پارس ناز پورتال

شاسی بلندهای نامدار جهان با 12 سیلندر

شاسی بلندهای نامدار جهان با 12 سیلندر

شاسی بلندهای نامدار جهان با 12 سیلندر 

خودروهای شاسی بلند همیشه امکانات داخلی بیشتری فراهم می کنند و البته قیمت بیشتری هم دارند. شاسی بلندهای نامدار جهان که 12 سیلندر دارند را به شما معرفی می کنیم. همواره عادت داریم موتورهای 12 سیلندر را فقط در سوپراسپرت‌ها و خودروهای لوکس ببینیم اما SUVها چه؟

 

بله شاید تصور چنین امری سخت باشد اما استفاده از پیشرانه‌های عظیم 12 سیلندر در بسیاری از SUVها امری کاملاً عادی است.آن‌هم نه‌فقط یک یا دو نمونه و نه‌فقط در کانسپت‌ها بلکه در نمونه‌های تولیدی. درواقع SUVهای 12 سیلندری وجود دارد که می‌توان با آن‌ها بیرون رفته و خرید کرد! بنابراین در ادامه به‌صورت مختصر به معرفی برترین SUVهای 12 سیلندر دنیا می‌پردازیم.

شاسی بلندهای نامدار جهان با 12 سیلندر

بنتلی بنتایگا

بنتلی بنتایگا که سال گذشته معرفی شد سریع‌ترین و قدرتمندترین SUV دنیا محسوب می‌شود. این SUV فوق لوکس از امضای بنتلی یعنی موتور 6 لیتری توئین توربو W12 استفاده می‌کند که 600 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور تولید کرده و آن‌را از طریق یک گیربکس 8 سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ انتقال می‌دهد.

 

درنتیجه بنتایگا ظرف تنها 3.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و به سرعتی بیش از 300 کیلومتر در ساعت دست میابد. اعدادی که هرگز برای خودرویی به وزن 2.5 تن عادی و معمولی نیستند. البته این قدرت زیاد ارزان نیست چراکه برای خرید یک بنتایگا باید بیش از 200 هزار دلار بپردازید.
شاسی بلندهای نامدار جهان با 12 سیلندرمرسدس بنز G65 AMG

مرسدس بنز یکی از معدود خودروسازانی است که هنوز هم موتورهای 12 سیلندر تولید می‌کند و حتی عملکرد آن‌ها را توسط AMG ارتقاء می‌دهد. مهندسان AMG پیشرانهٔ 6 لیتری V12 توئین توربویی را ساخته‌اند که با 620 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتن متر گشتاور حتی از پیشرانهٔ W12 بنتایگا هم قوی‌تر است.

 

AMG از این موتور در محصولات مختلفی چون SL کلاس رودستر و نسخه‌های سدان و کوپهٔ S کلاس (قبلاً CL کلاس) استفاده می‌کند درحالی‌که چند سالی است از این موتور در مدل G65 AMG هم استفاده می‌شود.این خودرو با وزنی برابر با 2834 کیلوگرم حتی از بنتایگا هم سنگین‌تر است

 

بنابراین به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای در شتاب صفرتاصد کندتر از بنتایگا است به‌طوری‌که در 5.2 ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت می‌رسد. مرسدس بنز G65 AMG هم قیمتی بیش از 200 هزار دلار دارد.
شاسی بلندهای نامدار جهان با 12 سیلندرفولکس‌واگن توراِگ W12

بنتایگا تنها SUV نیست که از پیشرانهٔ W12 بنتلی استفاده می‌کند و در سوی دیگر موتور 5 لیتری V10 دیزل نیز قدرتمندترین موتور مورداستفاده در نسل اول فولکس‌واگن توراِگ نبود چراکه از سال 2005 تا 2010 امکان سفارش نسل اول توراِگ با پیشرانهٔ W12 وجود داشت که 444 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد.

 

قدرت این موتور به‌طور قابل‌توجهی کمتر از نمونه‌های امروزی است به همین دلیل شتاب صفرتاصد توراِگ W12 معادل 5.9 ثانیه است. این مدل در ابتدا قرار بود یک نسخهٔ تولید محدود باشد اما تقاضای زیاد به‌ویژه از خاورمیانه (که در آنجا هزینهٔ سوخت کمتر است) موجب شد که فولکس‌واگن آن‌را به تولید انبوه برساند هرچند که هرگز در ایالات‌متحده عرضه نشد.
شاسی بلندهای نامدار جهان با 12 سیلندرآئودی Q7 6.0 TDI

آئودی رویکرد کاملاً متفاوتی را در استفاده از موتورهای 12 سیلندر در SUV خود پی گرفته بود چراکه این شرکت در حالی مدل Q7 خود را که بر روی همان پلت‌فرم فولکس‌واگن توراِگ ساخته شد بود به پیشرانهٔ 6 لیتری V12 توئین توربو مجهز کرد که این موتور بجای استفاده از بنزین، از گازوئیل استفاده می‌کرد یعنی موتور دیزل بود.

