پارس ناز پورتال

سندروم دست بی قرار چیست و چه تفاوتی با دست بیگانه دارد؟

سندروم دست بی قرار چیست و چه تفاوتی با دست بیگانه دارد؟

سندروم دست بی قرار چیست؟ 

سندروم دست بی قرار چیست؟ این سندروم چه تفاوتی با سندروم دست بیگانه دارد؟ سندروم دست بی قرار این روزها دست مایه طنز هنرمندان در تلویزیون ملی شده است. این سندروم حالا به کلیدواژه ای تبدیل شده که روزانه هزاران بار در اینترنت جست و جو می شود، به همین منظور در ادامه این مطلب به طور کامل با سندروم دست بی قرار و عوارض آن آشنا می شویم. با پارس ناز همراه باشید.

 

سندروم دست بی قرار 

سندروم دست بی قرار چیست و چه تفاوتی با دست بیگانه دارد؟

سندروم دست بی قرار همانند سندروم پای بی قرار است. این سندروم که بسیار رایج می باشد، اختلالی با دلیل نامشخص می باشد. افرادی که به سندروم دست بی قرار مبتلا هستند معمولا در زمان استراحت دچار آن شده و رنج می برند.

 

نشانه های سندروم دست بی قرار 

از نشانه های این سندروم عجیب می توانیم به: بیقراری حرکات دست مانند (گزگز و مور مور) یا علائمی مانند احساس تیر کشیدگی، تکانه‌های دست و حالت شوک الکتریکی دست ها اشاره کنیم. افراد عموما در زمان استراحت از این سندروم رنج می برند.

 

علت بروز سندروم دست بی قرار

سندروم دست بی قرار می تواند هم ارثی باشد و هم علل اکتسابی داشته باشد. این سندروم معمولا از سن 40 به بالا در مردان و زنان شروع می شود. البته سندروم پای بی قرار هم می تواند زمینه ساز بروز (دست بی قرار) شود.

 

بیماری های زمینه ای از علل سندروم دست بی قرار

سندروم دست بی قرار چیست و چه تفاوتی با دست بیگانه دارد؟

برخی بیماری های زمینه ای مانند: رماتیسم، بیماری های مرتبط با عصب های دست، کمبود آهن، کمبود کلسیم و بیماری قند خون می توانند از علل بروز سندروم دست بی قرار باشند، همچنین مصرف زیاد: الکل، سیگار و قرص های ضد افسردگی هم می توانند از علل بروز سندروم دست بی قرار باشند.

 

راه های درمان سندروم دست بی قرار

کسانی که به این اختلال مبتلا شده اند قبل از هرچیزی باید مورد آزمایش قرار بگیرند تا مشخص شود که از قبل بیماری یا اختلال زمینه داشته اند یا خیر. برای درمان سندروم دست بیقرار: ساکت و تاریک و خنک بودن مکان خواب، دوری از وسایل الکتریکی مانند تلفن همراه و لپ تاپ، مصرف سبزیجات، ویتامین D، فعالیت‌های بدنی و استفاده از روش‌های طب سوزنی، توصیه می‌شود.

سندروم دست بی قرار چیست و چه تفاوتی با دست بیگانه دارد؟

به افراد توصیه می شود در زمان بروز این سندروم دست های خود را تکان بدهند، ذهن خود را آرام کنند و حرکات کششی دست انجام دهند. تغییر دمای محیط باعث افزایش علائم می شود، مبتلایان برای کنترل این سندروم می توانند از کمپرس سرد یا گرم استفاده کنند. همچنین پیاده روی و تحرک بالا در طول روز می تواند علائم را کاهش دهند.

 

سندروم دست بیگانه چیست؟

سندروم دست بیگانه، یک اختلال کمیاب است که بیشتر در فیلم ها به تصویر کشیده شده، سندرومی که در سریال پایتخت نمایش داده شد هم همان سندروم دست بیگانه می باشد نه سندروم دست بی قرار. تصادفات و ضربه های شدید مغزی عواملی هستند که می توانند باعث بروز این اختلال شوند.

سندروم دست بی قرار چیست و چه تفاوتی با دست بیگانه دارد؟

در سندروم دست بیگانه به دلیل فرمان های غیر ارادی مغز و همچنین شوک های الکتریکی بدن، دست ها به طور ناخودآگاه و غیر ارادی حرکت می کنند. گاهی دست ها ممکن است به طور ناگهانی حرکات شدید و قدرتمندی داشته باشند اما نه آن طور که کسی یا چیزی را بگیرند.

 

راه های درمان سندروم دست بیگانه

سندروم دست بی قرار چیست و چه تفاوتی با دست بیگانه دارد؟

در حاضر درمان دارویی برای این سندروم وجود ندارد اما راه هایی هستند که با کمک آنها می توان این اختلال را کنترل کرد. مشغول کردن دست بیگانه به انجام کار برای مثال نگه داشتن یک جسم یا قرار دادن دست بین دو پا. از دست دادن تمرکز و کمبود اعتماد به نفس مواردی هستند که به پیشرفت این اختلال کمک می‌کنند.

 

اختصاصی از بخش سلامت مجله پارس ناز