پارس ناز پورتال

چگونه سهل و آسان روزه داری کنیم؟

مجموعه : ماه رمضان
چگونه سهل و آسان روزه داری کنیم؟

چگونه سهل و آسان روزه داری کنیم؟ 

روزه داری در ماه پربرکت رمضان لذتی هست کـه برای بندگان از آسمان نازل می‌شود، در گرمای تابستان روزه داری نیازمند نکات مهمی هست. روزه گرفتن بـه معنی خودداری از خوردن و آشامیدن و دیگر کارهایی هست کـه روزه را باطل می کند و همینطور تمرینی برای افزایش قدرت فیزیکی و روحی انسان هست.

 

اما چگونه می توانیم بادقت بـه شرایط خود روزه بگیریم؟ چگونه این عمل را ساده تر انجام دهیم؟ مـا در اینجا نکاتی را برایتان آورده ایم کـه با رعایت آن ها آسان تر روزه خواهید گرفت.

 

بدن خودرا برای روزه گرفتن آماده کنید

بدن هر شخص تصویر العمل متفاوتی نسبت بـه روزه نشان می دهد. بنابر این بهتر هست از چند روز گذشته از روزه گرفتن بدن خودرا آماده کنید.

 

• اگر از نظر فیزیکی در شرایط خاصی بـه سر می برید، گذشته از روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کنید تا مبادا برای سلامتی شـما زیان آور باشد.

 

• برای این کـه بدن شـما آماده روزه گرفتن باشد، از چند هفته یا چند روز گذشته اقدام کنید. بـه عنوان مثال بتدریج غذا هـای حاوی شکر را از رژیم خوراکی خود حذف کنید.

 

• گذشته از روزه گرفتن، بدن خودرا تقویت کنید. اگر بدن شـما در شرایط خوبی این عمل را آغاز کند، بهتر دوام خواهد آورد. بنابر این گذشته از روزه گرفتن مقدار زیادی آب بنوشید، غذا هـای سالم و مغذی مصرف و از خوردن داروهای زیان آور خودداری کنید.

 

آشپزخانه خودرا آماده کنید

اگر مواد خوراکی مورد علاقه شـما در دسترس دید باشد، روزه گرفتن برایتان سخت تر خواهد شد. بنابر این:

 

• نوشیدنیها و غذا هـای مورد علاقتان را از جلوی چشم تان دور کنید. بـه عنوان مثال شکلات رابه جای روی کابینت، داخل کابینت بگذارید.

 

• یخچال خودرا خلوت کنید، بـه خصوص از غذاهایی کـه بـه سادگی آماده و قابل خوردن میباشند.

 

• آشپزخانه خودرا از مواد خوراکی پاک سازی کنید تا دلیلی برای ورود بـه این مکان در طول روز وجود نداشته باشد.

 

از کم شروع کنید

بهتر هست روزه گرفتن را از ساعات کم آغاز کنید تا مشاهده نمایید بدن‌تان چـه تصویر العملی بـه آن نشان میدهد. بـه عنوان مثال از 8 ساعت در روز آغاز کنید یا صبحانه و ناهار خودرا حذف کنید. سپس:

 

• شرایط روحی و فیزیکی خودرا در ساعات گوناگون بررسی کنید. آیا در روز یا ساعات اول احساس ضعف و خستگی یا برعکس احساس سبکی می کنید؟

 

• روزهای بعد را زیر نظر داشته باشید. آیا احساس بهتری نسبت بـه روز اول دارید؟ آیا بدن شـما آمادگی لازم برای گرفتن روزه کامل را دارد یا خیر؟

 

اراده قوی داشته باشید

احتمالا در طول روز احساس گرسنگی و تشنگی می کنید اما این تمام ماجرا نیست زیرا روزه نه تنها بر بدن کـه بر روحیه شـما نیز تاثیر خواهد گذاشت. ممکن هست در روزهای اول، هنگامی کـه بدن شـما احتیاج بـه غذا دارد و اسید ترشح می‌کند شـما احساس عصبانیت و ناراحتی کنید اما هر بار کـه این احساس بشما دست داد، از خودتان علت روزه گرفتن را بپرسید.

