پارس ناز پورتال

شایع ترین مشکلات واژن خانم ها و راه درمان آن

مجموعه : بهداشت زنان
شایع ترین مشکلات واژن خانم ها و راه درمان آن

شایع ترین مشکلات واژن خانم ها و راه درمان آن 

سلامت زنان نیازمند دقت به نکات بهداشتی و پزشکی خاصی هست که امروز به شما چند مورد از انها را معرفی میکنیم.درست هست که خانم ها باید برای حل مشلات واژن با دکتر متخصص مشورت کنند، اما بهتر هست این اطلاعات را راجع به مشکلات واژن داشته باشند.بیایید با مشکلات تان روبرو شوید مشکلات زیادی برای زنان وجود دارد از خارش و بو گرفته تا برآمدگی و خونریزی، گاهی اوقات به نظر می‌رسد

 

که به یک کتابچه راهنمای کاربری نیاز دارید. بنابراین ما با کارشناسان مشورت کردیم تا 9 مشکلی که عموما به صورت مشترک در واژن بوجود می‌آید و نحوه برخورد با آن را با شما در بین بگذاریم!

 

متوجه برجستگی هاي عجیبی در واژن میشوید
چه کسی از دیدن یک توده یا علامت عجیب در قسمت هاي خصوصی بدنش نگران نمیشود؟ممکن هست دلایل زیادی داشته باشد، ولی جدی نیست، به گفته دکتر آلیسا دویک «Alyssa Dweck» متخصص زنان و زایمان دلیل این مشکل ممکن هست هر چیزی باشد از یک موی زیر پوستی تا یک کیست چربی «ضایعه زیر پوست».

 

قرار دادن پا در آب گرم میتواند نخستین خط دفاعی شما باشد ولی در صورت ملتهب بودن این برجستگی میتوانید کمی هم کرم هیدروکورتیزون «hydrocortisone» بهره گیری کنید. اگر ادامه دار یا دردناک شد، برای بررسی نشانه هاي عفونت با دکتر تان مشورت کنید.

 

بوی بد از واژن
اگر از خط بیکینی تان بوی بدی به مشام میرسد مطمئن باشید که مسئله اي وجود دارد، اما مشکل این جاست که این بو میتواند هزاران علل احتمالی داشته باشد و شما میخواهید بدون در نظر گرفتن مسائل گوناگون فورا به دکتر تان مراجعه کنید. اگر ترشحات تان بدبو شده باشد می‌تواند دلیل آن عفونت باکتریایی مثل واژینوز باکتریال «bacterial vaginosis» یا تریکومونیاز «trichomoniasis» باشد.

 

به گفته دکتر مری جین مینکین « Mary Jane Minkin» متخصص زنان و زایمان، در این صورت برای درمان احتمالا به مصرف آنتی بیوتیک نیاز دارید.

 

خونریزی دارید بدون اینکه زمان پریودتان باشد
اگر گاهی لکه بینی دارید، ممکن هست به دلیل عدم تعادل هورمونی در اثر مصرف قرص هاي ضد بارداری باشد، هر چند لکه بینی دائمی می‌تواند نشانه اي از عفونت، حاملگی و یا پولیپ در قسمت دهانه رحم باشد که حتما باید با دکتر تان در این مورد مشورت کنید. اگر خونریزی بعد از ارتباط جنسی و به همراه ترشحات دیدن میشود،

 

میتواند نشانه اي از مریضی مقاربتی باشد، بنابراین باید به دکتر مراجعه کنید تا برای مریضی سوزاک یا کلامیدیا برایتان آزمایش بنویسد. گرچه اگر فقط یکبار بعد از داشتن یک ارتباط جنسی خشن خونریزی داشتید مساله مهمی نیست.

 

در واژن خارش دارید
احساس می‌کنید مورچه ها در شلوارتان راه میروند؟ خارش مکرر به خصوص همراه با ترشح میتواند نشانه اي از عفونت قارچی یا التهاب باکتریایی واژن باشد، ولی اگر از درمان مناسب برای این مشکلات بهره گیری کردید ولی هنوز هم خارش داشتید، ممکن هست یک واکنش پوستی ساده به صابون یا محلول هاي شستشوی زنانه

 

و یا حتی مواد شوینده لباس تان باشد. اغلب، نزدیک سال نو مراجعه کنندگان با این مشکل به مطب هجوم می آورند و دلیل آن هم بهره گیری از حمام نمک اخیر یا صابون هاي جدیدی هست که در اثر تبلیغات برای سال نو خریداری کرده اند.

 

وجود ترشحات غیر معمول از واژن
همانگونه که تا هم اکنون خودتان متوجه شده اید، وجود ترشحات غیر معمول می‌تواند به دلیل مسائل گوناگون باشد، اما وحشت نکنید اگر به صورت ماهیانه وجود دارد. اکثر زنان ترشحاتی را بعنوان خط مقدم پریودشان دارند که مربوط به فیزیولوژی بدنشان هست و واقعا عادی هست و باید باشد، ولی اگر متوجه تغییر در رنگ، قوام و یا بوی آن شدید به دکتر مراجعه کنید.

 

هنگام ادرار یا ارتباط جنسی درد در واژن دارید
درد واژن یا فرج می‌تواند نشانه اي از عفونت هاي مقاربتی باشد. اگر این درد به مدت یکی دو روز ادامه داشت، بهتر هست با دکتر تان مشورت کنید. اگر درد فقط یکی دو بار بعد از ارتباط جنسی اتفاق افتاده باشد، ممکن هست به دلیل خشکی واژن ایجاد شده باشد و میتوانید از مقداری لوبریکانت «روان ساز» برای حل آن بهره گیری کنید.

 

احساس بی حسی و کرختی در واژن می‌کنید
این مساله قطعا نباید اتفاق بیافتد ولی معمولا در بیمارانی که دوچرخه سواری میکنند یا به طور مکرر در باشگاه با دوچرخه اثبات کار می‌کنند، رخ میدهد.

 

دچار خشکی واژن شده اید
به نظر می‌رسد که خشکی واژن در زنان مسن تر دیده می‌شود. خشکی میتواند پس از بارداری یا مصرف بعضی داروها مثل آنتی هیستامین یا داروهایِ ضد افسردگی هم ایجاد شود. اگر شما احساس خشکی واژن دارید از لوبریکانت «روان ساز» بهره گیری کنید و یا اگر کمکی نمیکند به دکتر تان مراجعه نمایید.

 

احساس دردی عمیق در واژن دارید
درد واژن عمیق به خصوص هنگام ارتباط جنسی می‌تواند نشانه اي از اندومتریوز یا کیست تخمدان باشد. دکتر شما بعد از معاینه لگنی یا سونوگرافی می‌تواند دلیل صحیح آن را تشخیص دهد.