پارس ناز پورتال

شهرهای تاریخی در جهان که گم شده اند +عکس

شهرهای تاریخی در جهان که گم شده اند +عکس

شهرهای تاریخی در جهان که گم شده اند +عکس 

برخی از شهرها در طول تاریخ بوده اند که شهرت داشته اند و در تاریخ ماندگار شده اند اما اکنون بـه عنوان شهر های گمشده از انها یاد میشود. تصور این موضوع که یک شهر ممکن هست بـه طور کامل گم شود سخت هست ولی این دقیقاً اتفاقی هست

 

که برای شهر های گمشده در این فهرست افتاده هست. در حقیقت دلایل زیادی وجود دارد که چرا یک شهر ممکن هست متروکه شود. جنگ, بلایای طبیعی, تغییرات آب و هوایی و نبود شرکای تجاری مهم چند تا از این دلایل میباشند.

 

علت آن هر چه باشد, این شهر های گمشده در طول زمان بـه فراموشی سپرده شدند تا این که قرن ها بعد مجدداً کشف شدند.

 

34. کارتاژ «Carthage»

شهرهای تاریخی در جهان که گم شده اند +عکس

کارتاژ که در کشور کنونی تونس قرار دارد, بـه وسیله استعمارگران فنیقی‌ تأسیس شد و تبدیل بـه قدرتی مهم در حوضه مدیترانه شد. خصومت بین سیراکوز و روم باستان با چندین جنگ همراه بود و هر دو طرف شروع بـه تهاجم بـه سرزمین های یکدیگر کردند, که مشهور ترین آن اشغال ایتالیا بـه وسیله هانیبال بود.

 

این شهر در سال 146 پیش از میلاد ویرانی شد. رومی ها منزل بـه منزل اقدام بـه دستگیری, تجاوز و اسیر نمودن مردم کردند و تمام شهر کارتاژ را بـه آتش کشیدند. با این حال, رومی ها کارتاژ را مجدداً تأسیس کردند و این شهر تبدیل بـه یکی از بزرگ ترین و مهم‌ترین شهر های امپراتوری روم شد. کارتاژ شهری مهم باقی ماند تا این که در سال 698 بعد از میلاد در زمان حمله های مسلمانان برای بار دوم ویرانی شد.

 

33. سیوداد پردیدا «Ciudad Perdida»

شهرهای تاریخی در جهان که گم شده اند +عکس

سیوداد پردیدا «بـه معنای شهر گمشده در زبان اسپانیایی» شهری باستانی در سیرا نوادا در کلمبیا هست که تصور میشود در حدود سال 800 بعد از میلاد تأسیس شد. این شهر گمشده شامل آلبوم اي از پادگانه ها هست. در اطراف کوهستان, شبکه اي از جاده های کاشی کاری شده و چندین میدان کوچک قرار دارد.

 

اعضای قبیله های محلی این شهر را تِیونا مینامند و اعتقاد دارند که مرکز شبکه اي از روستاهاست که نیاکان انها «تمدن تایرونا» در آن مناطق سکونت داشتند. در زمان حمله اسپانیایی ها, این منطقه بـه طور کامل متروکه شد.

 

32. تروا «Troy»

شهرهای تاریخی در جهان که گم شده اند +عکس

تروا شهری افسانه اي هست که در شمال غربی ترکیه امروزی قرار گرفته, و در شعر حماسی هومر بـه اسم ایلیاد مشهور شد. بر زمینه کتاب ایلیاد, در تروا بود که جنگ تروجان شکل گرفت. مکان باستانی تروا شامل چندین لایه خرابه هست. لایه Troy VII احتمالا همان تروای هومر هست و تاریخ آن بـه میانه تا اواخر قرن سیزدهم پیش از میلاد بر میگردد.

 

31. سکارا برای «Skara Brae»

شهرهای تاریخی در جهان که گم شده اند +عکس

سکارا برای در جزیره اصلی اورکنی واقع شده و یکی از دهکده های عصر سنگ در اروپا هست که بـه برترین شکل حفظ شده هست. این شهر برای صدها سال بـه وسیله شن و ماسه دفن شده بود تا این که طوفانی سهمگین در سال 1850 این مکان را پدیدار کرد. دیوارهای سنگی تقریبا بـه خوبی حفظ شده اند چرا که بی درنگ بعد از این که این مکان متروک شد منزل های آن بـه وسیله شن پر شد.

