پارس ناز پورتال

فواید سونا برای مبتلایان به بیماری قلبی

فواید سونا برای مبتلایان به بیماری قلبی

فواید سونا برای مبتلایان به بیماری قلبی 

رفتن به سونا برای افرادی که به مریضی هاي قلبی مبتلا میباشند خوب هست سونا اضافه بر این خواص بسیار دیگری نیز دارد. یکی از مطالعات بالینی جدید در فنلاند شمالی‌ترین کشوری که می تواند هفت ماه از سال زمستان را تجربه کند به ارتباط سونا و مرگ ومیر ناشی از مریضی‌هاي قلبی نگاهی داشته هست. در شرایط جغرافیایی مثل فنلاند که آب و هوا اغلب سرد و تاریک هست خطر مریضی قلبی در میان مردم فراوان هست.

 

من نزدیک به یک دهه در روچستر مینه‌سوتا که آب و هوای سردی هم دارد اوقات لذت‌ بخشی را گذراندم. اکتبر برای تعداد زیادی از مردمی که من با آن‌ها کار می کردم و اصالتا اهل مینه‌سوتا نبودند معمولا تغییرات آب و هوایی شومی را به همراه داشت. ماه اکتبر به این معناست که روزها در پاییز به‌سرعت کوتاه می شوند و با زمستان سرد و تاریک جایگزین میگردند. چند باری هم که ماه ژانویه را در آن‌جا گذراندم درجه دما به‌ندرت به بالاتر از صفر درجه می‌رسید

 

و سرمای زیادی ناشی از وزش بادهای مکرر احساس می‌شد. زمانی‌که دور هم جمع می‌شدیم تا خود ما را گرم کنیم بومیان مینه‌سوتا درمورد‌ي زمستان‌هاي بسیار سردتری که پشت سر گذاشته بودند برایمان تعریف می کردند.

 

سونا و سلامت قلب

هیچ‌گاه به‌طور کامل به زمستان‌هاي آنجا عادت نکردم. من معتقدم شما باید به ‌طور ژنتیکی مقداری طبع سرد در وجودتان باشد تا بتوانید هفته‌ها درجه دمایی زیر صفر را تحمل کنید گرچه هنگامی به این نتیجه رسیدم که به تماشای مردم به ظاهر طبیعی نشستم که در ماه ژانویه لباس‌هایشان را از تن در می‌آوردند و در دریاچه سرد و منجمد مینه‌سوتا می‌پریدند، تا رفتاری شبیه گروه‌هاي از خرس‌هاي قطبی داشته باشند.

 

یک رابطه عاشقانه با سونا
یکی از دوستان نزدیکم در مینه‌ سوتا به‌ نظر می‌رسید بهتر از دیگران زمستان را تحمل می کند. او در فنلاند زندگی می کرد. فنلاندی‌ ها آموخته‌اند خود رابا زمستان تطبیق دهند و از آن لذت ببرند. اندکی از این تطبیق نتیجه رابطه عاشقانه آن‌ها با سوناست.

 

در واقع دوستم در سراسر زیر زمین منزل‌اش یک حمام سونای خشک مرکزی ساخته بود. گاهی اوقات زمانی‌که شما را به منزل‌اش دعوت می کرد نخستین کاری که می کرد، بردن شما به سونا بود.در آب و هوای سرد و تاریک مردم اغلب فعالیت کمتری دارند. نرخ چاقی افزایش می‌یابد افسردگی رواج می‌یابد و در تعداد زیادی از این نقاط هست

 

که خطر ابتلا به مریضی‌هاي قلبی افزایش می‌یابد. خطر این بخش جغرافیایی مربوط به آب و هوای سرد آن هست و این‌جاست که ارزش حقیقی مطالعه جدید در بهره گیری از سونا و رابطه آن با مریضی‌هاي قلبی و عواقب آن در فنلاند درک میشود و اهمیت می‌یابد.

 

بهره گیری‌ي مکرر از سونای خشک و سلامت قلب
تجربه‌ي یک سونای فنلاندی معمولی ممکن هست با آن‌چه که شما تصور می کنید، متفاوت باشد. آن‌ها معمولا از حرارت خشک 60 تا 100 درجه سانتی‌ گراد 140 تا 212 درجه فارنهایت و فقط 10 تا 20 درصد رطوبت بهره گیری میکنند. سونا مکانی برای استراحت جسمی و روحی دوستان و افراد خانواده هست.

