پارس ناز پورتال

استفاده از سم زنبور برای رساندن دارو به مغز انسان

استفاده از سم زنبور برای رساندن دارو به مغز انسان

بهره گیری از سم زنبور برای رساندن دارو به مغز انسان 

داروها از طریق خون به اندام های بدن می رسند و برای مغز در این مورد نمی توان کاری انجام داد زیرا خون به طور مستقیم به مغز نمی رود. محققان راهی برای رساندن دارو به مغز یافته‌ اند که در صورت پیروز بودن میتواند برای درمان تعداد زیادی از مریضی‌ها موثر باشد

 

به گزارش نیواطلس ساختار مغز انسان به گونه‌ای هست که بین خون و مغز یک ماده واسط وجود دارد که مانع رسیدن مستقیم خون به مغز میشود و به همین علت رساندن مواد دارویی موجود در خون به مغز را مشکل می‌ کند.سد خونی مغزی یا در اصطلاح پزشکی <BBB> محدودهٔ جدا کننده بین مایع برون‌ سلولی مغز در سیستم اعصاب مرکزی و جریان

 

خون گردشی در بدن هست بطوریکه اگر مواد رنگی به‌درون خون تزریق شود میتوان دیدن کرد که از این ماده درون مغز اثری دیده نمیشود. این پرده یا سد از مویرگ‌های ویژه تشکیل شده که بر خلاف ساختار عادی در مویرگ‌ها دارای منافذ معمول نبوده و اتصال بین سلولی در انها از نوع اتصال‌ محکم هست و در نتیجه تعداد زیادی از مولکول‌ها و ریز مولکول‌ها

 

و همین طور باکتری‌ها قادر به گذشتن از آن‌ها(از طریق انتشار) و رسیدن به مایع مغزی نخاعی در مغز نیستند. متقابلاً سطح اندوتلیال این مویرگ‌ها از پروتئین‌های ویژه پوشیده شده که توسط انها ورود گلوکز به مغز به عنوان تغذیه امکان‌پذیر میگردد. همین طور تبادل گازی (اکسیژن- دی‌اکسید کربن) بین خون گردشی و مغز از این سد بدون مشکل قابل انجام هست.

 

بعضی ذرات مثل سم حیوانات و مواد موجود در نیکوتین سیگار از این غشا عبور میکنند.پیش از این محققان روش‌های مختلفی را برای رساندن مواد دارویی به مغز معرفی کرده‌اند اما محققان اسپانیایی در موسسه تحقیقات بیومدیکال بارسلون، برای نخستین بار از یک پپتاید موجود در زهر زنبور موسوم به آپامین بهره گیری کرده‌اند که در سیستم عصبی مرکزی فردی که نیش زده شده تجمع می‌ کند.

 

محققان تلاش می کنند با دقت به توانایی این ماده در گذشتن از سد خونی مغز، مواد دارویی مورد نظر خود را در خون به همراه این ماده به مغز برسانند.مهم‌ ترین چالش موجود در این اساس سمی بودن آپامین هست و محققان اسپانیایی اعلام کرده‌اند که تلاش می‌ کنند با تغییر دادن ساختار این ماده از اثر سمی بودن آن بکاهند.برای اینکار انها مواد شیمیایی موجود در آپامین راکه به کانال‌های پتاسیمی نورون‌ها می‌چسبند نابود کرده‌اند.

 

مهم‌ ترین ویژگی موجود در این پپتاید ساختار مولکولی حلقه‌ای آن هست که مقاومت آن را در برابر آنزیم‌ های پروتئاز که نابودگر پپتاید ها میباشند بالا می‌ برد.پیش گیری از بروز نشانه‌های حساسیت به نیش زنبور برای بیماران گوناگون و اطمینان از عملکرد صحیح دارو اقدامات بعدی محققان اسپانیایی خواهد بود.

 

بیماری‌هایی نظیر مننژیت٬ صرع٬ اسکلروز چندگانه(ام‌اس)٬ مریضی لایم٬ سندرم دویک٬ تریپانوسومیاز٬ لوکوانسفالیت پیش‌رونده٬ هاری و آلزایمر از جمله بیماری‌هایی میباشند که برای درمان آن ها باید دارو به مغز رساند شود و این روش میتواند برای درمان آن ها موثر باشد.نتایج این تحقیق در کنفرانس انجمن شیمی کشور آمریکا ارائه شده هست.

 

ایسنا