پارس ناز پورتال

شکلات بخورید چون این فواید را دارد

مجموعه : رژیم و تغذیه
شکلات بخورید چون این فواید را دارد

شکلات بخورید چون این فواید را دارد 

شکلات , این خوردنی خوشمزه و خوشرنگ که دهن هر آدمی را آب می اندازد و طرفداران بسیاری دارد.عده کمی هستند که برای خوردن شکلات نیاز به دلیلی قانع کننده داشته باشند. طمع و انرژی بخشی فوری  آن کافی است تا آن را به لذتی بدون نیاز به تبلیغ تبدیل کند. (اما آن تنها تقویت کننده خلق و خوی، نیست.)اما اگر همیشه از شکلات استفاده نمی کنید ممکن است.

 

برخی از خواص شگفت انگیز آن برای سلامتی را از دست داده باشید که هرگز درباره آنها چیزی نشنیده اید. پرفسول ویل کلاور Will Clower نویسنده کتاب جدید شکلات بخورید، وزن کم کنید Eat Chocolate, Lose Weight می نویسد ” در حقیقت در فرهنگهای سالم مصرف شکلات متداول است.

 

با اینکه تحقیقات تاکنون چیزی را اثبات نکرده است اما از اثرات سلامتی شکلاتهای غنی از کاکائو می گوید. “به نظر منطقی می رسد که باید هر روز شکلات مصرف کنید مثل یک ویتامین خوشمزه”البته که باید نوع درست آن را مصرف کنید, خریدن آبنبات  از سوپر مارکت را قطع کنید.

 

مصرف محصولاتی که به میزان 70درصد یا بیشتر کاکائو دارند بیشترین میزان فایده شکلات تلخ را به شما می رسانند.مطالعات نشان داده که مصرف شکلات غنی از آنتی اکسیدان منجر به نرم و صاف تر، کاهش خشکی و مقاوم تر شدن پوست در برابر آفتاب سوختگی می شود. مقاله ای در ژونال علوم تغذیه اروپا  European Journal of Nutrition نشان داد.

شکلات بخورید چون این فواید را داردکه مصرف مداوم کاکائو برای 12 هفته خشکی پوست را تا میزان 25 درصد کاهش می دهد این خبر خوشی است برای کسانی که از خشکی پوست رنج می برند.محققان انگلیسی گروهی از زنان را به دو گروه تقسیم کردند و به مدت 12 هفته به یک گروه شکلات شیری و به گروه دیگر شکلات تلخ دادند.

 

و در پایان تحقیق میزان مقاومت در برابر اشعه های UV در گروهی که شکلات تلخ مصرف کرده بودند 2 برابر شده بود در حالیکه در گروه دیگر هیچ تغییری مشاهده نشد. اساساً در پایان مطالعه مشخص شد شکلات تلخ، اشعه UV را که به لحاظ قدرت بر اثر آفتاب سوختگی دو برابر می شود را از بین می برد.

 

کاکائو گردش خون را در مویرگهای کوچک لایه سطحی پوست افزایش می دهد، مویرگ هایی که برای دریافت اکسیژن و مواد مغذی مجهز شدند، پوست شما را در برار از دست دادن آب و سوختگی حفاظت می کنند.

 

کاکائو غنی از فیبر و پروتئین است، یک تخته شکلات تلخ با سایز استاندارد،4 گرم فیبر و 8 تا 9 گرم پروتئین دارد و یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو 4 گرم فیبر و 1 گرم پروتئین دارد. اما حقیقت جالب دیگری نیز درباره شکلات وجود دارد: محققان هلندی دریافتند که  تنها با بوئیدن شکلات تلخ 85 درصد اشتهای افراد به نصف کاهش می یابد.

شکلات بخورید چون این فواید را داردآنها دریافتند که بوئیدن شکلات تلخ سبب ترشح هورمون ضد گرسنگی(گرلین) شده و اثر آن تا یک ساعت باقی می ماند.

 

شکلات به دلیل اینکه حاوی کره کاکائو که یک نوع چربی اشباع شده است همیشه مورد اتهام بوده اما مشخص شده که مانند سایر چربی های اشباع شده مثل روغن نارگیل (برخی متخصصین تغذیه عقیده دارند که روغن نارگیل،سرعت سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد و بنابراین، از وزن افرادی که از این روغن استفاده می‌کنند کاسته می‌گردد.

 

برخی پژوهش‌ها هم نشان داده‌اند که مصرف روغن نارگیل، خطر ابتلا به سرطان سینه را در خانم‌ها کاهش می‌دهد.

 

با وجود این، برخی از پژوهشگران باور دارند که روغن نارگیل در هر حال،نوعی چربی اشباع شده است و حتی مصرف مقدار کمی از آن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد)، کره کاکائو نیز می تواند برای شما مفید باشد.

 

یک سوم چربی موجود در کره کاکائو اسید استئاریک(اسید چرب اشباع شده) است که در کبد تبدیل به اسید های چرب اشباع نشده سالم به نام اسید اولئیک می شود.

 

اسید اولئیک در واقع سطح کلسترول بد خون یا LDL را کاهش و سطح کلسترول خوب یعنی HDL را افزایش می دهد. همچنین زنجیره های چندگانه ضد التهاب در کاکائو در مبارزه با التهاب مزمن عروق کمک کننده است و باعث افزایش انعطاف در عروق خونی و در نتیجه کاهش فشار خون شده و مانع چسبیدن پلاکتها به یکدیگر و دیواره رگها می گردد که همه اینها از عوامل ابتلا به بیماری قلبی می باشند.