 

بااین‌حال هنوز هم این موتور با قدرت 493 اسب بخار، قوی‌تر از توراِگ W12 بود درحالی‌که با 1000 نیوتن متر گشتاور کاملاً با G65 یکسان است. Q7 دوازده سیلندر با شتاب صفرتاصد 5.5 ثانیه بین دو رقیب آلمانی مذکور قرار می‌گیرد. این موتور به حدی قوی است که آئودی در نظر داشت حتی از آن در سوپراسپرت R8 هم استفاده کند اما پس از ارائهٔ دو کانسپت درنهایت این طرح کنار گذاشته شد و همراه با آن موتور V12 دیزل نیز از رده خارج شد.
شاسی بلندهای نامدار جهان با 12 سیلندرلامبورگینی LM002

SUV آیندهٔ لامبورگینی یعنی اوراس قرار است از یک موتور V8 توئین توربو استفاده کند اما پیش از آن لامبورگینی از موتور V12 متعلق به مدل کانتاش در یک SUV بنام LM002 استفاده کرده است. این موتور قدرتی برابر با 444 اسب بخار تولید می‌کرد (مشابه توراِگ W12) اما گشتاور آن در اصل برای یک خودروی اسپرت طراحی‌شده بود و به همین دلیل 500 نیوتن متر گشتاور داشت.

 

بنابراین لامبورگینی LM002 در 7.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسید درحالی‌که حداکثر سرعت آن 190 کیلومتر در ساعت بود. اعدادی که خیلی محدودتر از دیگر SUVهای 12 سیلندر این لیست است. از این خودرو فقط 328 دستگاه بین سال‌های 1986 تا 1993 تولید شد.
شاسی بلندهای نامدار جهان با 12 سیلندرSUV های کانسپت با موتور 12 سیلندر

تعدادی از خودروسازان ایدهٔ ساخت یک SUV دوازده سیلندر را داشته‌اند اما هرگز آن‌را به تولید نرسانده‌اند یا حداقل هنوز خبری از تولید آن‌ها نیست.‌یکی از این شرکت‌ها ب‌ام‌و بود که قصد داشت از موتور 700 اسب بخاری V12 خود که در خودروی مسابقه‌ای LMR مخصوص مسابقات لمانز بکار رفته بود

 

در مدل X5 استفاده کند. این خودرو X5 LM نام گرفت و توانست یک دور پیست نوربرگ‌رینگ را در زمان 07:50 طی کند که سریع‌تر از هر SUV قبل و بعدازآن بود.

شاسی بلندهای نامدار جهان با 12 سیلندر

شرکت هلندی اسپایکر نیز در نمایشگاه ژنو 2006 از نمونهٔ کانسپتی لوکس بانام D12 رونمایی کرد. این SUV کانسپت از همان موتور W12 گروه فولکس‌واگن استفاده می‌کرد. قرار بود اواخر سال 2007 به تولید انبوه برسد اما این امر محقق نشد. بااین‌حال پس از 10 سال هنوز هم برنامهٔ تولید این خودرو مطرح است.

شاسی بلندهای نامدار جهان با 12 سیلندر

و درنهایت آستون‌مارتین نیز از یک SUV کانسپت بانام لاگوندا در سال 2009 پرده‌برداری نمود که مجهز به همان موتور 6 لیتری V12 معروف این شرکت شده بود؛ اما پس از واکنش منفی علاقه‌مندان، پروژهٔ تولید این SUV لغو شده و بجای آن سدان لاگوندا با همان موتور تولید شد.

شاسی بلندهای نامدار جهان با 12 سیلندر

در آینده

آستون‌مارتین هنوز به‌طور کامل برنامهٔ ساخت یک کراس‌اوور 12 سیلندر را کنار نگذاشته است و ممکن است در آینده تحت نام خود یا برند لاگوندا چنین خودرویی را تولید کند. در سوی دیگر رولزرویس نیز در حال کار بر روی ساخت پروژهٔ کولیان به‌عنوان اولین SUV خود است که برای رقابت با بنتلی بنتایگا به بازار آمده

 

و به‌احتمال‌زیاد مجهز به همان موتور 6.6 لیتری V12 توئین توربویی خواهد بود که هم‌اکنون در مدل‌های گوست، ریث و داون بکار می‌رود.همچنین مرسدس بنز نیز قصد ساخت GLS میباخ را دارد که در صورت تولید قطعاً مجهز به پیشرانهٔ V12 خواهد بود.شاسی بلندهای نامدار جهان با 12 سیلندر

شاسی بلندهای نامدار جهان با 12 سیلندر

شاسی بلندهای نامدار جهان با 12 سیلندر