پارس ناز پورتال

شهرزاد پرحاشیه ترین سریال مشکل سرمایه گذار

مجموعه : اخبار سینما
شهرزاد پرحاشیه ترین سریال مشکل سرمایه گذار

شهرزاد پرحاشیه ترین سریال مشکل سرمایه گذار 

سریال شهرزاد یک در ایران بسیار پرطرفدار بود و مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرد تا سری دوم این مجموعه هم ساخته شود. سریال شهرزاد چند عنوان را با هم به دست آورده است! پرمخاطب ترین، پردرآمدترین و… پرحاشیه ترین! در دو ماه اخیر آنقدر حاشیه ها پیرامون این سریال زیاد بوده

 

که شروع فیلمبرداری فصل دوم آنچنان که باید و شاید به چشم نیامده است. شکایت یکی از سرمایه گذاران سابق این سریال از گروه سازنده فصل دوم هنوز به نتیجه نرسیده و معلوم نیست در صورت نتیجه بخش بودن این شکایت وضعیت تولید شهرزاد 2 به کجا خواهدرسید.

 

سیدهادی رضوی سرمایه گذار نسبتا جوان سریال شهرزاد است. استعفای اخیر او از سرمایه گذاری در سریال شهرزاد، شاید مهمترین حاشیه این سریال بوده است. افشای برخی اختلاف ها در روند ساخت این سریال و حرف های گوشه دار و زاویه داری که رضوی درباره فرآیند ساخت سریال شهرزاد مطرح کرد،

 

بر حرارت حاشیه ها افزود و باعث شد تا شایعات بسیار زیادی در باره این سریال منتشر شود. این سرمایه گذار که حاشیه ها و شایعات بسیاری هم درباره خودش مطرح شد، معتقد است؛: «من در برندینگ سریال شهرزاد حق 50 درصدی دارم و سازندگان این مجموعه باید حقم را پرداخت کنند، بعد از آن هر کاری که می خواهند انجام بدهند.»
شهرزاد پرحاشیه ترین سریال مشکل سرمایه گذارآقای رضوی! وضعیت سریال شهرزاد الان به چه منوال است؟ شما با تیم سازنده جلساتی دارید که برگزار می شود، این جلسات تا چه مقدار نتیجه بخش خواهدبود؟

 

بله، جلساتی دارد برگزار می شود و آقایان اسدزاده و اسکندری به نمایندگی از مجموعه تولید با من جلساتی دارند که اتفاقا الان که با شما حرف می زنم به تازگی از جلسه بیرون آمده ام. من امیدی به این جلسات ندارم و فکر نمی کنم نتیجه خوبی داشته باشد. به این معنی که فکر نمی کنم اتفاقی بیفتد که من را مجاب به بازگشت به سریال کند.

 

در جلسات چه مباحثی مطرح می شود؟ ما فکر می کردیم که در این نشست ها صرفا موضوع مربوط به حق و حقوق شما بررسی می شود. اما به نظر می رسد که صحبت هایی برای بازگشت شما هم انجام شده، درست است؟

 

موضوع اصلی همان موضوع حق و حقوق بنده است. البته بحث بر سر بازگشت هم مطرح است. اگرچه مشکلاتی که من با کار دارم فکر نمی کنم برای تیم سازنده قابل حل باشند. من با موضوعی مخالفم که دیگر اتفاق افتاده و احتمالا قابل بازگشت نیست. مثلا من با این حجم قرارداد و این حجم سرمایه گذاری که در فصل اول انجام شد

 

و البته در فصل دوم هم ادامه پیدا کرده مشکل دارم. به نظرم منطقی و کارشناسی نیست. اصولا نیازی هم نیست که در این حد با افراد مختلف قرارداد ببیندیم و تا این حد مجبور باشیم سرمایه گذاری کنیم. همه حرف من این بود که باید کارشناسی انجام شود، اینکه ما حق دخالت در کار را نداشته باشیم و هر زمان لازم شد فقط پول بدهیم که نمی شود.

 

گفته بودید که اختلاف تان با گروه سازنده بیشتر از این هاست.

