پارس ناز پورتال

شبکه های اجتماعی و تخریب اعتماد بنفس افراد

شبکه های اجتماعی و تخریب اعتماد بنفس افراد

شبکه های اجتماعی و تخریب اعتماد بنفس افراد 

شبکه هاي مجازی به راحتی می‌توانند اعتماد به نفس افراد را تحت تاثیر قرار دهند و برای تخریب آن برترین گزینش به شمار میروند! تا به حال براتون پیش اومده که بعد از کمی کنکاش در شبکه هاي مجازی نسبت به سبک زندگی خودتون احساس بدی پیدا کنید؟ مانند این میمونه که همه ي بهتر از شما زندگی میکنن

 

و تصویر هایي که از جشن ها و تفریحات دیگران در صفحه اینستاگرامشون می‌بینید حس حسادت شما رو برانگیخته میکنه و دیگه از زندگی خودتون رضایت ندارید.

 

نشانه هاي حسادت شبکه هاي مجازی
واضح ترین نشانه حسادت در شبکه هاي مجازی از دست دادن روحیه هست. ممکنه بعد از خوندن چند تا از پست هاي دیگران احساس پوچی بکنید. گاهی وسوسه میشید که همه ي پست هاشون رو بخونید و بعد از اینکه تمام مجموعه تصویر هاشون رو دیدید حس حسادت تون برانگیخته میشه و با اون تصویر ها

 

به خودتون ضربه می‌زنید. تدریجی احساس یاس و نا امیدی به سراغتون میاد و از همه ي مهم تر حس حسادت باعث میشه دیگه برای موفقیت هاي دیگران شاد نشید.

 

انسان ها ذاتا مقایسه گر میباشند
انسان ها موجوداتی اجتماعی هستن که دوست دارن با دیگران رابطه برقرار کنن. اما اضافه بر این ما انسان ها موجوداتی مقایسه گر هم هستیم. اکثر ما از خودنمایی لذت می‌بریم. در نتیجه یک جماعتی رو تشکیل میدیم که از هر فرصتی برای خودنمایی و نشون دادن موفقیت هامون بهره گیری میکنیم

 

و دائما با هم در حال رقابت هستیم. متاسفانه زمانی که در شبکه هاي مجازی کنکاش می‌کنیم به این واقعیت ها فکر نمی‌کنیم و با مقایسه کردن حس حسادتمون برانگیخته میشه. وقتی که در دام مقایسه کردن خودتون با اون ها افتادید احساس حقارت و کم بینی می‌کنید.

 

درد حسادت نمونه درد جسمانی هست
چرا حسادت یک مشکل هست؟ حس حسادت هرروز شدیدا آزارتون میده و تاثیرات منفیش روی هم انباشته میشه. بر زمینه تحقیقی که در یک مجله علمی به انتشار رسیده حسادت و درد جسمی یک نقطه از مغز را به کار می گیرن. پس حس حسادت به مغز آسیب میرسونه و تدریجی زمان تبدیل به عادت میشه. بعد از مدتی تبدیل به فردی میشید که به جای زندگی کردن فقط به کمبودهای زندگی فکر می‌کنید.

 

چگونه با حسادت شبکه هاي مجازی مبارزه کنیم
افراد متظاهر را از فهرست دوستان تان در شبکه هاي مجازی حذف کنید.اگر کسانی رو فالو کرید که از هر فرصتی برای خودنمایی بهره گیری میکنن اون ها رو آنفالو کنید. آدم هاي متظاهر به هیچ عنوان دوستای خوبی نمیشن. اما اگه میخواید باهاشون د رتماس باشید فقط از طریق پیام یا مسنجر اینکار رو انجام بدید.

 

از ذکر کردن چیزهای خوبی که در زندگی دارید نترسید
اگه خبرای خوبی برای به اشتراک گذاشتن دارید حتما اینکار رو بکنید. بیان کردن موفقیت ها کار اشتباهی نیست. اما اگه در اینکار اغراق کردید و باعث حسادت دیگران شدید باید در رفتارتون تجدید نظر کنید. می تونید یه صفحه خصوصی برای خودتون بسازید و تا جایی که میتونید در اون صفحه خودنمایی کنید. شاید اینکار احمقانه به نظر برسه اما اعتماد به نفس رو بالا میبره.

 

زمان کمتری را در شبکه هاي مجازی بگذرانید
ساده ترین راه برای مبارزه با حسادت اینه زمانی رو که با شبکه هاي مجازی میگذرونید رو محدودتر کنید.هیچوقت به خودتون اجازه ندید با تماشا کردن پست ها و تصاویر دیگران وقت کشی کنید. هر روز زمانی خاصی رو برای چرخیدن در شبکه هاي مجازی اختصاص بدید.

 

از شبکه هاي مجازی برای رابطه برقرار کردن بهره گیری کنید نه برای حسادت کردن
شبکه هاي مجازی برای ایجاد روابط مثبت ساخته شدن نه برای مقایسه کردن هاي ناسالم و بی هدف. به جای اینکه با مقایسه کردن روحیه خودتون رو از دست بدید و نا امید بشید سعی کنید به زندگی دیگران و عقاید و فعالیت هاشون علاقه نشون بدید.

 

نیازی نیست کاملا شبکه هاي مجازی رو کنار بزارید چون برترین ابزار برای رابطه برقرار کردن با دیگران هستن. برای مبارزه با حسادت باید دیدگاه متعادلی داشته باشید و در صورت لزوم چند قدم به عقب برگردید.