پارس ناز پورتال

شرح اوضاع مادر و جنین در هفته 18 بارداری

شرح اوضاع مادر و جنین در هفته 18 بارداری

شرح اوضاع مادر و جنین در هفته 18 بارداری 

به شما وضعیت مادر و همین طور جنین و مراقبت هاي مربوط به هفته هجدهم بارداری را بیان می کنیم تا بتوانید دوران بارداری خود را به برترین نحو به اتمام برسانید.احتمالاً در این دو هفته جدید توانسته‌اید با جنین هماهنگ شوید. دیگر واکنش‌هاي وی را می‌شناسید و حرکاتش شما را غافلگیر نمی کند.

 

در این جا درست میدانید که چگونه باید با او رفتار کنید. او دوست ندارد بر طبق فیلم‌نامه‌اي که به او داده‌شده رفتار کند و به دنبال فرصت مناسبی هست تا می تواند شیطنت کند و صحنه فیلم‌برداری را به هم بریزد، اما او نمیداند که در مقابل بازیگر حرفه‌اي قد علم کرده و کاری از پیش نمیبرد.

 

وضعیت جنین در هفته هجدهم بارداری
یک سیب زمینی بزرگ را در نظر بگیرید. این سیب زمینی بزرگ را بگذارید رو به روی خودتان. تعجب نکنید قرار نیست که غذا درست کنیم فقط می خواهیم به شما بگوییم نوزاد شما هم اکنون همین اندازه هست.باور کنید اگر اینکار را بکنید دیگر دلتان نمی آید این سیب زمینی را بخورید تا شب هم می خواهید قربان صدقه اش بروید. بگذارید بررسی کنیم این هفته چه گریمی برای او گزینش شده. پوستش هنوز آن قدر ضخیم نشده که نتوان رگ‌هاي بدنش را دید.

 

گوش‌هایش بالاخره خانه اصلی خودشان را پیدا کرده‌اند و درجای خود مستقر شده‌اند و حالا رویه کار در حال شکل‌گیری هست منظورمان همان پیچ و خم‌هاي گوش هست که از این هفته آغاز می شود. او در هفته‌ها صدای جاری شدن خون در رگ‌ها، تالاپ تلوپ قلب و غرغرهای شکم شما را می شنود.

 

قلبش آن‌قدر مفید کار میکند که میتوان ضربانش را از طریق تلفن همراه‌هاي پزشکی شنید. مفید به نظر میرسد که دیگر مثل هفته‌هاي قبل زشت نیست موهایش درآمده و ابروهایش هم روی صورتش قرار گرفته هست. چربی قهوه‌اي رنگی که «میلین» نام دارد پوست گردن، قفسه سینه و کشاله‌ران را محاصره میکند و این محاصره تا یک سال پس از تولد نیز ادامه می‌یابد.

 

این چربی از بدن جنین دربرابر عفونت‌ها محافظت میکند که از سلول‌هاي مرده، سلول هاي لانگو و چربی غددهاست. اندام داخلی دستگاه دختر شما از رحم و لوله‌هاي فالوپ د حال تشکیل شدن هست. بیضه‌هاي پسران هم در پایین شکم در حال رشد هست.

 

قد: 20 سانتی متر
وزن: 282 گرم

 

وضعیت مادر در هفته هجدهم بارداری
اضافه وزن شما در این هفته به 4 تا 6 کیلوگرم می رسد. اگر از این مقدار اکثر وزن اضافه کرده‌اید بهتر هست با دکتر خود صحبت کنید. دراین زمان رحم شما به خوبی در زیر ناف احساس میشود همزمان که رحم شما رشد می کند نقطه تعادل در بدن شما تغییر می کند و این باعث کم تعادلی بدن شما می شود.

 

ممکن هست هورمونی به نام «ریلکسن» در بدن شما ترشح کند که بدن شما را سست و شل میکند و حالت ایستادن در شما به همین علت با مشکل روبه‌رو میشود و احساس درد در ناحیه کمر میکنید. در سه ماه دوم بارداری فشار خون شما کاهش می‌یابد. دراین زمان سعی کنید هرگز به سرعت از جای خود بلند نشوید. چرا که ممکن هست سرگیجه به همراه داشته باشد.

 

هنگام دراز کشیدن هم چون رحم به آئورت و رگ‌هاي اصلی دیگر فشار می‌آورد، احتمال بروز سرگیجه وجود دارد. گرچه کم خونی هم ممکن هست حالت سرگیجه به شما بدهد. حاملگی غلظت قند خون را تغییر میدهد و بالا رفتن و پایین رفتن میزان قند خون می تواند احساس گیجی و ضعف را در پی داشته باشد.

 

مراقبت هاي بارداری در هفته هجدهم بارداری
بی‌خوابی یکی از عوارض دوران بارداری هست که نباید نسبت به آن احساس نگرانی داشته باشید. گاه تحریکات، نگرانی و حرکت نوزاد و انقباضات رحمی می تواند موجب ایجاد این وضعیت شودبرای رفع این حالت نه از قرص‌هاي خواب‌آور بهره گیری کنید نه از داروهای گیاهی. به جای آن از دوش آب گرم، نوشیدن شیرگرم در هنگام خواب، خواندن کتاب و روش‌هاي شل و سبک‌سازی بدن بهره گیری کنید

 

مصرف کافئین را کاهش دهید. مایعات را اکثر در طول روز و کمتر در شب بنوشید.در وضعیت خواب خود نیز تغییر ایجاد کنید. به پهلو دراز کشیده و بالشی زیرشکم و بالش دیگری را بین زانونتان قرار دهید.مراقبت هاي هفته هجدهم بارداری,تغذیه در هفته هجدهم باردار

 

تغذیه در هفته هجدهم بارداری
همانطور که به سه ماه دوم بارداری خود نزدیک میشوید، از تغذیه سالم خود اطمینان حاصل کنید. ما در این جا نکاتی را برای مصرف به شما یادآوری میکنیم

 

* 3 فنجان از غذا هاي سرشار از کلسیم مثل شیر کم چرب، ماست و پنیر
* 3 فنجان سبزیجات «حداقل 2 فنجان آن باید حاوی مواد سرشار از فولات مثل کلم، بروکلی و اسفناج باشد.»
* 2 فنجان میوه‌هایي مثل سیب، گلابی و توت فرنگی
* 8 انس حبوبات مثل نان گندمی، جو دو سر یا برنج
* 6/5 انس مواد پروتئین دار مثل گوشت گاو، سینه مرغ، بادام و عدس