پارس ناز پورتال

صدمه به شنوایی با این کارها

صدمه به شنوایی با این کارها

صدمه به شنوایی با این کارها 

حس شنوایی یکی از حواس 5 گانه بدن است که در زندگی روزمره ما را یاری می کند.اگر این حس آسیب ببیند ما در زندگی با مشکل بزرگی مواجه خواهیم شد. چه رفتارهای خطرناکی می تواند به شنوایی ما آسیب وارد کند و موجب کم شنوایی در این ناحیه شود فریادکشیدن ،مجاورت قرارگرفتن با مکان ها پر سر و صدا حتی بوسیدن گوش نیز می تواند تاثیرات منفی بر شنوایی افراد مختلف بگذارد.

 

بوسیدن لاله گوش

شاید بوسیدن لاله گوش فرزند برای ابراز محبت باشد، اما همین عادت بظاهر ساده ممکن است برای قوه شنوایی خطرساز باشد. این کار دَمشی روی پرده گوش و در پی آن تلاطمی در مایع حلزونی گوش یا گوش درونی ایجاد میکند که متاسفانه گاهی به بروز مشکلات شنوایی منجر میشود.

 

فریاد کشیدن در گوش

هیچوقت به شوخی یا از روی عصبانیت در گوش فرد دیگری فریاد نکشید. این کار بیش از اینکه آزاردهنده باشد، برای قوه شنوایی خطرآفرین است. فریاد زدن درگوش باعث بروز ترومای صوتی میشود. در واقع اگر صدای ما به طور متوسط ۵۰ دسیبل باشد وقتی فریاد میکشیم به صد دسیبل هم میرسد

 

و گوش انسان ممکن است با ۸۰ دسیبل نیز کر شود. از فریاد زدن در حفره گوش دیگران خودداری کنید و به هیچکس اجازه ندهید این کار را با شما بکند.

 

رانندگی با شیشه های پایین

کودکان وقتی سوار ماشین میشوند دلشان میخواهد کنار پنجره بنشینند و شیشه ها را تا آخر پایین بکشند. تکرار این کار باعث کم شنوایی گذرا میشود که ممکن است در طولانی مدت آزاردهنده تر و جدیتر شود. توجه داشته باشید پایین آمدن از جاده کوهستانی با شیب تند نیز به دلیل اثرات فشار هوا ممکن است برای گوشهای بچه های کم سن وسال آسیب رسان باشد.

 

رفتارهای مشکوک شنوایی در کودکان

در موارد کم شنوایی متوسط، کودکان اختلالاتی در تشخیص صدا، اختلالات رفتاری، تاخیر در حرف زدن یا واکنشهای ناپایدار به هیاهو یا صداهای پیرامون خود نشان میدهند. توصیه میکنیم نسبت به ورم گوش مداوم نیز هشیار باشید. اگر کم شنوایی کودک جدی تر باشد ممکن است به اختلالات زبانی یا رفتاری منجر شود. اگر به رفتارهای کودک خود مشکوک هستید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

شیرجه زدن زیاد در استخر

شیرجه زنهای حرفه ای که مدام در استخر شیرجه میزنند باید حواسشان به احتمال ابتلا به کم شنواییموقت باشد. در این موارد فشار آب مشکل ساز میشود و درد جزئی در گوشها پدید می آورد. توجه داشته باشید شیرجه زدن از ارتفاع خیلی زیاد ممکن است باعث بروز مشکلات دائمی شنوایی شود.

 

در این مواقع برای بالا آمدن به سطح آب حتما حواس تان به دوره تعدیل فشار آب باشد. برای پیشگیری از مشکل کم شنوایی موقت حتما از گوشگیرهای مخصوص شنا استفاده کنید.

 

گوش دادن به موزیک با صدای بلند به مدت ۴ ساعت

گوش دادن طولانی مدت به موسیقی با دستگاه پخشmp3 ، داخل اتومبیل یا حتی در منزل آن هم با صدای بلند به قوه شنوایی آسیب میزند و باعث وزوز گوش میشود. خطر اصلی موسیقی این است که لذت گوش دادن به آن، میزان انرژی دریافتی از طریق گوشها را میپوشاند. یعنی شما اصلا متوجه فشاری که به گوشهایتان وارد میشود،

 

نمیشوید.وقتی با صدای بلند به موسیقی گوش میدهید، سلولهای گوش داخلی شروع به تولید مادهای سمی میکند که به خودی خود خطرناک نیست؛ اما ترشح زیاد آن باعث از بین بردن همین سلولهای تولیدکننده میشود. هرچه صدای موسیقی بلندتر باشد روند ترشح این ترکیب با سرعت بیشتری رخ میدهد. محدوده دسیبل قبل از تولید این ترکیب ۸۵ دسیبل در دوره زمانی ۸ ساعت تخمین زده شده است.

 

چه بخوریم ؟

امگا ۳ ها : به عقیده متخصصان تغذیه، موادغذایی حاوی امگا۳ها مانند روغن کلزا، آجیلها، ماهیهای چرب و… در جهت افزایش سلامت گوشها در الویت قرار دارند، زیرا این مواد به عملکرد خوب مغز کمک میکنند و در نتیجه برای تمییز اطلاعات شنوایی نیز مفیدند.

 

منیزیم : غذاهای دریایی، غلات کامل، کاکائو و سبزیجات سبز جزو منابع غذایی منیزیم هستند که آنتی اکسیدانی قوی برای مقابله با پیری سلولهای بدن محسوب میشود.

 

اسید آلفالینوئیک و ویتامین E : این مواد مغذی در سیب زمینی، گوشت گاو، دل و قلوه وجود دارند و قادر هستند آسیب های وارده به گوش و خطر کاهش شنوایی را به میزان زیادی کاهش دهند.

 

ویتامین B9 : نتایج یک پژوهش در هلند نشان میدهد این ویتامین باعث بهبود انتقال سیگنالهای شنوایی به مغز میشود. ویتامین۹ B در اسفناج، زیتون، کاهو و تخممرغ به وفور وجود دارد.

 

کرستین : کرستین، آنتی اکسیدانی قوی است و باعث بهبود گردش خون در مویرگهای موضعی، بخصوص در گوش داخلی میشود. پیاز، مرکبات، سیب با پوست، چای سبز یا سیاه سرشار از این آنتی اکسیدان هستند.

 

ویتامین D : ویتامین D باعث جذب بهتر کلسیم و تقویت غضروفها میشود و برای سلامت گوشها نیز مفید است. ماهی ساردین، ماهی تن، ماهی خالمخالی، تخممرغ و قارچ جزو منابع غذایی سرشار از ویتامینD محسوب میشوند.