 

از آنجایی که هیچ درختی در جزیره وجود نداشت, اسباب و اثاثیه از سنگ ساخته شده بودند و در نتیجه تندرست باقی ماندند. سکارا تقریبا بین سال های 3180 تا 2500 پیش از میلاد دارای ساکنین بود. بعد از این که آب و هوا تغییر کرد و بسیار سردتر و نمناک تر شد, این شهر توسط ساکنین آن متروکه شد.

 

30. منف «Memphis»

شهرهای تاریخی در جهان که گم شده اند +عکس

منف در حدود سال 3100 پیش از میلاد ساخته شد و شهر افسانه اي مِنِس هست, فرعونی که شمال و جنوب مصر را با هم متحد کرد. در ابتدا, منف اکثر شبیه قلعه اي بود که منس از آنجا مسیرهای زمینی و آبی بین شمال مصر و دلتای نیل را کنترل می‌کرد. تا زمان دودمان سوم مصر, سقاره تبدیل بـه شهری بزرگ شده بود. این شهر بـه ترتیب تحت تصرف نوبه, امپراتوری آشور, ایران و مقدونیه در زمان حکومت اسکندر مقدونی قرار گرفت.

 

اهمیت این شهر بـه عنوان مرکزی مذهبی با ترویج مسیحیت و سپس اسلام, کاهش پیدا کرد. این شهر بعد از تصرف مصر توسط مسلمانان در سال 640 بعد از میلاد متروکه شد. ویرانه های آن شامل معبد بزرگ پتاح, قصر های سلطنت, و مجسمه اي عظم از رامسس دوم هست. نزدیک آن تمام اهرام سقاره قرار دارد.

 

29. کارل «Caral»

شهرهای تاریخی در جهان که گم شده اند +عکس

کارل که در دره سوپه در پرو واقع شده, یکی از باستانی ترین شهر های گمشده در قاره آمریکاست. این شهر بین حدوداً سال های 2600 تا 2000 سال پیش از میلاد دارای سکنه بود. با بیش از 3000 نفر ساکنین, کارل یکی از بزرگ ترین شهر های تمدن نورته چیکو بود. این شهر دارای قسمت عمومی مرکزی با شش تپه باستانی بزرگ دور میدانی بزرگ هست.

 

تمام شهر های گمشده در دره سوپه دارای شباهت هایي با کارل میباشند. انها پلتفرم هایي کوچک یا حلقه های سنگی دارند. کارل شاید کانون این تمدن بود.

 

28. بابل

شهرهای تاریخی در جهان که گم شده اند +عکس

شهر بابل, مرکز تمدن بابل امپراتوری باستانی بین النهرین, شهری کنار رود فرات بود. این شهر حدود سال 1180 پیش از میلاد بـه علت نداشتن حکومت رو بـه انحطاط رفت, ولی در قرن نهم پیش از میلاد بـه عنوان حکومتی فرعی از امپراتوری آشوری ها مجدداً شکوفا شد.

 

رنگ و لعاب شهر بابل از روزهای نبوکدنصر «604 تا 562 پیش از میلاد», که تولید باغ های معلق را بـه او نسبت میدهند, افسانه اي شد. تمام بقایای این شهر مشهور امروز تپه اي از ساختمان های خرابه آجری و گِلي و باقیمانده هلال حاصلخیز بین رودهای دجله و فرات در عراق هست.

 

27. تاکسیلا «Taxila»

شهرهای تاریخی در جهان که گم شده اند +عکس

تاکسیلا که در شمال غربی پاکستان واقع شده, شهری باستانی هست که توسط داریوش بزرگ شاه ایران در سال 518 پیش از میلاد بـه تصرف در آمد. این شهر تحت حکومت فاتحان زیادی درآمد و تبدیل بـه مرکز بودایی مهمی شد. ظاهرا توماس حواری «یکی از حواریون مسیح» در قرن آغاز بعد از میلاد بـه تاکسیلا سفر کرد.

