پارس ناز پورتال

درباره سندرم خستگی مزمن و راه های درمان

درباره سندرم خستگی مزمن و راه های درمان

درباره سندرم خستگی مزمن و راه های درمان 

برخی افراد میباشند که همۀ وقت} حالتی خسته و خواب آلود دارند، برای از میان بردن این حالت که سندرم خستگی مزمن اسم دارد راهکارهایی ارائه می‌دهیم. خستگی یک مساله جدی برای شمار زیادی از مردم دنیا هست، اما دلایل و علائم آنچنان متنوع میباشند که اشاره دقیق به چگونگی درمان این شرایط آزاردهنده دشوار هست.

 

گاهی اوقات احساس مبهم خستگی می‌تواند برای یک یا دو هفته ادامه یابد، اما اگر با علائم بلند مدت مثل اضطراب در خواب، گلودرد، درد عضلات، سردرد، و دشواری در تمرکز مواجه هستید، باید به دکتر مراجعه کنید تا از عدم ابتلا به سندرم خستگی مزمن اطمینان حاصل شود.

 

اگر به سندرم خستگی مزمن مبتلا نباشید، علت خستگی می‌تواند در عادات هرروز شما مخفی شده باشد. در ادامه با برخی از دلایل احتمالی خستگی و چگونگی درمان آن به صورت طبیعی اکثر آشنا میشویم.

 

شما مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کنید «یا بیش از حد دریافت می‌کنید»در حالت پایه، آنچه ما می‌خوریم انرژی بدن را فراهم سازی می‌کند. از این جهت، اگر به میزان کافی از خوراکی هاي تندرست و مفید مصرف نکنید، احساس خستگی و بیحالی عمده جای شگفتی نخواهد داشت. عادات غذا خوردن خود را زیر نظر قرار دهید و اینکه آیا وعده هاي خوراکی شما بر اساس مواد خوراکی کامل شکل گرفته هست را بررسی کنید.

 

اگر اینگونه نیست، متعادل کردن رژیم خوراکی خود را مطلوب قرار دهید. برای فراهم سازی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن مصرف چند وعده از میوه ها و سبزی ها طی روز را در حکم کار خود قرار دهید، یا یک مولتی ویتامین را به رژیم صبحگاهی خود اضافه کنید.

 

اگر تا پیش از این به میزان کافی از میوه ها و سبزی ها بهره گیری میکردید و اکثر این مواد خوراکی ارگانیک بوده اند، پس ممکن هست با یک آلرژی یا حساسیت خوراکی مواجه باشید که از جذب تمام مواد مغذی پیشگیري می‌کند. کمبود مواد مغذی، به طور ویژه برای افراد مبتلا به مریضی سلیاک یا آنهایی که عدم بردباری گلوتن دارند،

 

می‌تواند رخ دهد، زیرا پوشش داخلی روده به واسطه التهاب صدمه دیده و دیگر نمیتواند چیزی را از غذای مصرفی جذب کند. اگر فکر می‌کنید یک حساسیت گلوتنی دارید، با دکتر خود مشورت کنید یا گلوتن را از رژیم خوراکی خود حذف کرده و شرایط را پس از آن بررسی کنید. طی شش هفته باید نخست تغییرات را احساس کنید.

 

هورمونهای شما عملکرد درستی ندارند
علت بی خوابی هاي شبانه شما ممکن هست با هورمون ها در رابطه باشد. خستگی آدرنال، یک دشوار تیروئیدی، یا یک اضطراب هورمون متابولیک مثل قند خون بالا میتواند موجبات ناراحتی و خستگی شما را فراهم کنند. اگر هورمون ها گناهکار اصلی میباشند، مصرف قهوه و قند را برای مدتی کنار بگذارید،

 

زیرا هر دو آن ها میتوانند موجب استرس در سیستم آدرنال شما شوند. با مصرف مکمل هایي، مثل جینسینگ، میتوانید از سیستم آدرنال خود پشتیبانی کنید یا خوردن مواد خوراکی که به بهبودی غدد آدرنال کمک میکنند، مثل آب گوشت، جلبک دریایی و مواد خوراکی تخمیر شده که سرشار از ید و اسید آمینه ها میباشند را مطلوب قرار دهید.

