پارس ناز پورتال

شاد باشید تا بدنتان همیشه سالم بماند

شاد باشید تا بدنتان همیشه سالم بماند

شاد باشید تا بدنتان همیشه سالم بماند 

افراد شاد همه ي وقت تندرست تر نیز میباشند,شادی می تواند فواید بسیار زیادی از نظر ذهنی و سلامتی برای ما داشته باشد. خوشحال بودن نه تنها به این معنی هست که احساس رضایت میکنید یا خوشبین هستید, بلکه بنابر تحقیقات انجام شده, شادبودن روی سلامت عمومی شما هم تاثیر میگذارد.

 

تعرف و معیار دقیق شادی می تواند مختلف باشد, اما به طور کلی بعنوان حسی از رضایت و داشتن ِ حال مفید تلقی میشود. عوامل زیادی وجود دارد که می تواند روی خوشحال بودن فرد اثر بگذارد: ژنتیک, محیط, استرس و … برخی از عوامل مثل ژنتیک, تحت بازرسی ما نیستند اما مطمئنا جنبه‌هاي دیگری هم وجود دارد که برای خوشحال بودن میتوانیم آن ها را بازرسی کنیم.

 

خوشحال بودن به غیر از بهتر کردن خلق و خو و بهبود نگرش نسبت به زندگی, از ما در مقابل مریضی‌هاي قلبی و عروقی محافظت می کند, ریسک ناتوانی در پیری را کاهش می دهد و سیستم ایمنی را تقویت میکند.آنهایی که احساس شادی میکنند, اکثر ورزش میکنند و معمولاً رژیم خوراکی سالمی دارند که میتواند تا اندازه ای توجیه کننده‌ي سلامتی ناشی از خوشحال بودن باشد.

 

محافظت در مقابل مریضی‌هاي قلبی و عروقی

مروری در سال 2012 به رابطه بین شادی و نگرش مثبت و مریضی‌هاي قلبی و عروقی پرداخت. پژوهشگران دریافتند اوضاع روحی مثبت, جدای از سایر فاکتورها, از فرد در مقابل مریضی‌هاي قلبی و عروقی محافظت میکند.بنابر مطالعات انجام شده, کسانی که خوشحال میباشند, آسان‌تر می توانند عادات تندرست سبک زندگی خود را حفظ کنند, مثل ورزش هرروز, تغذیه‌ي تندرست و خواب کافی شبانه.

 

گرچه به این سادگی‌ها هم نیست که فقط احساس شادی کنید و هرگز دچار حمله‌ي قلبی نشوید! بلکه به طور کلی شادی میتواند به شما کمک کند با در پیش گرفتن سبک زندگی تندرست, از سلامت قلب‌تان پشتیبانی کنید.
خوشحال بودن می تواند سطح فشار خون را نیز کاهش دهد و در نتیجه ریسک مریضی‌هاي قلبی و عروقی را کم کند.

 

دوپامین هورمونی هست که هورمون «حال مفید» به حساب می آید. به طور کلی, وقتی دوپامین ترشح میشود, ما حس خوبی داریم. پزوهشگران سوئیسی دریافتند دوپامین می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. بنابراین, «حال مفیدِ» ناشی از ترشح دوپامین می تواند یکی از دلایل مرتبط با کاهش فشار خون باشد. مطالعه‌اي در سال 2005 نیز دریافت شادی رابطه معکوس با فشار خون دارد.

 

تقویت سیستم ایمنی

بین احساس شادی و احتمال مریض شدن هم رابطه وجود دارد. مطالعه‌اي در سال 2003 دریافت وقتی کسانی که احساسات مثبت‌تری داشتند در معرض ویروس سرما خوردگی قرار گرفتند, احتمال ابتلای انها به سرماخوردگی نسبت به آنهایی که احساسات منفی‌تری داشتند بسیار کمتر بود.

 

مطالعه‌اي در سال 2006 نیز دریافت کسانی که دارای احساسات مثبت‌تری بودند, نسبت به آنهایی که احساسات منفی داشتند, بعد از واکسیناسیون, آنتی بادی‌هاي بیشتری در بدن خود داشتند.داشتن آنتی بادی اکثر بعد از واکسیاسیون, علامتی از سیستم ایمنی قوی هست. بنابراین این مطالعه اینجور نتیجه گیری کردکه, احساس شادی می تواند قدرت دفاعی سیستم ایمنی را بالا ببرد.

 

گرچه صرفا خوشحال بودن, تضمین نمی کند که شما هرگز مریض نشوید! اما نگرش مثبت و احساس شادی میتواند نیروی دفاعی‌تان را در مقابل مریضی‌ها افزایش بدهد.

 

محافظت در مقابل ناتوانی‌ها و ضعف‌هاي حرکتی در سال‌هاي بعدی زندگی

در سال 2014, محققان رابطه بین احساس شادی و احتمال ضعف حرکتی را مورد بررسی قرار دادند.پژوهشگران اطلاعات مربوط به 3199 مرد و زن بالای 60 سال را به مدت 8 سال گردآوری کردند. انها دریافتند در بین این افراد آنهایی که لذت کمتری از زندگی برده بودند, اکثر در معرض یک یا دو ضعف در فعالیت‌هاي روزمره قرار داشتند. بنابراین داشتن سطح خاصی از شادی میتواند به محافظت در مقابل ضعف‌ها در سال‌های بعدی زندگی کمک کند.

 

احساس درد

هر چند خوشحال بودن و لذت بردن از زندگی, شما را در مقابل درد ایمن نمیکند, اما می تواند تا اندازه ای دریافت شما از درد را تحت تاثیر قرار بدهد.یکسری از تحقیق‌ها نشان داده‌اند که داشتن هیجانات مثبت می تواند درد ناشی از مریضی‌هاي مزمنی چون آرتروز را کاهش بدهد. مطالعه‌ي دیگری هم دریافت آنهایی که هیجانات و احساسات مثبت‌تری داشتند, علائم‌ درد ناشی از سوزش معده و کشیدگی عضلات در آن ها کمتر بود.