 

رفاه و خوشبختی تاکسیلا در دوران باستان بـه دلیل موقعیت جغرافیایی آن در نقطه اتصال سه مسیر تجاری بزرگ بود. وقتی جایگاه مهم این مسیرها کاهش پیدا کرد, اهمیت شهر نیز کمتر شد. این شهر بالاخره در قرن پنجم بـه وسیله قوم هون ها ویرانی شد.

 

26. سوکوتای «Sukhothai»

شهرهای تاریخی در جهان که گم شده اند +عکس

سوکوتای یکی از نخستین و مهم ترین شهر های تاریخی تایلند هست. سوکوتای که در ابتدا شهری استانی در زمان امپراتوری خمر در آنگکور بود, در قرن سیزدهم استقلال خود را بـه دست آورد و بـه عنوان پایتخت نخستین حکومت متحد و مستقل تای جایگاه مهمی پیدا کرد. گفته میشود که این شهر باستانی حدود 8000 نفر سکنه داشت.

 

بعد از سال 1351, زمانی که آیوتایا بـه عنوان پایتخت یک سلسله رقیب و نیرومند تأسیس شد, تأثیرگذاری سوکوتای کاهش پیدا کرد و این شهر در سال 1438 فتح شد و بـه عنوان بخشی از پادشاهی آیوتایا درآمد. سوکوتای در اواخر قرن پانزدهم یا اوایل قرن شانزدهم متروکه شد.

 

25. تیمگاد «Timgad»

شهرهای تاریخی در جهان که گم شده اند +عکس

تیمگاد شهری استعماری در الجزایر متعلق بـه پادشاهی روم بود که حدود سال 100 بعد از میلاد توسط امپراتور تراژان تأسیس شد. این شهر که در ابتدا برای جمعیتی حدود 15 هزار نفر طراحی شده بود, بـه سرعت نسبت بـه مشخصات آغاز خود رشد کرد.

 

در قرن پنجم, این شهر توسط وندال ها و دو قرن بعد توسط قوم بربر تاراج شد. این شهر با محو شدن از تاریخ تبدیل بـه یکی از شهر های گمشده امپراتوری روم شد, تا این که در سال 1881 حفاری شد.

 

24 – موهنجو دارو «Mohenjo-daro»

شهرهای تاریخی در جهان که گم شده اند +عکس

موهنجو دارو که حدود سال 2600 پیش از میلاد در پاکستان کنونی ساخته شد, یکی از نخستین سکونتگاه های شهری در دنیا بود. از این شهر گاهی وقت ها بـه عنوان «کلانشهر باستانی تمدن دره سند» یاد میشود. طراحی آن بر زمینه شبکه اي از خیابان هاست که در قالب الگوهایی فوق العاده طرح ریزی شده بودند. این شهر در بحبوحه دوران خود شاید چیزی 35000 سکنه داشت.

 

ساختمان های شهر بسیار پیشرفته بودند, و سازه ها از آجر خشک با سایز یکسان ساخته شده بودند. موهنجو دارو و تمدن دره سند بدون هیچ ردی در حدود سال 1700 پیش از میلاد مفقود الاثر شدند تا این که در دهه 1920 کشف شدند.

 

23. زیمبابوه بزرگ «Great Zimbabwe»

شهرهای تاریخی در جهان که گم شده اند +عکس

زیمبابوه بزرگ آلبوم اي از ویرانه های سنگی هست که در مساحتی بزرگ در کشور کنونی زیمبابوه قرار دارد. اسم خود کشور زیمبابوه از این ویرانه ها گرفته شده هست. واژه «بزرگ» این مکان را از صدها ویرانه کوچک دیگر که در بخش های گوناگون این کشور قرار دارد, متمایز می کند. فرآوری این مکان توسط مردم بومی بانتو در قرن یازدهم آغاز شد و بـه مدت 300 سال طول کشید.

 

تخمین زده میشود که زیمبابوه بزرگ در بحبوحه دوران خود چیزی حدود 18000 سکنه داشت. گفته میشود که دلایل افت و در نهایت ترک مادام العمر این مکان بـه علت کاهش تجارت, بی ثباتی سیاسی, و قحطی و کمبود آب بـه دلیل تغییرات آب و هوایی بود.