 

بله، بارها گفته ام این مورد را. اصلا اختلاف ما از قسمت هفدهم شروع شد. آن زمانی که موضوع آقای شریعتمداری و اینها مطرح شد. ضمن اینکه همه اختلاف ما این نبود. من در این سریال روی مسائل اعتقادی بحث داشتم. به طور مثال بحث حجاب در این سریال برایم پذیرفته نبود و به عنوان کسی که شاگرد آقای عسگراولادی ندر حزب موتلفه اسلامی بودم برایم قابل قبول نبود

 

سریالی بسازم که گویا در انقلاب اسلامی فقط نیروهای ملی مذهبی نقش داشته اند و بچه های مذهبی حضور ندارند. در همان زمانی که فیلمنامه را می خواندیم هم انتقاداتم را ابراز کردم و البته تغییراتی هم اعمال شد اما مطابق قرارداد ما حق دخالت در فیلمنامه را نداشتیم. کل مشکلات ما هم از همین قرارداد آغاز شد.
شهرزاد پرحاشیه ترین سریال مشکل سرمایه گذارجالب است! چرا اصولا چنین قراردادی را قبول کردید که بعدها مشکل پیدا کنید؟

 

ابتدا که مشکلی نبود اما تغییرات جزیی در فرآیند ساخت گاهی مشکل زا می شد. به هر حال شهرزاد به رغم مشکلاتی که با آن داشتم، ساخته شد و حتی ساختش ادامه پیدا کرد و از آنجایی که مردم خوشحال بودند ادامه ساخت آن ایرادی نداشت. زمانی که ما داشتیم شهرزاد 1 را می ساختیم،

 

در راهپیمایی اربعین زیر قبه امام حسین (ع) از ایشان خواستم که این را برایم آبرو کند. وقتی می بینید کار در آن ابعاد عرضه می شود و مردم می بینند و می گیرد، این آبرو و عزت است. شهرزاد 1، مجموعه حوادثی بود که برای خود من درس و تجربه شد. شاید بعضی از آدم ها برای مردم هنرمندان خوبی باشند ولی در برخورد نزدیک فرق می کنند.

 

این برای خودم تجربه حرفه ای شد که باید با تامل جلو بروم. دوم اینکه روی ظاهر افراد قضاوت نکنم و به عمل و باطن اشخاص نگاه کنم. سوم اینکه با افراد حرفه ای و کسی که برای منفعتم دعوا می کند باید خوب باشم و از آنها ناراحت نشوم. چهارم به سلیقه مردم احترام گذاشتن است.

 

از همه مهم تر اینکه این را به جرات به همه اهالی سینما می گویم، اگر کار خوب عرضه کنید هیچ کاری پرددرآمدتر از شبکه نمایش خانگی و تولید سریال و محتوا برای مردم به صورت بلندمدت نیست.

 

در شروع کار شهرزاد، یک عزیز دیگری تهیه کننده بود. پس از او آقای ملکان به کار معرفی شد. ایشان دعوا و تلاش می کرد تا این کار را طبق استانداردهای الف ویژه خود سازمان بسازد ولی هزینه هایش را بین یک دوم یا یک سوم الف ویژه سازمان درآورد. این کار برای ما خیلی ارزشمند بود. اما خب نشد.

 

چرا نشد؟

 

به هر حال مخالفت هایی وجود داشت و آن زمان اطمینانی نداشتیم که حتما از سریال استقبال شود. خلاصه بحث مفصل است.

 

در فصل دوم هم بر همین منوال قرارداد می نوشتید؟ یعنی قرار بود که سرمایه گذار دخالتی نداشته باشد؟

 

قرار بر همین بود اما من مخالفت کردم. با این همه آنها اصرار داشتند که سرمایه گذار حق دخالت نداشته باشد و همین طور یپش رفته اند.

 

پس احتمالا بر نمی گردید.

