پارس ناز پورتال

سنت های باورنکردنی و عجیب قبایل آفریقایی

سنت های باورنکردنی و عجیب قبایل آفریقایی

سنت های باورنکردنی و عجیب قبایل آفریقایی 

عجیب ترین سنت هاي قبایل آفریقایی را به شما معرفی میکنیم که احتمالا یقین کردن این کارها در بین این مردم برایتان بسیار مشکل باشد. احتمالا بتوان گفت که آفریقا بکرترین و دست نخورده ترین مکان جهان هست و هنوز هم چیزهای زیادی در آن یافت می‌شود که از قرن ها پیش دیگر در سایر نقاط جهان یافت نمی‌شوند.

 

این روزها اگر بخواهید حیات وحش دوست داشتنی را مشاهده نمایید یا با زندگی قبایل بدوی آشنا شوید آفریقا برترین مقصد شما خواهد بود. در این قاره ي خارق العاده هنوز هم قبایلی وجود دارند که بدور از هیاهوی دنیای نوین اطرافشان, هنوز هم همان سنت هاي قدیمی خود را انجام می‌دهند که از نظر انسان

 

امروزی بسیار بدوی و غیرقابل یقین خواهد بود. در ادامه ي این مقاله میخواهیم شما را با چند سنت دیدنی و یقین نکردنی که هنوز در بین قبایل آفریقایی وجود دارند آشنا کنیم. در کنار ما بمانید.

 

۱- دزدیدن عروس

در قبیله ي لاتوکا در سودان, وقتی که یک مرد جوان می‌خواهد ازدواج کند باید روش جالبی را برای بدست آوردن همسر آینده اش گزینه کند و آن چیزی نیست جز اینکه همسر آینده اش را بدزدد. والدین و بزرگ ترهای خانواده ي مرد جوان به منزل ي پدر دختر رفته و از او می‌خواهند

 

اجازه ي ازدواج دخترش را با پسر انها بدهد. در صورتی که وی با این موضوع موافقت کند در مقابل چشم همه ي خواستگار را به علامت ي پذیرفتن خواهش او کتک خواهد زد. اما در صورتی که پدر با ازدواج دخترش موافقت نکند خواستگار دست بردار نبوده و در صورت رضایت ندادن خانواده ي دختر وی را خواهد دزدید.

 

۲- جشن خوِتا

سنت های باورنکردنی و عجیب قبایل آفریقایی

این مراسم سنتی در جنوب آفریقا توسط چندین قبیله انجام گرفته و طی آن پسران جوان مردانگی خود را به ثابت میرسانند. زمانی که این پسران به سن بلوغ میرسند باید در یک مراسم طاقت فرسای همگانی شرکت کنند که در طول فصل زمستان انجام شده و طی آن این پسران جوان باید سنت هاي خطرناک و دردناکی را انجام دهند که از میان انها می‌توان به ختنه به صورت سنتی و رقصیدن تا بیهوش شدن اشاره کرد.

 

۳- قیمت گذاشتن روی عروس

سنت های باورنکردنی و عجیب قبایل آفریقایی

لابولا یکی از رسوم بسیار قدیمی و بحث برانگیز در بین قبایل جنوب آفریقا این هست که خانواده ي عروس و داماد به دلیل قیمتی که داماد باید برای عروسش بپردازد با هم صحبت میکنند. تمامی این مذاکرات باید روی کاغذ ثبت شود و به صورت تلفنی یا رو در رو امکان نخواهد داشت. حتی دو خانواده تا زمانی که چانه زنی هاي کتبی به آخر نرسیده حق حرف زدند ندارند.

 

۴- تف کردن به معنای دعای خیر

اعضای قبیله ي ماسایی در کنیا و تانزانیا تف کردن را روشی برای ابراز کردن دعای سعادت میدانند. مردان با ریختن آب دهان خود روی بدن نوزادان برای او آرزوی سعادت می‌کنند و بر این باورند که اگر اینکار را نکرده و یا با روشهای دیگر تولد وی را تبریک بگویند بی تردید آن بچه لعنت شده خواهد شد. جنگجویان ماسایی نیز گذشته از دست دادن با بزرگان قبیله ي خود آب دهانشان را کف دست خود می ریزند.

 

۵- زن هایي که منزل هایي متعلق به خود دارند

سنت های باورنکردنی و عجیب قبایل آفریقایی

در قبیله ي گیو در ساحل عاج هر زن یک منزل ي کوچک دارد که همراه با کودکان خود و تا زمانی که به اندازه ي کافی بزرگ شدند در آن زندگی می‌کند. فرزندان هیچ گاه با پدر خود زندگی نمی‌کنند و وقتی که به اندازه ي کافی بزرگ شدند از پیش مادر نیز رفته و زندگی خود را دنبال میکنند.

