پارس ناز پورتال

روش های جلوگیری از سیاه شدن دندان کودکان

روش های جلوگیری از سیاه شدن دندان کودکان

روش های جلوگیری از سیاه شدن دندان کودکان 

به شما روشهای خوب برای جلوگیري از سیاه شدن دندان کودکان را آموزش می‌دهیم تا بتوانید به نحو خوبی از کودکان خود مراقبت کنید. فقر آهن در کودکان متعارف ترین علت نگرانی درمورد اوضاع سلامت آنها هست، زیرا بطور تقریبی 6 تا 15 درصد کودکان به فقر آهن مبتلا میشوند. پیش گیری از این شرایط در سنین ابتدایی ایجاد آن ضروری هست، زیرا فقر آهن می‌تواند باعث کاهش عملکرد ذهنی، فیزیکی و رفتاری کودک شود.

 

قطره هاي مکمل آهن می‌توانند باعث لک شدن و سیاهی دندان اطفال و تغییر رنگ آنها شوند. در این حالت ممکن هست شما با تغییر رنگ سریع دندان ها مواجه شوید یا اینکه تغییر رنگ در طول چند ماه پس از شروع مصرف این قطره ها ایجاد شود. در این حالت با دقت به نحوه خوردن قطره توسط کودک، ممکن هست لک شدن فقط بر روی چند دندان دیدن شود یا اینکه این شرایط برای کل دندانهای کودک ایجاد گردد.

 

به هر حال لکه هاي ایجاد شده به خاطر مصرف قطره هاي آهن معمولاً خفیف میباشند، اما مقاومت و سرسختی زیادی در برابر پاک شدن دارند و ممکن هست شما را برای داشتن طرح لبخند دندان جذاب نگران کند.

 

علائم و نشانه ها

آکادمی اطفال ایالات امریکا تخمین میزند که 6.6تا 15.2 درصد از کودکان نو پا دچار کمبود آهن میباشند. مثل خستگی، سردرد، تحریک پذیری، کاهش اشتها و هوس هاي خوراکی غیر معمول یا خوردن اقلام مواد غیر خوراکی مثل خاک – در بزرگسالان و کودکان بزرگتر به آسانی آشکار هست ولی در کودکان نوپا معمولا آشکار نیست.

 

هنگامی که کمبود آهن در کودک نوپا تشخیص داده شد معمولاً دکتر برای درمان این اوضاع قطره مکمل آهن پیشنهاد میکند و این قطره میتواند دندان کودک نوپای شما را لکه دار کند و یک عارضه جانبی شایع کودکان نو پا از مصرف مکمل هاي آهن مایع ، لکه دندان ها یا سیاهی دندان اطفال هست.

 

فقر آهن در کودکان یک نگرانی شایع هست که در حدود 6 تا 15 درصد از کودکان نوپا رادرگیر کرده هست. پیشگیری از کمبود آهن در سال هاي نخست ابتلا به کمبود آهن بسیار مهم هست و نتیجه آن کاهش عملکردهای روانی فیزیکی و رفتاری حاصل از کمبود آهن هست. عوامل مختلفی از جمله رشد سریع و ضعف در جذب آهن میتواند کمبود آهن را سبب شود

 

همین طور رژیم هاي خوراکی که از نظر آهن فقیر میباشند میتواند کمبود آهن را سبب شود و درنهایت به این کودکان مکمل آهن پیشنهاد میشود. و متاسفانه یکی از عوارض جانبی شایع بهره گیری از مکمل هاي آهن ،لکه دار شدن دندانها هست.

 

مکمل آهن و لکه دندان

مکمل هاي آهن برای سنین کودکان نوپا معمولا به شکل مایع هست زیرا که کودکان در این سن توانایی بلع قرص را ندارند. مکمل مایع تیره و مایل به قرمز قهوه اي رنگ هست و اغلب دندان را لکه دار می کنند. با دقت به کشف در دندانپزشکی کودکان، یک لکه سیاه ممکن هست بر روی دندان در خط لثه تشکیل شود.

 

لکه ها ممکن هست بلافاصله ایجاد شوند. اضافه بر این، لکه ها می‌تواند به سرعت پس ازاینکه حذف شدند در حالیکه کودک نو پا همچنان به گرفتن مکمل ادامه دهد دوباره ایجادشوند.

 

ویژگی هاي مکمل آهن

در دندان ها لکه ها رنگ مایل به قهوهای همانند رنگ خود قطره پیدا میکند . ممکن هست شما تغییر رنگ را بلافاصله متوجه شوید وممکن هست بعد از چند ماه از مصرف قطره این لکه ها ایجاد شوند. بسته به اینکه چقدر و چگونه از قطره آهن بهره گیری میکنید ممکن هست این لکه ها در چند دندان ویا در کل دهان دیدن شوند . لکه ها معمولا کوچک اند ولی در شدت رنگ متفاوتند.