 

نه، فکر نمی کنم. یک روز به آقای ملکان گفتم واقعا با توجه به اتفاقی که در شهرزاد افتاد، دیگ رعلاقه ای به ساخت کاری که با عقایدم متفاوت باشد ندارم. مساله الان بازگشت من نیست. مساله بر سر حق و حقوقی است که من در برندینگ سریال دارم و باید لحاظ شود.
شهرزاد پرحاشیه ترین سریال مشکل سرمایه گذاراین موضوع به کجا رسیده است؟ شما از گروه سازنده شکایت کردید و حتی شایعاتی درباره احتمال تغییر نام سریال منتشر شد. چون نیمی از شهرت نام سریال منتشر شد. چون نیمی از شهرت نام شهرزاد به شما تعلق داشت و تا شما اجازه نمی دادی، نمی شد از آن استفاده کرد. کار شکایت به کجا رسیده است؟

 

من در فصل اول این سریال که موجب شد تا برند شود سرمایه گذاری کرده ام. یعنی به لحاظ اقتصادی در پنجاه درصد سهم برندینگ سریال شهرزاد شریک هستم. در فروش فصل دوم هم این برندینگ سریال است که می تواند بازار فروش را تامین کند. اصولا این حق البته در چارچوب قوانین مدنی و حقوقی،

 

پش بینی شده و قابل اندازه گیری و سنجش است. من حق را می خواهم بگیرم، بعدش هر کاری می خواهند بروند انجام بدهند.

 

الان درباره رقم این مبلغ اختلاف نظر دارید؟

 

به هر حال قانون همه چیز را مشخص کرده. من براساس حقی که قانون در نظر گرفته صحبت می کنم. الان آقایان دارند کارشان را می کنند و سریال را پیش می برند. این اتفاق تا زمانی که حق و حقوق بنده به عنوان یکی از دو سهامدار برندینگ شهرزاد پرداخت نشود، وجه اخلاقی و قانونی ندارد. برند باید قیمت گذاری شود و 50 درصد آن به بنده برسد. همانطور که گفتم این حق قانونی است.

 

حق و حقوق کسی که از ابتدا بنیان گذار این پروژه بوده نباید فراموش می شد. ما قراردادی با اقای محمد امامی تهیه کننده سریال داریم که 50 درصد حقوق برند شهرزاد در هر قالبی که ارائه شود، متعلق به من است. یعنی اینکه موضوع صرفا به شهرزاد 2 هم محدود نمی شود.

 

با وجود چنین قراردادی چگونه شد که یکباره کار به شکایت و دادگاه کشیده شد؟

 

به هر حال برای آقای امامی مشکلی پیش آمد و چنان شد که البته دیگر گفتنش تکراری است. در طول این مدتی که آقای امامی مشکل داشت، حرف ما این بود که صبر کنیم تا مشکل حل شود ولی برخی دوستان اصرار داشتند زودتر کار را کلید بزنند و در این میان شنیدم برای کار اسپانسر جذب کرده اند و جایی هم شنیدم کار را فروخته اند.

 

البته سرمایه های به جا مانده از شهرزاد، این قدر هست که بدون اینکه امتیازش را بخواهند بفروشند از مانده قبلی و فروش احتمالی، پروژه را ادامه بدهند. این طور نیست؟

 

می توانند با سهم خودشان این کار را انجام بدهند ولی باید سهم من را بخرند. باید با من به تواق برسند. من از کارهای کثیف هراس دارم و بدم می آید. اگر یک کاری محبوب مردم است ایرادی ندارد ولی اگر بخواهد یک جوری ادامه پیدا کند که شیره مالیدن باشد، یکجا می ایستیم و حساب و کتاب می کنیم و می بینیم چند چندیم.

 

درباره اسپانسر یا هر مورد دیگری هم باید بگویم که ماجرا فرقی نمی کند. من نمی دانم اگر اسپانسر گرفته اند چرا حق و حقوق من را نمی دهند؟ به هر حال با هر سرمایه ای که دارند کار را پیش می برند باید حق و حقوق من را بدهند. حق من مقدم بر حق باقی افراد است. بارها گفته ام که من شرعا از ساخت شهرزاد 2 راضی نیستم.
شهرزاد پرحاشیه ترین سریال مشکل سرمایه گذارالان آقای امامی تهیه کننده و سرمایه گذار است؟

 

بله، ایشان تهیه کننده هستند و سرمایه گذاری هم به شیوه اشتراکی است و البته کار جلوی دوربین است.

