پارس ناز پورتال

سندروم مچ دست و راه های خانگی درمان آن

سندروم مچ دست و راه های خانگی درمان آن

سندروم مچ دست و راه های خانگی درمان آن 

سندروم مچ دست در اثر فشار بر رباط هاي دست بوجود می‌آید و علت زیاد آن کار کردن با کامپیوتر و موس بطور طولانی مدت هست. زمانی که پای تکنولوژی به زندگی انسان باز شد، تعداد زیادی از کارهای دشوار را برای بشر آسان تر کرد اما مشکلاتی را نیز در راستای سلامتی او به وجود آورد. در بخش سلامت روزیاتو همواره بر مخاطرات نشستن هاي

 

طولانی مدت در پشت کامپوتر و لپتاپ و یا بازی هاي نشسته کودکان اشاراتی شد و راهکارهایی از جمله مصرف غذایی هاي مفیدتر نیز در اختیارتان قرار گرفت.اکنون نیز برآنیم که شما را با سندرومی به نام «سندروم تونل مچ دست» آشنا کنیم که احتمالا بعضی از شما دچار آن هستید اما تاکنون نام آن را نشنیده بودید.

 

خوشبختانه راهکارهایی وجود دارند که با به کار بستن انها می‌توانید اندکی از درد حاصل از این عارضه بکاهید. ابتدا دلایل اصلی این سندروم را برشمرده و سپس راهکارهای خوب خانگی برای برطرف کردن دردهای حاصل از آن را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

 

دلایل

«تونل مچ دست»، «تونل کاریال» یا «دالانه مچ دست» محل اتصال کف با مچ دست هست که متشکل از استخوان و رباط هاي دست هست. زمانی که اعصاب میانی که به سمت شست و سه انگشت کنار آن هدایت میشوند، تحت فشار مداوم قرار می‌گیرند، با سندرومی به نام «سندروم تونل مچ دست» مواجه خواهید شد.

 

این عارضه، اغلب به تورم مچ دست می انجامد که با مسدود شدن جریان خون در بیماران دیابتی، یا افرادی که اختلالاتی در غده تیروئید دارند، با فشار خون بالا مواجه میباشند و یا به آرتروز مبتلا میباشند به وجود می‌آید. تجمع مایعات در دوران بارداری و یائسگی در زنان نیز میتواند از دلایل چنین تورم هایي باشد.

 

زمانی که تاندون ها که مسئول اتصال عضلات به استخوان ها میباشند، به طور مداوم به کار گرفته می‌شوند، برای پیشگیری از آسیب هاي اکثر نشانه هاي چون درد را مخابره می‌کنند. دکتر «ایمی باکستر» در این باره توضیح می‌دهد، تاندون هاي مچ دست در تونل ظریفی قرار گرفته اند و به مچ دست متصل شده اند.

 

وقتی از سلول هاي این منطقه بیش از اندازه بهره گیری شود، «اسید لاکتیک» آزاد شده و سبب به هم چسبیدن فیبرها میشود. این تورم به منظور محافظت از این منطقه شکل میگیرد.

 

نشانه ها

نشانه هاي متعارف «سندروم تونل مچ دست» درد، بی حسی و مور مور شدن هست. دکتر «دیوید کلارک هِي» میگوید، این عارضه سبب می‌شود که بیماران از شدت درد یا بی حسی از خواب بلند شوند. همین طور در هنگام رانندگی، در دست گرفتن گوشی و یا انجام سایر کارها دچار مشکل میشوند. عمدتا هم برای نجات از این درد دست هاي

 

شان را تکان میدهند تا احساس سوزش و مور مور شدن آن از بین برود.”این نشانه ها به آرامی و با سوزن سوزن شدن دست ها در هنگام صبح یا موقع خوابیدن در شب آغاز می‌شود.

 

درمان هاي متعارف

از درمان هاي متعارف این مریضی بی حرکت نگه داشتن دست یا انجام عمل جراحی هست. متخصصان ارتوپد بر این باورند که بعضی از درمان هاي فیزیکی میتوانند به اندازه عمل جراحی، موثر باشند. در پژوهشی که این متخصصان انجام دادند، ۱۰۰ زن مبتلا به سندروم تونل مچ دست که اهل مادرید اسپانیا بودند را برگزیدند. نیمی از آن ها را جراحی کردند و نیم دیگر را با درمان هاي فیزیکی معالجه کردند.

 

در یکی از این درمان هاي جسمانی که «منیوال تراپی» نامیده می شد، دست و مچ عملکرد بسیار بهتری داشتند. درد نیز به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد. پس از گذشت یک ماه، بیمارانی که به جای عمل جراحی، درمان هاي «منیوال» شده بودند نتیجه بهتری را بدست آوردند.