 

• اگر هدف تان اعتقادات مذهبی هست، سعی کنید بـه نیت خود بیاندیشید یا حتی متون مذهبی را کـه شـما رابه روزه گرفتن تشویق می کنید، بخوانید. گفت و گو با افرادی کـه عقیده ای نمونه با شـما دارند نیز دراین راه بشما کمک خواهد کرد.

 

• جنبه سلامت روزه را درنظر داشته باشید. با روزه گرفتن تمام سموم ازبدن خارج شده ودر واقع شـما این فرصت رابه بدن‌تان میدهید تا گذشته از غذا خوردن دوباره، خودرا تطهیر و پالایش کند. پیشنهاد میکنیم درمورد جنبه هـای دکتری آن اکثر مطالعه کنید.

 

خودتان را سرگرم کنید

روزه گرفتن می تواند تخیلات شـما را تقویت کند طوری کـه مدام یک میز پر از غذا هـای خوشمزه را تصور کنید. بنابر این بـه دنبال راه هایی باشید کـه حواستان را پرت می کند.

 

• اکثر وقت خودرا با خانواده و دوستان تان بگذرانید.

 

ورزش کردن یکی از راههایی هست کـه حواس شـما را پرت می کند اما ممکن هست شـما را گرسنه تر کند. اگر تصمیم بـه ورزش دارید، پیاده روی یا فعالیت هایی را کـه کالری زیادی نمی سوزانند، گزینش کنید.

 

• چندان تلویزیون تماشا نکنید زیرا ممکن هست غذاهایی کـه در آن میبینید، شـما را وسوسه کند. بجای آن کتاب بخوانید یا بازی کنید.

 

• بـه مقدار کافی بخوابید. با این روش احساس گرسنگی کمتری خواهید کرد.

 

اگر احساس مریضی کردید، دست نگه دارید

اگر در طول روزه گ دچار ضعف شدید، سرگیجه یا حالت تهوع شدید، فورا چیزی بخورید. روزه گرفتن نباید بـه سلامت شـما آسیب برساند. اگر می خواهید روزه خودرا در روزهای آتی ادامه دهید، گذشته ازآن با پزشک مشورت کنید تا علت مریضی شـما را تشخیص دهد.

 

روزه خودرا با آب باز کنید

گذشته از باز کردن روزه و غذا خوردن دوباره، بدن خودرا هیدراته کنید. یک یا دو لیوان آب کافی هست.

 

غذا هـای سبک مصرف کنید

روزه خودرا با غذا هـای سنگین باز نکنید. با نخوردن غذا در طول روز، معده شـما جمع می شود بنابر این آمادگی پذیرش غذا هـای سنگین را ندارد. بهتر هست با غذا هـای سالمی مثل سبزیجات و پروتئین آغاز کنید.

 

از مصرف غذاهایی کـه دیر هضم می شوند نیز، خودداری کنید.

برای دل درد آماده باشید

اگر روزه خودرا با غذا هـای جامد و سنگین باز کنید، بدن شـما گاز ساخت می‌کند و حتی ممکن هست موجب اسهال شود و تا زمانی کـه غذاها بطور کامل هضم شوند ممکن هست دل درد داشته باشید.

 

از فواید روزه لذت ببرید

روزه گرفتن موجب تقویت اعتقادات، کاهش وزن و پاک سازی بدن می شود، بنابر این پس از روزه گرفتن، این موفقیت را برای خودتان جشن بگیرید زیرا فواید بسیاری نصیب تان شده هست.
پس از باز کردن روزه نیز از فواید زیر بهره مند خواهید شد:

 

• انرژی تان افزایش می یاید.
• احساس روحی خوبی خواهید داشت.
• اشتهای خودرا برای کافئین و شکر از دست خواهید داد.