 

خب بدون رضایت شما مگر ممکن است که کار پیش برود؟ موضوع شکایت به کجا رسید؟

 

وقتی شهرزاد 2 شروع شد گفتند که ما این فیلم را جلو می بریم اما حق شما محفوظ است اما این فیلم روز به روز جلو می رود و هیچ اتفاقی هم نیفتاد و حالا هم بخش های زیادی از فیلم جلوی دوربین رفته است.

 

آنها داشتند حق من را پایمال می کردند. حالا هم همان طور که گفتم جلساتی برگزار می شود که خیلی به آن خوش بین نیستم و معتقدم باید رسمیت بیشتری داشته باشد. وزارت هم د رجلسه حضور داشته باشد و قضاوت کند.

 

قرار شده که در جلساتی با حضور طرفین و البته با حضور وزارت ارشاد موضوع به صورت رسمی بررسی شود. شکایت هم سر جایش باقی است. زمانی که برای آقای امام مشکل پیش آمد من سعی کردم اختلاف مان را علنی نکنم. الان هم که ایشان بگرشته اند، با هم دشمن نیستیم و بنده خدا زحمت زیادی هم کشیده. اما من شکایتم را مطرح کرده ام و به دنبال این هستم که حق قانونی ام را بگیرم.

 

زمان این جلسه تعیین شده است؟ چه وقت ممکن است نتیجه کار مشخص شود؟

 

البته فعلا در ماه صفر به سر می بریم و احتمالا بعد از اربعین و مناسبت های آخر ماه نتیجه نهایی مشخص خواهدشد.
شهرزاد پرحاشیه ترین سریال مشکل سرمایه گذاردر مورد سریال تازه ای که دارید کار می کنید چطور؟ زمانی که سریال شما عرضه می شود احتمالا شهرزاد، ماه تی تی و… را داریم.

 

یک مطلب را خیلی محکم می گویم. مطمئنم این کاری که من عرضه می کنم سطح شبکه نمایش خانگی را چند پله ارتقا می دهد.و بهرام توکلی از فیلمسازان بسیاز خاص و خوب سینمای ماست و ما مدت ها روی یک کار تلفیقی با هم همفکری کردیم و به اجتماع رسیدیم و او با تیم فیلمنامه نویسی که دارد نوشتن یک سریال برای شبکه نمایش خانگی را پیش می برد که امیدواریم تا بهمن ماه به اتمام برسد

 

و وارد مراحل پیش تولید شویم. موضوع این سریال درباره شبکه های اجتماعی است و قمست مهمی از آن در خارج از کشور ضبط می شود. یک تیم بازیگر بسیار عالی دارد و به علمی ترین روش ممکن برای شبکه نمایش خانگی فیلمنامه اش نوشته شده است. در مورد رقابت با شهرزاد و…

 

هم باید بگویم من بودم که توانستم «شهرزاد» را به مردم معرفی کنم. به هر حال من یک فعال اقتصادی هستم و کارم را بلدم.

 

خب الان شهرزاد یک پله جلو است و ماه تی تی هم که برای مردم آشناست. رقابت سختی خواهدبود احتمالا.

 

من شناخت از پشت صحنه همه اینها دارم و همه را رصد می کنم. وقتی کاری با مدلینگ من ارائه می شود، می گیرد. شهرزاد هم با مدل من گرفت. نحوه پرزنت آن مهم بود. اگر فیلم در سوپرمارکت باشد و پرزنت نشود فایده ندارد. من یک فضای رسانه ای برای شهرزاد درست کردم که نتیجه اش این شد، این یکی از برندهای خودم است.

 

من تلاش دارم تا کار خوبی انجام بدهم. ان شاءالله کاری می کنیم که هنرمندان درجه سه و پنج ما با فلاکت آن طرف نروند و دوباره با فلاکت برگردند. دوست دارم عوامل پشت صحنه ام راضی باشند. خیلی ها به من زنگ می زنند. بعضی لنگ 50 هزار تومان هستند. گریه ام می گیرد.

 

به عنوان داماد شریعتمداری گریه ام می گیرد، به عنوان کسی که با مسئولان، مرتبط هستم گریه ام می گیرد که نباید در نظام چنین اتفاقاتی بیفتد. کسی لنگ 50 هزار تومان پول باشد واقعا وای به حال ما.