 

سرما درمانی و لرزش

احتمالا در مورد قرار دادن یخ بر روی مکانی که متورم شده شنیده اید اما دکتر «باکستر» هشدار می‌دهد که سفت شدن عضلات و تاندون ها به کاهش جریان خون می انجامند. به همین علت هم پس از قرار دادن یخ بر روی دست آن را ماساژ دهید تا در جریان خون تحریکی به وجود آورده باشید. وی میگوید ماساژ دادن سبب انعطاف پذیری فیبرهای عضلانی میشود.از تحرک بیش از اندازه دست پرهیز کنید و تا آنجا که تحمل می‌کنید یخ را روی تورم آن نگه دارید.

 

استراحت

سعی کنید که به دست، انگشتان و مچ آن استراحت دهید و از حرکات اضافه آن ها پرهیز کنید. زمانی که اندکی بهبود پیدا کردید، دوباره فعالیت هاي خود را به تدریج از سر گیرید. دکتر «شری لبرمن» می‌گوید ایجاد تغییراتی چون کیبورد، موس کامپیوتر، میزی که سابقا بر روی آن می نشستید و حتی اوضاع نشستن تان میتوانند در کاهش درد و نشانه هاي سندروم یاد شده موثر باشند. زمان هایي که در خانه کار می‌کنید حتما در میان انجام کارها اندکی هم استراحت کنید.

 

نرمش انگشتان و دست

یکی از ساده ترین راهکارهای بهبود درد صرفنظر از محلی که در آن حضور دارید نرمش دادن دست و انگشتان تان هست. پیشنهاد می‌شود، دست را مشت کنید و به آرامی انگشتان را تا باز شدن کامل همراهی کنید. اینکار را بین ۵ تا ۱۰ بار انجام دهید تا هرگونه فشاری را از روی مچ دست خارج کرده باشید. اگر باردار هستید یا سابقه تجمع مایعات در بدن تان را دارید، هر زمانیکه برای تان امکان داشت، دست ها و مچ را به سمت بالا ببرید.

 

بهره گیری از مچ گیرهای طبی

اثبات نگه داشتن مچ دست تان میتواند در کاهش فشار به اعصاب میانی پیشگیری به عمل آورد. از آنجایی که نشانه هاي درد اکثر در هنگام شب ظاهر میشوند، بهتر هست در طول شب و با مچ گیر دست تان را ببندید. حتی اگر کارتان به گونه اي هست که بعضی از حرکات دست تکرار میشوند و دردآور میباشند، در طول روز نیز از آن مچ گیر بهره گیری کنید.دکتر لیبرمن هدف اصلی بهره گیری از مچ گیر را اثبات نگه داشتن دست ها در موقعیت خنثی می‌داند.

 

درمان هاي ضد تورم

دکتر لیبرمن می‌گوید در مواقعی که درد حاصل از «سندروم تونل مچ دست» شدید نباشد، می‌توان از بعضی از داروها چون «ایبوپروفن» و «ناپروکسن» بهره گیری کرد.دکتر «کلارک هی» می‌گوید بعضی از بیماران او اعتقاد دارند که بعضی از داروهای ضدتورم، طب سوزنی، مرهم زردچوبه و «امگا ۳» می‌توانند در کاهش دردشان موثر باشند.

 

گرچه «هی» هشدار می‌دهد که در صورت داشتن درد شدید، سوزش، مور مور شدن و بی حسی و ضعف باید قضیه را جدی تر بگیرید.

 

زمانی که درمان هاي خانگی پاسخگو نباشند

دکتر لیبرمن بر این باورست که در صورتی که هیچ کدام از درمان هاي خانگی موثر نباشند و بهبودی حاصل نشود، عمدتا «استروئید» تزریق میشود تا از میزان تورم کاسته شود. اینکار سبب کاهش فشار بر اعصاب میانی نیز میشود. دکتر لیبرمن می‌گوید خوشبختانه در ۹۰ درصد موارد تزریق استروئید می‌تواند سبب بهبود درد شود. گرچه در مواردی نیز از عمل جراحی کمک گرفته میشود.

 

وی میگوید اگر بیماران در مراجعه به دکتر بیش از اندازه تعلل نکرده باشند به مدد روشهای پیشرفته جدید و تکنیک هاي مدرنی که تنها بخشی از عضو باز می‌شود، تقریبا تمام درد بیمار پایان می پذیرد.تمام افراد مبتلا به «سندروم تونل مچ دست» لازم هست که هرچه سریع تر برای درمان اقدام کنند. هر اندازه دیرتر به دکتر متخصص مراجعه شود، اعصاب بیشتری دچار آسیب خواهند شد و مراحل درمان اکثر به طول خواهد انجامید.