 

اضطراب و استرس مغز شما را آشفته کرده اند
اگر در به خواب رفتن دشوار دارید، احساس خستگی عمده جای شگفتی نخواهد داشت. استرس و اضطراب از عوامل تاثیرگذار در شرایط خواب میباشند، اما مدت زمانی که در مقابل یک نمایشگر سپری میکنید نیز میتواند در این اساس کارساز باشد. مطالعات نشان داده اند که مدت زمانی که پیش از خواب در مقابل یک نمایشگر سپری می‌کنید

 

میتواند موجب اضطراب در ریتم شبانه روزی طبیعی بدن شود، و از این جهت، مغز متوجه این نمیشود که شما خسته هستید. لپ‎تاپ، موبایل هوشمند یا تلویزیون را دست کم دو ساعت پیش از خواب خاموش کنید.اگر هنوز هم احساس بی خوابی و بی قراری می‌کنید، مصرف مکمل ملاتونین پیش از خواب را آزمون کنید،

 

زیرا با فریب غده صنوبری موجب میشود فکر کنید به طور طبیعی در حال تولید ملاتونین هستید و از این جهت، احساس خستگی بیشتری در شما شکل می‌گیرد. برای پیشگیري از وابستگی به مصرف مکمل ملاتونین برای تجربه خواب مفید شبانه همواره از آن بهره گیری نکنید.

 

مسموم شده اید
 به گزارش پارس ناز سموم منتشر شده از محصولاتی که در تولید انها از بیسفنول A بهره گیری شده هست و دیگر عوامل محیطی می‌توانند به واقع شما را از ارائه برترین عملکرد خود دور کنند. اگر فلزات سنگین عامل دشوار باریکلا برای شما محسوب می‌شوند، عملکرد درست سوخت و ساز متوقف خواهد شد

 

و به سرعت احساس خستگی در شما شکل خواهد گرفت. سموم را از پاک کننده هاي خانگی خود حذف کنید و از قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین اجتناب کنید. بعنوان مثال، در هفته تنها یکبار ماهی مصرف کنید.

 

کم جنبش هستید
احتمالا عجیب به نظر برسد، اما با اضافه کردن مقداری فعالیت اکثر به زندگی خود میتوانید در مدت زمانی کوتاه سطوح انرژی بدن را افزایش دهید. دست کم سه جلسه در هفته ورزش کنید، زیرا به بدن در ارائه عملکرد بهینه و درست کمک می‌کند و اندورفین آزاد شده در بدن به طور طبیعی افزایش چشمگیر انرژی را موجب میشود. با دنبال کردن یک برنامه ورزشی منظم و ترشح اندورفین، سطوح انرژی شما تثبیت خواهد شد.

 

سیستم ایمنی بدن شما ضعیف هست

بدن برای مبارزه با مریضی به انرژی نیاز دارد و این شرایط می‌تواند احساس خستگی را موجب شود. ضعف در سیستم ایمنی بدن – چه به علت نیاز باکتری هاي روده به یک تقویت پروبیوتیکی، ابتلا به مریضی و عدم بهبودی کامل، یا سر و کار داشتن با التهاب مزمن در بدن – می‌تواند عامل اصلی احساس خستگی شما باشد. با دریافت روی و ویتامین C به میزان کافی و مطلوب قرار دادن مصرف پروبیوتیک سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

 

اگر پس از اتخاذ این رویکردها هم چنان در بیدار شدن از خواب هنگام صبح دچار دشوار هستید و احساس خستگی شما را رها نمی‌کند، به دکتر مراجعه کنید. خستگی عمومی می‌تواند علامت اي از برخی مریضی هاي جدی مثل دیابت، کم خونی، تیروئید، و مریضی قلبی باشد.