پارس ناز پورتال

سگ ها نحوه بیان انسان ها را می فهمند

سگ ها نحوه بیان انسان ها را می فهمند

سگ ها نحوه بیان انسان ها را می فهمند 

طی یک تحقیق اعلام شد که سگ ها موجودات وفادار به انسان ها می توانند حرف و صحبت ها را بفهمند و با ان ها ارتباط برقرار کنند. محققان مجارستانی طی انجام یک پژوهش جدید دریافتند که سگ‌ها حرفهای ما و نحوه بیان آنها را می‌فهمند. نتایج این پژوهش جدید نشان داده است که سگ‌ها از نیمکره چپ مغز خود برای پردازش کلمات و نیمکره راست مغز خود برای تشخیص زیر و بمی صدا استفاده می‌کنند.

سگ ها نحوه بیان انسان ها را می فهمند

به گفته محققان این دقیقا همان شیوه‌ای است که انسان‌ها از آن برای پردازش زبان بهره می‌گیرند.این بدان معنی است که آنها از لحن صدای صاحبانشان، معنای حرف آنها را متوجه می‌شوند.برای مثال زمانیکه آنها از سمت صاحبانشان تشویق می‌شوند، از طرز بیان و لحن صدای آن‌ها می‌توانند کلمات تحسین آمیز را متوجه شوند.

 

این مطالعه اولین پژوهشی است که به چگونگی پردازش زبان توسط سگ‌ها پرداخته است.محققان این پژوهش، 13 سگ را آموزش دادند تا بی‌حرکت بر روی دستگاه ام‌.آر.آی بمانند تا بتوانند در زمانیکه به صداهای ضبط شده مربیان خود گوش می‌دهند، بر عملکرد مغز آنها نظارت داشته باشند.

 

آنها عبارت‌های مختلفی که جنبه تشویق و تحسین داشت یا ناراحت کننده و لحن تند داشت را بیان کرده بودند.محققان به بررسی قسمت‌هایی از مغز پرداختند که مسئول تمایز بین کلمات بی‌معنی(خنثی) و معنادار و یا لغات تحسین آمیز و مثبت و سرزنش کننده و منفی است.

 

تصاویر مغز این سگها نشان داد که آنها برای پردازش کلمات معنادار، تمایل به استفاده از نیمکره چپ مغز خود دارند.استفاده از کلمات اختراع بشر است اما پس از انجام این پژوهش مشخص شد که استفاده از اتصالات عصبی مغز برای پردازش آنها، تنها منحصر به انسان نیست.این پژوهش در مجله Science به چاپ رسیده است.

سگ ها نحوه بیان انسان ها را می فهمند