پارس ناز پورتال

سلفی نمایندگان مجلس با موگرینی جنجالی شد

سلفی نمایندگان مجلس با موگرینی جنجالی شد

سلفی نمایندگان مجلس با موگرینی جنجالی شد 

نمایندگان مجلس ایران در حاشیه حضور نماینده اتحادیه اروپا موگرینی اقدام به گرفتن سلفی هاي متعدد با وی نمودند که بسیار غوغایی شد. بعد از اتمام مراسم تحلیف حسن روحانی تعدادی از نمایندگان مجلس به طرف موگرینی نماینده اتحادیه اروپا هجوم اورده و با او سلفی گرفتند.

سلفی نمایندگان مجلس با موگرینی جنجالی شد

واکنش غوغایی بهنوش بختیاری به سلفی هاي نمایندگان مجلس

 

این رفتار نمایندگان مجلس باعث حیرت موگرینی شده بود.«محمد فاضلی» جامعه شناس در یادداشتی تلگرامی با عنوان «عکسهای بانو موگرینی این‌ها فقط عکس نیستند» نوشت:

سلفی نمایندگان مجلس با موگرینی جنجالی شد

نمایندگان مجلس ایران در شان نماینده یک کشور رفتار مناسبی نداشتند

 

سه عکس از گردهمایی نمایندگان مجلس در نزدیکی بانو فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و نماینده اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف ریاست جمهوری منتشر شده هست. یک عکس هم از ملاقات صبح روز تحلیف میان هیئت همراه وی با هیئت ایرانی به ریاست محمدجواد ظریف منتشر شده هست. این عکس ها موضوعات مناسبی برای اندیشیدن میباشند.

سلفی نمایندگان مجلس با موگرینی جنجالی شد

1. عکس اول، نشان می‌دهد همه ي همراهان بانو موگرینی زن میباشند. یک هیئت دیپلماتیک که کاملاً از زنان تشکیل شده هست در برابر هیئت وزارت خارجه ایران که یک زن هم در آن نیست. من مخالف به کارگیری زنان در کابینه به صرف زن بودن و سهمیه دادن به زنان هستم اما مطمئن هستم میشود

 

زنانی را یافت که با شایستگی شان میتوانند در کابینه و مدیریت هاي ارشد حضور داشته باشند. اگر هم یافت نشود، باز هم ایراد به ساختار اداری وارد هست که چهار دهه مانع تربیت چنین زنانی شده هست.

سلفی نمایندگان مجلس با موگرینی جنجالی شد

2. درخصوص گردهمایی نمایندگان برای عکس گرفتن با بانو موگرینی، اولاً خدا را شاکرم که یک ردیف صندلی بین نمایندگان و ایشان فاصله بوده هست. ایشان علی رغم وجود این دیوار جداکننده، تعجب و یک ذره بیم در چهره اش موج می‌زند. ثانیاً، فراتر از نسبت دادن این مواجهه غیرمتعارف و تمایل به سلفی گرفتن

 

و عکس یادگاری با بانو موگرینی که بعید هست در پروتکل هاي دیپلماتیک تعریف شده باشد؛ جا دارد بپرسیم: چه عامل هاي ساختاری باعث شده اند چنین وضعیتی پدید آید؟ جواب می‌تواند در قالب چند سؤال بررسی شود.

سلفی نمایندگان مجلس با موگرینی جنجالی شد

آیا زن بودن فدریکا موگرینی بر این مواجهه مؤثر بوده هست؟

 

آیا این واقعیت که موگرینی مهم‌ترین شخصیت آماده در مراسم تحلیف بود «تا آن جا که من شخصیت هاي آماده را بررسی کردم» تأثیری بر این مواجهه داشته هست؟

 

آیا بی اطلاعی نمایندگان و تعلیم ندیدن پروتکل ها و رسم هاي دیپلماتیک؛ بی تجربگی در روابط حوزه سیاست خارجی؛ و احساس نقصان جدّي در ارتباطات خارجی، تأثیری بر پیدایش صحنه داشته هست؟

 

آیا دو رویی ساختاری در این عکس دیدن نمی‌شود؟ انها که ممکن هست در هر صحنه سیاسی، شعارهای ضدغرب سر دهند، در این عکسهای، اشتیاق وافری به شاخص ترین و در دسترس ترین نماینده غرب در مجلس نشان نداده اند؟

 

3. من ترکیب سیاسی نمایندگان حلقه زده بر دور بانو موگرینی را نمی‌دانم، اما آیا این عکس فرضیه «چرا تو، و نه من» را برای تبیین مخالفت ها علیه سیاست خارجی اي که محمدجواد ظریف آن را نمایندگی می‌کند، طرح نمیکند. «چرا تو، و نه من» یعنی اکثریت مخالفان سیاسی ظریف و روحانی،

 

با اصل مراودات و مذاکرات مشکلی ندارند، و حتی حاضرند برای یک سلفی و چند لحظه گفت وگو به زبان انگلیسی اي که همۀ می‌دانیم، ذوق زده شوند؛ اما مخالفت شان از آن جا برمی خیزد که میگویند: «چرا تو مذاکره کنی، دیده شوی و سرشناس باشی؟ چرا من و ما نه؟»

سلفی نمایندگان مجلس با موگرینی جنجالی شد

4. من تصور می‌کنم جا دارد انجام جامعه شناسی و انجمن علوم سیاسی ایران، به طور مشترک یک جلسه نشست تخصصی دو سه ساعتی را به تفسیر عکسهای گردهمایی نمایندگان به دور بانو موگرینی اختصاص دهند. بنشینیم و با هم گفت وگو کنیم، اصلاً خود نمایندگان سلفی بگیر ذوق زده را دعوت کنیم، و ببینیم چرا این صحنه خلق شده هست. اینگونه صحنه ها عرصه اي برای ایده پردازی ذهن هاي خلاق هست.

سلفی نمایندگان مجلس با موگرینی جنجالی شد

5. نکته پایان. به پشت سر جواد ظریف توجه کنید. دو کپسول آتش نشانی میبینید. ایمنی خیلی مفید هست و من بعد از ماجرای پلاسکو بسیار به آن ارج می نهم اما در جلسه اي در این سطح، و در سالن مذاکراتی که عکسهای آن به دنیا مخابره می‌شود، میشود اشیاء کمترمرتبط را از صحنه خارج کرد مگر اینکه پروتکل هاي ایمنی فرمان کنند که کپسول ها در همان گوشه باشند.