 

این مطالعه که در مجله‌ي پزشکی JAMA منتشر شده هست، شامل ۲۳۱۵ شرکت‌کننده‌ي مرد میانسال از شرق فنلاند بود. این افراد به‌طور میانگین طی یک دوره ۲۱ ساله مورد مطالعه قرار گرفتند. محققان در تلاش بودند تا دریابند که چشم‌انداز سلامت قلب در این مردان که اغلب از سونا بهره گیری میکنند چه تغییری کرده هست.

 

محققان به مقایسه‌ي الگوی بهره گیری یکبار در هفته از سونا را با الگوی بهره گیری مکرر دو تا سه بار در هفته و حتی بهره گیری چهار تا هفت بار در هفته پرداختند.از جنبه‌هاي دیدنی این مطالعه آن بود فقط 12 نفر از بین 2000 نفر از عضویت در سونا انصراف داده بودند و پیمان سونای عشق فنلاندی را شکسته و از آن بهره گیری نکردند.

 

اشاره‌اي بر نتایج مطالعه:
۱.مرگ ناگهانی ناشی از مریضی‌هاي قلبی در مردانی که دو تا سه بار در هفته از سونا بهره گیری میکردند ۲۲٪ کمتر از مردانی بود که تنها یک‌ بار در هفته از آن بهره گیری میکردند.

 

۲.مردانی که چهار بار و اکثر در هفته از سونا بهره گیری میکردند در مقایسه با مردانی که تنها یکبار در هفته از آن بهره گیری می کردند ۶۳٪ کمتر دچار مرگ ناگهانی ناشی از حملات قلبی را شده بودند.

 

۳. مرگ ناگهانی ناشی از حملات قلبی در فنلاندی‌هایي که زمان بیشتری را در سونا می‌گذراندند یعنی حدودا 19 دقیقه در هر جلسه در مقایسه با افرادی که کمتر از ۱۱ دقیقه زمان صرف سونا می کردند کمتر از ۵۲٪ بود.

 

۴. مریضی تصلب شرائین سرخرگ‌ها یکی از علل مرگ و میر در سراسر دنیا غرب هست. مردانی که دو تا سه بار در هفته از سونا بهره گیری کردند احتمال مرگ ناشی از این مریضی تا ۲۳٪ کمتر از آن‌هایي بود که فقط یک بار در هفته از سونا بهره گیری می کردند.

 

۵. خطر مرگ ناشی از تصلب سرخرگ‌ها در مردانی که چهار بار یا اکثر در هفته از سونا بهره گیری میکردند تا ۴۸٪ کمتر از مردانی بود که یک بار در هفته از سونا بهره گیری می کردند.

 

۶. کاهش خطر مرگ ناگهانی ناشی از حملات قلبی و مرگ مربوط به مریضی تصلب سرخرگ‌ها به‌علت عوامل خطرزای مریضی‌هاي قلبی گوناگون از جمله فشار خون بالا دیابت سیگار کشیدن مداوم و پیری دیده می‌شد.در بررسی‌هاي محققان مشخص شد، بهره گیری از سونا خطر ابتلا به تمام انواع مریضی‌هاي قلبی را تا حد یکسانی کاهش میدهد.

 

چگونه سونا خطر مریضی‌هاي قلبی را کاهش میدهد؟
درس‌هاي پراهمیت فراوانی از این مطالعه وجود دارد. حتی اگر به سونای خشک سنتی دسترسی ندارید میتوانید بعضی از جنبه‌هاي خوب سونا را در زندگی خود دریافت کنید.آرامش برای قلب خوب هست فنلاندی‌ها از سونا برای آرامش جسمی و روحی بهره می برند. بدن ذهن و قلب ما نیاز به زمانی برای استراحت دارد.

 

این عمل ساده گذاشتن زمانی برای استراحت استرس و اضطراب را کاهش می دهد توانایی ما را برای به انجام رساندن وظایف افزایش میدهد خلاقیت را بهبود می‌بخشد، موجب کاهش خطر ابتلا به خستگی مفرط میشود فشار خون را پایین می‌آورد و میتواند ضربان نامنظم قلب را تنظیم کند. پس زمانی‌که صرف سونا می کنیم، سود بیشتری کسب میکنیم یعنی گذراندن زمان اکثر بهتر.

