاخوری شیر ولرم ترکیب کنید و خمیر به‌دست آمده را روی صورت قرار دهید «به‌ جز اطراف چشم و لب» تا خشک شود سپس با آب بشویید و پوست را با نمناک‌کننده مناسب پوشش دهید.

 

8 بهره گیری از ماسک خاک‌رس برای رفع لکه‌هاي پوستی

خاک‌رس چربی مانده را می گیرد و تاثیر ضدالتهابی دارد و تا اندازه ای تاثیر خشکی روی پوست می گذارد. پوست با تاثیر گرمای تشکیل‌شده گردش خون پیدا می کند و با اکسیژن فراهم سازی می شود.خاک‌ رس را با آب به میزانی مخلوط کنید که خمیر منسجمی به‌دست آید. خمیر را 30-15دقیقه روی صورت قرار دهید تا خشک شود سپس با آب ولرم بشویید.

 

9 لایه‌بردار برای بانو‌هاي بارداری که پوست دلنازک دارند

بانو‌هایي که با وجود جوش یا آکنه پوست دلنازک‌تری دارند باید هنگام انتخاب لایه‌بردار مکانیکی بدن مراقب باشند.برای پوست‌هاي دلنازک مواد ساینده طبیعی مثل بلغور جو دوسر مناسبتر هست.برای اسکراب بلغور جو دوسر 4 قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر و آب نیاز دارید.مواد تشکیل‌ دهنده را در یک کاسه بریزید و با چنگال هم بزنید تا به شکل خمیر کرمی درآید و با حرکات دایره‌اي روی صورت اکران کنید.