پارس ناز پورتال

شغل هایی که منجر به بیماری می شوند

شغل هایی که منجر به بیماری می شوند

شغل هایی که منجر به بیماری می شوند 

تعداد زیادی از شغل ها میباشند که میتوانند برای فرد ایجاد مریضی کنند از ایجاد مشکل در مچ دست ها گرفته تا کمر درد و مریضی هاي دیگر. در این مقاله، بعضی آسیب‌هاي شغلی متعارف را به شما معرفی می کنیم. اگر شما هم از چنین شرایطی رنج میبرید، میتوانید روی راهنمایی ما برای کاهش دردها و آسیب‌دیدگی‌هایتان حساب کنید.

 

نگاهی به آینه بیندازید. چه کسی را در مقابل چشم‌هایتان میبینید؟ زنی خسته که درد دست‌هایش چهره‌اش را هم رنجور کرده؟ مردی که به‌زحمت درد کمرش را پشت قدم‌هاي آرامش مخفی می کند یا فردی مضطرب که توان درگیر شدن با فشارهای روانی تازه را ندارد؟ اگر امروز درد، اضطراب یا خستگی را در چهره‌تان میبینید،

 

نگاهی به شرایط کاری‌تان بیندازید. شغلی که سال‌ها برای به دست آوردنش سعی کرده‌اید، امروز باعث ضعف و مریضی‌تان شده هست؟ شاید مشکل شغل شما نیست! شاید این شما هستید که راه‌هاي سازگار شدن با اینکار را نیاموخته‌اید و با اشتباهات هرروزه به سلامت جسم و روانتان آسیب میزنید.

 

در این مقاله، بعضی آسیب‌هاي شغلی متعارف را به شما معرفی می کنیم. اگر شما هم از چنین شرایطی رنج می برید، میتوانید روی راهنمایی ما برای کاهش دردها و آسیب‌دیدگی‌هایتان حساب کنید.

 

درد تایپیست‌ها
سندرم تونل مچ دست
بی‌حسی انگشتان، احساس سوزن‌سوزن شدن و درد و تیر کشیدن دست، میتواند حاصل کار مداوم با رایانه یا وارد شدن آسیب‌هاي دیگر به مچ دست باشد. کسانی که چندین ساعت در روز مشغول تایپ کردن میباشند یا مجبور به انجام حرکات تکراری با دستشان میباشند، به این آسیب دچار می شوند.

 

چه باید کرد؟
قرار دادن دست در اوضاع مناسب، پرهیز از انجام حرکات تکراری متناوب و ایجاد وقفه و فاصله در انجام کارها، کاردرمانی و فیزیوتراپی، بهره گیری از مچ‌بندهای طبی و پرهیز از جابه‌جا کردن وسایل با دست آسیب‌دیده، میتواند به‌مرور این درد را کاهش دهد. اگر شما با مشکل مشابهی روبه‌رو هستید، باید بدانید که استراحت و پرهیز از انجام حرکات نابه‌جا و تکراری، اکثر از هر کاری میتواند به آرام شدن درد و سوزش دستتان کمک کند.

 

درد باغبان‌ها
کمردرد
برای انجام دادن کارهایتان مدام باید خم و راست شوید. اینکار، مخصوصا اگر بی‌محابا و با کمری گود و قوزکرده انجام شود، اکثر از بلند کردن بار می تواند به شما آسیب بزند. کسانی که مسئولیت جا دادن و مرتب کردن وسایل را در ادارات برعهده دارند، کارهایی مثل باغبانی را انجام می دهند یا به دلیل تمیز کردن سطوح مدام باید کمرشان را در اوضاع‌هاي گوناگون حرکت دهند، اغلب دچار کمردرد میباشند.

 

چه باید کرد؟
سعی کنید چه در زمان ایستادن و چه نشستن، شکمتان را تو دهید. اینکار باعث صاف شدن شانه‌ها و جلو آمدن قفسه سینه میشود و از درد کمر و گردن نجاتتان می دهد. قبل از این، وقتی میخواهید به سمت پایین خم شوید، فاصله‌تان با زمین را با کمک گود کردن کمر کاهش ندهید، بلکه دقیقا از قسمت انتهایی کمر «بالای باسن» و در حالیکه کمرتان «مخصوصا در ناحیه پایین کتف» صاف هست به سمت پایین خم شوید.

 

درد کارگران کارخانه
از دست دادن شنوایی
هیچ‌کس نمی تواند سختی کار کردن در کارخانه و عوارضی که به کارگران تحمیل میشود را انکار کند. کارگران کارخانه‌هاي نساجی و نخ‌ریسی، به مشکلات ریوی مبتلا می شوند، تعداد زیادی از کارگران در این موقعیت‌هاي شغلی مجبور به حمل و جابه‌جایی بارهای سنگین میباشند و از کمردرد شکایت میکنند.