 

روابط اجتماعی قوی به قلب کمک می کند فنلاندی‌ها برای گذراندن وقت با خانواده و دوستان از سونا بهره گیری میکنند. مطالعات تحقیقاتی متعدد به وضوح نشان می دهد مردمی که با دیگران ارتباط دارند احساس میکنند که بخشی از یک اجتماع میباشند و روابط پایدار و حمایتی دارند طولانی‌تر عمر میکنند. سپری کردن اوقات خود با دوستان و خانواده در تلاش برای یک زندگی طولانی‌تر ضروری هست.

 

سونا می تواند برای تنظیم ضربان قلب خوب باشد: هنگامی‌که بدن ما در معرض گرمای سونا قرار می گیرد در محدوده درجه حرارت پایین‌تر ضربان قلب می تواند از 100 ضربه در دقیقه تجاوز کند. هنگامی‌که درجه حرارت بالا باشد، ضربان قلب ما می تواند از ۱۵۰ضربه تجاوز کند. این پاسخ‌هاي ضربان قلب و افزایش خروجی قلب ما می تواند الگوی انجام حرکات ورزشی را تقلید کند.

 

طبق یک فرضیه، بهره گیری از سونای خشک، تعداد زیادی از جنبه‌هاي خوب ورزش را برای سیستم قلبی عروقی ما تکرار میکند.بهره گیری از سونا مثل ورزش می تواند فشار خون را کاهش دهد در سونا فشار خون ما اغلب کاهش می‌یابد. اضافه بر این رگ‌هاي خونی بسیار کوچکی که برای عملکرد اندام‌هاي بدن ما حیاتی میباشند، استراحت میکنند و باز میشوند.

 

توانایی رگ‌هاي خونی در استراحت و باز شدن خود، عملکرد درون پوشی غشاء درونی رگ نام دارد. افرادی که غالبا از سونا بهره گیری می کنند، عملکرد درون پوشی بهتری در رگ‌ها دارند. هنگامی‌که عملکرد درون پوشی از دست برود اکثر در معرض احتمال ابتلا به مریضی تصلب سرخرگ‌ها، سکته مغزی و بی‌نظمی ضربان قلبی قرار میگیریم.

 

یکی از مزایای مهم ورزش نیز حفظ عملکرد درون پوشی سالم غشاء درونی رگ هست. متاسفانه آگاهی نداریم که این منافع برای قلب اضافه بر بهره گیری از سونای خشک، با فراهم سازی رطوبت بالا، با ریختن آب بر سنگ گرم، در حمام بخار و یا در وان داغ هم به دست می آید.

 

چگونه در سونا ایمن بمانیم؟
دقت داشته باشید که هر فرد در یک جلسه سونای معمولی میتواند۴۵۰ گرم عرق کند. این میزان آب زیادی هست. افرادی که از مریضی قلبی، مریضی کلیوی افت فشار خون رنج میبرند و یا سابقه غش دارند، باید از این نوع کاهش آب در بدنشان اجتناب کنند، مگر آنکه پیش از آن با دکتر خود مشورت کرده باشند.

 

هنگامی‌ که چندان عرق می کنید، تعداد زیادی از الکترولیت‌هاي بدن مثل سدیم پتاسیم منیزیم و کلسیم را از دست می دهید. این الکترولیت‌ها باید جایگزین شود تا سیستم‌هاي الکتریکی قلب ما سالم و با ضربات معمولی باقی بماند.الکل ادرار‌آور هست و میتواند باعث شود آب بدن را از دست دهید، گویی دچار کم آبی شده‌اید.

 

مصرف الکل و سپس قرار گرفتن در معرض سونای خشک و گرم می تواند، ترکیبی خطرناک باشد که منجر به افت خطرناک آب بدن، فشار خون و الکترولیت‌ها شود.خبر خوب این هست که فنلاندی‌ها به ما نشان داده‌اند که با بهره گیری از یک درمان تقریبا هرروز که شامل آرامش و پیوند اجتماعی هست و هم‌چنین تحریک مطلوب قلب و رگ‌هاي خونی، می توان خطر ابتلا به مریضی‌هاي مربوط به تصلب شرائین سرخرگ‌ها را کاهش داد و به عمر طولانی‌تر دست یافت.