 

۶- زن هایي که نمی‌توانند برای مرگ مردان قبیله سوگواری کنند

در جنوب غربی کنگو قبیله اي به اسم سوکو وجود دارد که مردم آن احترام زیادی برای اجداد و افراد مسن قبیله قائلند و وقتی که یکی از افراد کهنسال قبیله می میرد مراسم یادبودی در بین جنگل برگزار می‌شود. در این مراسم هدایا و یادبودهایی برای گرامیداشت یاد شخص درگذشته از سوی مردان قبیله اهدا میشود اما زنان قبیله و افراد دیگر قبایل حق حضور در این مراسم را نخواهند داشت.

 

۷- پسرانی که توسط دایی هایشان بزرگ میشوند

سنت های باورنکردنی و عجیب قبایل آفریقایی

در قبیله ي سونگو در آنگولا وقتی که پسربچه هاي به سن ۵ یا ۶ سالگی میرسد نزد دایی هایشان فرستاده می‌شوند. در واقع در این قبیله, مردان از طرف خانواده ي مادری ارث برده و جایگاه اجتماعی شان را دریافت میکنند.

 

۸- اندازه گیری ثروت بر زمینه گاو

سنت های باورنکردنی و عجیب قبایل آفریقایی

در قبیله ي پوکوت در کنیا, میزان ثروت یک خانواده بر زمینه شمار گاوی که دارد مشخص خواهد شد. اهالی این قبیله بر زمینه چیزی که در زمین هایشان کاشته اند به دو گروه «مردم کشاورز» و«مردم گاودار» تقسیم میشوند اما در هر صورت ثروت آنها بر زمینه شمار گاوی که دارند سنجیده خواهد شد. شمار زنانی که یک مرد می‌تواند اختیار کند به شمار گاوهایی که دارد بستگی خواهد داشت.

 

۹- زندگی با حیوانات

سنت های باورنکردنی و عجیب قبایل آفریقایی

مردم قوم ماسایی در کنیا و تانزانیا قوانین سخت گیرانه اي برای کشتن جانوران وحشی دارن. انها عمدتاً دامداری می‌کنند اما به حیوانات وحشی دست درازی نخواهند کرد. در واقع هر خاندانی خود را منتسب به یک گونه ي خاص جانوری میداند و هر خانواده, حیوانی که منتسب به خود می‌داند را در کنار خود داشته و مثل یکی از اعضای خانواده با آن رفتار خواهد کرد.

 

۱۰- کتک کاری خواستگاران

سنت های باورنکردنی و عجیب قبایل آفریقایی

قبیله ي فولانی در کشورهای گوناگونی در غرب آفریقا زندگی کرده و سنتی به اسم شارو را دنبال می‌کنند. شارو زمانی رخ می‌دهد که دو مرد جوان میخواهند با یک زن ازدواج کنند. بدین ترتیب این دو برای بدست آوردن عروس و کذب رضایت پدر و خودِ عروس باید با یکدیگر مبارزه کنند. در این حین این افراد باید هیچ نشانی از درد را در چهره و حرکات خود نشان ندهند و در نهایت فردی که در این فرمایش پیروز باشد عروس را بدست خواهد آورد.

 

۱۱- تمیز کردن بدن مرده

مردم قبیله ي چوایکی از بزرگترین قبایل مالاوی میباشند که در سراسر آفریقای جنوبی و مرکزی زندگی می‌کنند. وقتی یکی از افراد این قبیله می میرد, جنازه ي وی را به جنگل برده و گلوی وی را می‌برند آب را با فشار وارد بدنش می‌کنند تا به اصطلاح تمیز شود. انها اینکار را تا زمانی که روده ها و معده ي شخص مرده کاملاً پاک شود ادامه میدهند.

 

۱۲- ضد آفتاب قرمز

سنت های باورنکردنی و عجیب قبایل آفریقایی

مردم قبیله ي هیمبا در شمال نامیبیا صورت هایشان را با ترکیبی از چربی طبیعی و یک نوع خاک رس خاص که به علت داشتن مقادیر زیادی اکسید آهن قرمز رنگ هست می پوشانند تا از صورت خود در مقابل نور شدید آقتاب محافظت کنند. به همین علت مردم هیمبا اکثراً پوستی متمایل به رنگ قرمز دارند.