 

کارگران خطوط 24ساعته ساخت، دچار اختلالات خواب و عوارض ناشی از آن می شوند. اما کار کردن در خطوط ساخت کارخانه‌ها، تنها این عوارض را به همراه نمی‌آورد، تعداد زیادی از این کارگران در معرض سروصدای شدید و مداوم میباشند و آرام‌آرام به آسیب‌هاي درمان‌ناپذیر شنوایی دچار می شوند.

 

چه باید کرد؟
نه میتوانید کارتان را عوض کنید و نه میتوانید دستگاه‌هاي پرسروصدا را خاموش کنید. تنها کاری که از شما ساخته هست، بهره گیری از هدفون‌هاي عایق صداست. شاید گرمتان شود یا دوست نداشته باشید در تمام ساعات کاری وسیله‌اي را روی گوش‌هایتان تحمل کنید. اما باور کنید تنها راه سالم نگه‌ داشتن گوش‌هایتان بهره گیری از هدفون‌هاي استاندارد عایق صداست.

 

درد کارکنان واحد نگهبانی
درد کف پا
کارمندانی که در تمام ساعات اداری روی صندلی مینشینند یا برعکس، در تمام ساعات کاری می ایستند، اغلب از درد مچ، زانو و ساق پا شکایت می کنند. ورم پا مشکلی هست که در ساعات پایانی کار آن ها را آزار میدهد و پایشان را در کفش آزرده و فشرده می کند.

 

چه باید کرد؟
شاید نتوانید ماهیت کارتان را عوض کنید و درنهایت، راهی جز کمی قدم زدن در فواصل کاری برایتان باقی نماند. اما مطمئن باشید برای کاهش درد و ورم پایتان در منزل کارهای زیادی میتوانید انجام دهید. برای مثال می توانید پایتان را چند دقیقه در تشت آب ولرم و نمک استراحت دهید؛ یا این که یک بطری آب‌معدنی پر را زیر پاهایتان بگذارید و با حرکت کف پا آن را روی زمین بغلتانید. کشیدن انگشتان راه دیگری برای برگرداندن آرامش به پاهایتان هست.

 

درد اپراتورهای رایانه
خشکی چشم
کسانی که ساعت‌ها بدون حرکت دادن چشمشان به رایانه خیره میشوند، اغلب از خشکی چشم شکایت می کنند. سردرد، تاری دید، درد گردن و شانه از مشکلات دیگری هست که این افراد را آزار می دهد و کار کردن را برایشان دشوار می کند.

 

چه باید کرد؟
هرچند دقیقه یک‌بار، بدون چرخاندن سر، سعی کنید به دورترین نقطه سمت راست خیره شوید و چس از چند ثانیه، به دورترین نقطه سمت چپ نگاه کنید. اینکار نوعی ورزش برای چشم‌ها محسوب میشود و می تواند خستگی چشم را کاهش دهد. قبل از این، هر 20 دقیقه یک‌بار، از جلوی رایانه بلند شوید و کمی قدم بزنید. بهره گیری مداوم از قطره‌هاي اشک مصنوعی هم می تواند خشکی و خستگی چشم‌هایتان را کمتر کند.

 

درد کارمندان اورژانس
اختلال تمرکز
اگر در شغل‌هاي پراسترسی مثل واحد اورژانس بیمارستان‌ها، اداره آگاهی، نیروی انتظامی و مشاغلی از این دست فعال باشید، طبیعی هست که به مشکلاتی مثل سردرد مزمن، اختلال خواب، دل‌درد، مشکلات تمرکز، افسردگی و اضطراب دچار شوید. اضطراب ناشی از کار در این موقعیت‌ها ممکن هست مشکلات گوارشی را هم ایجاد کند یا این که بر حافظه شما تاثیر منفی بگذارد.

 

چه باید کرد؟
 به گزارش پارس ناز اگر اضطراب هنوز زندگی شما را مختل نکرده هست، می توانید با خواندن کتاب‌هایي که به شما راه‌هاي مهار اضطراب را می‌آموزند، اوضاع را تحت نظارت خود دربیاورید. اگر هم این مشکلات با وجود تلاش شما برای مهار استرس رهایتان نمی کنند، با یک روانشناس در این مورد صحبت کنید. یادتان نرود که اضطراب حتی اگر ناشی از شرایط کاری باشد، می تواند به‌مرور مزمن شود و راهش را به دیگر بخش‌هاي زندگی شما باز کند.