پارس ناز پورتال

شش تحول بزرگ که باعث تغییر زندگی می شود

شش تحول بزرگ که باعث تغییر زندگی می شود

شش تحول بزرگ که باعث تغییر زندگی می شود

عصر جدید در دنیای تکنولوژی و صنعت به این سمت در حال حرکت اسن که خودروهایی به عنوان وسایل نقلیه آینده استفاده خواهند شد که با گاز هیدروژن حرکت می کنند و به وسیله صوت، آتش را محار می کنند.

 

به گزارش پارس ناز، به نقل از مجله علمی بی بی سی در ماه گذشته به ۳۰ ایده برتر که باعث ایجاد تغییر و تحول در زندگی در جهان امروزی شده اند، اختصاص یافته بود. در این ایمیل به ۶ مورد از مهمترین این ایده ها که دنیا را متحول خواهند کرد اشاره می کنیم:

 

1. حرکت خودرو به کمک گاز هیدروژن و جایگاه های تجدید سوخت

 شش تحول بزرگ که باعث تغییر زندگی می شود

تویوتا میرای که بر اثر واکنش شیمیایی گاز هیدروژن و اکسیژن حرکت می کند، در اواخر سال ۲۰۱۵ به بازار معرفی خواهد شد. پیش بینی می شود قیمت این خودرو بسیار گران باشد، زیرا گاز هیدورژن باید در یک مخزن اختصاصی سنگین و پر فشار ذخیره شود تا مسائل امنیتی آن تامین شود.

 

بنابراین، دانشمندان مرکز علمی و تکنولوژی انگلستان روشی کم هزینه برای استخراج هیدروژن از آمونیاک پیشنهاد کردند. به گفته پروفسور بیل دیوید، رهبر گروه پژوهشی، مقدار کمی از هیدروژن مخلوط با آمونیاک برای تامین احتراق در موتور خودرو کافی است. اگرچه این فرآیند به مرحله بهینه خود نرسیده است.

 

اما پیش بینی می شود راکتور تجزیه کننده آمونیاک چیزی بیشتر از یک بطری ۲ لیتری نباشد که البته همین مقدار اندک قادر به تامین هیدروژن مورد نیاز برای حرکت یک خودروی خانوادگی متوسط کافی می باشد.

 

2. قطارهای فراصوتی

 شش تحول بزرگ که باعث تغییر زندگی می شود

قطار مسافربری هایپرلوپ که توسط هوای فشرده و موتورهای القایی حرکت می کند، برای طی مسافت در زمان ۷۶۰ mph- بسیار سریع تر از قطار سریع السیر ژاپنی طراحی شده است. چند سال قبل از معرفی این قطار سریع السیر، گفته می شد دانشجویان و تیم مهندسی مستقل در حال طراحی و ساخت یک محفظه برای قطار در مقیاس کوچک هستند.

 

از میان ۱۷۰۰ نفری که عضو این گروه شده بودند، ۳۰۰ نفر برای ورود به مرحله بعدی رقابت برگزیده شدند. تیم برنده باید محفظه طراحی شده را در مسیر آزمایش هایپرلوپ تست کند. پیش بینی می شود فرآیند بررسی و آزمون این اختراع جدید در خلال دوسال آینده آغاز شود.

 

3. اینترنت فراگیر

 شش تحول بزرگ که باعث تغییر زندگی می شود

به نوشته واشینگتن پست، ایلان ماسک (یکی از ثروتمندترین مدیرعامل های صنعت تکنولوژی) منتظر دریافت موافقت دولت جهت ارسال ۴۰۰۰ ماهواره کوچک به مدار زمین است. هدف اصلی طراحی این ماهواره ها ارسال سیگنال هایی با سرعت بالا به سیاره زمین است تا افرادی که دسترسی به اینترنت ندارند، بتوانند به راحتی به دنیای اینترنتی جهان حاضر بپیوندند.

 

روند آزمایشی این پدیده در سال آینده آغاز خواهد شد و ماسک امیدوار است در خلال چند سال آینده این طرح به مرحله عمل در آید.

 

4. نیمه تریلرهای خودکار

 شش تحول بزرگ که باعث تغییر زندگی می شود

کارخانه خودروسازی مرسدس بنز و کمپانی پلوتون به دنبال طراحی ماشین های خودکار هستند. در واقع کامپیوترها هرگز خسته نشده و نیازی به استراحت و تجدید قوا ندارند. کامیون های بدون راننده ارزان تر خواهند بود و با توجه به اینکه امکان حرکت آنها به صورت پشت سر هم وجود دارد، مقاومت کمتری در برابر باد از خود نشان داده و در نهایت میزان سوخت کمتری مصرف خواهد شد.

 

 

سابق بر این، شرکت دایملر اولین نیمه تریلر بدون راننده خود را که مجوز حرکت در جاده ها را داشت، وارد بازار کرد. به گفته دکتر ولفگانگ برنارد، یکی از کارشناسان برتر شرکت دایملر، تکنولوژی مربوط به کامیون ها فعلا در مراحل آزمایشی خود به سر می برد.

 

5. خاموش کردن آتش با صوت

 شش تحول بزرگ که باعث تغییر زندگی می شود

با توجه به گسترش آتش سوزی های بزرگ و خانمان سوز در سالیان اخیر و احتمال تداوم این روند در سالیان آتی، تکنولوژی جدیدی برای مبارزه با آتش اختراع شده است. این تکنولوژی توسط دانشجویان دانشگاه جورج ماسون معرفی شده است. این دانشجویان، به نامهای ست روبرسون و ویت تران، نوعی دستگاه طراحی کرده اند که اقدام به ارسال صدای بسیار بلند به سمت شعله های آتش می نماید.

 

اگر فرکانس ارسالی صحیح باشد، آتش فورا خاموش می شود. امواج فشاری که از این دستگاه خارج می شوند، مانع از رسیدن اکسیژن به شعله های آتش می شوند. اگرچه این اختراع در مورد آتش سوزی های بزرگ امتحان نشده است اما دانشجویان نسبت به آینده این اختراع بسیار خوش بین هستند. پیش بینی می شود از این تکنولوژی برای خاموش کردن آتش جنگل ها و حتی ساختمان ها استفاده شود.

 

6. سیستم های تصفیه آب قابل حمل

 شش تحول بزرگ که باعث تغییر زندگی می شود

به گزارش UN، بیش از ۷۸۰ میلیون نفر از جمعیت جهان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و از طرفی بیش از ۲ میلیارد نفر فاقد بهداشت مناسب هستند. در راستای اقدام جهت بهبود این شرایط، پژوهشگران انگلیسی موفق به طراحی نوعی دستگاه تصفیه آب قابل حمل شدند.

 

در مرحله اول این پروژه ، ۲ متر مکعب آب آشامیدنی در بازه زمانی ۱۲ روزه تولید شد. این مقدار اگرچه چندان چشمگیر نیست اما باید توجه داشت انسان روزانه به دو لیتر آب نیاز دارد، یعنی چیزی معادل با کمتر از ۱ متر مکعب در سال.