 

22. هترا «Hatra»

شهرهای تاریخی در جهان که گم شده اند +عکس

هترا بـه عنوان شهری مستحکم تحت تأثیر شاهنشاهی اشکانی و پایتخت نخستین پادشاهی عرب, بـه لطف دیوارهای بلند و ضخیم و برج های خود در برابر چندین حمله رومی ها ایستادگی کرد. این شهر در سال 241 بعد از میلاد بـه دست شاهنشاهی ساسانی در زمان شاپور یکم افتاد و نابود شد.

 

ویرانه های هترا در عراق, بـه خصوص معبدهایی که معماری هلنیستی و رومی با خصوصیت های تزئینی شرقی ترکیب شده اند, نشان از عظمت تمدن آن دارند.

 

21. سانچی «Sanchi»

شهرهای تاریخی در جهان که گم شده اند +عکس

مکان سانچی تاریخی بیش از هزار ساله از ساختمان ها هست, که با استوپا های قرن سوم پیش از میلاد شروع میشود و با آلبوم اي از معابد و صومعه های بودایی, که در قرن دهم یا یازدهم ساخته شدند و اکنون تبدیل بـه ویرانه شده اند, بـه آخر میرسد. در قرن سیزدهم, بعد از زوال آیین بودایی در هند, سانچی متروکه شد و جنگل بـه سرعت جای آن را گرفت. این شهر در سال 1818 بـه وسیله افسری بریتانیایی مجدداً کشف شد.

 

20. خاتوشا «Hattusa»

شهرهای تاریخی در جهان که گم شده اند +عکس

خاتوشا پایتخت امپراتوری هیتی در قرن هفدهم پیش از میلاد شد. این شهر بـه همراه خود امپراتوری هیتی در حدود سال 1200 پیش از میلاد, بـه عنوان بخشی از سقوط عصر برنز, نابود و متعاقباً متروکه شد. تخمین زده میشود که جمعیت شهر بین 40 هزار تا 50 هزار نفر در بحبوحه آن بود. منزل هایي که با الوار چوبی و خشت خام ساخته شده بودند در این مکان مفقود الاثر شدند و تنها خرابه های معابد و قصر های ساخته شده از سنگ باقی باقیمانده هست.

 

این شهر گمشده در آغاز قرن بیستم در مرکز ترکیه بـه وسیله گروهی آلمانی از باستان شناسان کشف شد. یکی از مهم‌ترین اکتشافات در این مکان لوح های رسی هست که حاوی کدهای حقوقی, رویه ها و ادبیات خاور نزدیک در دوران باستان هست.

 

19. چان چان «Chan Chan»

شهرهای تاریخی در جهان که گم شده اند +عکس

 بـه گزارش پارس ناز شهر بزرگ خشتی چان چان در پرو بزرگ ترین شهر در دوران پیشاکلمبی کشور کشور کشور آمریکا بود. آجر خشتی بـه عنوان مصالح برای ساختمان ها بهره گیری می شد. مرکز شهر شامل چندین ارگ بود که اتاق های تشریفاتی, تالارهای تدفین و معابد در آن قرار داشت. این شهر در حدود سال 850 بعد از میلاد توسط قوم چیمو ساخته شد

 

و تا زمان فتح آن بـه دست امپراتوری اینکا در سال 1470 بعد از میلاد دوام داشت. تخمین زده میشود که حدود 30 هزار نفر در شهر چان چان زندگی میکردند.

 

18. میزا ورده «Mesa Verde»

شهرهای تاریخی در جهان که گم شده اند +عکس

میزا ورده در جنوب غربی ایالت کلرادو در ایالات امریکا, محل منزل های صخره اي مشهور مردم باستانی آناسازی هست. در قرن دوازدهم, مردم آناسازی شروع بـه تولید منزل هایي در غارهای کم گودی و زیر برآمدگی های دیوارهای کانیونی کردند. برخی از این منزل ها بـه بزرگی 150 اتاق بودند. تا سال 1300, تمام مردم آناسازی منطقه میزا ورده را ترک کردند ولی ویرانه های آن تقریبا دست نخورده باقی باقیمانده هست.

 

علت عزیمت ناگهانی انها ناشناخته هست. نظریه های مطرح شده در این راستا شامل عدم موفقیت در برداشت محصول بـه علت خشکسالی و هم‌چنین نفوذ قبایل خارجی از شمال میشود.