پارس ناز پورتال

ضررهای استفاده از تلفن همراه مادران باردار

ضررهای استفاده از تلفن همراه مادران باردار

ضررهای استفاده از تلفن همراه مادران باردار 

مادران باردار دقت داشته باشید که تلفن همراه می تواند برای سلامت جنین زیان آور واقع شود و حتی الامکان از مشغول شدن طولانی مدت با تلفن همراه باید پرهیز شود. این روزها مردم به شدت به تلفن‌هاي همراه خود وابسته‌اند و گویی نمیتوانند لحظه‌اي از آن دور بمانند. در این میان زنان باردار نیز مستثنی نیستند. به این مطلب دقت نمایید

 

این روزها مردم به شدت به تلفن‌هاي همراه خود وابسته‌اند و گویی نمیتوانند لحظه‌اي از آن دور بمانند.در این میان زنان باردار نیز مستثنی نیستند.آن‌ها از تلفن همراه خود برای صحبت کردن، ارسال پیامک، تنظیم وقت مراجعه به دکتر، حضور در کلاس‌هاي مربوط به زنان باردار و … بهره گیری میکنند.اما آیا بهره گیری از تلفن همراه میتواند روی جنین در حال رشدشان اثر منفی بگذارد؟ در این مطلب به این موضوع پرداخته شده هست.

 

اثر تشعشعات الکترومغناطیسی بر روی بارداری
زنان باردار به خوبی می دانند که مصرف نوشیدنی‌هاي الکلی و یا سیگار کشیدن روی جنینشان اثر بدی دارد و در این اساس به هشدارهای پزشکان خود اهمیت میدهند.اما متاسفانه آن‌ها نمیدانند که آیا باید از تشعشعات الکترومغناطیسی متصاعد از تلفن‌هاي همراه و یا کامپیوتر و لپ‎تاپ‌ها و همین طور ابزارهای بی سیم نیز اجتناب کنند یا خیر.

 

در واقع تحقیق در مورد ضررها احتمالی روی جنین زنان باردار در چند سال جدید صورت گرفته و محققان برای اثبات ضررها امواج الکترومغناطیسی این ابزارها به شواهد بیشتری نیاز دارند.اما از آنجایی که علم نسبی هست و روز به روز پیشرفت میکند، بنابراین زنان باردار حق دارند بدانند که احتمال دارد این تشعشعات روی جنین آن ها اثر منفی بگذارد

 

و به طور کلی در دوران بارداری، به ویژه زمانی که مغز کودک در حال رشد هست، از تلفن‌هاي همراه بهره گیری نکرده و همین طور از دیگر ابزارهای بی سیم دور بمانند.

 

صدمات مغزی تلفن همراه به جنین
بهره گیری از تلفن همراه، خطر آسیب رسیدن به مغز جنین را افزایش می دهد. هنگامی که جنین در حال رشد هست، شکل گیری سلول‌هاي عصبی، حیاتی هست و تشکیل ناقص انها، احتمال بروز اختلالات عصبی را در سال‌هاي آینده زندگی کودک افزایش میدهد.

 

بهره گیری از تلفن همراه، بخشی از سلول‌هاي عصبی موجود در مغز جنین را از بین میبرد. صدمه به مغز کودک در آینده موجب مشکلات رفتاری در او و علایمی شبیه به بیش فعالی و همین طور عدم دقت و ناسازگاری با همسالان می شود.نتایج بررسی‌هاي جدید بر روی موش‌هاي باردار اثبات کرده هست که قرار گرفتن مادر در معرض امواج تلفن همراه در دوران بارداری بر تکامل مغز جنین موش اثرگذاشته و به آن صدمه میزند.

 

در بررسی‌هاي اکثر مشخص شده، مادرانی که از تلفن همراه بهره گیری می کنند، فرزندان خود را تا 54 درصد به مشکلات ارتباطات اجتماعی و اختلالات روحی و روانی مبتلا می کنند.بهره گیری از تلفن همراه پیش از 7 سالگی نیز در کودکان مشکلات رفتاری به وجود می‌آورد. 25 درصد این کودکان در معرض اختلالات روحی و عاطفی، 34 درصد مشکل رابطه با کودکان دیگر، 35 درصد بیش فعالی و 49 درصد در معرض مشکلات رفتاری قرار میگیرند.