 

پیشگیری از ایجاد لکه

رقیق کردن قطره آهن با مقداری آب میتواند از اثرات رنگدهی آن بکاهد. سعی کنید همراه قطره آهن از ویتامین c که جذب آهن را تسهیل میکند بهره گیری کنید. مکمل آهن را هرگز با شیر مخلوط نکنید زیرا در جذب آهن تداخل ایجاد میکند. بعنوان یک مرحله پیشگیری اضافی برای جلوگیري از تماس مکمل رقیق شده با دندان ها از نی بهره گیری کنید.

 

و دقت کنید تا همۀ مایع تجویز شده مصرف شود. کاهش نیاز به مصرف مکمل به وضوح میتواند ایجاد لکه را کاهش دهد.آکادمی اطفال کشور آمریکا پیشنهاد غذا هاي غنی از آهن مثل گوشت قرمز، غذا هاي غنی شده با آهن، سبزیجات غنی از آهن و میوه با ویتامین C بعنوان یک راهکار برای دریافت آهن کافی کودکان نو پا پیشنهاد میکند.

 

درمان لکه در اثر قطره آهن

برخی از لکه هاي سیاه و یا قهوه اي رنگ دندان که روی دندان ایجاد می‌شود را میتوان با بلیچینگ درمان کرد، اما دندان دکتر کودک شما بلیچینگ را احتمالا بعنوان یک روش درمانی پیشنهاد نمی‌کند. اضافه بر این، تعداد زیادی از دلایل تغیر رنگ دندانهای شیری مثل آسیب دیدگی هاي دندان و مینای دندان ضعیف باعث تغییر رنگ دندان حتمی اطفال و کودکان دندانهای شیری می‌شود.

 

در صورتی که در مورد رنگ دندانهای کودک خود نگرانی احساس میکنید، با دندان دکتر کودک در این مورد مشورت کنید. او می‌تواند به شما کمک کند تا اقدام به درمان سیاهی دندان اطفال و کودکان خود کنید. نکات بیشتری در مورد بهداشت دندان کودک ارائه کند و نگرانی هاي شما در مورد سلامت دندانهای کودک را برطرف کند.

 

کودک خود را ترغیب کنید روزی حداقل دو بار دندانهای اطفال و کودک خود را مسواک بزند، ترجیحا پس از صبحانه و گذشته از رفتن به رختخواب. اینکار هم به حفظ بهداشت دهان و دندان کم می‌کند و هم باعث به حداقل رسیدن انباشت لکه ناشی از قطره هاي مکمل آهن می‌شود. در صورتی که لکه هاي قهوه اي رنگ و سیاهی دندان اطفال و کودکان هنوز انباشت

 

میشود، از کودک خود بخواهید که هفته اي یک روز در عوض خمیر دندان، دندانهای خود را با جوش شیرین مسواک بزند. همانند خمیر دندان، کودک نباید جوش شیرین را قورت دهد.

 

ملاحظات

سیاهی دندان کودکان و اطفال منابع متعددی دارد. آب میوه ها، داروها، ویتامین ها، حتی باکتری بدون ضرر رنگی همگی باعث میشود که لکه هایي در راستای دندان ها و خط لثه ایجاد شود. خوشبختانه، در صورتی که سیاهی دندان اطفال و کودکان به مکمل آهن مرتبط باشد، دندانهای دائمی که جایگزین دندانهای شیری می‌شوند دارای لکه نیستند. در زمان بوجود آمدن دندان دائمی، دیگر به مکمل آهن نیاز نیست و کودک دیگر با مشکل سیاه شدن دندان مواجه نخواهد شد.

 

 به گزارش پارس ناز لکه هاي قهوه اي و تغییر رنگ دندان کودکان و اطفال عموما با گذشت زمان ناپدید می‌شوند. علاوه براین، دندانهای نوزاد شیری میباشند و دائمی نیستند. کودک در حدود سن شش سالگی دندانهای اخیر و دائمی بدست می آورد. هرگز از خمیر دندانهای سفید کننده،

 

دهان شویه ها یا محصولات بازاری غیرتجویزی برای کودک خود بهره گیری نکنید، مگر اینکه دندانپزشک آنها را تجویز کرده باشد. این محصولات برای بزرگسالان هست و برای کودکان مورد آزمایش قرار نمی‌گیرد.