 

در تحقیقی دیگر، محققان با قرار دادن “جنین مرغ” در برابر تشعشعات بسیار ضعیف متصاعد از تلفن‌هاي همراه و همین طور ابزارهای بی سیم به مدت 21 روز، متوجه شدند که احتمال مرگ این جنین‌ها 5 برابر اکثر از جنین‌هایي که در معرض این تشعشعات قرار ندارند، افزایش می‌یابد.

 

در تحقیقی دیگر روی جنین مرغ، محققان تخم بارور مرغ را در معرض امواج 1800 تا 900 مگاهرتز تلفن همراه قرار دادند و جنین‌ها پس از 7، 10 و 14 روز از تخم بیرون آورده شدند.محققان در این جنین‌ها ناهنجاری‌هاي مادرزادی مثل خونریزی زیرجلدی و ناهنجاری‌هاي مغزی، ضخامت در اعصاب شبکیه چشم که منجر به نابینایی میشود، دیدن کردند.

 

از آنجایی که بیولوژی جوجه‌ها تا حد زیادی شبیه جنین انسان هست، پس ممکن هست جنین انسان نیز در معرض چنین خطری باشد.گرچه محققان معتقدند که مقدار صدمات وارده به جنین کاملاً قابل شناسایی نیست و بنابر قدرت منبع منتشر کننده امواج رادیویی و مدت زمان در معرض آن بودن، متغیر می‌باشد.

 

اثر منفی تلفن همراه روی دی ان اي «DNA»
بنابر تحقیقات مشخص شده هست که تشعشعات الکترومغناطیسی میتوانند اثر بدی بر روی دیان اي «DNA» جنین داشته و از رشد مناسب آن جلوگیري کند و حتی ممکن هست موجب جهش یا انحراف کروموزمی در جنین در حال رشد شود

 

زنان باردار و مراقبت از جنین
برای این که احتمال آسیب به جنین در حال رشد به حداقل برسد، بهتر هست از چند ماه گذشته از بارداری از وسایل ساخت کننده تشعشعات الکترومغناطیسی بهره گیری نشود و هنگام بارداری تمام نکات ایمنی زیر را رعایت کنند:

 

بارداری و بهره گیری حداقل از تلفن همراه
از آنجایی که این روزها اکثر مردم نمیتوانند تلفن همراه را کاملاً از زندگی خود حذف کنند، پس بهتر هست، بهره گیری از آن را به حداقل برسانند و فقط در موارد اورژانسی و ضروری از آن بهره گیری کنند.زمانی که تلفن همراه روشن هست، حتی اگر از آن بهره گیری نمی کنند، در معرض تشعشعات الکترومغناطیسی آن قرار خواهند داشت. درضمن هرگز تلفن همراه را روی بدن خود قرار ندهند.

 

بارداری و دوری از محیط مجهز به وای-فای
این روزها اکثر مردم از وای-فای بهره گیری می کنند. اما برترین کار بهره گیری از اینترنت کابلی، به ویژه در مورد زنان باردار هست.در محیط‌هاي مجهز به وای-فای تشعشعات الکترومغناطیسی به فراوانی یافت می شود و احتمال دارد اثر بدی روی جنین بگذارد.

 

بارداری و کاهش یا حذف بهره گیری از ابزارهای بی سیم
 به گزارش پارس ناز بهتر هست زنان باردار حتی از ابزارهای بی سیم دیگر هم بهره گیری نکنند.آن‌ها میتوانند با بهره گیری از دستگاه اندازه گیری امواج الکترومغناطیسی از وجود این امواج در محیط زندگی خود با خبر شوند.

 

بارداری و بهره گیری از هدفون
هدفون‌هاي سیمی کمک میکند که کاربر تلفن همراه، حداقل به اندازه طول سیم، از تلفن همراه خود دور بماند.گرچه هدفون نمی تواند به اندازه کافی از فرد در برابر امواج الکترومغناطیس محافظت کند، با اینحال بهره گیری از نوع باکیفیت آن می توان تا حدی از امواج مهلک دور ماند.

ضررهای استفاده از تلفن همراه مادران باردار